2014-02-08, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Självklart ska man skriva ut vad man gjorde på jobbet.
Du har rätt. Ursäkta, jag tänkte mig inte riktigt för. Däremot så behöver man inte vara allt för detaljerad i vad man har gjort.
Citera
2014-02-08, 05:46
Medlem
Princess_Valiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Jag ser fortfarande inget fel med att begära referenser före intervju, jag kan till viss del tycka att det är positivt då rekryteraren har talat med någon av dina referenser redan innan din intervjun.

Man ska vara rädd om sina referenser, inte ringa dem innan det i princip är klart. Anledningen är såklart att det tar tid att vara referens och man kanske inte orkar/har tid att prata med potentiella arbetsgivare hela dagarna. Referenser äe det sista man kollar. Jag har jobbat på rekryteringsbyrå.
Citera
2014-02-08, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Princess_Valium
Man ska vara rädd om sina referenser, inte ringa dem innan det i princip är klart. Anledningen är såklart att det tar tid att vara referens och man kanske inte orkar/har tid att prata med potentiella arbetsgivare hela dagarna. Referenser äe det sista man kollar. Jag har jobbat på rekryteringsbyrå.
Det finns olika åsikter om detta, och vissa letar specifikt efter en viss egenskap och väljer då att ringa referens före intervju för att inte slösa på både den egna och arbetssökarens tid...

Andra vill ha uppgifterna klara tills efter intervjun.
Citera
2014-02-11, 23:11
Medlem
BillyPutts avatar
Måste få hjälp snabbt

Jag har hittat ett jobb som passar mig klockrent. Exakt samma erfarenhet som dom söker. Ganska hög position (manager). Har dock kanske lite för kort erfarenhet.

Men till frågan. Personligt brev? Jag mejlade över min CV till arbetsförmedlingen o sa att detta jobbet kan jag inte göra bort mig på ett kasst CV o personligt brev. Finslipade ett cv anpassat till tjänsten som han fick kika på.

Sen gjorde en "CV-expert" på arbetsförmedlingen ett personligt brev åt mig som jag tycker var kasst. Han fattar inte "snacket" inom branschen vilket är förståeligt.

Men jag har pratat med rekryteraren som har en högt uppsatt position på företaget som det gäller.
Vi har tydligen suttit i samma projekt men på olika håll. Han leverantör och jag beställare. Vi känner inte till varann men han visste vilka mina chefer var. Vi hade ett gott snack och jag hörde han noterade på papper när jag berättade vad jag gjorde i projektet.

Han sa: Detta låter bra. Du har ju erfarenhet inom branschen vilket är väldigt positivt. Men jag vill ändå att du skickar in en ansökan. Trevligt att prata med dig och tack för samtalet. Hej då ungefär.

Hur skall jag skriva mitt personliga brev? Som om vi "kände" varann? Eller referera till vårt samtal?
CV experten skrev mitt personliga brev som om vi inte talats vid och att han jag talade med på telefon inte skulle känna till vad jag sysslat med. Hur fan skall jag formulera mig? Måste bara ha detta jobbet!!

Mvh
Citera
2014-02-12, 11:46
Medlem
bomullsgodiss avatar
Det här kanske låter både löjligt och överpretentiöst.

Men vem som helst kan se att arbetsförmedlingens CV-mallar (och liknande mallar) ser för jävliga ut rent ut sagt.
Tråkiga, opersonliga och inte speciellt genomarbetade.
De skriker "jag slarvade ihop det här för att jag måste". Sånt syns.

Du vill ha ett CV som är DITT och som berättar vem DU är.

Personligen är jag så lyckligt lottad att jag känner en grafisk formgivare och en copywriter. Så jag skrev ner vad jag ville ha sagt och lämnade min kopia till nämnda copywriter som ändrade upplägget och formuleringen så att det ser professionellt. Därefter lämnade jag materialet till min grafiska formgivarvän som fick det hela att se smakfullt och intressant ut.

Det hela tog dem ca 30 minuter vardera men har varit OVÄRDERLIGT för mig. Jag har fått en helt otrolig respons ifrån rekryterare, jobbcoacher och arbetsgivare.

Till min poäng: Känner du någon som kan hjälpa dig utforma ditt CV och ditt personliga brev, BE OM HJÄLP!
Känner du ingen som kan hjälpa dig så vågar jag tamigfan påstå att det är värt några hundralappar eller till och med en tusenlapp eller två att ta kontakt med en firma som kan utforma det åt dig.
Vad är 1000 investerade kronor mot ett heltidsjobb?

Det ökar dina chanser att få jobb oerhört.
Lycka till!

*** Edit
Mitt personliga brev är utformat för att det skall "passa alla".
D.v.s inget "kära Tjifen på Företag X, jag är en sopa så jag tror att jag skulle passa som städare hos er"

Det lyfter fram mina egenskaper och visar vad jag kan, på ett sätt som arbetsgivaren enkelt kan referera till och implementera i sin egen organisation...
Senast redigerad av bomullsgodis 2014-02-12 kl. 11:49. Anledning: Glömska
Citera
2014-02-12, 12:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomullsgodis
Det här kanske låter både löjligt och överpretentiöst.

Men vem som helst kan se att arbetsförmedlingens CV-mallar (och liknande mallar) ser för jävliga ut rent ut sagt.
Tråkiga, opersonliga och inte speciellt genomarbetade.
De skriker "jag slarvade ihop det här för att jag måste". Sånt syns.

Du vill ha ett CV som är DITT och som berättar vem DU är.

Personligen är jag så lyckligt lottad att jag känner en grafisk formgivare och en copywriter. Så jag skrev ner vad jag ville ha sagt och lämnade min kopia till nämnda copywriter som ändrade upplägget och formuleringen så att det ser professionellt. Därefter lämnade jag materialet till min grafiska formgivarvän som fick det hela att se smakfullt och intressant ut.

Det hela tog dem ca 30 minuter vardera men har varit OVÄRDERLIGT för mig. Jag har fått en helt otrolig respons ifrån rekryterare, jobbcoacher och arbetsgivare.

Till min poäng: Känner du någon som kan hjälpa dig utforma ditt CV och ditt personliga brev, BE OM HJÄLP!
Känner du ingen som kan hjälpa dig så vågar jag tamigfan påstå att det är värt några hundralappar eller till och med en tusenlapp eller två att ta kontakt med en firma som kan utforma det åt dig.
Vad är 1000 investerade kronor mot ett heltidsjobb?

Det ökar dina chanser att få jobb oerhört.
Lycka till!

*** Edit
Mitt personliga brev är utformat för att det skall "passa alla".
D.v.s inget "kära Tjifen på Företag X, jag är en sopa så jag tror att jag skulle passa som städare hos er"

Det lyfter fram mina egenskaper och visar vad jag kan, på ett sätt som arbetsgivaren enkelt kan referera till och implementera i sin egen organisation...

Har aldrig sett en CV-mall från arbetsförmedlingen så kan inte uttala mig om dessa, men huruvida en CV-mall är bra eller inte beror helt och hållet på vad för typ av jobb du ska söka.

Ska du söka ett okvalificerat jobb där 500 andra personer med exakt samma kompetens som du har handlar det givetvis i större grad att ha tur med att arbetsgivaren ska plocka upp just ditt CV. Således kan det säkert vara bra med ett mer spexigt CV men annorlunda design. Ska du däremot söka ett mer kvalificerat jobb ska du självfallet skippa spexet och gå efter någon form av mall så att ditt CV inte sticker ut på grund av sitt utseende. För sådana jobb är innehållet det viktiga, har du en oseriös design på CVt kommer du med större sannolikhet framstå som en oseriös person.
Citera
2014-02-12, 13:22
Medlem
bomullsgodiss avatar
Spex?

Fick jag mitt CV att framstå som en inbjudan till ett barnkalas?
Jag ber om ursäkt isåfall.
Det handlar inte alls om att "spexa till det", tvärtom.
Citera
2014-02-12, 14:08
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomullsgodis
Spex?

Fick jag mitt CV att framstå som en inbjudan till ett barnkalas?
Jag ber om ursäkt isåfall.
Det handlar inte alls om att "spexa till det", tvärtom.

Ah då missförstod jag dig, ber om ursäkt för det. När du skrev grafisk formgivare tänkte jag på något färgglatt innehållandes roliga figurer och boxar. När jag läser ditt inlägg nu igen håller jag med dig till 100 %. Att CVt inte ser knäppt ut är självklart viktigt, och kan man få ordentlig hjälp med det är det såklart bra.
Citera
2014-02-12, 14:28
Medlem
bomullsgodiss avatar
Haha, nej, en grafisk formgivare, inte en 16-årig webdesigner. ;-)

Jag har gjort precis tvärtemot vad jag verkar ha förmedlat.
Personen i fråga (som har hand om den grafiska formgivningen på ett stort svenskt industriföretag) har gjort upplägget lättläst, tydligt, iögonfallande och minimalistiskt, på ett sätt som sticker ut ifrån alla plåttriga CV man ser där ute.
Dessutom är det gjort som pdf istället för ett vanligt word-dokument exempelvis.
Lite krångligt om man vill ändra eller uppdatera, men det funkar fint i Adobe Indesign.

Feedbacken jag fått ifrån de som läst det är "inspirerande", "lättläst", "proffsigt".

Men skit i det nu, det va inte det som va viktigt. Poängen va:

Håll ert CV luftigt, enkelt, målande och sakligt, med twisten "har du inte ögat, kunskapen, möjligheten för att få det att bli sådant, investera någon hundralapp i någon som kan sina grejor, det betalar sig snabbt i form av fler intervjuer, fler jobb och en enklare situation för dig som är arbetslös."

Citera
2014-02-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Måste få hjälp snabbt

Jag har hittat ett jobb som passar mig klockrent. Exakt samma erfarenhet som dom söker. Ganska hög position (manager). Har dock kanske lite för kort erfarenhet.

Men till frågan. Personligt brev? Jag mejlade över min CV till arbetsförmedlingen o sa att detta jobbet kan jag inte göra bort mig på ett kasst CV o personligt brev. Finslipade ett cv anpassat till tjänsten som han fick kika på.

Sen gjorde en "CV-expert" på arbetsförmedlingen ett personligt brev åt mig som jag tycker var kasst. Han fattar inte "snacket" inom branschen vilket är förståeligt.

Men jag har pratat med rekryteraren som har en högt uppsatt position på företaget som det gäller.
Vi har tydligen suttit i samma projekt men på olika håll. Han leverantör och jag beställare. Vi känner inte till varann men han visste vilka mina chefer var. Vi hade ett gott snack och jag hörde han noterade på papper när jag berättade vad jag gjorde i projektet.

Han sa: Detta låter bra. Du har ju erfarenhet inom branschen vilket är väldigt positivt. Men jag vill ändå att du skickar in en ansökan. Trevligt att prata med dig och tack för samtalet. Hej då ungefär.

Hur skall jag skriva mitt personliga brev? Som om vi "kände" varann? Eller referera till vårt samtal?
CV experten skrev mitt personliga brev som om vi inte talats vid och att han jag talade med på telefon inte skulle känna till vad jag sysslat med. Hur fan skall jag formulera mig? Måste bara ha detta jobbet!!

Mvh
Skriv brevet som alla andra? Nej, du känner inte denna person och personen vet ju att du inte känner vederbörande, så skulle ju bli väldigt märkligt...? Du kan skriva att du talat med vederbörande, men det viktiga är ju att matcha dina kvalifikationer mot annonsen och den aktuella tjänsten.
Citera
2014-02-12, 21:01
Medlem
Hej

Skulle vilja få lite feedback på mitt brev.
Skrev detta brev utifrån denna annons:http://goo.gl/KeDVKG

Såhär är mitt personliga brev.

Citat:

Hej

Med mitt intresse och bakgrund från administrativt arbete har jag stor möjlighet att fylla rollen som skolassistent. Utbildad inom projektledning, informatik och stor vana att möta nya människor och ge hög service.

Jag tar med mig goda kunskaper i att arbeta i team och enskilt. Som person är jag lösningsfokuserad och trivs i miljöer där jag får ha många uppgifter igång samtidigt och kan hjälpa mina kollegor med de problem som uppstår i vardagen. Från min idrottsbakgrund tar jag med mig tävlingsinstinkt som hjälper mig att hela tiden sträva efter att utvecklas, utmana mig själv och hålla hög kvalitet.

Tidigare har jag haft arbetsuppgifter som att svara i telefon, posthantering, ta emot besökare, informationsutskick, administrera kö till skola/förskola och arkivering. Jag har ett stort IT intresse som gör att jag har lätt för att lära nya system och har erfarenhet från att lära ut till både kollegor och vårdnadshavare. Merparten av mina studier har skett på engelska vilket gör att jag behärskar språket i tal och skrift.

Vid sidan om studier och arbete är jag även engagerad ideellt i [förening/företagsnamn] Kommitté, där jag är ekonomiskt ansvarig och ansvarar för bredd och landslagsverksamhet i Sverige. Därifrån tar jag med mig erfarenhet från protokollskrivning, styrelsearbete samt ekonomisk rapportering. Jag är även engagerad som ledare i en förening för barn och ungdomar med funktionshinder, där vi arrangerar läger och helgaktiviteter.

Jag ser fram emot att få presentera mig mer och hoppas att ni finner min ansökan intressant.

Hälsningar

Förnamn Efternamn

Tar tacksamt emot lite feedback på mitt sätt att skriva, hur väl den är riktad mot annonsen osv.

Tackar på förhand.
Senast redigerad av eclipseTomte 2014-02-12 kl. 21:25.
Citera
2014-02-12, 21:51
Medlem
Hej, jag har fått en referens via min mamma till ett jobb. Det är en person som sitter på en viktig position inom ett större företag. Grejen är bara den att jag inte känner honom men han har sagt till mamma att det är okej att nämna honom i mitt personliga brev, han har koll på min familj via mamma. Jag söker en tjänst inom samma företag som han jobbar inom fast på en annan enhet. Det jag undrar över är hur man nämner denne personen i brevet på ett bra sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in