Citat:
Ursprungligen postat av
irken
Nej, en bo1 är säger inte vilket lag som är det bästa, men det är fortfarande en möjlighet att spela det och att göra det bra. Du kan ju knappast säga att till exempel Phantom Lancer som Roamer eller Ganker skulle fungera så där jätte bra i många games? Och det är ju precis samma sak i dota 2, att använda en cheese-strat kanske fungerar i ett eller två games men sen fungerar det inte. Det är ju knappast någon som är specifikt för just lol.
Nu behöver man ju inte spela honom som counterpick för hans ulti, utan det går ju att faktiskt att picka honom emot en AP-comp för att han blir så lätt tanky emot såna comps. Till exempel så kan man counter-picka honom emot Cassiopeia mid & hennes earlygame blir relativt enkelt för honom medans emot Zed har han det mycket jobbigare. Ja, hans ulti är bra men det är ju inte så att man behöver spela honom endas för den. Skulle jag nämna Xerath så skulle du antagligen tro att man counter-pickar honom emot AD comps men så är det ju inte direkt att man gör. Man kan counter-picka honom emot kort ranges mages & bullya dem minst lika bra alternativ som counter till push-strategier.
Att LoL's pick ban & picksystem är konstigt är ju någonting du tycker, jag tycker det fungerar rätt okej, men det var ju inte det vi diskuterade innan.
I LoL så finns det ju inte ens några direkta hard-counters som det finns i Dota 2, men jo, man behöver träna på att spela en gubbe. Du kan ju inte prompt picka Urgot utan att veta vilka han är lite bättre emot och vilka han är lite sämre. Varför skulle det inte gå att använda som Counter-counterpick? Det går ju alldeles utmärkt så..
Jag har ingen aning när PL har använts på det sättet, eller om det bara var något du bara sade. Jag har inte sagt att det inte förekommer i DotA. Däremot är det garanterat mycket mer framgångrikt och vanligt i LoL, framförallt då deras huvudserie består av en massa dumma Bo1's.
Jaha? Du kan picka Heimerdinger mot Kassadin och delvis stoppa honom i 15 minuter, men det är inte hållbart. Galio och Cassiopeia lineupen kanske spelas ut på ett annat sätt, men det slutar på samma sätt ändå. Shutdown-potentialen i LoL är betydligt mycket lägre i LoL än i DotA, vilket kan vara bra för spelare i början. Hans ulti är ju inte särskilt bra när det finns så oändligt många champions som kan avbryta den. Här hade de mycket väl kunnat adaptera DotA's system och ge honom magic immunity, men tillåta vissa spells att avbryta det, inte varenda förbannade CC i hela spelet. Då hade spelet även lagt in något mer nyskapande och unikt, eller är detta toxic?
Jag har aldrig någonsin sagt att Xerath är dålig, eller särskilt bra mot AD. Jag har alltid sagt att range är ett av de viktigaste elementen hos så väl AP, som AD carries. Ändå har Riot planer på att reworka en fullt fungerande och unik hjälte, antagligen för det sämre, så han blir mer generic och tråkig. Det problem jag kan se med honom är att han låser ner sig själv, vilket är dåligt i LoL, då extremt mycket handlar om mobility.
Nej, men det är ju fortfarande precis som jag säger. Man kan se ganska tydligt när en champion är en bra counterpick, eller inte. Urgot lider av väldigt stora problem i det att han suger efter en viss punkt i gamen, och eftersom man inte kan stänga ner champions tillräckligt hårt, så är han inte värd det.
Visst, men hur ofta skulle detta ske? Vad exakt skulle vara en counter-counterpick?