• 1
  • 2
2012-10-11, 15:16
Medlem
bergochdals avatar
Hundstallet i Åkeshov drivs av en ideell förening som heter Svenska Hundskyddsföreningen. Det aktuella hundstallet är en av tre hundstallar i Stockholms län som samarbetar med Polisen och Länsstyrelsen. Det innebär att hundstallet tar emot hundar som omhändertagits från privatpersoner av de två nämnda myndigheterna.

Deras propaganda går ut på att alla de omhändertagna hundarna är plågade och misshandlade hundar och att de gör en god gärning som ”tar hand om” dessa hundar. Något de håller tyst om är att de tar emot hundar som inte kan betecknas som annat än lagligt stulna alternativt kidnappade från sina ägare då en hel del hundar inte alls plågats eller misshandlats. Det handlar om stora pengar i omsättning och tre kumpaner som skor sig på andras möda. Mejlar man Hundstallet i Åkeshov, för att få information om hur mycket pengar de plockar ut från Polisen och hur mycket pengar de själva plockar ut som ersättning, vill de inte svara utan vill istället veta vem man är. Varför vill de veta vem man är?

Nu har det i alla fall kommit fram att Hundstallet i Åkeshov, under år 2011, har plockat ut nästan
2 000 000 kronor från Polisen (Polisen utpressar sedan hundägarna) och hundstallets verksamhetschef Margite Guséus Nordenstam har plockat ut 1 114 600 kronor som lön under år 2011. Enligt Hundstallet i Åkeshov har Guséus Nordenstam dock ”endast” plockat ut cirka 500 000 kronor som verksamhetschef för det aktuella hundstallet. Då kan man fråga sig hur mycket tid och arbete hon har lagt på det jobbet för att plocka ut en så hög lön. Var har hon fått de övriga 600 000 kronorna ifrån? Är det verkligen okej att en verksamhetschef för en ideell förening som sysslar med omhändertagna hundar ska plocka ut så mycket pengar? Borde inte det mesta av pengarna istället gå till hundarna eller borde de inte sänka ockerpriserna som hundägarna pressas att betala?

Hur mycket pengar plockar övriga inblandade personer ut i det aktuella hundstallet, styrelsemedlemmar, hundrastare m. fl.? Therese Casteberg, som är volontär- och doggywalkansvarig, plockade ut 146 000 kronor under samma år. Hur mycket tid lade hon på det arbetet i jämförelse med Guséus Nordenstam?

För en tid sedan var hundstallet i bråk med kattstallet som befann sig i samma byggnad. Det gällde åtta miljoner kronor och det är uppenbart att pengar – inte hundar och katter – är det främsta och största intresset.

Notera att jag inte har något emot att plågade/misshandlade hundar omhändertas. Det har dock gått längre än så och de omhändertar även husdjur som har det bra, för att utpressa privatpersoner på otroliga mängder pengar. Vägrar du betala kopplas Kronofogden in.

http://hundstallet.se/

http://hundstallet.se/om-oss/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell_f%C3%B6rening

http://www.alltomstockholm.se/start/...-%5B%5D-%5B%5D

http://forysta.bloggspace.se/
Citera
2012-10-11, 21:37
Medlem
OleYellers avatar
Har polisen tagit din hund och placerat den på hundstallet?
Citera
2012-10-11, 23:00
Medlem
Vad har du för relation till hundstallet? Företräder du Stockholms hemlösa katter? Vad har dina länkar med dina anklagelser att göra, förutom den sista bloggen?

Länka till bevisade oegentligheter om du vill åtnjuta någon som helst trovärdighet, för du kan väl inte på allvar mena att vi blint ska lita på dina redovisade siffror utan källhänvisning, från ett konto som skapades i oktober 2012, med tre poster?
Senast redigerad av nebelwerfer42 2012-10-11 kl. 23:02.
Citera
2012-10-11, 23:23
Medlem
WaldemarKas avatar
Rätta mig om jag har fel TS. Men omhändertar polisen (och hundstallet) hundar som tillhör personer som blir frihetsberövade och det inte finns någon annan som kan ta hand om hunden.

Jag menar, polisen sitter inte och ringer runt till den frihetsberövades ex-flickväns, styvpappas, gamla fiskarpolares granne som sa att hunden var fin vid ett tillfälle.

Och lämnas hunden själv så är svaret ganska givet hur det går för den stackarn.
Citera
2012-10-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Hundstallet i Åkeshov drivs av en ideell förening som heter Svenska Hundskyddsföreningen. Mejlar man Hundstallet i Åkeshov, för att få information om hur mycket pengar de plockar ut från Polisen och hur mycket pengar de själva plockar ut som ersättning, vill de inte svara utan vill istället veta vem man är. Varför vill de veta vem man är?

Vem svarar på sådana frågor utan att veta frågeställarens namn? Denna "bergochdal" är inte helt frisk.
Citera
2012-10-15, 11:29
Medlem
Mnja, har funnits sen 1908 och allt från Svenska Kennelklubben till Agria står bakom dem. 2010 lämnade polisen in över 400 vovvar där. Stadgar och årsredovisning ligger uppe.
Citera
2012-10-16, 01:41
Medlem
Tråkigt om TS lyckas så ett enda korn av tvivel hos någon trådläsare genom osaklig smutskastning i en trådstart som TS efter 4-5 dagar fortfarande inte behagat följa upp. Vad har du för agenda bergochdal?

Som flagella påpekade stöds Hundstallet av en rad välrenommerade företag och organisationer. Hade det förelegat bevis för ekonomiska oegentligheter eller ens trovädiga misstankar därom, ställer jag mig tvivlande till att dessa varit kvar som officiella sponsorer.

Den här tråden hör hemma i papperskorgen eftersom trådstarten bygger på ogrundade påståenden skapade av TS och dennes hjärnspöken.
Citera
2012-10-18, 09:54
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Har polisen tagit din hund och placerat den på hundstallet?
Nej.
Citera
2012-10-18, 10:00
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebelwerfer42
Vad har du för relation till hundstallet? Företräder du Stockholms hemlösa katter? Vad har dina länkar med dina anklagelser att göra, förutom den sista bloggen?

Länka till bevisade oegentligheter om du vill åtnjuta någon som helst trovärdighet, för du kan väl inte på allvar mena att vi blint ska lita på dina redovisade siffror utan källhänvisning, från ett konto som skapades i oktober 2012, med tre poster?
Jag har ingen relation till det aktuella hundstallet förutom det att jag har läst artiklar om hundstallet och om andra liknande kommersiella stallar. Jag är starkt kritisk till att ett hundstall, en ideell förening som tar sig an hundar ”som har det svårt”, har en verksamhetschef som plockar ut en halv miljon kronor per år plus 600 000 kronor på ett annat, för mig okänt, arbete.

Jag företräder inte Stockholms hemlösa katter mer än jag företräder några andra djur. Jag är inte involverad i något kattstall, tvärtom är jag kritisk mot kommersiella kattstall som tar emot omhändertagna katter. Jag kommer att skriva om dem också.

Länkarna är av värde då du t. ex. kan kontakta styrelsen för Hundstallet i Åkeshov för att själv ta reda på om de siffror jag skrivit är korrekta.

Vad har medlemstid och antal poster med att göra hur trovärdig man är? Så länge det går att kontrollera vad en ny medlem har skrivit borde det inte vara några problem. Jag har länkat till det aktuella hundstallet och dit kan man vända sig för att få ut siffrorna.

Det aktuella hundstallet har en hemlig filial dit man transporterar omhändertagna hundar. Hundägare skulle knappast opponera sig som de gör om det vore så att de ansåg sig behandla hundarna åt helvete fel. Tror du, på fullt allvar, att alla de hundar som kommer in till hundstall är misshandlade och vanvårdade? Det finns artiklar om detta och du kan även se ett antal ärenden som skrivits på forysta-bloggen. Det handlar om stora pengar.

Hundstallet grinar om hur dåligt de har med pengar men nämner inte att de plockar hundar som inte bör plockas (misshandlade hundar ska självklart omhändertas) på samma sätt som de tiger om att de får ut nästan två miljoner kronor från utpressade hundägare och håller tyst om att verksamhetschefen har en lön på en halv miljon kronor. Jag har inte kollat någon av styrelsemedlemmarnas löner men jag tror inte att de sysslar med detta för kaffepengar. Visst finns siffror redovisade men vem läser årsredovisningar från hundstall?

Jag råkade på detta då jag läste en artikel som jag tyckte var helt ensidig dvs inte tog upp en enda av de bestulna hundägarnas åsikter. Jag anser det vara journalisters skyldighet att vara objektiva. Visst kan man fokusera på ena sidan (i detta fall hundstallet och dess kumpaner) men att göra det gång på gång, år ut och år in, går inte an.

http://arkiv.mitti.se:4711/2011/28/b...12-A-005-A.pdf

Nu har det aktuella hundstallet slut på bajspåsar och tigger från privatpersoner och företag. Hur många bajspåsar får man för en halv miljon kronor? Sen vill de ha volontärer (läs gratisarbetare) som ska rasta alla hundar. Varför vill Margite Guséus Nordenstam att andra människor arbetar gratis medan hon plockar ut hela 1,1 miljon kronor per år (av dessa cirka en halv miljon kronor som verksamhetschef för Hundstallet i Åkeshov)? Hon gör ett fantastiskt jobb, enligt styrelsemedlem Ulf Uddman. Ja, kanske det, men det skulle nog ganska många göra om de hade ett så välavlönat arbete. De som gör det verkligt fantastiska jobbet bör vara alla de som sköter om hundarna för noll kronor.
Citera
2012-10-18, 10:02
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Rätta mig om jag har fel TS. Men omhändertar polisen (och hundstallet) hundar som tillhör personer som blir frihetsberövade och det inte finns någon annan som kan ta hand om hunden.

Jag menar, polisen sitter inte och ringer runt till den frihetsberövades ex-flickväns, styvpappas, gamla fiskarpolares granne som sa att hunden var fin vid ett tillfälle.

Och lämnas hunden själv så är svaret ganska givet hur det går för den stackarn.
Jag vet inte om polisen alltid omhändertar hundar som har frihetsberövade ägare. Det verkar vara olika från fall till fall. På forysta-bloggen tar man upp duvor som ägdes av en frihetsberövad. Ägaren bad polisen om hjälp med duvorna men fick nej. Duvorna dog. Ett annat ärende handlar om akvariefiskar och där hjälpte polisen till. Som sagt, det verkar vara olika från fall till fall.

Det bästa vore naturligtvis om polisen kunde kontakta den frihetsberövades familj t. ex. make/maka/sambo, barn, föräldrar eller syskon. Visst skulle de kunna ringa den frihetsberövades gamle fiskepolares granne men det är nog att gå lite för långt. Om den frihetsberövade vill och om grannen ställer upp så är det annars en bra lösning. Detta om grannen har plats och är kompetent nog att ta hand om djur. Bättre än en bur i ett hundstall för ockersummor som, om ägaren inte kan betala, skattebetalarna måste stå för.
Citera
2012-10-18, 10:10
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenneok
Moderator!!

Denne "bergochdal" bör granskas. Har mailbombat hundstallet. Helt felaktiga uppgifter.

OBS !! OBS !!
Denne bergochdal bör granskas, skriver du. Varför det? Jag får indikation på att du jobbar på hundstallet och vill få reda på vem man är. Då kanske du kan svara på varför ni vill veta vem man är? Vad ska ni ha de uppgifterna till? Vad är ni rädda för? Att folk ska få upp ögonen på vad ni sysslar med, den smutsiga versionen och inte den upputsade!?

Jag ifrågasätter att hundstallet ska beskrivas utan fel och brister medan hundägarna smutskastas till 100%. Jag går inte på det där längre.

Vad är det för felaktiga uppgifter jag harkommit med? Är det du som har mailbombat hundstallet eller menar du att jag har gjort det? Jag har inte mailbombat någon alls. Jag har fått siffrorna från bl. a. styrelsemedlem Uddman och det är inga siffror jag hittar på. Vilka siffror menar du är fel?
Citera
2012-10-18, 10:19
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenneok
Vem svarar på sådana frågor utan att veta frågeställarens namn? Denna "bergochdal" är inte helt frisk.
Varför vill du veta namnet på en person som ställer frågor om offentliga uppgifter? Enligt svensk lag har man ingen skyldighet att uppge namn eller vad man ska ha uppgifterna till. Fatta det, nån gång!

Pengarna hundstallet plockar ut från polisen är offentliga uppgifter ty de pengar polisen betalar till hundstallet är pengar som skattebetalare har betalat in. Du ska sluta upp att tro att du kan gömma undan siffror som är offentliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in