2014-02-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Typ.

Har en fråga om en NOG uppgift till er alla där ute:

"x^2+2y=10. Vilket värde har x?

(1) 2y=6
(2) y=3

Tillräcklig information för lösningen erhålls
[a] i (1) men ej i (2)
[b] i (2) men ej i (1)
[c] i (1) tillsammans med (2)
[d] i (1) och (2) var för sig
[e] ej genom de båda påståenderna"

Enligt facit är rätt svar [e], medans jag inte kan förstå varför det inte är [d]. Kollar vi på (1) blir ekvationen "x^2+6=10" vilket ger x^2=4 = x=2.
Kollar vi på (2) blir ekvationen densamma då 2y=6 och y=3 är samma sak, alltså får vi även där att x=2. Således borde väl svaret vara [d] då rätt svar erhålls både i (1) och (2)?

Hur kan jag ha tänkt så fundamentalt fel, kan man verkligen inte lösa uppgiften med informationen som finns i (1) och (2)? För isåfall blir jag verkligen rädd för mina undermåliga matematikkunskaper
Eller är det kanske bara facit som är fel? :P Frågan hittade jag förövrigt i appen "hp matte - lite" så det är väl inte helt omöjligt att killen som gjort den slarvat lite.

Det är helt rätt. Svaret är E.

x^2 =4
x=2
x=-2.

Du får två värden på x och vi får ingen information om x så därav svaret E.
Citera
2014-02-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuzzyLogic
Det är helt rätt. Svaret är E.

x^2 =4
x=2
x=-2.

Du får två värden på x och vi får ingen information om x så därav svaret E.
Jag orkar inte med mig själv ibland...
Klart det stämmer, tack så mycket!
Citera
2014-02-08, 07:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
den kvantitativa delen är väl bara baserad på matte a / 1b

Citat:
Typ.
Och med typ menar Maktfaktorn att den kvantitativa delen baseras på matematik A + B (Lpf94) eller matematik 1c (Gy11).
Citera
2014-02-08, 13:41
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Typ.

Har en fråga om en NOG uppgift till er alla där ute:

"x^2+2y=10. Vilket värde har x?

(1) 2y=6
(2) y=3

Tillräcklig information för lösningen erhålls
[a] i (1) men ej i (2)
[b] i (2) men ej i (1)
[c] i (1) tillsammans med (2)
[d] i (1) och (2) var för sig
[e] ej genom de båda påståenderna"

Ett tips när du får sådana uppgifter. Kolla upp om talet 6 och 3 matchar. I det här fallet flyttar vi över 2 till HL. x^2+2y= 10-2 => x^2+2y=8 delar vi 8 med 2 och får y ensamt får vi inte 3, vi får 4. Det går inte. Och vi får heller inte 2y=6. Därför är svaret E.
Du hinner inte göra långa uträkningar. Tiden går så fort.
Citera
2014-02-08, 14:04
Medlem
Greatheftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Ett tips när du får sådana uppgifter. Kolla upp om talet 6 och 3 matchar. I det här fallet flyttar vi över 2 till HL. x^2+2y= 10-2 => x^2+2y=8 delar vi 8 med 2 och får y ensamt får vi inte 3, vi får 4. Det går inte. Och vi får heller inte 2y=6. Därför är svaret E.
?!?!?

Vad dillar du om Pastmaster? För det första, vadå flytta över 2 till HL, vilken 2'a?
Citera
2014-02-08, 14:17
Medlem
Soulsurfers avatar
Skulle ha svarat E för x kan lika gärna vara -2 som 2. Tror man rätt lätt svarar C annars och glömmer att det lika gärna kan vara minus.
Citera
2014-02-08, 14:23
Medlem
Greatheftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Skulle ha svarat E för x kan lika gärna vara -2 som 2. Tror man rätt lätt svarar C annars och glömmer att det lika gärna kan vara minus.
Precis, det är detta som du sa som är svaret till varför det är just E. Men snubben ovan verkar lite lost i matten!
Citera
2014-02-08, 14:27
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greathefty
Precis, det är detta som du sa som är svaret till varför det är just E. Men snubben ovan verkar lite lost i matten!
Det är inte lätt att se alltid. Jag hade kanske svarat C vid tidspress utan att tänka efter. Inte så svårt att göra tankevurpor på hp trots att man kan matematiken egentligen bra då många av uppgifterna är rätt kluriga (enligt mig alla fall).
Citera
2014-02-08, 14:31
Medlem
Greatheftys avatar
Citat:
Det är inte lätt att se alltid. Jag hade kanske svarat C vid tidspress utan att tänka efter. Inte så svårt att göra tankevurpor på hp trots att man kan matematiken egentligen bra då många av uppgifterna är rätt kluriga (enligt mig alla fall).
Nej asså jag pratar inte om han som glömde av att det fanns två svar till en sådan ekvation, utan Pastmaster som dillade om någon konstig lösning som enligt mig inte är valid!
Citera
2014-02-08, 16:46
Medlem
Citat:

D menar du väl? 1 och 2 är samma
Citera
2014-02-08, 16:54
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
D menar du väl? 1 och 2 är samma
Japp.
Citera
2014-02-08, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Säger som övriga: va?

Vad då flytta över [ett heltal] 2 till högerled? Du subtraherar bara 10 med 2, det finns inte ens ett heltal 2 i Vänsterled. (2y och x^2 finns, men ingen av dem är ett heltal 2)

Både 2y = 6 och y = 3 stämmer. Det som gör att svaret blir E är att man kan inte veta vad x är;
x^2 har två olika lösningar: 2 och -2. Detta har redan klargjorts i tråden men för att undvika förvirring kan det vara bra att påpeka att Pastmaster i detta fall tyvärr är ute och cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in