2014-02-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hur många psykiatriker har uttalat sig i FUP? Man kan inte heller ställa diagnosen genom FUP eller en tråd på flashback.
Faktum är att varken en långvarig psykiatrisk kontakt eller en fyra veckors RPU inte heller alltid kan ställa den diagnosen även om diagnosen kan finnas.
Psykopati är ingen lättdiagnostiserad diagnos.

Det är väl inte konstigare att förstå att Fredrik Svensson är psykopat än att förstå att tolka en röntgenbild på ett par lungor med svarta fläckar.

Bara för att läkare är de som sätter diagnoser så gör det ju inte att andra kan förstå vilka kriterier som ska uppfyllas för att en viss diagnos ska sättas.

Men nu spelar ju inte det så stor roll eftersom det inte kommer att vara en juridisk diagnos som gör att han inte kommer att kunna sättas i fängelse. Det ska det vara andra tillstånd för.
Citera
2014-02-09, 13:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Ja, vi kan inte direkt sitta här och göra en tillförlitlig analys där slutsatsen blir att mördaren Fredrik Svensson är psykopat. Han är ju inte i samma rum som oss för att få en sådan analys möjlig.

Dock, kan vi, vi som läst FUP och alla förhör sätta poäng på Hares lista.

Motargumentera gärna poängsättningen.

Jag fetare de punkter på listan jag anser vara för 2 poäng.

Resten som ej fetas, låter jag andra fylla i då min osäkerhet svajar mellan 0, 1 och 2, men tror inte det blir svår att nå över 30 poäng med FUP som underlag. Och jag vågar påstå att de 28 poäng jag samlade ihop är korrekta och då har jag inte avslutat listan, utan behöver er hjälp för bli mer säker på resterande punkter..

De tjugo frågeområdena i Hares psykopatikriterier
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.

Talför/ytlig charmig

Förhöjd självuppfattning/grandios

Behov av spänning/blir lätt uttråkad

Patologiskt lögnaktig

Bedräglig/manipulativ

Saknar ånger och skuldkänslor

Flackt, ytligt känsloliv

Kall/bristande empatisk förmåga

Parasiterande livsstil

Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet

Promiskuöst och egoistiskt sexualliv

Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)

Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt

Impulsiv

Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef

Tar inte ansvar för sina handlingar

Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden

Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)

Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission

Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Man ska akta sig för att ställa lekmannadiagnos på de grunder som är tillgängliga här. Bortsett från småbrottsligheten så känner jag mängder med folk som skulle passa in. Och de är definitivt inte psykopater.

Den enklaste förklaringen vad gäller FS är att han helt enkelt har haft otur med sina föräldrar. Han har bott hos mormor under uppväxten bl a. Då kan en del hamna snett, liksom, utan att det handlar om psykiatriska diagnoser eller störningar av något slag. Sociala problem har en tendens att kleta fast.
Citera
2014-02-09, 14:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man ska akta sig för att ställa lekmannadiagnos på de grunder som är tillgängliga här. Bortsett från småbrottsligheten så känner jag mängder med folk som skulle passa in. Och de är definitivt inte psykopater.

Den enklaste förklaringen vad gäller FS är att han helt enkelt har haft otur med sina föräldrar. Han har bott hos mormor under uppväxten bl a. Då kan en del hamna snett, liksom, utan att det handlar om psykiatriska diagnoser eller störningar av något slag. Sociala problem har en tendens att kleta fast.

Vilka trevliga människor du känner! Jag skulle inte stå ut en sekund med dom.
Jag förstår vad du menar med det sociala arvet, men jag tror inte det är tillräckligt för att kunna mörda, gömma kroppen och sen leva som om inget hänt. Det måste mer till för detta dåd.
Jag tror FS har någon form av psykisk störning(kanske en blanddiagnos)men jag tror han anses
för frisk i lagens mening för att dömas till vård. Jag tippar på 16års fängelse.
Citera
2014-02-09, 14:16
Medlem
Citat:

Du borde aktat dig för att ställa en lekmanna diagnos med förklaringen att han har haft otur med sina föräldrar, och att det skulle bero på sociala problem.

Med största sannolikhet har FS en allvarligare diagnos än att han varit otursförföljd här i livet.
Senast redigerad av Netforce42 2014-02-09 kl. 14:20.
Citera
2014-02-09, 14:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

De kriterier som denne obestridde auktoritet på området, Robert L. Hare, uppställer för att
kunna ringa in en psykopatisk personlighet, är dock utomordentliga att tillgripa i fallet
som tråden avhandlar med dess konstaterade gärningsman.
Med ledning av kända fakta så kan vi utan vidare se hur väl FS överensstämmer på punkt
efter punkt med det Hare listar. Det framstår som närmast övertydligt när man synar
vederbörande i relation till det hela. Att inte bli varse detta kräver nästan att man behöver
ha skygglappar på...

För den sakens skull, trots bilden som framtonar så påträngande av en människa med
klara psykopatiska personlighetsdrag, behöver det inte nödvändigtvis slås fast i den
undersökning som personen ifråga just nu genomgår.
Jag utgår ifrån att han lägger ner betydande ansträngningar på att framstå som en så
normal människa som möjligt, spelar det spel som är han så förfaren i och förmår dölja
väl sina mörkaste sidor även för denna psykiatriska expertis som har att granska honom.
Mannen är duktig på att manipulera onekligen. Även Hare själv har en gång låtit sig
duperas av en tvättäkta psykopat. Det var efter den upplevelsen som han på allvar
bestämde sig för att forska i psykopatin.

Sina mörkaste sidor har FS visat för somliga av sina tidigare flickvänner.
Den mörkaste sidan fick Marina Johansson erfara en julinatt för snart 4 år sedan.
Citera
2014-02-09, 15:01
Bannlyst
Citat:
Hur många psykiatriker har uttalat sig i FUP? Man kan inte heller ställa diagnosen genom FUP eller en tråd på flashback.
Faktum är att varken en långvarig psykiatrisk kontakt eller en fyra veckors RPU inte heller alltid kan ställa den diagnosen även om diagnosen kan finnas.
Psykopati är som ryggvärk. I 90 % av fallen får man nöja sig med att konstatera att symtomen tyder på skadan/personlighetsstörningen.
Citera
2014-02-09, 15:32
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
De kriterier som denne obestridde auktoritet på området, Robert L. Hare, uppställer för att
kunna ringa in en psykopatisk personlighet, är dock utomordentliga att tillgripa i fallet
Med ledning av kända fakta så kan vi utan vidare se hur väl FS överensstämmer på punkt
efter punkt med det Hare listar. Det framstår som närmast övertydligt när man synar
vederbörande i relation till det hela. Att inte bli varse detta kräver nästan att man behöver
ha skygglappar på...

För den sakens skull, trots bilden som framtonar så påträngande av en människa med
klara psykopatiska personlighetsdrag, behöver det inte nödvändigtvis slås fast i den
Jag utgår ifrån att han lägger ner betydande ansträngningar på att framstå som en så
normal människa som möjligt, spelar det spel som är han så förfaren i och förmår dölja
väl sina mörkaste sidor även för denna psykiatriska expertis som har att granska honom.
Mannen är duktig på att manipulera onekligen. Även Hare själv har en gång låtit sig
duperas av en tvättäkta psykopat. Det var efter den upplevelsen som han på allvar

Den mörkaste sidan fick Marina Johansson erfara en julinatt för snart 4 år sedan.

Till och med läkare har svårt att diagnosticera psykopater efter många och långa möten med patienter och dess anhöriga. Jag tror vi har det ändå svårare att ställa någon diagnos åt det hållet. Han kanske är en skitstövel till mördare helt enkelt?
Citera
2014-02-09, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Till och med läkare har svårt att diagnosticera psykopater efter många och långa möten med patienter och dess anhöriga. Jag tror vi har det ändå svårare att ställa någon diagnos åt det hållet. Han kanske är en skitstövel till mördare helt enkelt?
Precis min tanke. Om någon begår ett tillräckligt allvarligt brott skriker alla psykopat. Han kanske helt enkelt är ond?
Citera
2014-02-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Precis min tanke. Om någon begår ett tillräckligt allvarligt brott skriker alla psykopat. Han kanske helt enkelt är ond?
Att FS är ond råder det väl ingen större tvekan om, så en kombination ondska och någon form av diagnos ligger väl nära till hands att spekulera om.
Citera
2014-02-09, 16:33
Medlem
zamiocs avatar
Citat:

Därför jag skrev:

Ja, vi kan inte direkt sitta här och göra en tillförlitlig analys där slutsatsen blir att mördaren Fredrik Svensson är psykopat. Han är ju inte i samma rum som oss för att få en sådan analys möjlig.

Dock, kan vi, vi som läst FUP och alla förhör sätta poäng på Hares lista.

Och en bild av Fredrik presenteras starkt i FUP, så en poängsättning kan vi göra utifrån det. Men det är absolut inget som blir en slutsats, utan mer en fingervisning att han kan vara av denna karaktär.

Citat:

Många passar in på några eller fler punkter, men personer som får in minst 15 2 poängare är det inte en drös av.

Som sagt ovan, en fingervisning.

Han kommer låsas in på kåken och det luktar kraftigt livstid.
Citera
2014-02-09, 16:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Att FS är ond råder det väl ingen större tvekan om, så en kombination ondska och någon form av diagnos ligger väl nära till hands att spekulera om.
Annars borde en kombination av människa (på både gott och ont) och ett mycket långvarigt; mycket kostsamt, drogmissbruk ligga nära till hands.
Citera
2014-02-09, 16:46
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
ha skygglappar på...

Bra skrivet.

Och om man läser på psykopati.se så finner man:

Psykopater ska däremot avtjäna straff i fängelse. Det fåtal som trots allt döms till rättspsykiatrisk vård, får vård efter felaktiga domstolsbeslut eller felaktiga undersökningsresultat, inte sällan tack vare psykopaters enastående duperingsförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in