Citat:
Ursprungligen postat av
Tomteboda
Helin bubblade en stund om att antalet kvällstidningsköpare inte alls faller särskilt mycket - men köparna köper tidningarna vid färre tillfällen än tidigare... Kanske en förklaring till att upplagan fallit med ungefär 50% på 10år?
Om, ett stort om, det ar sant ar det dock intressant och skulle fordra en mer ingaende forklaring. Sjalv ar jag av uppfattningen att det ar smartphones som slagit ihjal poangen med kvallstidningen. Ser man en braskande och lockande rubrik sa ar reaktionen inte langre att kopa tidningen utan att hala fram mobilen. Man behover inte langre en tidning/bok for att sla ihjal tid pa taget/bussen eller liknande heller. Med en smartphone forsvinner helt impuls- och ad hoc-kop, dvs kvallstidningen. Antalet smartphoneanvandare har okat dramatiskt och darmed torde de som kan tanka sig att kopa en kvallstidning ha minskat.
Personligen lutar jag at att Helin pratar skit tills dess jag ser siffror som bevisar motsatsen men om vi spanar lite, vad finns det for skal att kopa en kvallstidning om man har en smartphone? Kanske:
1. Bilagor som man vill spara eller liknande.
2. Medskick - typ gratis bok, utdrag ur bok eller skiva eller vad det kan vara.
3. Korsord och liknande (tveksam pa den).
4. "Nyheter" som man vet inte kommer att finnas pa web-versionen (t ex sana dar "lexbaselistor" dar tidningarna publicerar vilka som tjanar mycket pengar).
5. Nagot att lasa pa flyget (fast det far vara en kort flygning om det skall vara nagon mening med en kvallstidning).
6. Nagon som har tankar?