Citat:
Ursprungligen postat av
Tsawyer
Tack för kommentaren, några frågor / oklarheter dock.
Tycker du inte att jag klargör varför jag skulle vara attraktiv när jag påpekar att den utbildning jag går passar in bra i deras utveckling av produkter?
Hur ska jag annars göra? Jag har tyvärr utöver min nuvarande utbildning magert med andra erfarenheter som de är intresserade av.
"fyll upp med personliga egenskaper" är det den lista som man ser många rabblar upp med adjektiv om sig själv? Jag tänkte att, om jag hade varit personalrekryterare så är man bra trött på den typen av kommentarer...
Jag anser att du skriver en mening om varför de skall anställa dig, den när du pekar på utbildningen och att de efterfrågar den, men ni måste ju vara ett antal som läser den utbildningen, vad skiljer ut dig? Vilka egenskaper och erfarenheter har du som gör att de skall anställa dig?
Du har rätt i att du inte bör rabbla egenskaper i stil med "jag är glad, positiv och framåt", däremot kan man skriva något liknande, "Jag försöker alltid att se den positiva sidan av saker, är driven och analytiskt lagd." Detta har många gånger testats genom XX och jag har klarat detta genom just YY... Det kan vara vilka egenskaper som helst, gärna de som efterfrågas i annonsen om det är något som passar dig. Det är det jag menar med operationalisera, skaffa belägg för det du säger.
Har du några erfarenheter alls, något arbete, praktik? Mycket som inte är relevant kan ändå påvisa att du är driven, vill saker och i många fall är prestigelös...
Sedan skulle jag ju som rekryterare hellre anställa den som faktiskt försöker säga den som säger något och försöker lyfta upp något istället för den som bara säger jag har en utbildning om något år, punkt. Brevet är din chans att visa vem du är som person, är du öppen och driven eller mer innesluten...