2013-10-02, 09:31
Medlem
weirdo_s avatar
Min erfarenhet av att vara där som volentär är att samtliga som är inblandade i den dagliga driften är verkliga eldsjälar som får stå ut med mycket skit.
Ett inte helt ovanligt fenomen är när en pundare/alkis fått sin hund omhändertagen eller att den rymt (naturligtvis utan chip) och då kommer till hunstallet och skriker och hotar personalen där, i vissa fall med argument inte helt olika bergochdal (kan man ana mental ohälsa?).

De som jobbar/är volentärer där önskar inget hellre än att det inte behövdes ett ställe som hundstallet, utan att alla hundar fick ett värdigt liv, men tyvärr ser inte verkligheten ut så.
Citera
2014-01-24, 16:07
Bannlyst
Jag har svårt att tro att polisen betalar 2milj kr till hundstallet.
Har du någon form av underlag att visa oss?
Citera
2014-01-24, 23:26
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interasistmen
Jag har svårt att tro att polisen betalar 2milj kr till hundstallet.
Har du någon form av underlag att visa oss?
Det lät billigt faktiskt. Var glad om det bara är 2 miljoner.
Citera
2014-02-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Hundstallet i Åkeshov drivs av en ideell förening som heter Svenska Hundskyddsföreningen. Det aktuella hundstallet är en av tre hundstallar i Stockholms län som samarbetar med Polisen och Länsstyrelsen. Det innebär att hundstallet tar emot hundar som omhändertagits från privatpersoner av de två nämnda myndigheterna.

Deras propaganda går ut på att alla de omhändertagna hundarna är plågade och misshandlade hundar och att de gör en god gärning som ”tar hand om” dessa hundar. Något de håller tyst om är att de tar emot hundar som inte kan betecknas som annat än lagligt stulna alternativt kidnappade från sina ägare då en hel del hundar inte alls plågats eller misshandlats. Det handlar om stora pengar i omsättning och tre kumpaner som skor sig på andras möda. Mejlar man Hundstallet i Åkeshov, för att få information om hur mycket pengar de plockar ut från Polisen och hur mycket pengar de själva plockar ut som ersättning, vill de inte svara utan vill istället veta vem man är. Varför vill de veta vem man är?

Nu har det i alla fall kommit fram att Hundstallet i Åkeshov, under år 2011, har plockat ut nästan
2 000 000 kronor från Polisen (Polisen utpressar sedan hundägarna) och hundstallets verksamhetschef Margite Guséus Nordenstam har plockat ut 1 114 600 kronor som lön under år 2011. Enligt Hundstallet i Åkeshov har Guséus Nordenstam dock ”endast” plockat ut cirka 500 000 kronor som verksamhetschef för det aktuella hundstallet. Då kan man fråga sig hur mycket tid och arbete hon har lagt på det jobbet för att plocka ut en så hög lön. Var har hon fått de övriga 600 000 kronorna ifrån? Är det verkligen okej att en verksamhetschef för en ideell förening som sysslar med omhändertagna hundar ska plocka ut så mycket pengar? Borde inte det mesta av pengarna istället gå till hundarna eller borde de inte sänka ockerpriserna som hundägarna pressas att betala?

Hur mycket pengar plockar övriga inblandade personer ut i det aktuella hundstallet, styrelsemedlemmar, hundrastare m. fl.? Therese Casteberg, som är volontär- och doggywalkansvarig, plockade ut 146 000 kronor under samma år. Hur mycket tid lade hon på det arbetet i jämförelse med Guséus Nordenstam?

För en tid sedan var hundstallet i bråk med kattstallet som befann sig i samma byggnad. Det gällde åtta miljoner kronor och det är uppenbart att pengar – inte hundar och katter – är det främsta och största intresset.

Notera att jag inte har något emot att plågade/misshandlade hundar omhändertas. Det har dock gått längre än så och de omhändertar även husdjur som har det bra, för att utpressa privatpersoner på otroliga mängder pengar. Vägrar du betala kopplas Kronofogden in.

http://hundstallet.se/

http://hundstallet.se/om-oss/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell_f%C3%B6rening

http://www.alltomstockholm.se/start/article2921234.aos#xtor=AD-500-%5Balltomstockholm%5D-%5B%5D-%5BTextlank%5D-%5Baftonbladet%5D-%5B%5D- %5B%5D

http://forysta.bloggspace.se/

Jag såg just en bekant till en väns hundar 4! st på hundstallets hemsida. De här hundarna har haft det mycket bra och jag kommer ringa och fråga vad som hänt imorgon,det är ju lite sent nu... På hundstallets hemsida står det bara att de kommit in fr POLISEN????

Nu undrar jag vad FAN det är frågan om,så mycket kan jag säga att de har haft det bra och absolut INTE vanvårdats eller misshandlats.

Har polisen rätt att bara ta hundar från ägare godtyckligt eller VILKA REGLER GÄLLER? De här hundarna har det INTE bättre på hundstallet. Jag gick in och sökte på hundstallet härinne och fick upp denna tråd.

Någon som känner till polisens regler/lagar för att omhänderta hundar?
Citera
2014-02-09, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Precis som jag är kritisk till att man plockar ut höga månadslöner när man arbetar inom välgörenhetsorganisationer (girig Bengt Westerberg) så är jag kritisk till att man plockar ut en hög lön när det handlar om en sådan verksamhet som denna (ja, jag är medveten om att hon är chef). Det ska inte handla om att man kan tjäna "stora" pengar på dessa hundar utan det ska vara mer som ett kall. Precis som det är för hundrastarna, som får noll kronor för sitt arbete.

Jag vet inte exakt vilka siffror du tittat på, men om en anställd har kostat verksamheten en halv miljon på ett år så innebär det efter man plockat bort tjänstepensionspremier och arbetsgivaravgifter en bruttolön på ca 29800 kr per månad.
Det skulle inte jag acceptera för ett verksamhetsansvar på heltid iaf.

Kanske skulle de kunna skrapa in någon arbetslös stackare som inte har råd att tacka nej till ett jobb för 12000 i månadslön, men är det någon som på allvar tror att det skulle finnas ens en gnutta vilja att lära sig regelverket för verksamheten för de pengarna?
Citera
2014-02-09, 05:35
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym111
Jag såg just en bekant till en väns hundar 4! st på hundstallets hemsida. De här hundarna har haft det mycket bra och jag kommer ringa och fråga vad som hänt imorgon,det är ju lite sent nu... På hundstallets hemsida står det bara att de kommit in fr POLISEN????

Nu undrar jag vad FAN det är frågan om,så mycket kan jag säga att de har haft det bra och absolut INTE vanvårdats eller misshandlats.

Har polisen rätt att bara ta hundar från ägare godtyckligt eller VILKA REGLER GÄLLER? De här hundarna har det INTE bättre på hundstallet. Jag gick in och sökte på hundstallet härinne och fick upp denna tråd.

Om ägaren har frihetsberövats, av vilken anledning som helst, och inte kunnat omplacera hundarna själv så blir de skickade till Hundstallet, av Polisen.
Måste inte alls bero på någon form av vanvård, även vid dödsfall så kan det stå att det är polisen som inlämnat hundarna. Finns fler omständigheter som kan föranleda samma resultat och jag ser det absolut som en trygghet snarare än någon sorts hot eller tvång, att min hund faktiskt ges en chans om jag skulle hamna i en situation där jag inte kan ta hand om min hund!
Citera
2014-03-22, 14:56
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym111

Polisen, ofta i samarbete med Länsstyrelsen, kan ta djur godtyckligt, ja. De kan alltid hitta på fel och brister om det skulle vara så att de inte finner några. Hälarna (som livnär sig på de stulna djuren) är inte sällan deras kompisar. Finns många exempel på det och en blogg som står på de bestulnas sida och låter de bestulnas röster höras hittar du här:

http://forysta.bloggspace.se/1424793/Kann-en-polis-kop-en-hast/posted/#comment

http://forysta.bloggspace.se/

Här kan du läsa om hur de tre rånarna (polisen + Länsstyrelsen + hälaren) stjäl, ockrar, utpressar, smutskastar, terroriserar etc en bonde:

http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/2012/june/djurgate-ocker.html

Om du vill läsa hur du ska sköta om djur så kan du gå in på Jordbrukverkets och Länsstyrelsens webbsidor. Det hjälper dock inte hur noga du följer deras regler för hyser de agg mot dig så kommer de se till att du blir av med djuren. Var noga med att fotografera och filma dina djur. Se till att ha oberoende vittnen t. ex. veterinär m. fl. som kan vittna till din fördel. Ibland hjälper inte ens det men det förbättrar din chans en smula.
Citera
2014-03-22, 15:02
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Jag vet inte exakt vilka siffror du tittat på, men om en anställd har kostat verksamheten en halv miljon på ett år så innebär det efter man plockat bort tjänstepensionspremier och arbetsgivaravgifter en bruttolön på ca 29800 kr per månad.
Det skulle inte jag acceptera för ett verksamhetsansvar på heltid iaf.

Kanske skulle de kunna skrapa in någon arbetslös stackare som inte har råd att tacka nej till ett jobb för 12000 i månadslön, men är det någon som på allvar tror att det skulle finnas ens en gnutta vilja att lära sig regelverket för verksamheten för de pengarna?
Margite Guséus Nordenstam plockade ut 1 114 600 kronor som lön under år 2011. En halv miljon från hundstallet och 600 000 kronor på något annat. Hundrastarna fick noll kronor.
Citera
2014-03-22, 15:26
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Om ägaren har frihetsberövats, av vilken anledning som helst, och inte kunnat omplacera hundarna själv så blir de skickade till Hundstallet, av Polisen.
Måste inte alls bero på någon form av vanvård, även vid dödsfall så kan det stå att det är polisen som inlämnat hundarna. Finns fler omständigheter som kan föranleda samma resultat och jag ser det absolut som en trygghet snarare än någon sorts hot eller tvång, att min hund faktiskt ges en chans om jag skulle hamna i en situation där jag inte kan ta hand om min hund!
Det är en sak om djurägaren ber snuten att ordna det för djuren och de gör det på ett fördelaktigt sätt för djuren OCH djurägaren. Hur ofta tror du att snuten kontaktar djurägarens släkt/vänner att ta hand om dem istället för deras utvalda hälare? Det är inte ovanligt att de tiger om hur mycket det kommer att kosta djurägaren att ha djuren på stall.

Ta "anonym111" exemplet. Fyra hundar lär kosta minimum 400 kronor per dygn. Hur länge sitter de innan Länsstyrelsen skriver över hundarna på hälaren? Det brukar ta åtminstone tre veckor. 400*21 = 8400 kronor. Då har jag verkligen hållit igen på siffrorna. Sitter personen fängslad ett halvår så förstår ni att siffran rycker iväg.

Om ägaren inte betalar kommer hot och tvång och djurägaren får fogden flåsandes i nacken.

http://forysta.bloggspace.se/1674693/Polisen-lat-hans-duvor-do/
Citera
2014-09-30, 13:36
Medlem
Den där Margite är ju inte så trevlig i alla fall, inte när jag var där. Hälsade inte på en, utan tittade bort, sen dessutom stod jag och vänta på en i personalen skulle hjälpa mig då bad hon mig gå ut med hennes egen hund, vilket jag tycker antingen frågar man trevligt eller så går man ut med sin egen hund... Sen tycker jag också, men de tär vad jag tycker är att även om hon är verksamhetschef så borde hon också engagera sig och ta ut någon hund!
Citera
2021-08-28, 16:53
Medlem
nickomyras avatar
Det är något som skaver med det stället ” hundstallet i Åkeshov .
Folket man träffar på som jobbar där verkar vara praktikanter , arbetstränar , fd missbrukare , långtidsarbetslösa som troligen får bidrag av staten och inte lön av hundstallet .

Absolut inte trevliga . Idag när jag var där på hundstallets dag och skulle köpa en korv , de tog vara swish och det funkade inte . Jag stod ett tag och försökte , så kommer det en skata fram och säger , håll koll på så de betalar och swishar för sig . Jag hade ju inte ens tagit någon korv än . Vad är grejen med att anklaga någon för att försöka sno en korv för 15 kr ?
Har hört att de knappt har några ” husse&matte-lösa hundar nu när det är pandemi och hundbrist , utan att de bara öser in pengar till cheferna .
Citera
2022-04-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Det är något som skaver med det stället ” hundstallet i Åkeshov .
Folket man träffar på som jobbar där verkar vara praktikanter , arbetstränar , fd missbrukare , långtidsarbetslösa som troligen får bidrag av staten och inte lön av hundstallet .

Absolut inte trevliga . Idag när jag var där på hundstallets dag och skulle köpa en korv , de tog vara swish och det funkade inte . Jag stod ett tag och försökte , så kommer det en skata fram och säger , håll koll på så de betalar och swishar för sig . Jag hade ju inte ens tagit någon korv än . Vad är grejen med att anklaga någon för att försöka sno en korv för 15 kr ?
Har hört att de knappt har några ” husse&matte-lösa hundar nu när det är pandemi och hundbrist , utan att de bara öser in pengar till cheferna .
Ja, de är galna i pengar. En organisation som vet att håva in stålar från alla möjliga håll: från djurägarna förstås, skattebetalarna, sponsorer och privatpersoner. Anders Bagge gör reklam och de får visa upp sig i media gång på gång. Bossarna plockar höga löner medan fotfolket (gratisarbetarna) får nöja sig med noll kronor. Skevt som fan.

För drygt ett år sen fick de en ny verksamhetschef, Per Leander. Vad är hans lön? Han bor i hyresrätt på 127kvm, på Södermalm (hur mycket pengar handlar det om i hyra?) och kör en Ford Focus (2021). Nåt som är märkligt är att han, hans fru och hans söner allihop heter Per. Udda. Enligt länken hade han förra året en hund (blandras) på 7,5 år. Nu finns hunden inte kvar. Vad hände med den?

https://hundstallet.se/nytt-pa-hundstallet/valkommen-per-leander-ny-verksamhetschef/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in