Citat:
Min uppfattning och erfarenhet av hur det kan vara på en "toppbyrå" är att du har fel bild av vad arbetsgivaren eftersöker. Ingen arbetsgivare vill ha någon som hetsar, än mindre någon som går upp limningen vid första motgång. Livet är i mångt och mycket ett maratonlopp, inte ett sprinterlopp. Jag har aldrig påstått att betyg inte är viktigt – i många fall, och i synnerhet för det första jobbet, är de helt avgörande. Vad som däremot är ett faktum är att även om du har betyg för att komma in på en av drakarna, och du saknar rätt inställning, så kommer du inte bli särskilt långvarig. Oavsett dina fina betyg. Ni/du överskattar attityd sluta vara så naiva, det är tentan som avgör ditt betyg, inte hur bra karma du får av att svk nara rätt på lärarens "kluring" på det där kvällsseminariet. Givetvis kommer jag inte ge något hetsande intryck när jag sitter på en arbetsintervju, som det ser ut nu så kommer arbetsintervjun ske på socialförvaltningen eller i någon kommun och då kanske andra saker premieras än vad som skulle varit ett plus på affärsbyrån i en av landets tre stora städer. Krävs det sedan av en att man ska sitta och rulla tummarna så rullar man tummarna tills chefen säger åt en att göra något annat, men sanningen är snarare att hets premieras på en byrå med rang.
"Jobba som ett team", "Hjälpa kollegorna även om det leder till sena kvällar".
Bli realistisk för fan.
Fortsätta på juristprogrammet tänker jag göra, sen om det slutar med dåliga betyg kommer jag såklart bli bitter. Har hela mitt liv velat prestera bra när det gäller något viktigt och även om jag ser juridiken som ett verktyg så bryr jag mig om att få bra betyg.
Juristprogrammet är ett verktyg. Kommer aldrig acceptera juridiken som något annat och kräv inte av mig att jag ska försöka, för kom inte och säg att majoriteten av studenterna inte ser juridiken på samma sätt som jag.
enda konstruktiva jag kan fiska fram är genom att fråga vad du menar med att du förstår att jag får B med den attityden. Hur menar du då? Jag "dampar" uppenbarligen inte loss när jag sitter och skriver tenta. Att hetsen eventuellt förstör för mig när jag pluggar är dock ingen omöjlighet.
"Jobba som ett team", "Hjälpa kollegorna även om det leder till sena kvällar".
Bli realistisk för fan.
Fortsätta på juristprogrammet tänker jag göra, sen om det slutar med dåliga betyg kommer jag såklart bli bitter. Har hela mitt liv velat prestera bra när det gäller något viktigt och även om jag ser juridiken som ett verktyg så bryr jag mig om att få bra betyg.
Juristprogrammet är ett verktyg. Kommer aldrig acceptera juridiken som något annat och kräv inte av mig att jag ska försöka, för kom inte och säg att majoriteten av studenterna inte ser juridiken på samma sätt som jag.
enda konstruktiva jag kan fiska fram är genom att fråga vad du menar med att du förstår att jag får B med den attityden. Hur menar du då? Jag "dampar" uppenbarligen inte loss när jag sitter och skriver tenta. Att hetsen eventuellt förstör för mig när jag pluggar är dock ingen omöjlighet.
Min personliga erfarenhet är att det är mest gynnsamt för studierna att undvika att umgås i hetsande kretsar. Utan en möjlighet att slappna av psykiskt har man ingen möjlighet att prestera på topp när det verkligen behövs. Man får helt enkelt sträva efter att minimera hetsen.
Med dampar loss menar jag att dina svar här i tråden tyder på ett förhållandevis omoget sätt att hantera problem och kritik. Istället för att försöka tackla dina problem kritiskt vänder du taggarna utåt och dumförklarar flertalet personer som faktiskt försöker hjälpa dig. Du verkar vara oförmögen/vara ovillig att lära dig av dina misstag, att anpassa dig. Dessa egenskaper är i min mening några av de absolut viktigaste för att vara en duktig student. Hur du hanterar ditt liv innan tentan, med inställning och beteende, skapar förutsättningarna för hur väl du kommer prestera på tentan.
Vi vill ju faktiskt försöka få dig att känna lite mindre ångest, och inse att du trots ditt B och BA har alla möjligheter att bli en strålande affärsjurist, om det är ditt hjärtas kall.
Senast redigerad av The_Keeper 2014-02-09 kl. 11:41.
Senast redigerad av The_Keeper 2014-02-09 kl. 11:41.
För ja, som jag sagt hela tiden, snacket om huruvida Avtalslagen 2010 har status som rättskälla - i det här sammanhanget - är just öväsentligt. Det är ju precis det jag sagt hela tiden. Och därför var din hänvisning till en artikel som handlade om just detta oväsentlig från första början, när det handlade om att svara på den ursprungliga frågan. Som sagt. Synd bara att du kände dig tvungen att käfta emot - annars hade vi nått den här slutsatsen mycket snabbare.