2014-02-04, 21:25
Medlem
Jag skulle gärna höra om någon har några tips på att utveckla mitt personliga brev. Det är mitt första och är osäker på om det ser bra ut. Är det kort?

Sommarjobb på XXX

Min målsättning är att hitta ett sommarjobb i XXXområdet som är utmanande och där jag kan använda kunskaper från min utbildning. Jag träffade några av era representanter under mitt programs arbetsmarknadsdagar ”XXX”, som jag var med och arrangerade. Där fick jag stor motivation att söka jobb hos er i sommar.

Som civilingenjörsstudent i XXX får jag kunskap som går väl i linje med den utveckling som XXX teknik går mot och tror därför att jag kan passa bra in på många delar inom XXX. Jag har varit inne på er hemsida och fått upp ögonen lite extra för sommarjobben inom forskning och utveckling, ”R&D”. Där är flera av de tillhörande områdena sådant jag studerar men är även öppen för andra förslag.

Med vänlig hälsning
XXX
Citera
2014-02-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsawyer
Jag skulle gärna höra om någon har några tips på att utveckla mitt personliga brev. Det är mitt första och är osäker på om det ser bra ut. Är det kort?

Sommarjobb på XXX

Min målsättning är att hitta ett sommarjobb i XXXområdet som är utmanande och där jag kan använda kunskaper från min utbildning. Jag träffade några av era representanter under mitt programs arbetsmarknadsdagar ”XXX”, som jag var med och arrangerade. Där fick jag stor motivation att söka jobb hos er i sommar.

Som civilingenjörsstudent i XXX får jag kunskap som går väl i linje med den utveckling som XXX teknik går mot och tror därför att jag kan passa bra in på många delar inom XXX. Jag har varit inne på er hemsida och fått upp ögonen lite extra för sommarjobben inom forskning och utveckling, ”R&D”. Där är flera av de tillhörande områdena sådant jag studerar men är även öppen för andra förslag.

Med vänlig hälsning
XXX
Säger som till alla andra, du motiverar varför du vill ha ett arbete, inte varför någon skall anställa dig, borde inte det vara viktigare?

Jag skulle ta bort första stycket, flytta upp det andra och fylla upp med personliga egenskaper och erfarenheter som du kan operationalisera till att bli meriterande och relevanta är mitt tips. Jag anser inte heller att ordet "jobb" eller "jobba" hör hemma i ett formellare sammanhang utan bör ersättas av arbete... Försök tala om vem du träffade från företaget samt varför företaget lockar, att endast säga att dem lockar låter väldigt "platt"...
Citera
2014-02-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Säger som till alla andra, du motiverar varför du vill ha ett arbete, inte varför någon skall anställa dig, borde inte det vara viktigare?

Jag skulle ta bort första stycket, flytta upp det andra och fylla upp med personliga egenskaper och erfarenheter som du kan operationalisera till att bli meriterande och relevanta är mitt tips. Jag anser inte heller att ordet "jobb" eller "jobba" hör hemma i ett formellare sammanhang utan bör ersättas av arbete... Försök tala om vem du träffade från företaget samt varför företaget lockar, att endast säga att dem lockar låter väldigt "platt"...

Tack för kommentaren, några frågor / oklarheter dock.

Tycker du inte att jag klargör varför jag skulle vara attraktiv när jag påpekar att den utbildning jag går passar in bra i deras utveckling av produkter?
Hur ska jag annars göra? Jag har tyvärr utöver min nuvarande utbildning magert med andra erfarenheter som de är intresserade av.

"fyll upp med personliga egenskaper" är det den lista som man ser många rabblar upp med adjektiv om sig själv? Jag tänkte att, om jag hade varit personalrekryterare så är man bra trött på den typen av kommentarer...
Citera
2014-02-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsawyer
Tack för kommentaren, några frågor / oklarheter dock.

Tycker du inte att jag klargör varför jag skulle vara attraktiv när jag påpekar att den utbildning jag går passar in bra i deras utveckling av produkter?
Hur ska jag annars göra? Jag har tyvärr utöver min nuvarande utbildning magert med andra erfarenheter som de är intresserade av.

"fyll upp med personliga egenskaper" är det den lista som man ser många rabblar upp med adjektiv om sig själv? Jag tänkte att, om jag hade varit personalrekryterare så är man bra trött på den typen av kommentarer...
Jag anser att du skriver en mening om varför de skall anställa dig, den när du pekar på utbildningen och att de efterfrågar den, men ni måste ju vara ett antal som läser den utbildningen, vad skiljer ut dig? Vilka egenskaper och erfarenheter har du som gör att de skall anställa dig?

Du har rätt i att du inte bör rabbla egenskaper i stil med "jag är glad, positiv och framåt", däremot kan man skriva något liknande, "Jag försöker alltid att se den positiva sidan av saker, är driven och analytiskt lagd." Detta har många gånger testats genom XX och jag har klarat detta genom just YY... Det kan vara vilka egenskaper som helst, gärna de som efterfrågas i annonsen om det är något som passar dig. Det är det jag menar med operationalisera, skaffa belägg för det du säger.

Har du några erfarenheter alls, något arbete, praktik? Mycket som inte är relevant kan ändå påvisa att du är driven, vill saker och i många fall är prestigelös...

Sedan skulle jag ju som rekryterare hellre anställa den som faktiskt försöker säga den som säger något och försöker lyfta upp något istället för den som bara säger jag har en utbildning om något år, punkt. Brevet är din chans att visa vem du är som person, är du öppen och driven eller mer innesluten...
Citera
2014-02-06, 20:48
Medlem
Askenars avatar
Jag vet inte om detta är rätt tråd men jag gör ett försök.

Jag har sökt en forskartjänst i Sverige och rekryterarna på lärosätet vill att man ska skicka in referenser samtidigt. Min magkänsla säger till mig att referenser ska man ta med om man blivit kallad till intervju?

Det är bra referenser och de vet om att jag söker jobb men att bara ge ut den infon gör det ju lite lätt för rekryterarna att sålla bort en.

Tips, förslag?
Citera
2014-02-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Jag vet inte om detta är rätt tråd men jag gör ett försök.

Jag har sökt en forskartjänst i Sverige och rekryterarna på lärosätet vill att man ska skicka in referenser samtidigt. Min magkänsla säger till mig att referenser ska man ta med om man blivit kallad till intervju?

Det är bra referenser och de vet om att jag söker jobb men att bara ge ut den infon gör det ju lite lätt för rekryterarna att sålla bort en.

Tips, förslag?

Varför skulle rekryterarna sålla bort dig p.g.a. dina referenser? Med tanke på att du har bra referenser så ser jag ingen som helst anledning för rekryterarna att sålla bort dig, att man frågar om referenser beror på att man som arbetsgivare vill veta mer om dig och då väger även röster från tidigare arbetsgivare mycket. I ditt personliga brev kan du säga massa positivt om dig själv, men vad säger egentligen dina referenser? Det är p.g.a. detta som du alltid ska lämna dina referenser på begäran.
Citera
2014-02-06, 22:09
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Varför skulle rekryterarna sålla bort dig p.g.a. dina referenser? Med tanke på att du har bra referenser så ser jag ingen som helst anledning för rekryterarna att sålla bort dig, att man frågar om referenser beror på att man som arbetsgivare vill veta mer om dig och då väger även röster från tidigare arbetsgivare mycket. I ditt personliga brev kan du säga massa positivt om dig själv, men vad säger egentligen dina referenser? Det är p.g.a. detta som du alltid ska lämna dina referenser på begäran.

Jo det är korrekt men nu vill de att man bifogar de tillsammans med CV och personligt brev på hemsida där man laddar upp sina handlingar. Nu vill de ha de innan ev intervju:

Vanliga fall "På intervjun den 5/3 ta med kontaktuppgifter till tre referenser som vi kan kontakta"

I detta fall "Bifoga CV, personligt brev och kontaktuppgifter till tre referenser och klicka på skicka in"

Kanske bara jag som är nojig, jag skickar in mina handlingar och håller tummarna...
Citera
2014-02-06, 22:16
Medlem
Citat:
Jo det är korrekt men nu vill de att man bifogar de tillsammans med CV och personligt brev på hemsida där man laddar upp sina handlingar. Nu vill de ha de innan ev intervju:

Vanliga fall "På intervjun den 5/3 ta med kontaktuppgifter till tre referenser som vi kan kontakta"

I detta fall "Bifoga CV, personligt brev och kontaktuppgifter till tre referenser och klicka på skicka in"

Kanske bara jag som är nojig, jag skickar in mina handlingar och håller tummarna...
Jag förstår verkligen inte problemet... De kanske har vissa kriterier och inte vill släpa iväg personer till en intervju om de redan på förhand vet att dem är fel. På samma sätt som tester ofta nyttjas som urval till att kallas till intervju. Ett annat skäl kan vara att de vill ha all information samlad på ett bra sätt som är lätt för dem att hantera.
Citera
2014-02-06, 22:45
Medlem
Citat:

Jag ser fortfarande inget fel med att begära referenser före intervju, jag kan till viss del tycka att det är positivt då rekryteraren har talat med någon av dina referenser redan innan din intervjun.
Citera
2014-02-07, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Painted-Bird
En snabb fråga om CV. Om jag t.ex. har jobbat på ICA bör jag skriva vad mina arbetsuppgifter var?

Såhär har jag skrivit i mitt CV:
ICA, ort - 2013.03.25 – 2013.07.10
Arbetade i butiken. Plockade upp varor, hjälpte kunder m.m.

Ser det bättre ut ifall jag bara skriver såhär?

ICA, ort - 2013.03.25 – 2013.07.10
Nej, skriv inte arbetsuppgifter. Det kommer du bli tillfrågad vid en eventuell arbetsintervju. Skriv bara vilken period du arbetade där.
Citera
2014-02-07, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyhorse
Någon som skulle kunna länka en bra mall för ett cv försökt några gånger själv men aldrig klarat av att sitta under en längre stund och skriva om saker jag inte kan. Pma helst
Ett CV är inte så svårt att producera. Kan skriva ett ganska simpelt CV här och nu.

CV

Namn, Efternamn
Adress, Postnummer, Ort
(Valfritt om du vill ha personnummer)
Mejladress
Kontaktnummer

Anställningar
(börja alltid med den senaste, och alltid med vilken tidsram det handlar om. Håll det kort, håll det simpelt)

Utbildningar
(senaste utbildningen först, vilken tidsram, och ifall du slutförde den. Har du en pågående utbildning så gör du bara ett binderstreck)

Övriga meriter
Körkort?
Språkutbildning?
Språkkunskaper?
Datorkunskaper?

Referenser
Lämnas på begäran (om du inte nödvändigtvis känner att du vill lämna ett par referenser i ditt CV)
Citera
2014-02-07, 16:52
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Nej, skriv inte arbetsuppgifter. Det kommer du bli tillfrågad vid en eventuell arbetsintervju. Skriv bara vilken period du arbetade där.

Självklart ska man skriva ut vad man gjorde på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in