Citat:
Ursprungligen postat av
Optiroc
Jag tycker att jag har förklarat det några gånger nu. Men du vägrar svara på hur du gör för att ha kontroll på en människa. För att jag ska känna att jag har kontroll på en människa som uppenabrt inte är i sitt sinnes fulla bruk. En person som bråkar helt enkelt så vill jag försvåra för den personen att h*n tar sig från platsen, slår mig, skadar någon eller något annat. Enklast är då att få ner personen på marken där h*n får ligga tills man kan boja. Det finns flera andra scenarion också, men jag känner inte för att skriva en uppsats över alla tänkbara scenarion.
Jag tycker i och för sig det är du, (om du nu verkligen är polis, vilket vi får hoppas att du inte är), som ska förklara vad kontroll är. Jag har förklarat att eftersom fyllot inte kunde göra något utan att han fick smaka batong och hund, visar att hon hade full kontroll på situationen. Du tycker det inte räcker, utan anser att kontroll är när en person ligger ner.
Citat:
Eller en käftsmäll från fyllot, polisen medvetslös och fyllot tar pistolen, närmaste polisbil 20 minuter bort.
Eller en käftsmäll från fyllot och polisen blir skadad, med men för livet. Närmaste polisbil 20 minuter bort.
Eller en rusning och en käftsmäll från fyllot på någon av åskådarna som trillar och slår huvudet i marken och dör. Närmaste polisbil 20 minuter bort.
Står polisen så nära att hon kan få en käftsmäll har hon gjort fel. Det vet du också, så det där är bara något du hittar på. En polis kan inte slå ner folk i förebyggande syfte. Det är lite svårt med vinkeln men jag tycker det ser ut som polisen har ett lämpligt avstånd till fyllot. Han kan inte ge henne käftsmäll. Det finns inte heller någon åskådare på käftsmällhåll, så det är också ett orealistiskt scenario. Om busen flyttar sig så att käftsmäll på polis eller åskådare är möjlig, är förstås något helt annat, och då ska batongen åka fram.
Citat:
Vi kan fortsätta hur länge som helst med hittepåscenarion. Klart är att mannen redan angripit både människor och polisbilen. Han var inte att lita på och behövde säkras.
Som sagt. Polisen hade kontroll. Det tog henne, låt säga 10 sekunder, innan han låg på marken.
Citat:
Förutsatt att polisen inte övermannats av mannen eller på annat sätt hindrats från att freda sig så skulle hon ju såklart kunnat försvara sig. Men då är skadan redan skedd och i det läget skall vi aldrig hamna, med tanke på de stora risker det innebär. Polisen skall ha kontroll INNAN det händer något mer. Kontroll har man när personen inte har möjlighet att angripa, fly eller något liknande.
Innan? Som sagt kan polisen inte gå omkring och slå ner folk i förebyggande syfte. Och som sagt hade han ingen möjlighet att göra något, eftersom så fort han skulle försöka något alls blir han nedslagen. Det är en väldigt pessimistisk bild av polisens förmåga att freda sig och andra du visar.
Citat:
Jag har arbetat snart i 6 år och aldrig använt vare sig pepparspray eller batong och lyckas bra med mitt arbete ändå. Så tålamod har jag inte problem med.
Som polis jobbar jag inte utifrån att det skall se bra ut på Youtube, där jag oavsett hur jag gör kommer få skit från någon som tycker jag gjort helt fel. Jag jobbar utifrån de förutsättningar jag uppfattar och den utbildning jag har. Innebär det att jag betvingar någon, försvarar mig, eller står och myspratar så låt gå.
Så bra at tdu har bra tålamod. Men nu var det inte ditt tålamod som brast, utan den polis som nu står åtalad.
Citat:
Det är du själv som fått för dig att jag skrivit att polisen bara har kontroll när en person ligger ner. Jag har tagit det som ETT (1) exempel på när polisen har bättre kontroll än när en person står upp.
Om du inte förstår skillnaden i kontroll på en person som ligger på mage och en som står upp så kan jag gärna förklara den för dig.
Det betyder inte att du ska lägga folk på mage så fort du ska prata med dem.