Citat:
Ursprungligen postat av
lovisaahlqvist
Hej!
Jag pluggar T1 på SU (juristprogrammet obviously). Vi ska ha ett praktiskt prov den 5 mars och sedan tentamen den 7 mars.
Mitt upplägg på plugget är följande:
- gå på alla seminarium och föreläsningar (taking notes)...
- förbereda mig innan dessa genom att läsa i böckerna om ämnet
- repeterar det jag lärt mig när jag kommer hem
- ska börja med att göra extentor inom kort.
Självklart gör jag övningarna i övningsboken också. Ibland är det dock ganska svårt.
Flashbackare - hur bör man plugga? Första gången jag läser på universitet och uppskattar tips.
Vidare har jag förstått att många får AB på denna tenta och väldigt få får U. Hur bör man egentligen plugga för att få AB? Vet att man ska hitta sitt "eget" sätt men är väldigt glad för vägledning.
MVH
Se för fan till att göra extentorna ordentligt och skriv ner ordentliga svar och verkligen kolla på facit. Rätta dina svar och skriv det facit sa.
Antar att ni bara får ha med er lagboken men du måste fortfarande ha detaljkunskap, behöver kunna saker som toleransfullmakt, kombinationsfullmakt, ställningsfullmakt. Konkludent handlande, ratihabition etc. Specifika uttryck för högre poäng. Samma sak på straff/processfrågan, kunna alla principerna som finns - muntlighetsprincipen, legalitetsprincipen o.s.v. Måste kunna specifika uttryck.
På skadeståndsfrågan är det alltid poäng för syftet med skadestånd - pulverisering, reparation etc. Se till att du kan den praktiska modellen ORDENTLIGT. Både de objektiva och subjektiva kriterierna måste sitta stenhårt. Missar du på modellen så försvinner poäng garanterat. Och inte minst se till att du försöker
förstå hur man läser rättsfall, se till att dina lärare lär dig detta. Annars riskerar du att få dåligt med poäng på rättsfallsfrågan som ändå är 6 poäng. Vet folk som fick 1 - 2 poäng på rättsfallsfrågan därför att de inte förstod hur de skulle läsa rättsfallet. Ibland har de enkla rättsfall och ibland sviniga rättsfall att hinna läsa, förstå och besvara på 1 timme.
Men allt detta kommer du märka när du börjar med gamla tentor. Lycka till, om du får sämre än väntat på tentan så ge verkligen inte upp. Vet många som fick b/ba på jiken men fick AB på statsrätten och europarätten. Många som inte hinner komma in i pluggandet första kursen.
Tråkigaste tipset: PLUGGA! Vill du ha ett AB så se till att du kör från 8 till 18, måndag till söndag och dina chanser att få AB lär vara jäkligt höga. Sen märker du om det räcker med mindre tid men i min mening börja högt och arbeta dig neråt istället för tvärt om. Det går ju tyvärr inte att ändra betyget när du väl fått det.
Angående praktiska: läs finna rätt och var uppmärksam på undervisningen så ordnar det sig men lägg för fan ingen krut på praktiska! Personligen tyckte jag jiken var svårare än både europarätts- och statsrättstentan. Förmodligen för att jag inte heller hade någon erfarenhet av högre studier och hade arbetat några år. Men sen kom man in i det. Åter igen, gör de gamla tentorna
o r d e n t l i g t.