2012-10-18, 11:14
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebelwerfer42
Tråkigt om TS lyckas så ett enda korn av tvivel hos någon trådläsare genom osaklig smutskastning i en trådstart som TS efter 4-5 dagar fortfarande inte behagat följa upp. Vad har du för agenda bergochdal?

Som flagella påpekade stöds Hundstallet av en rad välrenommerade företag och organisationer. Hade det förelegat bevis för ekonomiska oegentligheter eller ens trovädiga misstankar därom, ställer jag mig tvivlande till att dessa varit kvar som officiella sponsorer.

Den här tråden hör hemma i papperskorgen eftersom trådstarten bygger på ogrundade påståenden skapade av TS och dennes hjärnspöken.
Jag ber om ursäkt för sent svar. Jag svarade dagen efter och skrev en massa text. Min dator hängde sig dock och allt försvann. Det tog musten ur mig så det är därför svaret har dröjt. Jag har nu lärt mig att spara den text jag skriver så att samma sak inte händer igen.

Min agenda är att folk ska få upp ögonen för saker och ting som är lite väl upputsade, i detta fall ett hundstall. Organisationer som kan finnas och bestå utan att någon eller några utomstående får ifrågasätta vad de sysslar med är inte okej. Det luktar diktatur. Jag ifrågasätter inte allt hundstallet sysslar med - tycker t. ex. att det är bra att de tar emot misshandlade hundar - men man måste inte svälja allt de gör. Man ska istället ha ögonen på dem och jag finner det märkligt att bestulna hundägare nästan aldrig får komma till tals i media och jag finner det märkligt att verksamhetschefen kan plocka ut en halv miljon kronor per år medan andra, t. ex. hundrastarna, förväntas arbeta gratis.

Djurparker i Sverige anses nog av många som seriösa, med tusentals besökare varje år. Sen får man upp ögonen för hur det kan gå till:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/olands-djurpark-anklagas-for-vanskotsel

http://forysta.bloggspace.se/

Notera att den aktuella djurparken på Öland hänvisar till att Länsstyrelsen ska ha varit på inspektioner och inte hittat några fel. Kan vi lita på det? Har Länsstyrelsen verkligen varit där och inspekterat? Hur kommer det sig att de har missat sjuka djur och djur som dött en onaturlig död? Ska vi strunta i att ifrågasätta Ölands djurpark eftersom de har funnits sen 1975? Ska vi strunta i att ifrågasätta Länsstyrelsen för att de har funnits ännu längre och man får inte ifrågasätta verksamheter som funnits länge? Ifrågasätter man så är man inte frisk i huvudet, enligt er.

Önskar inte smutskasta någon eller något i onödan men man ska kunna diskutera detta utan att stämplas som psykiskt sjuk.

Jag vill gärna att folk som har fått sina hundar omhändertagna av hundstallet i Åkeshov (eller annat hundstall) skriver och berättar vad de har upplevt. Anser de sig felbehandlade? Varför anser de sig felbehandlade?
Citera
2012-10-18, 11:17
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenneok
Hej, gå ut och spela fia med någon av de andra patienterna!
Jag tar det igen: Varför vill du veta vem man är?
Citera
2012-10-19, 09:12
Medlem
triasperiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Allvarligt, är du inte lite väl paranoid?
Citera
2012-10-19, 09:28
Medlem
Visst kan man tycka att 500k är mycket i lön, men nu råkar hon vara verksamhetsCHEF och fast anställd. De fast anställda får lön de med. Tycker du de har för mycket i lön de med?

Du ifrågasätter varför volontärer ska jobba gratis. Vet du vad ordet volontär betyder? Förstår du inte syftet med volontärerna bör du nog gå och kolla skallen. Står uttryckligen på hemsidan.

Man ska ifrågasätta verksamheter om det finns goda grunder. Dessa verkar ju sköta sin uppgift trots hårt tryck på både lokaler och personal. Men en saklig granskning är alltid välkommen. Du står inte för en sådan.

Hundstallet får hundar till sej, du får det att låta som om de stjäl djur. Likaså skriver du "bestulna hundägare". Hur är de bestulna för att de fått djurförbud, blivit dömda tom?

Om du tycker hundägare som blivit av med sina hundar smutskastas får du väl ge dessa en röst och tala ut i en artikel eller nåt. Att attackera ett hundstall som tar hand om utsatta djur och inte säger ett ord om tidigare ägare är helt fel metod.

Du verkar ha siktat in dej just på det hundstallet, ligger därför nära att tro att just du blivit av med en hund dit. Så berätta istället din historia.

Jag vet att jag här feedar en sjuk person....
Citera
2012-10-19, 11:41
Medlem
Citat:

En förvirrad dåre som aldrig haft ett jobb, missbruk av något slag möjligen också. Har inget begrepp om pengar och löner på arbetsmarknaden. Har kanske aldrig haft en egen lön annat än socialbidraget. Kan inte sköta varken sig själv eller sin hund. Blir förmodligen omhändertagen och hunden lämnas av polis till Hundstallet. Ringer tydligen till dem för att få upplysningar om löner osv men vill själv vara anonym. Man måste ha varit ovanligt tillmötesgående när man svarade alls. Offentliga uppgifter får man på annat håll. Det vet tydligen inte denna dimmiga och sjuka person. Förstår inte, att man inte skall anklaga någon offentligt med fullständigt namn men själv fortsätta vara anonym. Fortsatt inlåsning?
Citera
2012-10-19, 13:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenneok
En förvirrad dåre som aldrig haft ett jobb, missbruk av något slag möjligen också. Har inget begrepp om pengar och löner på arbetsmarknaden. Har kanske aldrig haft en egen lön annat än socialbidraget. Kan inte sköta varken sig själv eller sin hund. Blir förmodligen omhändertagen och hunden lämnas av polis till Hundstallet. Ringer tydligen till dem för att få upplysningar om löner osv men vill själv vara anonym. Man måste ha varit ovanligt tillmötesgående när man svarade alls. Offentliga uppgifter får man på annat håll. Det vet tydligen inte denna dimmiga och sjuka person. Förstår inte, att man inte skall anklaga någon offentligt med fullständigt namn men själv fortsätta vara anonym. Fortsatt inlåsning?
I vems regi bedrivs Hundstallet?

Var menar du att man skall vända sig om man vill ha uppgifter?
Citera
2012-10-22, 15:46
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
Allvarligt, är du inte lite väl paranoid?
Varför anser du att jag är paranoid? Har du kopplingar till hundstall, kanske speciellt en koppling till det hundstall jag skriver om?

Ni som tar illa upp för att jag skriver kritiskt om hundstallet i Åkeshov... Varför tar ni illa upp? Jag kritiserar inte de som arbetar gratis och gör ett bra jobb utan kritiserar att en så pass hög lön tas ut av en person som redan plockar ut 600 000 kronor på något annat. Ska inte pengarna gå till hundarna först och främst och jag tycker faktiskt även att de som sköter om hundarna ska få något i kompensation istället för noll kronor.

Det är känt att inte alla hundar som samlas upp i hundstall är misshandlade, gå in på forystas blogg och läs. Där finns det bevis.
Citera
2012-10-22, 16:29
Medlem
triasperiods avatar
Citat:
Varför anser du att jag är paranoid? Har du kopplingar till hundstall, kanske speciellt en koppling till det hundstall jag skriver om?
Det var bara en känsla jag fick.
Och, nej jag har ingen koppling dit.
LUGN, ingen här vill dig något illa, det är jag övertygad om.
Senast redigerad av triasperiod 2012-10-22 kl. 16:31.
Citera
2012-10-29, 19:00
Medlem
Citat:
Jag har ingen relation till det aktuella hundstallet förutom det att jag har läst artiklar om hundstallet och om andra liknande kommersiella stallar. Jag är starkt kritisk till att ett hundstall, en ideell förening som tar sig an hundar ”som har det svårt”, har en verksamhetschef som plockar ut en halv miljon kronor per år plus 600 000 kronor på ett annat, för mig okänt, arbete.

Jag företräder inte Stockholms hemlösa katter mer än jag företräder några andra djur. Jag är inte involverad i något kattstall, tvärtom är jag kritisk mot kommersiella kattstall som tar emot omhändertagna katter. Jag kommer att skriva om dem också.

Länkarna är av värde då du t. ex. kan kontakta styrelsen för Hundstallet i Åkeshov för att själv ta reda på om de siffror jag skrivit är korrekta.

Vad har medlemstid och antal poster med att göra hur trovärdig man är? Så länge det går att kontrollera vad en ny medlem har skrivit borde det inte vara några problem. Jag har länkat till det aktuella hundstallet och dit kan man vända sig för att få ut siffrorna.

Det aktuella hundstallet har en hemlig filial dit man transporterar omhändertagna hundar. Hundägare skulle knappast opponera sig som de gör om det vore så att de ansåg sig behandla hundarna åt helvete fel. Tror du, på fullt allvar, att alla de hundar som kommer in till hundstall är misshandlade och vanvårdade? Det finns artiklar om detta och du kan även se ett antal ärenden som skrivits på forysta-bloggen. Det handlar om stora pengar.

Hundstallet grinar om hur dåligt de har med pengar men nämner inte att de plockar hundar som inte bör plockas (misshandlade hundar ska självklart omhändertas) på samma sätt som de tiger om att de får ut nästan två miljoner kronor från utpressade hundägare och håller tyst om att verksamhetschefen har en lön på en halv miljon kronor. Jag har inte kollat någon av styrelsemedlemmarnas löner men jag tror inte att de sysslar med detta för kaffepengar. Visst finns siffror redovisade men vem läser årsredovisningar från hundstall?

Jag råkade på detta då jag läste en artikel som jag tyckte var helt ensidig dvs inte tog upp en enda av de bestulna hundägarnas åsikter. Jag anser det vara journalisters skyldighet att vara objektiva. Visst kan man fokusera på ena sidan (i detta fall hundstallet och dess kumpaner) men att göra det gång på gång, år ut och år in, går inte an.

http://arkiv.mitti.se:4711/2011/28/bromma/MIBR-20110712-A-005-A.pdf

Nu har det aktuella hundstallet slut på bajspåsar och tigger från privatpersoner och företag. Hur många bajspåsar får man för en halv miljon kronor? Sen vill de ha volontärer (läs gratisarbetare) som ska rasta alla hundar. Varför vill Margite Guséus Nordenstam att andra människor arbetar gratis medan hon plockar ut hela 1,1 miljon kronor per år (av dessa cirka en halv miljon kronor som verksamhetschef för Hundstallet i Åkeshov)? Hon gör ett fantastiskt jobb, enligt styrelsemedlem Ulf Uddman. Ja, kanske det, men det skulle nog ganska många göra om de hade ett så välavlönat arbete. De som gör det verkligt fantastiska jobbet bör vara alla de som sköter om hundarna för noll kronor.

I vilken värld lever du egentligen?

Kom tillbaka när du har någon aning om vad du pratar om. ELLER när du kan berätta för världen den revolutionerande verksamhetsmodellen där verksamhetschefen arbetar ideellt - För det ansvaret vill ju många volontärer bära.

Motfråga: Hur många verksamhetschefer får du för 500k?
Citera
2012-10-30, 12:52
Medlem
Imperors avatar
Som andra redan har sagt så är det fler än Chefen som har lön. Volontärerna går ut med hundarna då detta är något som tar mycket tid och det skulle bli väldigt dyrt att ha så många anställda att alla hundar får gå ut flera timmar om dagen. Det handlar om någon timme någon dag i veckan och är väl ett jättebra sätt för någon som inte kan ha hund på heltid att ändå kunna få umgås med hundar och samtidigt göra en god gärning. Nyligen såg jag dessutom att de INTE ville ha fler volontärer då de redan hade tillräckligt många, inte direkt så att de skriker efter mängder med gratisarbetare mao. 500k/år blir dessutom inte mer än ca 41500/månad, en inte hel oskälig lön för en chefsposition! Även ideella verksamheter måste betala ut skäliga löner till sina anställda.
Att sedan bara komma med kontaktuppgifter till stället och mena att andra ska pesta dem med att begära ut uppgifter är bara löjligt, har du information så dela med dig av den på ett bra sätt som går att kontrollera eller räkna med att ingen tar dina uppgifter på allvar. Det verkar ju mer som att du kollat med skatteverket hur mycket folk tjänat utan ha någon som helst koll på var pengarna kommer från. Volontären som tjänat strax över 100k har t ex knappast fått sina pengar från Hundstallet utan från annat håll och bara "råkar" vara volontär på hundstallet!

Att hundägare som fått sina hundar konfiskerade pga vanvård protesterar och menar att de inte alls har vanvårdat sina hundar är inte heller konstigt, mer regel än undantag i min erfarenhet. Att folk som blir frihetsberövade får sina hundar omhändertagna är väl dessutom jättebra? Vad skulle annars göras med hundarna, avlivning? Att de sedan har ett "hemligt filial" beror just på det att det finns de som vägrar acceptera att deras hund blivit beslagtagen och är beredda att med våld hämta tillbaka den, därför behövs en "hemlig ort" för att hålla dessa hundar.
Givetvis KAN ett beslut fattas på inkorrekt grund, men vad jag vet så krävs det rätt mycket för att man ska bli fråntagen ett djur så sannolikheten känns liten.
Ingenstans på hemsidan påstår man heller att alla hundar kommer från vanvårdsfall utan det står klart och tydligt att vissa hundar kommit dit pga sjukdom, dödsfall, inlämning eller har hittats lösspringande utan att ägare har kunnat identifieras.

Att svara på ett påstående om paranoia med detta: "Varför anser du att jag är paranoid? Har du kopplingar till hundstall, kanske speciellt en koppling till det hundstall jag skriver om?" är dessutom bara en högst komisk bekräftelse på att du verkligen ÄR paranoid!

Ta och lägg din energi på något vettigt istället för att jaga en organisation som fyller en väldigt bra och viktig funktion i samhället. Det kostar faktiskt att ta hand om hundar och de som gör det måste också få betalt, annars skulle inte verksamheten fungera. Har du något konstruktivt förslag på hur verksamheten skulle skötas helt utan att kosta pengar så vore det intressant att höra! Är dock mycket tveksam till att det skulle vara något realistiskt...
Citera
2012-11-15, 19:55
Medlem
600k för en ansvarig på hundstallet som med största sannolikhet även är veterinär är väldigt rimligt om du frågar mig, bra personal kostar pengar...

Jag anser att polisen ska lämna in en upphittad eller omhändertagen hund direkt till närmsta hundstall då det finns viktigare ärenden/larm att prioritera än att hitta en hundägare. Visste inte att ägaren faktureras denna kostnad men anser att det är bra att detta hamnar på ägaren... (Det är dyrt med vovve)

Jag har varit doggywalker tidigare men är inte aktiv just nu men betalar gladeligen deras medlemsavgift på 190:-/år tror jag det är.
Citera
2013-01-29, 07:56
Medlem
bergochdals avatar
Oj, vad nervöst det blev efter att tråden skapades 2012-10-18. Så nervöst att man kontaktade media. SVT (?) skickade "journalisten" Camilla Kvartoft att besöka och filma Hundstallet i Åkeshov 2012-11-26. Allting är vinklat till fördel Hundstallet och nackdel hundägarna. Inte ett ord om hur mycket Hundstallet plockar av skattebetalarna (cirka två miljoner kronor). Inte ett ord från en enda hundägare, som utpressas att betala. Självklart visades en "bajsbild" upp som fick representera alla de bestulna hundägarna. Man riktigt gottar sig åt den typen av bilder.

http://www.svtplay.se/klipp/604720/vad-hander-med-omhandertagna-hundar

Har svårt att tro att alla personer som vill ha sina hundar tillbaka plågar dem. Hur svårt är det att få tag i en ny hund? Inte så svårt. Jag misstänker att de är stulna främst för att ägarna är kriminella och att man, genom att ta deras hundar, vill straffa dem extra. Det handlar mestadels om kamphundar så många bryr sig inte (ja, hundarna är läskiga) men rätt ska vara rätt. Aftonbladet sväljer dock allt med hull och hår. Äkta propaganda!

Min respekt för journalister urholkas för var dag som går. Föga överraskande bor Camilla Kvartoft i samma typ av område som Jan Helin (filmklippet finns såklart länkat hos Aftonbladet) och andra mediamänniskor. Guséus Nordenstam tillhör den klassens människor. De vet att snabbt gå ut och försvara "en av de sina".

Precis som jag är kritisk till att man plockar ut höga månadslöner när man arbetar inom välgörenhetsorganisationer (girig Bengt Westerberg) så är jag kritisk till att man plockar ut en hög lön när det handlar om en sådan verksamhet som denna (ja, jag är medveten om att hon är chef). Det ska inte handla om att man kan tjäna "stora" pengar på dessa hundar utan det ska vara mer som ett kall. Precis som det är för hundrastarna, som får noll kronor för sitt arbete.

Skattebetalarna står antagligen för det mesta av notan vad gäller dessa hundar. Det verkar mest handla om kamphundar som ingen vill ha (knappt ens ägarna) och de kamphundarna placeras i en bur och får slå dank där under okänd tid. Varför avlivas inte dessa hundar? Det finns inget djurvärde att sitta i en bur under lång tid. Jag är inte för att de ska avlivas men man ska inte komma och påstå att de i alla ärenden har det bättre där än hos sina ägare. Det är även ett sabla besvär med att hitta köpare. "Man får akta sig för bulvaner blablabla"... talar som att det är värsta sortens djurplågare som vill ha tillbaka sina hundar. Guséus Nordenstam ser inte ut att vara den som tackar nej till en tallrik lassad med plågat kött. Jag gissar att hon äter sådan kött varenda dag, utan att känna ångest.

Varför införs inte körkort för kamphundar? En annan utväg är att totalförbjuda dessa hundar. De kostar skattepengar, de är mestadels oönskade och folk i allmänhet är rädda för dem.

Jag klagar inte på att Hundstallet tar emot hundar som farit illa men det finns hundar som inte farit illa och som de tar ändå. Det måste uppmärksammas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in