Citat:
Ursprungligen postat av duharmail
mycket går på ackord i deras fabriker och det leder ofta till inre strider mellan olika arbetare och mycket gräl. flera påverkar ackordet då dom arbetar vid samma maskin. lön var 100 kr + 60 kr i OB /timmen (helg)
Så är det väl i princip hos all underleverantörsindustri ?
Dvs. så pressat som det bara går...
Det jag har hört om Ikea är att de historiskt haft stora problem att hitta leverantörer för det förädlade träinnehållet (ex. spånskivor frästa på alla möjliga sätt) i de platta paketen och alltså pga. det tvingats bygga upp en egen organisation för detta.
Krimskramset (lampor, mattor osv..) köps hos den leverantör som bedöms som ha möjligheter att leverera till lägsta möjliga pris.
Jag tror inte att underleverantörer går i konkurs bara genom att bevisa sin leveransförmåga (i ett inköpsläge), men det är säkerligen en väldigt tuff uppgift.
Vet inte om det är en skröna, det rör sig om ett snickeri i Dalarna, de tillverkade tydligen någon form av stolar som Ikea blev intresserade av.
(det här var 20 år sen).
En dag knackade en inköpare från Ikea på och talade om ungefär "vi vill köpa så här många stolar av dig och vi ska betala så här mycket per stol".
Snickeriägaren sa "men, så kan ni väl inte säga, jag måste ju räkna på det" (tydligen var Ikeas bud ungefär hälften av materialkostnaden)
Inköparen kontrade "du förstår inte, så här mycket ska vi betala, i gengäld får du göra så här mycket stolar"
Nu vet jag inte utfallet av det här, men att Ikea har tuffa inköpare det har jag hört på andra håll också.