2009-10-27, 11:47
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Är Hästens Sängar bättre än andra sängar? Kan detta i sådana fall bevisas?
Har en Hästenssäng och sover bra i den. Finner dock ingen anledning till varför deras konkurrenter inte skulle kunna göra lika bra sängar. Väldigt mycket marknadsföring bakom.

Det jag gillar med min säng är frånvaron av plastskum och annat onaturligt. Tror i och för sig att fler tillverkare har liknande konstruktioner.

Sammanfattningsvis, en bra säng men inte nödvändigtvis världens bästa.
Citera
2009-10-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Är Hästens Sängar bättre än andra sängar? Kan detta i sådana fall bevisas?

Det är detta stämningen handlar om. Hästens menar att IKEA i sin marknadsföring säger att IKEAS sängar är "bevisat" bättre än Hästens.

Ikea har jämfört sängarna efter ett par parametrar, som de menar visar på bättre kvalité hos IKEA sängarna.

Hästens menar att testerna INTE bevisar någonting, men vad jag vet har de inte försökt komma med några andra "bevis" för att den egna produkten är bättre.

Sen ett skvaller jag hört om Hästens, men absolut inte har några belägg för, är att deras sängar/resårbottnar, som består av naturmaterial, kan innehålla smådjur och parasiter. Läste nånstans om att kolonier på flera tusen individer hittats i sängarna. Det låter ju onekligen som en urban legend, är det någon som vet mer?
Citera
2009-11-19, 09:41
Medlem
Francos avatar
http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_1694419.e24

Någon med närmare info? Johan Stenebo, vart är du? Kliv fram, känner du till detta?
Citera
2009-11-19, 10:05
Medlem
Jag arbetade på IKEA ett par helger en sommar. Arbetstiderna jag fick var 6-10 lördag söndag varannan helg. Trots att jag jobbade i lagermiljö och IKEA är med i handels så menar de på att på IKEA är alla säljare så ingen lagerlön vart det. Men jag ska erkänna att om jag drev ett företag och det gick att hitta liknande kryphål så skulle jag utnyttja dem också. Sa snabbt upp mig därifrån då det helt enkelt inte var värt att jobba 16 timmar i månaden. Som plåster på såren snodde jag de arbetsskor de gav mig. Alltid bra med ett par rediga arbetsskor när man ska renovera eller utföra andra smutsiga arbeten. Go team!
Citera
2009-11-19, 11:49
Medlem
Kul att alla stora whiners är F.D anställda. Gissar att dom inte kom så bra överens med IKEA typerna högre upp.
Citera
2009-11-19, 12:32
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInternalRevenueService
Kul att alla stora whiners är F.D anställda. Gissar att dom inte kom så bra överens med IKEA typerna högre upp.

Å fan, nu blev du brun i hela truten! Kanske en löneförhöjning på gång också?
Citera
2009-11-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Å fan, nu blev du brun i hela truten! Kanske en löneförhöjning på gång också?

Tyvärr jobbat jag inte på ikea, men jag ser inget fel i det företaget. Tycker man passar sig i ledet eller sticker. Du kan alltid starta ett eget företag och driva det som du vill.
Citera
2009-11-29, 02:35
Medlem
Isaac_As avatar
IKEA the book

http://www.e24.se/entreprenor/artikel_1547209.e24

Kolla i kommentarerna efter artikeln. Jag tycker det är märkligt att 99% sågar snubben fast han egentligen säger att Kamprad är bra. Känns som de anställda är riktigt hårt hållna på IKEA. Hur är det med den saken? Är ni så kopiöst lojala att ni inte tolererar nått negativt om IKEA?

Sen vore det kul att höra lite skvaller om läget på IKEA.
Citera
2009-12-20, 04:23
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att höra om det finns fler här inne som känner likadant för detta monster i arbetslivet. Är det fler än jag som känner avsky för denna arbetsgivare som ständigt sparkar på oss anställda. IKEA säger sig ha en schysst policy mot oss anställda, men i själva verket slår de på oss, pissar på oss. Jag har aldrig varit med i något företag att det finns så många inkompetenta så kallade chefer. Det är horribelt och se hur en chef totalt misslyckas på en post för att nästa vecka vara chef på en annan avdelning.
Skulle det finnas en chef som uppskattas bland personalen är ledningen inom IKEA inte sena med att den chefen förflyttas eller tvinga sluta. Lönerna skall vi inte prata om. Hur står det till med IKEA´s policy i tredje världen. Personligen tror jag man utnyttjar männskor med slavlöner. Är det någon som känner igen detta skulle det va kul att får läsa era kommentarer.

jag har jobbat på SWEWOOD som ägs utav IKEA och är någon form av "underleverantör" . finns bara två fabriker i Sverige ( som jag känner till) tibro och Hultsfred och dom tillverkar kanske 1-2 % utav det som finns att köpa på IKEA. med tanke på att IKEA ägs av tyskar så är det jävligt konstigt att man kallar det svenskt! IKEA funkar såhär. dom låter tre företag ( som har visat intresse eller köps dom upp) dom får lägga ner alla annan produktion för att tävla om att göra möbeln snabbast. dom två som som inte blir valda får gå i konkurs. det här har jag ingen länk till eller kan hänvisa fakta men höga chefer har uttalat sig om det här inför mig när jag arbeta på SWEWOOD.
mycket går på ackord i deras fabriker och det leder ofta till inre strider mellan olika arbetare och mycket gräl. flera påverkar ackordet då dom arbetar vid samma maskin. lön var 100 kr + 60 kr i OB /timmen (helg)
Citera
2010-01-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duharmail
mycket går på ackord i deras fabriker och det leder ofta till inre strider mellan olika arbetare och mycket gräl. flera påverkar ackordet då dom arbetar vid samma maskin. lön var 100 kr + 60 kr i OB /timmen (helg)

Så är det väl i princip hos all underleverantörsindustri ?
Dvs. så pressat som det bara går...

Det jag har hört om Ikea är att de historiskt haft stora problem att hitta leverantörer för det förädlade träinnehållet (ex. spånskivor frästa på alla möjliga sätt) i de platta paketen och alltså pga. det tvingats bygga upp en egen organisation för detta.
Krimskramset (lampor, mattor osv..) köps hos den leverantör som bedöms som ha möjligheter att leverera till lägsta möjliga pris.

Jag tror inte att underleverantörer går i konkurs bara genom att bevisa sin leveransförmåga (i ett inköpsläge), men det är säkerligen en väldigt tuff uppgift.

Vet inte om det är en skröna, det rör sig om ett snickeri i Dalarna, de tillverkade tydligen någon form av stolar som Ikea blev intresserade av.
(det här var 20 år sen).

En dag knackade en inköpare från Ikea på och talade om ungefär "vi vill köpa så här många stolar av dig och vi ska betala så här mycket per stol".

Snickeriägaren sa "men, så kan ni väl inte säga, jag måste ju räkna på det" (tydligen var Ikeas bud ungefär hälften av materialkostnaden)

Inköparen kontrade "du förstår inte, så här mycket ska vi betala, i gengäld får du göra så här mycket stolar"

Nu vet jag inte utfallet av det här, men att Ikea har tuffa inköpare det har jag hört på andra håll också.
Senast redigerad av bladboll 2010-01-05 kl. 23:03.
Citera
2010-01-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bladboll
Så är det väl i princip hos all underleverantörsindustri ?
Dvs. så pressat som det bara går...

Det jag har hört om Ikea är att de historiskt haft stora problem att hitta leverantörer för det förädlade träinnehållet (ex. spånskivor frästa på alla möjliga sätt) i de platta paketen och alltså pga. det tvingats bygga upp en egen organisation för detta.
Krimskramset (lampor, mattor osv..) köps hos den leverantör som bedöms som ha möjligheter att leverera till lägsta möjliga pris.

Jag tror inte att underleverantörer går i konkurs bara genom att bevisa sin leveransförmåga (i ett inköpsläge), men det är säkerligen en väldigt tuff uppgift.

Vet inte om det är en skröna, det rör sig om ett snickeri i Dalarna, de tillverkade tydligen någon form av stolar som Ikea blev intresserade av.
(det här var 20 år sen).

En dag knackade en inköpare från Ikea på och talade om ungefär "vi vill köpa så här många stolar av dig och vi ska betala så här mycket per stol".

Snickeriägaren sa "men, så kan ni väl inte säga, jag måste ju räkna på det" (tydligen var Ikeas bud ungefär hälften av materialkostnaden)

Inköparen kontrade "du förstår inte, så här mycket ska vi betala, i gengäld får du göra så här mycket stolar"

Nu vet jag inte utfallet av det här, men att Ikea har tuffa inköpare det har jag hört på andra håll också.

Låter som Volvo, Sa.. nä inte SAAB, men vilken annan fordons tillverkare som helst! Men det brukar vara Wal-Mart som nämns i dessa "tycksyndomtrådar"
Men nu har "turen" kommit till IKEA! Nej, jag jobbar inte där! Men, tänk hur många andra svenskar som gör det innan du spyr galla....
Citera
2010-01-11, 15:23
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att höra om det finns fler här inne som känner likadant för detta monster i arbetslivet. Är det fler än jag som känner avsky för denna arbetsgivare som ständigt sparkar på oss anställda. IKEA säger sig ha en schysst policy mot oss anställda, men i själva verket slår de på oss, pissar på oss. Jag har aldrig varit med i något företag att det finns så många inkompetenta så kallade chefer. Det är horribelt och se hur en chef totalt misslyckas på en post för att nästa vecka vara chef på en annan avdelning.
Skulle det finnas en chef som uppskattas bland personalen är ledningen inom IKEA inte sena med att den chefen förflyttas eller tvinga sluta. Lönerna skall vi inte prata om. Hur står det till med IKEA´s policy i tredje världen. Personligen tror jag man utnyttjar männskor med slavlöner. Är det någon som känner igen detta skulle det va kul att får läsa era kommentarer.

Sheisse...kunde int säga allt bättre själv. Jobbar i dagsläget på logistiken inom Ikea, lagerarbetare/trukförare. Alla inom den "blåa bunkern" känner just såhär som du skrivit, men ingen vågar eller har orken att säga upp sig, för att det finns f*n inget annat jobb (där jag bor). Jobbat inom Ikea i två år, har fortfarande inte fått någon fast tjänst eller så, uppfylller alltså inte då timkraven för att kunna söka till A-kassan. Man skall ge Ikea allt, jobba till max, men man får f*n INGET tillbaka. Och som du säger, så är dem så kallade "cheferna" stora skämt. Handlar nog mestadels om rövslickning för att klättra uppåt i rank, icke kompetens. Känns i grund och botten som ett enda långt typ...ungdoms extra sommar jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in