2014-02-08, 18:49
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Förmodligen är studenten med AB vassare, då han helt enkelt är av bättre virke än B advokaten på landsbygden. Och om han inte är det nu så kan han snabbt skaffa sig ett betydande övertag.

Mycket av det man lär sig på utbildningen sysslar man inte med senare, det har ni själv erkänt. Så när AB studenten väl kommer in på Swartling så kan han bara fokusera på affärsjuridiken.
Det är därför jag får så stark ångest över att jag har fått BA B hittills, det visar nämligen på vilket material jag består av, min underlägsenhet. Många av kursarna förnekar dock detta och säger att kunskap är viktigast och att betygen är sekundära. Vad de inte förstår är att det är själva AB som är essensen på juristprogrammet.

Personen med AB är en ubermensch han med B är värdelös
Därför jag vill ha AB
Din självömkan börjar bara bli för mycket. Ta dig i kragen, människa.
Citera
2014-02-08, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Din självömkan börjar bara bli för mycket. Ta dig i kragen, människa.

Dock så sant
Citera
2014-02-08, 19:02
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Förmodligen är studenten med AB vassare, då han helt enkelt är av bättre virke än B advokaten på landsbygden. Och om han inte är det nu så kan han snabbt skaffa sig ett betydande övertag.

Mycket av det man lär sig på utbildningen sysslar man inte med senare, det har ni själv erkänt. Så när AB studenten väl kommer in på Swartling så kan han bara fokusera på affärsjuridiken.
Det är därför jag får så stark ångest över att jag har fått BA B hittills, det visar nämligen på vilket material jag består av, min underlägsenhet. Många av kursarna förnekar dock detta och säger att kunskap är viktigast och att betygen är sekundära. Vad de inte förstår är att det är själva AB som är essensen på juristprogrammet.

Därför jag vill ha AB
Lägg ner med ditt jävla klagande. Den dagen du har svart på vitt att de som får B:n och BA:n är körda i yrkeslivet kan du väl presentera det, men sluta tramsa tills dess. Mina betyg är på intet vis fantastiska men de har ännu inte stoppat mig från något som jag faktiskt velat göra. Mina betyg vägs upp av andra meriter, och det faktum att jag är en suverän jävla människa. Kanske ska du fokusera på att få lite självförtroende och inse att det nog ska bli något av dig också?
Citera
2014-02-08, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Lägg ner med ditt jävla klagande. Den dagen du har svart på vitt att de som får B:n och BA:n är körda i yrkeslivet kan du väl presentera det, men sluta tramsa tills dess. Mina betyg är på intet vis fantastiska men de har ännu inte stoppat mig från något som jag faktiskt velat göra. Mina betyg vägs upp av andra meriter, och det faktum att jag är en suverän jävla människa. Kanske ska du fokusera på att få lite självförtroende och inse att det nog ska bli något av dig också?

Jag är allt för konsumerad av betygen för att jag ska kunna börja konsumera livet.
Citera
2014-02-08, 19:36
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovisaahlqvist
Hej!

Jag pluggar T1 på SU (juristprogrammet obviously). Vi ska ha ett praktiskt prov den 5 mars och sedan tentamen den 7 mars.

Mitt upplägg på plugget är följande:
- gå på alla seminarium och föreläsningar (taking notes)...
- förbereda mig innan dessa genom att läsa i böckerna om ämnet
- repeterar det jag lärt mig när jag kommer hem
- ska börja med att göra extentor inom kort.

Självklart gör jag övningarna i övningsboken också. Ibland är det dock ganska svårt.

Flashbackare - hur bör man plugga? Första gången jag läser på universitet och uppskattar tips.

Vidare har jag förstått att många får AB på denna tenta och väldigt få får U. Hur bör man egentligen plugga för att få AB? Vet att man ska hitta sitt "eget" sätt men är väldigt glad för vägledning.

MVH

Se för fan till att göra extentorna ordentligt och skriv ner ordentliga svar och verkligen kolla på facit. Rätta dina svar och skriv det facit sa.

Antar att ni bara får ha med er lagboken men du måste fortfarande ha detaljkunskap, behöver kunna saker som toleransfullmakt, kombinationsfullmakt, ställningsfullmakt. Konkludent handlande, ratihabition etc. Specifika uttryck för högre poäng. Samma sak på straff/processfrågan, kunna alla principerna som finns - muntlighetsprincipen, legalitetsprincipen o.s.v. Måste kunna specifika uttryck.

På skadeståndsfrågan är det alltid poäng för syftet med skadestånd - pulverisering, reparation etc. Se till att du kan den praktiska modellen ORDENTLIGT. Både de objektiva och subjektiva kriterierna måste sitta stenhårt. Missar du på modellen så försvinner poäng garanterat. Och inte minst se till att du försöker förstå hur man läser rättsfall, se till att dina lärare lär dig detta. Annars riskerar du att få dåligt med poäng på rättsfallsfrågan som ändå är 6 poäng. Vet folk som fick 1 - 2 poäng på rättsfallsfrågan därför att de inte förstod hur de skulle läsa rättsfallet. Ibland har de enkla rättsfall och ibland sviniga rättsfall att hinna läsa, förstå och besvara på 1 timme.

Men allt detta kommer du märka när du börjar med gamla tentor. Lycka till, om du får sämre än väntat på tentan så ge verkligen inte upp. Vet många som fick b/ba på jiken men fick AB på statsrätten och europarätten. Många som inte hinner komma in i pluggandet första kursen.

Tråkigaste tipset: PLUGGA! Vill du ha ett AB så se till att du kör från 8 till 18, måndag till söndag och dina chanser att få AB lär vara jäkligt höga. Sen märker du om det räcker med mindre tid men i min mening börja högt och arbeta dig neråt istället för tvärt om. Det går ju tyvärr inte att ändra betyget när du väl fått det.

Angående praktiska: läs finna rätt och var uppmärksam på undervisningen så ordnar det sig men lägg för fan ingen krut på praktiska! Personligen tyckte jag jiken var svårare än både europarätts- och statsrättstentan. Förmodligen för att jag inte heller hade någon erfarenhet av högre studier och hade arbetat några år. Men sen kom man in i det. Åter igen, gör de gamla tentorna o r d e n t l i g t.
Senast redigerad av Icecrypt08 2014-02-08 kl. 19:48.
Citera
2014-02-08, 20:56
Medlem
Citat:

Därför jag vill ha AB

Jag är en B och BA människa. Som sagt för jag gör annat. Typ som att sitta på Flashback, vilket även du gör väldigt mycket. Så jag börjar tycka att du faktiskt får skylla dig själv. Skillnaden är att jag inte bryr mig i betygen, därför får jag heller inget dåligt samvete av att göra annat. Du å andra sidan verkar må skit p.g.a. din betygshets. Jag kan tänka mig att du både skulle må och prestera bättre om du inte brydde dig lika mycket.

Du kan ha alla AB i världen, men kan du inte ta en motgång kommer du heller inte ha vad som krävs att köra över någon, inte ens någon med B. Speciellt inte om du själv någon gång blir överkörd.
Senast redigerad av 2till18tecken 2014-02-08 kl. 21:00.
Citera
2014-02-08, 20:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Därför jag vill ha AB
Du var ta mig fan en jobbig jävel. För ett tag sedan var det en snubbe som nickade någonting i stil med angestextrem (om du söker hittar du) som också beklagade sig över sina kassa betyg. Ni liknar varandra. Båda har samma problem och verkar ha någon typ av psykisk diagnos.

(1) Ja, det är dåligt att få B på en tenta.
(2) Ja, du stänger vissa dörrar såsom ting.
(3) Ja, du kommer få jobb.

Sanningen är den att B är enkelt att få. Du sitter på seminarierna, läser böckerna och skriver tentan. Done. Smack. Där har du ditt B. Visar du något intresse för juridiken så hamnar du enkelt på en Ba-nivå. Det som är svårare är just hoppet mellan Ba och AB, där krävs det något mer. Det viktiga är i princip att man förstår hur man svarar på tentafrågor, denna kunskap tillägnar man sig med fördel från extentor.

Får du B på tentorna tyder det på (i) att du inte lägger ned tillräckligt mycket tid, (ii) att du är helt ointresserad av ämnet eller (iii) att du helt enkelt är dålig.

Hur som helst är jag trött på ditt eviga gnäll här i tråden. Hoppa av programmet om du nu inte får det betyg du vill ha så slipper både vi och dina kursare dig. Fy fan vad du måste gå folk på nerverna.
Citera
2014-02-08, 21:16
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du var ta mig fan en jobbig jävel. För ett tag sedan var det en snubbe som nickade någonting i stil med angestextrem (om du söker hittar du) som också beklagade sig över sina kassa betyg. Ni liknar varandra. Båda har samma problem och verkar ha någon typ av psykisk diagnos.

(1) Ja, det är dåligt att få B på en tenta.
(2) Ja, du stänger vissa dörrar såsom ting.
(3) Ja, du kommer få jobb.

Sanningen är den att B är enkelt att få. Du sitter på seminarierna, läser böckerna och skriver tentan. Done. Smack. Där har du ditt B. Visar du något intresse för juridiken så hamnar du enkelt på en Ba-nivå. Det som är svårare är just hoppet mellan Ba och AB, där krävs det något mer. Det viktiga är i princip att man förstår hur man svarar på tentafrågor, denna kunskap tillägnar man sig med fördel från extentor.

Får du B på tentorna tyder det på (i) att du inte lägger ned tillräckligt mycket tid, (ii) att du är helt ointresserad av ämnet eller (iii) att du helt enkelt är dålig.

Hur som helst är jag trött på ditt eviga gnäll här i tråden. Hoppa av programmet om du nu inte får det betyg du vill ha så slipper både vi och dina kursare dig. Fy fan vad du måste gå folk på nerverna.

Tycker faktiskt att ni ska sluta tracka ner så mycket på hur dåligt det är att få B. Det går att få B genom att man läser en fråga fel, man är riktigt stressad, inte hinner skriva alla frågor för att det är tidspress, gör ett misstag men har inte tiden att rätta till det. Sådant hat mot B..löjligt.
Citera
2014-02-08, 21:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Tycker faktiskt att ni ska sluta tracka ner så mycket på hur dåligt det är att få B. Det går att få B genom att man läser en fråga fel, man är riktigt stressad, inte hinner skriva alla frågor för att det är tidspress, gör ett misstag men har inte tiden att rätta till det. Sådant hat mot B..löjligt.
Du får skilja på två situationer.

Den ena är den där studenten inte har några större ambitioner, utan studerar för att få ut en examen. Inte mer. Denna person bryr sig inte om betygen. Då är ett B inte dåligt då personen kanske arbetar vid sidan om, har familj etc. En juristexamen är bra i sig.

Den andra situationen, som verkar vara för handen i föreliggande fall, är där studenten går in med målsättningen att gå ut med raka AB:n för att sitta ting i Sthlm eller vad nu betygen bidrar till i andra fall. I denna situation är det illa att få ett B, då studenten torde ha lagt ned mycket tid på självstudier. Inte bara under tentaplugget, utan även under terminens gång inför seminarier och föreläsningar.
Citera
2014-02-08, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du får skilja på två situationer.

Den ena är den där studenten inte har några större ambitioner, utan studerar för att få ut en examen. Inte mer. Denna person bryr sig inte om betygen. Då är ett B inte dåligt då personen kanske arbetar vid sidan om, har familj etc. En juristexamen är bra i sig.

Den andra situationen, som verkar vara för handen i föreliggande fall, är där studenten går in med målsättningen att gå ut med raka AB:n för att sitta ting i Sthlm eller vad nu betygen bidrar till i andra fall. I denna situation är det illa att få ett B, då studenten torde ha lagt ned mycket tid på självstudier. Inte bara under tentaplugget, utan även under terminens gång inför seminarier och föreläsningar.

Roligt att just sådana som du tycker jag hetsar för mycket. Då du tillhör den hetsande gruppen på juristprogrammet även om du kanske inte vill tillskriva dig samma grad av hets som jag ägnar mig åt.

Du måste inte läsa vad jag skriver så jag undanber mig dina åsikter, lär inte sluta skriva i tråden heller.
Tack
edit: njuter rent av att provocera dig.
dubbeledit: att sammankoppla eller påstå att det finns kopplingar mellan konton är väl förbjudet så jag kommer tom rapportera dig.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-08 kl. 23:28.
Citera
2014-02-08, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08

B är väldigt dåligt och ångestfyllt.
Att B är enkelt att få beror väl på vilket material man består av. Jag håller dock med om att B är enkelt att få. Att jag sedan gärna skulle varit utan den vetskapen är en annan sak.-
Citera
2014-02-08, 23:36
Avslutad
Citat:
B är väldigt dåligt och ångestfyllt.
Att B är enkelt att få beror väl på vilket material man består av. Jag håller dock med om att B är enkelt att få. Att jag sedan gärna skulle varit utan den vetskapen är en annan sak.-

Gör dig själv en tjänst och hoppa av. 100% win
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in