En kompis till mig som också har ADHD diagnos fick i princip testa ALLA mentylfenidat innan dom ville skriva ut licens-preparat på honom.
Han, som många andra, även jag, tålde inte Mentylfenidatet & det va då en läkare föreslog Elvanse för honom.
Han har nu gått på Elvanse (vet ej mg, men tror dosen är ganska låg fortf.) ca 1,5-2 månader & han tycker den funkar väldigt bra. = klarare i skallen, lättare att få saker gjort, ja, ni med ADHD vet ju hur det är om man går omedicinerad... :P Livet flyter på lite lättare liksom, han tar inte åt sig av negativa händelser lika lätt som innan då han tände till på direkt & bara ville slå sönder saker.
SÅ LITE POSITIVT OM ELVANSE FINNS DET ALLT, är ganska få i Sverige som har denna än så länge!
Nu till mig:
*äntligen* fått min ADHD diagnos, ca 2-3 månader sen.
Började med Ritalin för 10 dagar sen och har bara en enda sak att säga om den medicinen (eller rättare sagt rått-giftet Mentylfenidat...):
ALDRIG MER, fyfan. Har gått med outhärdlig ångest nästan varje dag, bara velat krypa ur min egen kropp, känt mig otroligt nedstämd varvat med sjuka aggressions utbrott (lite grejjer som "råkat" gå sönder under denna period...

).
Har fan känts som att jag pundat konstant i en månad & sedan fått världens AT.... Har knappt stått ut.
Så idag fick jag äntligen träffa min läkare/ psykiatriker som är VÄLDIGT kunnig (borde finnas fler som honom.), förklarade allt hur jag mått dessa dagarna osv osv.
Så han strök Ritalinet direkt! & även alla andra piller med samma verksamma substans.
Va rädd för att jag skulle behöva gå igenom hela listan först

,
men tack gode gud eller nån så slapp jag det.
Jag fick 3 alternativ:
1- ingen medicinering alls (svar nej)
2- testa Strattera
3- Köra på licenspreparaten (Metamina eller Elvanse).
Jag förklarade för honom att eftersom min kompis har fått väldigt bra respons på Elvanse är det den jag vill prova, & det va inga problem!
Så nu dröjer det några dagar innan allt med licens-papprerna är klara, men bör börja behandling med Elvanse om max 10 dagar, kan uppdatera mer då om hur det går.
Hoppas verkligen på denna medicinen!
Peace out