2014-02-09, 19:21
Medlem
Ovcharkas avatar
Idag har jag analyserat dagen in i minsta detalj. I korthet:
1h 45m av energi, glädje osv. Som tjack light (light, light).
3h av bieffekter och likgiltighet.
2h av enbart likgiltighet.

Är just nu inne i sista fasen, den där det börjar gå ur kroppen helt och jag bara är varm, har lite ångest och inte kan koppla av riktigt. Den sitter väl i 1-1,5h. Sen är jag tillbaka på ruta noll igen.

Så av sammanlagt 8-9h "effekt" så har inte ens 2 av dessa varit trevliga... Ska dessa siffror gälla är Elvanse en jävla skitmedicin.
Citera
2014-02-09, 19:32
Medlem
Gentlemahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka

Är just nu inne i sista fasen, den där det börjar gå ur kroppen helt och jag bara är varm, har lite ångest och inte kan koppla av riktigt. Den sitter väl i 1-1,5h. Sen är jag tillbaka på ruta noll igen.

Så av sammanlagt 8-9h "effekt" så har inte ens 2 av dessa varit trevliga... Ska dessa siffror gälla är Elvanse en jävla skitmedicin.

Din kropp kanske är urkalkad på järn, magnesium, l-tyrosin m.m, amfetamin gör det. Tillskott av dessa ämnen fick min metamina att börja fungera igen.
Citera
2014-02-09, 19:41
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Din kropp kanske är urkalkad på järn, magnesium, l-tyrosin m.m, amfetamin gör det. Tillskott av dessa ämnen fick min metamina att börja fungera igen.

Har käkat bra med mat samt tagit magnesiumtillskott. Även sett till att dricka. Men vem vet...
Citera
2014-02-09, 23:54
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Nån mer än jag som blir trött, seg, lat o ännu mer inåtvänd av denna?

Funderar nästan om ja ska ge Ritalin ett nytt försök trots alla biverkningar o ångest helvete.
Blev iofs inte piggare av det heller men lyckades åtminstone få lite saker gjorda.

Är i alla fall väldigt skönt å kunna läsa böcker äntligen men hoppades på nå slags hjälp med motivationen och den sociala energin.
Har tagit större dos idag och nu fungerar Elvansen mycket bra, ingen hjälp med energin men allt "klickar" som det ska.

Kanske är idé att prova Amfetamin Recip?
Citera
2014-02-10, 11:50
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin

Kanske är idé att prova Amfetamin Recip?
Det tror jag faktiskt är ultimat. Jag rekommenderar dock helt andra preparat som inte försämrar kognitionen långsiktigt, och behandlar underliggande hjärnstruktur långsiktigt. Noopept, etc.

Upplever själv viss energiökning/motivationsölkning på Ritalin etc, medans dexamfetamin inte alls så (förutom första dagarna jag testade det, och likadant när jag inte använt det på länge).

F.ö. behöver du inte medicin för att läsa böcker, men du behöver en bra omgivning som inte består av bidragstagare och psykläkare.

Nu skall jag gå och injecera grishjärna

Citat:

30mg är inte mycket. Sen upplevde jag detdär på Metamina i relativt låga doser (ca. 30mg). Tog kanske 3 veckor sen blev det mer och mer negativa effekter till den grad att det var uppenbarligen dåligt för mig.
Nu är inte min hjärna i toppskick pga diverse saker (F.d. benzomissbruk bl.a.) men jag har ju noterat flertalet personer som utvecklat tråkigare relationer till dessa mediciner över tid.
Citera
2014-02-10, 15:54
Medlem
Ovcharkas avatar
Eftersom medicinen är för intensiv i början och sedan bara genererar apati funderar jag på om detta kan vara ett alternativ:

Lösa upp kapselns innehåll i vatten och dricka halva glaset och sedan ta andra hälften av glaset när effekten dippar. På så sätt borde effekten bli lugnare, jämnare och mer varaktig kan jag tycka.
Citera
2014-02-12, 18:05
Medlem
Numes avatar
Citat:
Eftersom medicinen är för intensiv i början och sedan bara genererar apati funderar jag på om detta kan vara ett alternativ:

Lösa upp kapselns innehåll i vatten och dricka halva glaset och sedan ta andra hälften av glaset när effekten dippar. På så sätt borde effekten bli lugnare, jämnare och mer varaktig kan jag tycka.
Jag hörde att löser man det i vatten löses bindningarna mellan amfetaminet och lysinet sakta upp, dvs starkare påslåg och kortare verkan om du låter det ligga i vatten flera timmar. Kanske inte märkvärt. Jag skulle väl testa det i vilket fall, alternativt förvara & dela pulvret på annat sätt.

Kan f.ö. säga att jag inte varit så klar i huvudet som av ca. 20-40mg gatuamfetamin (med hög renhet) för något år sedan. Tycker mig effekten varar längre, mer koncentration, vakenhet och med mer kroppsliga effekter som dock inte var störande. Jämfört med Metamina. Fast det är möjligt att det helt enkelt är så att första gångerna fungerar det väldigt bra, när jag testade Metamina var jag dock mer benägen till migrän så kan inte dra raka paralleller (trots att upplevelsen försämrades markant över tid).
Citera
2014-02-12, 20:00
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn

Det där låter intressant även om det är Concerta jag tar. Har senaste veckorna doserat dagligen med 50 mg zink och upplever att jag fått sexualitet igen. Kör även magnesium regelbundet. Alltid vid fysträning. Har fyra andra vitamintillskott på recept.

L-tyrosin reagerade jag på. Det har jag i ett tillskott som heter Caffine som har 200 mg koffein och 200 mg L-tyrosin. Hade andningsbesvär i den vevan och indicerade med Bricanyl. Två inhalationer starkaste Bricanyl och Caffine. Jösses vad mitt hjärta ballade. Hade inte tränat på tre veckor heller.

Kaffe på morgonen har gjort mig mer mänklig och nästan lite gladare. Intressant inlägg. Kan absolut finns substans i det. Även om vi pratar om olika mediciner är det fortfarande CS båda två. Tror t.o.m. att de ligger inom samma ATC-grupp.
Citera
2014-02-13, 17:10
Medlem
Pillpoppertragedys avatar
En kompis till mig som också har ADHD diagnos fick i princip testa ALLA mentylfenidat innan dom ville skriva ut licens-preparat på honom.
Han, som många andra, även jag, tålde inte Mentylfenidatet & det va då en läkare föreslog Elvanse för honom.

Han har nu gått på Elvanse (vet ej mg, men tror dosen är ganska låg fortf.) ca 1,5-2 månader & han tycker den funkar väldigt bra. = klarare i skallen, lättare att få saker gjort, ja, ni med ADHD vet ju hur det är om man går omedicinerad... :P Livet flyter på lite lättare liksom, han tar inte åt sig av negativa händelser lika lätt som innan då han tände till på direkt & bara ville slå sönder saker.
SÅ LITE POSITIVT OM ELVANSE FINNS DET ALLT, är ganska få i Sverige som har denna än så länge!

Nu till mig:

*äntligen* fått min ADHD diagnos, ca 2-3 månader sen.
Började med Ritalin för 10 dagar sen och har bara en enda sak att säga om den medicinen (eller rättare sagt rått-giftet Mentylfenidat...):

ALDRIG MER, fyfan. Har gått med outhärdlig ångest nästan varje dag, bara velat krypa ur min egen kropp, känt mig otroligt nedstämd varvat med sjuka aggressions utbrott (lite grejjer som "råkat" gå sönder under denna period... ).
Har fan känts som att jag pundat konstant i en månad & sedan fått världens AT.... Har knappt stått ut.

Så idag fick jag äntligen träffa min läkare/ psykiatriker som är VÄLDIGT kunnig (borde finnas fler som honom.), förklarade allt hur jag mått dessa dagarna osv osv.
Så han strök Ritalinet direkt! & även alla andra piller med samma verksamma substans.
Va rädd för att jag skulle behöva gå igenom hela listan först ,
men tack gode gud eller nån så slapp jag det.

Jag fick 3 alternativ:
1- ingen medicinering alls (svar nej)
2- testa Strattera
3- Köra på licenspreparaten (Metamina eller Elvanse).

Jag förklarade för honom att eftersom min kompis har fått väldigt bra respons på Elvanse är det den jag vill prova, & det va inga problem!

Så nu dröjer det några dagar innan allt med licens-papprerna är klara, men bör börja behandling med Elvanse om max 10 dagar, kan uppdatera mer då om hur det går.

Hoppas verkligen på denna medicinen!

Peace out
Citera
2014-02-13, 18:12
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillpoppertragedy
Jag fick 3 alternativ:
1- ingen medicinering alls (svar nej)
2- testa Strattera
3- Köra på licenspreparaten (Metamina eller Elvanse).

Jag förklarade för honom att eftersom min kompis har fått väldigt bra respons på Elvanse är det den jag vill prova, & det va inga problem!

Så nu dröjer det några dagar innan allt med licens-papprerna är klara, men bör börja behandling med Elvanse om max 10 dagar, kan uppdatera mer då om hur det går.

Hoppas verkligen på denna medicinen!

Peace out
Men det är ju inte licens på Elvanse... Det skrivs ut lika lätt som Ritalin.
Citera
2014-02-13, 18:18
Medlem
hoppidoppis avatar
Vill med testa den, tror den kan vara bra.
Ska bara prova Strattera först och se om den fungerar.
Annars om den inte gör det får jag nog testa metamina eller denna.
Citera
2014-02-13, 20:04
Medlem
Pillpoppertragedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Men det är ju inte licens på Elvanse... Det skrivs ut lika lätt som Ritalin.

Well, denna läkaren va tvungen att ansöka om något iallafall.
Eller så skulle han bara beställa in den.... mina öron lyssnade inte riktigt till 100%.

Från FASS:
"När det gäller särskilda läkemedel såsom narkotiska läkemedel, anabola steroider, tillväxthormon och blodbildningsstimulerande hormon kräver Läkemedelsverket att de alltid ska förskrivas på särskild receptblankett. Detta är för att motverka risken att receptet förfalskas."

Så det är kanske det han måste fylla i då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in