2014-02-07, 05:39
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du har missuppfattat begränsning i lagen map. 'omständigheterna är försvarligt'. Detta innebär att allt våld som polismannen använder under pl10 måste kunna motiveras på ett sådant sätt att rätten och åklagarna kan övertygas om att våldet är försvarligt. [du får nog gå om din ordningsvaktskurs].

2. Sedan har du missuppfattat begreppet 'hotfull'. Jämför skillnaden, en person har ett gevär i handen gentemot en person har ett gevär i handen och utlovar död.

3. En 'utsatt' befinner sig polismannen i när han ensam på torget gentemot 20 gangsters, en ganska ovanlig situation. Så sluta svamla nu och gå om din ordningsvaktskurs.

1. Våldet för att förhindra flykt ska alltid ligga inom ramarna för pl10. Så lägg ned dina drömmar om skjutvapen, etc. rent generellt är det svårt att motivera skjutvapen då genomsnittspolisen inte kan träffa på 10-15m, med sina pistoler. Däremot är det väl rent generellt som så att polismän har lite bättre kondis än busarna varför de borde kunna springa ikapp genomsnittsbusen på åtminstone 250m trots ett försprång om 15m.

1. Vad är det där för fantasier? , men du sådant där händer faktiskt, det finns faktiskt kreativa poliser, vilka tex. brukar lägga sig i bakhåll och gripa/överrumpla sådana individer när de stiger ut genom ytterdörren. I övrigt finns det inga 50 kilos poliser på landet, rent generellt är de bönder med extraknäck eller fd. militärer som pysslar med sånt.

2. Nej, du har fortfarande inte förstått att under pl10 finns begränsningen med försvarligt våld, dvs. motiverat våld. Att en person i sig har svart bälte i mma och väger 100kg betyder ingenting i det sammanhanget, utan det är vad personen gör som motiverar våldsanvändningen.
Ja du, förstår du inte ens den enkla text jag skriver känns det tämligen lönlöst att fortsätta diskussionen med dig.
Citera
2014-02-07, 05:40
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Huvudargumentet är att hon missbrukar statens våldsmonopol genom att flippa ur! Men vi får väl vänta på domen?
Hon gör ju inte det så vad är problemet?

(Bara provar att lägga mig på samma nivå att diskutera som du har för att se om det hjälper)
Senast redigerad av Optiroc 2014-02-07 kl. 05:49.
Citera
2014-02-07, 06:32
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Hon gör ju inte det så vad är problemet?

(Bara provar att lägga mig på samma nivå att diskutera som du har för att se om det hjälper)

Min bestämda uppfattning, efter att ha följt detta ärende från dag ett, är att "Kattis" missbrukat sina befogenheter som polis. Nu avvaktar vi alla andäktigt tingsrättens dom. Min prognos och förhoppning, är att grisslynan döms för misshandel.
Citera
2014-02-07, 06:59
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Min bestämda uppfattning, efter att ha följt detta ärende från dag ett, är att "Kattis" missbrukat sina befogenheter som polis. Nu avvaktar vi alla andäktigt tingsrättens dom. Min prognos och förhoppning, är att grisslynan döms för misshandel.
Men hon har ju inte gjort så som du tycker. Blir hon dömd är det endast för att media köpt domstolen. ..

Nä om man ska vara lite seriös, jag är faktiskt inte övertygad om att hon har missbrukat sina befogenheter, när alla omständigheter vägs in.
Citera
2014-02-07, 07:04
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Nä om man ska vara lite seriös, jag är faktiskt inte övertygad om att hon har missbrukat sina befogenheter, när alla omständigheter vägs in.

Vi har olika uppfattningar! Domen borde väl komma snart? Ska bli spännande att se utfallet av ärendet.
Citera
2014-02-07, 07:05
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Men hon har ju inte gjort så som du tycker. Blir hon dömd är det endast för att media köpt domstolen. ..

Hoppar in här utan att ha följt debatten sådär jättenoga.

Om hon inte har missbrukat sina befogenheter, anser du att hon har agerat på ett sätt som en polis bör göra i en sådan situation?

Min egen åsikt är att hon inte inger förtroende som en polis bör göra. Hon ger mer intrycket av att vara ganska hysterisk. Ingen man önskar skulle komma om man larmar 112 i ett skarpt läge.
Citera
2014-02-07, 07:15
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Min egen åsikt är att hon inte inger förtroende som en polis bör göra. Hon ger mer intrycket av att vara ganska hysterisk. Ingen man önskar skulle komma om man larmar 112 i ett skarpt läge.

Håller förstås med, men det är kanske en annan fråga än den rent juridiska som nu prövas i TR?

Så här gick det ungefär till:

Citat:
Lägg dig ner! Lägg dig ner!!
Efter typ fem sekunder går polishunden och Kattis igång; den senare vevar hejvilt med batongen (tvåhandsfattning), medan den tidigare riktar in sig mot Sp**ks ädlare delar.
Senast redigerad av CarolSeaver 2014-02-07 kl. 07:18.
Citera
2014-02-07, 08:20
Medlem
Optirocs avatar
Citat:

Om hon inte har missbrukat sina befogenheter, anser du att hon har agerat på ett sätt som en polis bör göra i en sådan situation?

Jag tänkte så från början också. Men ju mer jag förstått kring hela händelsen, alltså från start, inte från att filmen börjar så har jag börjat tänka om.
Jag håller med GW, det ser inte snyggt ut, men frågan är om det någonsin kan se snyggt ut att slå någon med batong?
Jag kan numer ha förståelse för varför hon agerade som hon gjorde och är inte alls säker på att hon gjort något så allvarligt fel att hon bör dömas för brott.

I början hälsar hon tydligen lugnt och frågar hur läget är osv. Först någon minut senare inträffar det vi ser på filmen, om jag förstått saken rätt.
Citera
2014-02-07, 19:21
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:

F
Hur tycker du hon skulle gjort?

Hon tänkte gripa han och han har sagt "rör du mig skall du få se på fan"

Hon beordrar honom att lägga sig ner och han vägrar. Hon börjar slå han och hon slår samt använder sig av hunden.

Hon slår och får ingen effekt och slår tills hon får önskad effekt.

Gw citat " finns två lägen. Antingen slår du ordentligt till önskad effekt eller inte alls, det finns inga mellanlägen"

Programledaren " vad skulle gärningsmannen gjort då"

Gw " han skulle lagt sig ner och låtit sig gripas"

Exakt så resonerar jag! Om hon gick på han fysiskt utan batong skulle hon förmodligen förlorat duellen vilket inte är ett alternativ, hon slår han och han ger sig inte, skulle hon sluta slå då?'

Hur jag än vrider och vänder på det så finner jag ingen annan lösning.
Citera
2014-02-07, 19:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag tänkte så från början också. Men ju mer jag förstått kring hela händelsen, alltså från start, inte från att filmen börjar så har jag börjat tänka om.
Jag håller med GW, det ser inte snyggt ut, men frågan är om det någonsin kan se snyggt ut att slå någon med batong?
Måste det inte se alldeles ovanligt osnyggt ut om man slår nån med betong med dubbelfattning samtidigt som man bussar hunden på det man angriper?

Citat:
Jag kan numer ha förståelse för varför hon agerade som hon gjorde och är inte alls säker på att hon gjort något så allvarligt fel att hon bör dömas för brott.

I början hälsar hon tydligen lugnt och frågar hur läget är osv. Först någon minut senare inträffar det vi ser på filmen, om jag förstått saken rätt.
Jo, men det här visar på ett generellt problem. LOB är i stor omfattning till för att skydda den omhändertagne. Samtidigt är berusade inte alltid så jävla resonabla. Man kan fråga sig hur långt det är proportionerligt att eskalera våldet när man gör ett ingripande som formellt ska vara i den gripnes intresse. Jag är inte riktigt säker på att den diskursen förs bland poliser - där förefaller åsikten vara att har man som polis bestämt sig för ett ingripande, då ska man kunna använda precis det våld som behövs för att genomföra ingripandet. Jag är inte säker på att en lista på de värsta permanenta skadorna som har åsamkats personer till följd av ett omhändertagande enligt LOB skulle vara särskilt smickrande för poliskåren. Jag kanske till och med kan tycka att den konventionella ansvarsfördelningen för en våldseskalering i samband med omhändertagande av berusade är lite skev, och att lite för lite ansvar hamnar på den part som är i tjänst och har krav på sig att vara nykter och omdömesgill.
Citera
2014-02-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Måste det inte se alldeles ovanligt osnyggt ut om man slår nån med betong med dubbelfattning samtidigt som man bussar hunden på det man angriper?

Jo, men det här visar på ett generellt problem. LOB är i stor omfattning till för att skydda den omhändertagne. Samtidigt är berusade inte alltid så jävla resonabla. Man kan fråga sig hur långt det är proportionerligt att eskalera våldet när man gör ett ingripande som formellt ska vara i den gripnes intresse. Jag är inte riktigt säker på att den diskursen förs bland poliser - där förefaller åsikten vara att har man som polis bestämt sig för ett ingripande, då ska man kunna använda precis det våld som behövs för att genomföra ingripandet. Jag är inte säker på att en lista på de värsta permanenta skadorna som har åsamkats personer till följd av ett omhändertagande enligt LOB skulle vara särskilt smickrande för poliskåren. Jag kanske till och med kan tycka att den konventionella ansvarsfördelningen för en våldseskalering i samband med omhändertagande av berusade är lite skev, och att lite för lite ansvar hamnar på den part som är i tjänst och har krav på sig att vara nykter och omdömesgill.
Jag håller helt med.
Jag är osäker på utgången men vill peka på några saker.
Polisen agerar som om hon var tvungen att hindra ett brottsligt angrepp, vilket inte av filmen verkar vara fallet.
Jag läste i tidningen att hon sagt att "hon gjorde som hon blivit utbildad" dvs om en batongsmäll inte ger effekt så slår man igen. Det kan rädda henne i domstol om hon kan visa på att utbildningen i sådana här situationer inte varit antingen tillräckligt nyanserad alt inte applicerbar.
Citera
2014-02-07, 20:19
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murder Inc.
Jag håller helt med.
Jag är osäker på utgången men vill peka på några saker.
Polisen agerar som om hon var tvungen att hindra ett brottsligt angrepp, vilket inte av filmen verkar vara fallet.
Jag läste i tidningen att hon sagt att "hon gjorde som hon blivit utbildad" dvs om en batongsmäll inte ger effekt så slår man igen. Det kan rädda henne i domstol om hon kan visa på att utbildningen i sådana här situationer inte varit antingen tillräckligt nyanserad alt inte applicerbar.

Nu går det inte enbart att bedöma denna händelse utifrån vad filmen visar eftersom den inte visar vad som föregått utdelandet av slagen. Om den person du gör ett ingripande mot inte åtlyder din befallning och dessutom vad som verkar vara fallet i detta fall uppträtt våldsamt och aggressivt samt hotat poliskvinnan med fysiskt våld om hon rörde honom, då finns det inte så många alternativ kvar och har du väl börjat slå så är det bara att fortsätt tills du blir åtlydd, några andra alternativ finns ej.

Att enbart grunda sin åsikt på vad filmen visar är rent ut sagt korkat eftersom den inte visar hela bakgrunden eller upprinnelsen till ingripandet. Nu verkar det ju av flera vittnesuppgifter som det fanns juridiskt hållbara skäl till ingripandet så som det skedde och som sagt, det ser aldrig snyggt ut när man går lös på någon med batong eller hund. I detta fall hade möjligen pepparspray eller elchockvapen kunnat användas om nu polisen hade fått lov till det för att snabbare och enklare lösa situationen.

Sedan kan ju alla som kritiserar ingripandet försöka sätta sig in i den situation som uppstått och börja fundera på hur ni själva skulle agera i samma situation när ert ingripande och era uppmaningar/befallningar gentemot gärningsmannen inte blir åtlydda och det eventuellt kan föreligga fara för tredje part. Det är tragiskt att läsa alla rättshaverister, anarkister och polishatare som vägrar inse att polisens motpart äger en mycket stor del av ansvaret för det inträffade för situationen hade aldrig uppstått om fyllskallen från början lytt polisens uppmaningar och gjort som han blev tillsagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in