2014-02-09, 01:33
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Blablabla
Mot bakgrund av hur du har fullkomligt dampat lös i tråden verkar det inte längre lika konstigt om du, som du påstår, anstränger dig för fullt och ändå får B.
Personligen skulle jag föreslå att du gör något annat innan du eventuellt fortsätter med studier på juristprogrammet. Dels tror jag att dina resultat kommer att bli bättre om du kan få lite mer studievana på universitet, där det ingår att vänja sig vid att stundtals misslyckas. Dels tror jag att du skulle må bra av att mogna lite som person innan du ger dig i kast med betygshetsen på programmet.

Som så många andra redan har sagt; ett B är definitivt ingenting att skriva hem om. Däremot är inte dina möjligheter till en lång och lovande karriär på något vis ödelagda. Bit ihop, lär dig av misstaget och kom igen.
Din attityd verkar däremot vara ett ypperligt sätt att utesluta möjligheten att få jobba på flertalet kvalificerade arbetsplatser (toppbyråer etc.).
Citera
2014-02-09, 02:20
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Har en riktigt pantad fråga som skulle kunna komma från StenSaxPåse.

Låt säga en färsk juriststudent som har ett fläckfritt AB i civilrätt A, tror ni att denna är generellt vassare på typ avtalsrätt, skadeståndsrätt o.s.v. än vad låt säga den medelmåttiga advokaten på allmän liten egen byrå på landsbygden är med ca 15-20 års erfarenhet?
Jag skulle aldrig ställa en sådan fråga. En nybakad student lär sig mer under sina första sex månader av praktiskt arbete än alla AB-studenter lär sig sammanlagt under deras studietid. Utbildningen handlar om att skaffa sig rätt verktyg. Sen finns det iofs en jävla massa usla advokater... men generellt.

Studieåren är överskattade.
Citera
2014-02-09, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Mot bakgrund av hur du har fullkomligt dampat lös i tråden verkar det inte längre lika konstigt om du, som du påstår, anstränger dig för fullt och ändå får B.
Personligen skulle jag föreslå att du gör något annat innan du eventuellt fortsätter med studier på juristprogrammet. Dels tror jag att dina resultat kommer att bli bättre om du kan få lite mer studievana på universitet, där det ingår att vänja sig vid att stundtals misslyckas. Dels tror jag att du skulle må bra av att mogna lite som person innan du ger dig i kast med betygshetsen på programmet.

Som så många andra redan har sagt; ett B är definitivt ingenting att skriva hem om. Däremot är inte dina möjligheter till en lång och lovande karriär på något vis ödelagda. Bit ihop, lär dig av misstaget och kom igen.
Din attityd verkar däremot vara ett ypperligt sätt att utesluta möjligheten att få jobba på flertalet kvalificerade arbetsplatser (toppbyråer etc.).

Ni/du överskattar attityd sluta vara så naiva, det är tentan som avgör ditt betyg, inte hur bra karma du får av att svk nara rätt på lärarens "kluring" på det där kvällsseminariet. Givetvis kommer jag inte ge något hetsande intryck när jag sitter på en arbetsintervju, som det ser ut nu så kommer arbetsintervjun ske på socialförvaltningen eller i någon kommun och då kanske andra saker premieras än vad som skulle varit ett plus på affärsbyrån i en av landets tre stora städer. Krävs det sedan av en att man ska sitta och rulla tummarna så rullar man tummarna tills chefen säger åt en att göra något annat, men sanningen är snarare att hets premieras på en byrå med rang.
"Jobba som ett team", "Hjälpa kollegorna även om det leder till sena kvällar".
Bli realistisk för fan.

Fortsätta på juristprogrammet tänker jag göra, sen om det slutar med dåliga betyg kommer jag såklart bli bitter. Har hela mitt liv velat prestera bra när det gäller något viktigt och även om jag ser juridiken som ett verktyg så bryr jag mig om att få bra betyg.
Juristprogrammet är ett verktyg. Kommer aldrig acceptera juridiken som något annat och kräv inte av mig att jag ska försöka, för kom inte och säg att majoriteten av studenterna inte ser juridiken på samma sätt som jag.

enda konstruktiva jag kan fiska fram är genom att fråga vad du menar med att du förstår att jag får B med den attityden. Hur menar du då? Jag "dampar" uppenbarligen inte loss när jag sitter och skriver tenta. Att hetsen eventuellt förstör för mig när jag pluggar är dock ingen omöjlighet.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-09 kl. 03:33.
Citera
2014-02-09, 06:20
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ni/du överskattar attityd sluta vara så naiva, det är tentan som avgör ditt betyg, inte hur bra karma du får av att svk nara rätt på lärarens "kluring" på det där kvällsseminariet. Givetvis kommer jag inte ge något hetsande intryck när jag sitter på en arbetsintervju, som det ser ut nu så kommer arbetsintervjun ske på socialförvaltningen eller i någon kommun och då kanske andra saker premieras än vad som skulle varit ett plus på affärsbyrån i en av landets tre stora städer. Krävs det sedan av en att man ska sitta och rulla tummarna så rullar man tummarna tills chefen säger åt en att göra något annat, men sanningen är snarare att hets premieras på en byrå med rang.

Bli realistisk för fan.

Fortsätta på juristprogrammet tänker jag göra, sen om det slutar med dåliga betyg kommer jag såklart bli bitter. Har hela mitt liv velat prestera bra när det gäller något viktigt och även om jag ser juridiken som ett verktyg så bryr jag mig om att få bra betyg.
Juristprogrammet är ett verktyg. Kommer aldrig acceptera juridiken som något annat och kräv inte av mig att jag ska försöka, för kom inte och säg att majoriteten av studenterna inte ser juridiken på samma sätt som jag.

O, sancta simplicitas.
Senast redigerad av Buffeln 2014-02-09 kl. 07:03.
Citera
2014-02-09, 07:09
Medlem
Rosikos avatar
Vad säger ni juriststudenter om Förvaltningsjuridiska programmet 120 HP?
Ni läste rätt, det finns nu ett program för "förvaltningsjurister" som ska slåss om platser inom offentlig förvaltning

Programmet består av:

Man får även en rätt schysst examen
Citat:
Högskoleexamen
Utbildningen har två valbara huvudområden: juridik alternativt statsvetenskap, och leder till följande examen: Högskoleexamen med inriktning mot juridik alternativt Högskoleexamen med inriktning mot statsvetenskap

http://www.miun.se/sv/utbildning/Hitta-din-utbildning/atlas/Program/Forvaltningsjuridiska_programmet_HT2014-VT2015#about
Citera
2014-02-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Vad säger ni juriststudenter om Förvaltningsjuridiska programmet 120 HP?
Ni läste rätt, det finns nu ett program för "förvaltningsjurister" som ska slåss om platser inom offentlig förvaltning

Programmet består av:

Man får även en rätt schysst examen

http://www.miun.se/sv/utbildning/Hitta-din-utbildning/atlas/Program/Forvaltningsjuridiska_programmet_HT2014-VT2015#about

Lät inte så dumt. 2 år mot 4,5 år är en stor skillnad. Upplägget verkar väldigt lärorikt. T.o.m. praktik. Det enda tråkiga är väl att det är Mittuniversitetet. Hade varit trevligt om något universitet kunde nischa något program med kurser över sommaren också.

Hur är egentligen juridikkurser på icke juristuniversitet? Håller det samma tempo och arbetsbörda? Tänker mig som i det här fallet, EU-rätt 7,5 hp, detsamma gäller för juristprogrammen men jag tvivlar att man ställer lika höga krav på EU-rättsstudenterna vid MittU som studenterna vid ett juristprogram?
Citera
2014-02-09, 09:14
Medlem
Citat:
Bli realistisk för fan.

enda konstruktiva jag kan fiska fram är genom att fråga vad du menar med att du förstår att jag får B med den attityden. Hur menar du då? Jag "dampar" uppenbarligen inte loss när jag sitter och skriver tenta. Att hetsen eventuellt förstör för mig när jag pluggar är dock ingen omöjlighet.

Du verkar ändå ha kommit till insikten att du är en värdelös jurist som inte kan erhålla AB. Kan du inte bara svälja det och gå vidare nu? På vilket sätt ska dina tårar göra dig till en bättre student? Accepterar du det kanske du också slutar hetsa inför ditt plugg och förstör mindre för dig själv, eller hur? Sedan kommer ditt AB som överraskningen.

Sedan nej byråerna vill inte att någon som hetsar. Byråerna vill ha jurister som arbetar i sådant tempo som du som inte klarar av behöver hetsa för att nå upp till.
Citera
2014-02-09, 09:46
Medlem
NancyReagans avatar
Citat:
Affärsbyråerna kräver höga betyg.

Vill du verkligen jobba på affärsbyrå, då? Jag förstår inte varför det är målet som så många tror att de måste ha på utbildningen för att vara bra eller äkta juriststudenter. Om betygshetsen ger upphov till så mycket gråt och tandagnisslan och alla AB-queens fräter så på nöjet att plugga juridik, är väl det sista önskvärda i livet att faktiskt jobba med en uppskruvad variant av skiten sen. Ett kontor med heltäckningsmattor och tjock luft som kväver av prestationsångest, misstänksamhet och vemod. Släpp det och må lite bättre. Mindre friktion.
Citera
2014-02-09, 10:41
Medlem
Icecrypt08s avatar
Vad är er uppfattning kring www.avtalslagen2010.se ? Jag är jäkligt nöjd med sidan.
Citera
2014-02-09, 10:50
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Vad är er uppfattning kring www.avtalslagen2010.se ? Jag är jäkligt nöjd med sidan.

Professor Dahlman läser lusen av Rambergskan.
http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/22/20101122084416_Realtid523/20101122084416_Realtid523.dbp.asp
Citera
2014-02-09, 11:30
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Professor Dahlman läser lusen av Rambergskan.
http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/22/20101122084416_Realtid523/20101122084416_Realtid523.dbp.asp

Det Dahlman och Ramberg tvistar om är ju inte hemsidans egentliga innehåll, utan 1) vad som menas med rättskälla, och 2) huruvida Rambergs hemsida är en rättskälla. Båda dessa frågor är ju ändå rätt öppna sådana. Men detta säger ju inget om själva innehållet på sidan - vilket väl var vad Icecrypt08 rimligtvis undrade (rätta mig gärna om jag har fel och det istället var rättskällestatusen som var av intresse).

I övrigt vet jag inte om man kan säga att Dahlman "läser lusen" av någon. Han har en annan uppfattning, helt enkelt.
Citera
2014-02-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det Dahlman och Ramberg tvistar om är ju inte hemsidans egentliga innehåll, utan 1) vad som menas med rättskälla, och 2) huruvida Rambergs hemsida är en rättskälla. Båda dessa frågor är ju ändå rätt öppna sådana. Men detta säger ju inget om själva innehållet på sidan - vilket väl var vad Icecrypt08 rimligtvis undrade (rätta mig gärna om jag har fel och det istället var rättskällestatusen som var av intresse).

I övrigt vet jag inte om man kan säga att Dahlman "läser lusen" av någon. Han har en annan uppfattning, helt enkelt.

Man kan väll ytterst se sidan som juridisk doktrin, även om det är i ett annorlunda format. Jag hade dock inte hänvisat till sidan.

Ang. debatten ovan om betyg och dylikt: Varför har alla en sådan tråkig ton? Rejält onödigt och spär bara på alla fördomar om att jurister är dryga.
Senast redigerad av Publicus 2014-02-09 kl. 11:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in