2014-02-09, 16:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Ja RPU får ta högst fyra veckor.
Jag tror att han har tänkt på alldeles för mycket när det gäller att utföra och dölja mordet för att kunna lida av psykisk sjukdom vid mordtillfället.
Det lutar åt fängelse och inte sluten psykiatrisk vård för Marinamannen.
Fredag 28:e februari är det slutförhandling och enligt domstolssekreteraren Lina Strömberg (031-7012291) meddelas domen veckan därpå.
Jag tror att domen kan komma att bli FS:s räddning: I fängelset kan han både studera och försöka reparera sina värsta cannabisskador.
Citera
2014-02-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Den enklaste förklaringen vad gäller FS är att han helt enkelt har haft otur med sina föräldrar.

Håller med. Man kan faktiskt tycka lite synd om FS. Har har haft mer otur än det du skrev ovan samt än vad som kan tyckas rimligt:

- Otur att den osylige gärningsmannen satte dit just FS för mordet.
- Otur att ingen såg FS, där han satt mitt i natten på kyrkogården = inget alibi.
- Otur att FS missade att någon blivit mördad i sitt hem.
- Otur att FS skickat en fordonsförfrågan på en av Marinas bekanta, och att mördaren använde samma teknik för att vilseleda polisen.
- Otur att det var just en bekant till Marina. Osannolikt ju!
- Otur att FS just då fanns i närheten.
- Otur att FS hade pengar kvar sedan skatteåterbäringen, samtidigt som det försvann en större summa från Marinas konto.
- Otur att FS inte mindes den vita presenningen, bara de gröna.
- Otur att det förekommer bilder här i tråden som endast kan komma från FS.
- Otur att Telias felmeddelande i sin meddelandetjänst lyder "Jag blir kvar tills i morgon".
- Otur att FS glömt att detta sms raderades.
- Otur att endast patronerna vid provskjutningen hade städats bort, inga andra.
- Otur att backen var ilagd i Marinas bil, precis som i FS:s bil.
- Otur att det var ett mord, när FS i tråden är säker på att det är ett försvinnande.
- Otur att säljaren av flipperspelet nämner ett annat pris än FS
- Otur att samma säljare slutar skriva i tråden innan han hann bevisa vem han var.
- Otur att Marina hittades i Spekeröd, inte i Linköping.
- Otur att Vargunges sorti ur tråden blev så förvirrande.
- Otur att mördaren tänkte på att låsa Marinas sovrumsdörr.
Osv, osv osv.

Hur kan någon ha så mycket otur, och ändå vara oskyldig?
Orättvist!

Senast redigerad av Fin 2014-02-09 kl. 17:08. Anledning: Ipad
Citera
2014-02-09, 18:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Att FS är ond råder det väl ingen större tvekan om, så en kombination ondska och någon form av diagnos ligger väl nära till hands att spekulera om.

En psykopat är ond eftersom den saknar empati. Fredriks tidigare P7a tyder på störning, och brister i den empatiska förmågan. Det är väl uppenbart att han inte bryr sig om annat än sig själv.
Citera
2014-02-09, 19:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
En psykopat är ond eftersom den saknar empati. Fredriks tidigare P7a tyder på störning, och brister i den empatiska förmågan. Det är väl uppenbart att han inte bryr sig om annat än sig själv.
Så ter det sig onekligen.
Handlingar som att gå in hos en sovande person, rikta en pistol mot dennes huvud och
sedan göra det oerhörda att krama in avtryckaren så att en kula släcker detta liv i ett
mindre blodhav för att därefter lugnt och metodiskt vidta åtgärden att placera den
mördades kropp i en presenning och dumpa detta paket med en ihjälskjuten mänsklig varelse
ute i ödemarken där det skulle få ligga oupptäckt i drygt 2 år, förutsätter en avsaknad
av allt det som konstituerar en god och empatisk människa.
Det frigör sig naturligtvis en utstuderad ondska i allt detta som man bara kan förfäras inför
som normalt kännande varelse.

Att efter att ha begått denna fruktansvärda illgärning följt av plundring av mordoffrets
ekonomiska tillgångar, fortsätta livet som vanligt och snart skaffa nytt stadigt kvinnligt
sällskap och uppträda helt utan ånger och samvetskval, befäster bara intrycket
av en mycket kallhamrad, beräknande och likgiltig förövare av ett av senaste årens
mest uppmärksammade svenska mord.

edit: Man ska naturligtvis försöka undvika att demonisera människor som begått
avskyvärda handlingar mot andra, utmåla dem som allt igenom onda och usla varelser,
men i vissa fall förefaller det onekligen knepigt värre att identifiera några som helst
försonande drag i personligheten. Det här är ett sådant fall, tycker jag mig kunna konstatera.

Det tycker nog inte nuvarande flickvännen. Hon har säkert invändningar att göra mot den
bild som hävdas av "älsklingen". Hon bör tycka honom vara rar och fin för annars skulle
hon väl inte vilja vara ihop med personen ifråga.
Men då skulle jag vilja påstå att det är en person som är rar och fin så länge det passar honom...
Bakom ytan av allt detta ruvar någonting helt annat. Något mycket mörkare som kan
vältra sig fram i pressade lägen.
Ett sånt läge har uppenbarligen denna flickvän sluppit vara med om ännu.
Och lär slippa uppleva de närmaste 10, 15 åren.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-09 kl. 20:25.
Citera
2014-02-09, 20:38
Medlem
Finlisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så ter det sig onekligen.
Handlingar som att gå in hos en sovande person, rikta en pistol mot dennes huvud och
sedan göra det oerhörda att krama in avtryckaren så att en kula släcker detta liv i ett
mindre blodhav för att därefter lugnt och metodiskt vidta åtgärden att placera den
mördades kropp i en presenning och dumpa detta paket med en ihjälskjuten mänsklig varelse
ute i ödemarken där det skulle få ligga oupptäckt i drygt 2 år, förutsätter en avsaknad
av allt det som konstituerar en god och empatisk människa.
Det frigör sig naturligtvis en utstuderad ondska i allt detta som man bara kan förfäras inför
som normalt kännande varelse.

Att efter att ha begått denna fruktansvärda illgärning följt av plundring av mordoffrets
ekonomiska tillgångar, fortsätta livet som vanligt och snart skaffa nytt stadigt kvinnligt
sällskap och uppträda helt utan ånger och samvetskval, befäster bara intrycket
av en mycket kallhamrad, beräknande och likgiltig förövare av ett av senaste årens
mest uppmärksammade svenska mord.

edit: Man ska naturligtvis försöka undvika att demonisera människor som begått
avskyvärda handlingar mot andra, utmåla dem som allt igenom onda och usla varelser,
men i vissa fall förefaller det onekligen knepigt värre att identifiera några som helst
försonande drag i personligheten. Det här är ett sådant fall, tycker jag mig kunna konstatera.

Det tycker nog inte nuvarande flickvännen. Hon har säkert invändningar att göra mot den
bild som hävdas av "älsklingen". Hon bör tycka honom vara rar och fin för annars skulle
hon väl inte vilja vara ihop med personen ifråga.
Men då skulle jag vilja påstå att det är en person som är rar och fin så länge det passar honom...
Bakom ytan av allt detta ruvar någonting helt annat. Något mycket mörkare som kan
vältra sig fram i pressade lägen.
Ett sånt läge har uppenbarligen denna flickvän sluppit vara med om ännu.
Och lär slippa uppleva de närmaste 10, 15 åren.

Så bra skrivit, det är så sant allt du skriver.

Fruktansvärt att en människa kan vara så kall och genomföra dessa handlingar fs helt kallt har gjort. Det är så fruktansvärt Fast detta är inget nytt men det är så svårt att förstå att en människa kan agera på detta sätt som fs gjort....

Vad gäller flickvännen så kan det vara möjligt att hon inte vågar lämna honom, för jag tror att hon innerst inne vet att han är skyldig. Dels har hon säkert läst alla dokument i fallet, hon har levt med honom i några år och i några av dessa åren har han varit säker på att gå fri, så han har varit "sej själv" och säkerligen visat sina sämre sidor någon gång. Jag förstår henne om hon är rädd, för han kommer ut en vacker dag. Och när den dagen kommer är han samma människa som när han åkte in i finkan, en sån som fs ändrar sej aldrig.

Vet inte hur det funkar med skyddad identitet och sådant men det kanske skulle vara aktuellt för hennes del om hon tar sitt förnuft till fånga och lämnar honom.

Sen kan det såklart även vara så att flickvännen är bergsäker på att fs är oskyldig, dels vill hon inte tro att han är skyldig och dels är jag ganska säker på att vissa killergroupies här i tråden påverkar henne. Hon är ung, hon är lättpåverkad så som jag förstår det och hon behöver uppmärksamhet för att må bra. Sorgligt hur det än är. Hoppas hon kan ta sej ur detta.
Citera
2014-02-09, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag tror att domen kan komma att bli FS:s räddning: I fängelset kan han både studera och försöka reparera sina värsta cannabisskador.

Ja, han kan bli av med missbruket där om han väljer den banan.
Erkänner han sedan mordet och får hjälp att bearbeta det så blir det lättare att gå vidare.
Lite studier på det så kan han gå ut genom grindarna som en ny människa och kanske börja med något arbete med lön så skadeståndet kan betalas.
Citera
2014-02-09, 20:58
Medlem
Finlisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Ja, han kan bli av med missbruket där om han väljer den banan.
Erkänner han sedan mordet och får hjälp att bearbeta det så blir det lättare att gå vidare.
Lite studier på det så kan han gå ut genom grindarna som en ny människa och kanske börja med något arbete med lön så skadeståndet kan betalas.

Ja önska kan man göra. Den typen ändrar sej sällan, det är försent, han är för gammal och har nog inte den rätta viljan som krävs. Möjligen gör han ett försök att bli en skötsam person men de flesta misslyckas tyvärr.

Han lär få svårt att få jobb, vem vill anställa en dömd mördare? Redan där får han motgångar vilket den typen av personer ofta inte klarar av. Dessutom har han inte haft några riktiga jobb att snacka om så här långt och han är 40 år. Han vill helt enkelt inte jobba, han har levt som en parasit i 40 år och det har ju funkat för han.

Missbruket återupptar han troligen när han är ute i friheten om många år. Men såklart hoppas jag att han kan bli en skötsam person och ta ansvar för sitt liv och försörja sej själv osv.
Citera
2014-02-09, 21:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Ja, vi kan inte direkt sitta här och göra en tillförlitlig analys där slutsatsen blir att mördaren Fredrik Svensson är psykopat. Han är ju inte i samma rum som oss för att få en sådan analys möjlig.

Dock, kan vi, vi som läst FUP och alla förhör sätta poäng på Hares lista.

Motargumentera gärna poängsättningen.

Jag fetare de punkter på listan jag anser vara för 2 poäng.

Resten som ej fetas, låter jag andra fylla i då min osäkerhet svajar mellan 0, 1 och 2, men tror inte det blir svår att nå över 30 poäng med FUP som underlag. Och jag vågar påstå att de 28 poäng jag samlade ihop är korrekta och då har jag inte avslutat listan, utan behöver er hjälp för bli mer säker på resterande punkter..

De tjugo frågeområdena i Hares psykopatikriterier
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.
Ja, nog får man ihop gott och väl 30 poäng. - Men jag saknar en lista på vilka egenskaper en person efter tre decenniers regelbundet drogmissbruk kan förväntas komma att utveckla. Jakten på droger (i sig personlighetsförändrande) utmynnar ofta i såväl känslokyla som ett rationellt ekonomiskt tänkande.

Hur som helst är det en inbiten vanemissbrukares psyke och agerande som vi spelar med, och vi vet också att cannabismissbrukare kan få plötsliga vredesutbrott och att många våldsdåd sker under påverkan av olika droger, bl a just cannabis.

Inte för inte sker mordet under MJ:s semester; hon kommer inte att saknas av sina kollegor. Hon stod också i begrepp att bege sig ut på en roadtrip; en veckolång resa som bör ha utgjort ett hot eftersom MJ aktivt sökte en ny partner. FS:s återstående dagar i huset var räknade, och han var väl medveten om att när MJ arbetade igen skulle hon komma hem varje dag och hans manöverutrymme då begränsas på ett helt annat sätt.

Båtfärden med åtföljande gräl satte hela situationen på sin spets. Man kan säga att FS från sin ekonomiska horisont kan ha fattat ett rationellt beslut; han behövde några dagar för att maximera sin "fallskärm”. – Latenta planer på att röja MJ ur vägen verkar ha funnits.

Den 27/7 kan han fortfarande ha haft cannabis på lager men visste samtidigt att det var en tidsfråga innan förrådet måste fyllas på. – Den 4 augusti hittades 10,7 g i huset. Har han rökt mer än 6 g/dag så kan det stämma att han inköpt 50 g den 28/7. – Det som sedan fanns på hans konto efter inköpet i Lilla Edet räckte inte till ett halvt pkt cigg.
Senast redigerad av letsdoit 2014-02-09 kl. 21:02.
Citera
2014-02-09, 21:13
Medlem
Finlisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[/spoiler]Ja, nog får man ihop gott och väl 30 poäng. - Men jag saknar en lista på vilka egenskaper en person efter tre decenniers regelbundet drogmissbruk kan förväntas komma att utveckla. Jakten på droger (i sig personlighetsförändrande) utmynnar ofta i såväl känslokyla som ett rationellt ekonomiskt tänkande.

Hur som helst är det en inbiten vanemissbrukares psyke och agerande som vi spelar med, och vi vet också att cannabismissbrukare kan få plötsliga vredesutbrott och att många våldsdåd sker under påverkan av olika droger, bl a just cannabis.

Inte för inte sker mordet under MJ:s semester; hon kommer inte att saknas av sina kollegor. Hon stod också i begrepp att bege sig ut på en roadtrip; en veckolång resa som bör ha utgjort ett hot eftersom MJ aktivt sökte en ny partner. FS:s återstående dagar i huset var räknade, och han var väl medveten om att när MJ arbetade igen skulle hon komma hem varje dag och hans manöverutrymme då begränsas på ett helt annat sätt.

Båtfärden med åtföljande gräl satte hela situationen på sin spets. Man kan säga att FS från sin ekonomiska horisont kan ha fattat ett rationellt beslut; han behövde några dagar för att maximera sin "fallskärm”. – Latenta planer på att röja MJ ur vägen verkar ha funnits.

Den 27/7 kan han fortfarande ha haft cannabis på lager men visste samtidigt att det var en tidsfråga innan förrådet måste fyllas på. – Den 4 augusti hittades 10,7 g i huset. Har han rökt mer än 6 g/dag så kan det stämma att han inköpt 50 g den 28/7. – Det som sedan fanns på hans konto efter inköpet i Lilla Edet räckte inte till ett halvt pkt cigg.

När man läser denna utomordentligt bra sammanfattningen så blir det mer och mer klart att han troligen planerat detta mordet en tid. Skottkärran som så tvunget skulle köpas trots att det redan fanns en. Ja där är mycket som tyder på planering. Det får nackhåren att resa sej....

Frågan är, kan flickvännen varit behjälplig med mordet eller "efterarbetet" på något sätt, vet hon något? När hon skrev nåt i stil med att dansa på någons grav, vilket hon försvarade med att det var nån låt om jag minns rätt. Med hänsyn till flickvännens agerande här i tråden så är inget omöjligt så som jag ser det. Dock har jag samtidigt svårt att tro att fs skulle förlita sej på någon annan än sej själv.
Citera
2014-02-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
[/spoiler]
Då förstår du kanske att en förundersökning saknar max gräns. Det är snarare en tidsgräns på hur länge man kan hålla på att utöka en förundersökning som inte leder någon vart.

Sen tycker jag att det är skrämmande och strider mot mänskliga rättigheter i det du anser vara till grund för att dömma människor, och då ifrån vad människor har i sitt bagage.

Vad har F.S i sitt bagage som du tycker är värt en dom för mord, och där underlag inte kan binda honom för det mord han anklagas för?

Advokaten påpekade för rätten att alt.g.m inte undersökts.

Som sagt, tur att inte HR dömer på känsla.
Jag är knappast ensam om att känna ett obehag inför möjligheten att träffa på en man som beskrivs på detta sätt.
Citera
2014-02-09, 21:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlisa
Så bra skrivit, det är så sant allt du skriver.

Fruktansvärt att en människa kan vara så kall och genomföra dessa handlingar fs helt kallt har gjort. Det är så fruktansvärt Fast detta är inget nytt men det är så svårt att förstå att en människa kan agera på detta sätt som fs gjort....

Sen kan det såklart även vara så att flickvännen är bergsäker på att fs är oskyldig, dels vill hon inte tro att han är skyldig och dels är jag ganska säker på att vissa killergroupies här i tråden påverkar henne. Hon är ung, hon är lättpåverkad så som jag förstår det och hon behöver uppmärksamhet för att må bra. Sorgligt hur det än är. Hoppas hon kan ta sej ur detta.
Tack!
Fruktansvärt var ordet, ja. Det är oerhört svårt att ta in en sån här sak, att någon kan göra
så här mot en annan. Man förstår bara inte hur det är möjligt att agera så här hänsynslöst
och iskallt.

Det här är väl ett ganska unikt fall för svenska förhållanden för övrigt. Såtillvida som att
en gärningsman söker sig in på ett diskussionsforum och dessutom har en ny flickvän
med sig i detta. Som kommer att göra sitt bästa för att misskreditera mordoffret och
frita sig själv från all skuld. Desinformera och försöka påverka andra att tro på honom.
Och har vissa framgångar i dessa strävanden uppenbarligen ty vad man kan upptäcka
dessvärre är ju ett antal deltagande aktörer som verkat ha svalt hans lögnaktiga utsagor
om ditten och datten rörande fallet han är indragen i.
Och de har tydligen inte slutat att svälja...

Ännu har vi ju de som står på vederbörandes sida om man nu inte har missuppfattat
alldeles galet här.

Och beträffande flickvännen: Hon har det säkert oerhört jobbigt nu. Det är verkligen ingen
avundsvärd situation som hon befinner sig i, nej.
Jag vågar inte ha någon uppfattning om hur det kommer att gå. Om hon förmår vakna upp
och inse vem hon levat med så pass länge. Jag tror inte hon är där ännu i det läget.
Nu är det givetvis mest taggarna utåt som gäller.
Hon verkar vara en skärpt och begåvad tjej och jag önskar henne ett gott framtida liv.
Utan närvaron av FS i det.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-09 kl. 22:19.
Citera
2014-02-09, 22:44
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Som sagt, tur att inte HR dömer på känsla.
Jag är knappast ensam om att känna ett obehag inför möjligheten att träffa på en man som beskrivs på detta sätt.
Det ska bli intressant att läsa domen eftersom det inte finns faktaunderlag på att M blev skjuten. Och det tog även försvaret upp i HR:s förhandlingen.

Sen tycker jag det är väldigt lågt av en del här på tråden att utifrån en amatörpsykologi sätta diagnos på F.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in