2012-05-24, 13:16
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
Jag har svårt att förstå ditt beslut.

Ett BA till påverkar ju ändå inte ditt snitt.

Är det inte bättre att kunna ha ledigt över sommaren för att gå in med ny kraft i höst - göra om, göra rätt, så att säga?
Generellt sett verkar det gå bättre för de jur. studs. med sans och balans i tillvaron - inte nervvraken i biblioteket.

Dessutom kryllar det av sliddjur ute så här års
Feadog har ju tidigare uttryckt oro över att inte ha tillräckligt många AB och att hans intention därför är att skriva AB på resterande tentor. Hans beslut torde väl ses i ljuset av detta.
Citera
2012-05-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Feadog har ju tidigare uttryckt oro över att inte ha tillräckligt många AB och att hans intention därför är att skriva AB på resterande tentor. Hans beslut torde väl ses i ljuset av detta.

Jag känner till detta.

Men jag tror alltjämt att man inte ska underskatta betydelsen av att ha 6-12 veckor ledigt under sommaren.
Citera
2012-05-24, 13:47
Medlem
vidLimess avatar
Citat:

Är det inte bättre att kunna ha ledigt över sommaren för att gå in med ny kraft i höst - göra om, göra rätt, så att säga?
Just att man får vila upp sig är nog viktigt. Det motverkas ju iofs av att de flesta sommarjobbar.
Citat:
Generellt sett verkar det gå bättre för de jur. studs. med sans och balans i tillvaron - inte nervvraken i biblioteket.
Å andra sidan, om man direkt planerar att skriva omtentan, kan man ta det ganska lugnt under hela terminen.
Citera
2012-05-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
Just att man får vila upp sig är nog viktigt. Det motverkas ju iofs av att de flesta sommarjobbar.

Det är enligt min mening avkopplande att bara sommarjobba också.

Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
Å andra sidan, om man direkt planerar att skriva omtentan, kan man ta det ganska lugnt under hela terminen.

Ja, då inställer sig genast frågan vad syftet med att göra så skulle vara?
Citera
2012-05-24, 14:37
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Det är enligt min mening avkopplande att bara sommarjobba också.

Ja, då inställer sig genast frågan vad syftet med att göra så skulle vara?
Om man är en sån person som blir ett nervvrak i biblioteket, för att man hetspluggar inför tentan, vore det väl en fördel att förlänga förberedelseperioden med två månader? Nu gör inte jag så, de gånger jag har blankat har jag gjort det för att, som oviktig skriver, frågorna inte har känts bra.
Citera
2012-05-24, 14:53
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Jag känner till detta.

Men jag tror alltjämt att man inte ska underskatta betydelsen av att ha 6-12 veckor ledigt under sommaren.
Fast du kan ju tentaplugga två veckor innan tentan i slutet av sommaren och ta det lugnt resten av sommaren?
Citera
2012-05-24, 14:57
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast du kan ju tentaplugga två veckor innan tentan i slutet av sommaren och ta det lugnt resten av sommaren?
Så kan man väl inte göra, heller? Det vore ju typ att lura systemet!
Citera
2012-05-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Så kan man väl inte göra, heller? Det vore ju typ att lura systemet!

Är väl det jurister gör i vanliga fall också (när de kringår lagen, that is).
Citera
2012-05-24, 16:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Dessutom kryllar det av sliddjur ute så här års

Hehe, jag skulle nog inte kvalificera som ett av "nervvraken i biblioteket" direkt om man säger så. Känner också att det är en rätt stor överdrift att jag oroar mig över betygen för det är inget jag brukar gå och tänka på. Men jag kanske har gett intryck av det nångång nånstans. Sen påverkar ju alla betyg alltid ens snitt. Hur skulle det inte kunna göra det? Jag har inte raka Ba:n hitintills. Att blanka är ett rent strategiskt beslut. Man kan ta det rätt lugnt under sommaren med nån timmas plugg varje dag. Sen har man ca. 3 veckor helt ledigt innan nästa terminsstart. Och sliddjuren har jag rätt bra utsikt över från fönstret vid skrivbordet också.
Citera
2012-05-24, 18:31
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Funkar ju inte riktigt så. Den mentala bördan av att ha en så stor tenta släpande, måste man ju dras med hela sommaren.

Jag hade aldrig blankat en tenta inför sommaren, enbart för att undvika ett BA.
Citera
2012-05-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocodo
C1? Arbetsrätt som är ett sådant party

Jag borde verkligen ha blankat den, gick inte strålande direkt.

Jag blankade för övrigt en tenta nyligen (vem lägger tentor i anslutning till valborg?) och ser fram emot att läsa lite under sommaren faktiskt. Kommer ju bara bli segt sista två veckorna i augusti och kan slå vad om att det regnar då ändå.
Citera
2012-05-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Funkar ju inte riktigt så. Den mentala bördan av att ha en så stor tenta släpande, måste man ju dras med hela sommaren.

Jag hade aldrig blankat en tenta inför sommaren, enbart för att undvika ett BA.

Detta låter ju inte särdeles klyftigt, varför välja ett självvalt misslyckande framför en chans att lyckas? (om än det medför att man får korta av sin sommarledighet någon vecka)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in