Citat:
Ursprungligen postat av
MrsMagoo
En psykopat är ond eftersom den saknar empati. Fredriks tidigare P7a tyder på störning, och brister i den empatiska förmågan. Det är väl uppenbart att han inte bryr sig om annat än sig själv.
Så ter det sig onekligen.
Handlingar som att gå in hos en sovande person, rikta en pistol mot dennes huvud och
sedan göra det oerhörda att krama in avtryckaren så att en kula släcker detta liv i ett
mindre blodhav för att därefter lugnt och metodiskt vidta åtgärden att placera den
mördades kropp i en presenning och dumpa detta paket med en ihjälskjuten mänsklig varelse
ute i ödemarken där det skulle få ligga oupptäckt i drygt 2 år, förutsätter en avsaknad
av allt det som konstituerar en god och empatisk människa.
Det frigör sig naturligtvis en utstuderad ondska i allt detta som man bara kan förfäras inför
som normalt kännande varelse.
Att efter att ha begått denna fruktansvärda illgärning följt av plundring av mordoffrets
ekonomiska tillgångar, fortsätta livet som vanligt och snart skaffa nytt stadigt kvinnligt
sällskap och uppträda helt utan ånger och samvetskval, befäster bara intrycket
av en mycket kallhamrad, beräknande och likgiltig förövare av ett av senaste årens
mest uppmärksammade svenska mord.
edit: Man ska naturligtvis försöka undvika att
demonisera människor som begått
avskyvärda handlingar mot andra, utmåla dem som allt igenom onda och usla varelser,
men i vissa fall förefaller det onekligen knepigt värre att identifiera några som helst
försonande drag i personligheten. Det här är ett sådant fall, tycker jag mig kunna konstatera.
Det tycker nog inte nuvarande flickvännen. Hon har säkert invändningar att göra mot den
bild som hävdas av "älsklingen". Hon bör tycka honom vara rar och fin för annars skulle
hon väl inte vilja vara ihop med personen ifråga.
Men då skulle jag vilja påstå att det är en person som är rar och fin så länge det passar honom...
Bakom ytan av allt detta ruvar någonting helt annat. Något mycket mörkare som kan
vältra sig fram i pressade lägen.
Ett sånt läge har uppenbarligen denna flickvän sluppit vara med om ännu.
Och lär slippa uppleva de närmaste 10, 15 åren.