2014-02-06, 23:50
  #15625
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Vad bra att du håller med.

Vet inte riktigt vad du vill få sagt men det andra. Är alla champs med smite lika bra på att counterjungla och invada, eller vad är det du försöker få sagt?
klart de inte är, går inte direkt o jämföra en t.e.x shyvana som har högre clear speed + ms än t.e.x shaco. alla har sina fördelar och nackdelar. det jag menar är att med vilken champ du än kör så kan du sno camps och buffs, bara du har koll på timers och map awareness + timar smite
Citera
2014-02-06, 23:52
  #15626
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Det var en tid då folk fick för sig att jungla ezreal. Det var också "helt okej", men betyder det att man någonsin borde göra det? Nej. Det är ungefär som att välja att spela LD i jungeln över att gå solo suicide (att de sedan blir tvingade att jungla är en annan grej). Ser verkligen inte hur Jinx ska stå upp mot någon invader öht. Du kan inte lägga fram scenariot som att motståndaren inte skulle utnyttja detta och döda henne. Säg inte att hennes E och W ska skydda henne, för det håller inte.

Därför att du försöker likställa spelen på ett sätt som inte går ihop. Det ena spelet har existerat mycket längre och har haft mycket mer tid och tanke bakom. Du försöker även få det att framstå som att LoL skulle vara exakt lika balanserat som DotA. Att LoL skulle vara lika djupt och rent mekaniskt svårt som DotA. Jag ser det inte som en dålig grej att spelet är betydligt lättare att spela och lära sig, förutom att det kanske drar till sig de sämre mobaspelarna, men du verkar ta det som någon förolämpning.

Oavsett, agree to disagree, antar jag. Jag anser att Riot har en hel del att fixa, du gör inte det....
Men du verkar ju inte inse att i vissa comps och vid vissa gånger så går det & man borde göra det. Till exempel när Velocity tror jag det var som spelade Ezreal i jungeln så gjorde dem det väldigt bra och hela laget & compen byggde på det. Hade dem valt en "normal" junglare så hade ju hela compen skitit sig och den hade inte fungerat alltså. Visst så kan man bli invadade & dö, men det kan man å andra sidan med varje champion, förutom kanske Kha'Zix som vinner 99% av alla 1v1's. Det är vad du som spelare gör det till helt enkelt. Det går att spela många champions på många sätt som faktiskt inte spelas så.. ja. Nej, det är kanske inte det optimala men å andra sidan så är det ju knappast så att en champion i dota 2 kan spelas optimalt som tre olika roller utan problem så.

Men jag tycker det känns som du verkar förbise vissa saker. Till exempel så kan Galio börjas spela för countra x taktik som ett lag spelas, så varför ska dem buffa honom så han blir ännu bättre? Det är okej att inte varje champion spelas varje månad av proffsen tycker jag helt enkelt. Det går att spela både Urgot & Irelia alldeles utmärkt, men precis som allt annat krävs det lite träning och precis som allt annat i livet så följer folk strömmen. Har en kändis på sig en specifik sko vill andra personer ha det och så är det i både Dota & Lol och det är därför man inte ser varenda champ, det betyder inte att en annan sko är dålig.
__________________
Senast redigerad av irken 2014-02-06 kl. 23:56.
Citera
2014-02-06, 23:53
  #15627
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
klart de inte är, går inte direkt o jämföra en t.e.x shyvana som har högre clear speed + ms än t.e.x shaco. alla har sina fördelar och nackdelar. det jag menar är att med vilken champ du än kör så kan du sno camps och buffs, bara du har koll på timers och map awareness + timar smite
Ja, precis som att fienden kan ha koll på detsamma och inte begå misstaget att bli smitestealad. Du kan inte ge olika villkor och egenskaper för människor i samma ponerade scenario.
Citera
2014-02-06, 23:55
  #15628
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Ja, precis som att fienden kan ha koll på detsamma och inte begå misstaget att bli smitestealad. Du kan inte ge olika villkor och egenskaper för människor i samma ponerade scenario.
fast det är ju exakt vad du gör? du utgår från att jinx inte kunde counterjungla.
Citera
2014-02-07, 00:07
  #15629
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irken
Men du verkar ju inte inse att i vissa comps och vid vissa gånger så går det & man borde göra det. Till exempel när Velocity tror jag det var som spelade Ezreal i jungeln så gjorde dem det väldigt bra och hela laget & compen byggde på det. Hade dem valt en "normal" junglare så hade ju hela compen skitit sig och den hade inte fungerat alltså. Visst så kan man bli invadade & dö, men det kan man å andra sidan med varje champion, förutom kanske Kha'Zix som vinner 99% av alla 1v1's. Det är vad du som spelare gör det till helt enkelt. Det går att spela många champions på många sätt som faktiskt inte spelas så.. ja.

Men jag tycker det känns som du verkar förbise vissa saker. Till exempel så kan Galio börjas spela för countra x taktik som ett lag spelas, så varför ska dem buffa honom så han blir ännu bättre? Det är okej att inte varje champion spelas varje månad av proffsen tycker jag helt enkelt. Det går att spela både Urgot & Irelia alldeles utmärkt, men precis som allt annat krävs det lite träning och precis som allt annat i livet så följer folk strömmen. Har en kändis på sig en specifik sko vill andra personer ha det och så är det i både Dota & Lol och det är därför man inte ser varenda champ, det betyder inte att en annan sko är dålig.
Mycket möjligt att ett väletablerat lag skulle kunna använda det, men det är ingenting som är konsistent. Vad jag ser har de endast spelat Ez jungle en gång i en Bo1. Det är en pocketstrat, och kan chockera människor i början, absolut ingenting speciellt. Bo1 säger heller inte mycket om hur bra laget är för den delen, eller hur valid den strategin de använde är.

Jag tycker det är väldigt infantilt att tro att Galio skulle vara en counterpick, då det finns alldeles för många hjältar som bara kan gå in i ultin och avbryta den. Du kan inte skydda detta genom att säga att man ska vänta tills alla människor har använt upp allt, för det är endast ett drömscenario. Dessutom är LoL's ban och picksystem väldigt konstigt utformat.

Träna? Vad ska de träna på? I LoL är det ganska givet vad som är och inte är counterpicks mot champions, tycker jag. Det är inte direkt att man behöver träna champen mot varenda möjlig matchup för att inse detta. Ska de använda den som en counter-counterpick? Ganska orimligt att det skulle hända.
Citera
2014-02-07, 00:10
  #15630
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
fast det är ju exakt vad du gör? du utgår från att jinx inte kunde counterjungla.
Nej? Jag ponerar att Jinxen och X-junglaren i fiendelaget vet exakt lika mycket. Du får det att låta som att fiendelaget är hjärndöda och bara tillåter en Jinx gå fram och smitesteala <valfri grej>. Om man nu skulle ponera som dig, så ska i så fall fiende ha wardat där hon ska smitesteala, och då blir det bara ett cirkelargument, där fiendejunglaren oftast är <generic tanky bruiser> och vinner över henne.
Citera
2014-02-07, 00:16
  #15631
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Mycket möjligt att ett väletablerat lag skulle kunna använda det, men det är ingenting som är konsistent. Vad jag ser har de endast spelat Ez jungle en gång i en Bo1. Det är en pocketstrat, och kan chockera människor i början, absolut ingenting speciellt. Bo1 säger heller inte mycket om hur bra laget är för den delen, eller hur valid den strategin de använde är.

Jag tycker det är väldigt infantilt att tro att Galio skulle vara en counterpick, då det finns alldeles för många hjältar som bara kan gå in i ultin och avbryta den. Du kan inte skydda detta genom att säga att man ska vänta tills alla människor har använt upp allt, för det är endast ett drömscenario. Dessutom är LoL's ban och picksystem väldigt konstigt utformat.

Träna? Vad ska de träna på? I LoL är det ganska givet vad som är och inte är counterpicks mot champions, tycker jag. Det är inte direkt att man behöver träna champen mot varenda möjlig matchup för att inse detta. Ska de använda den som en counter-counterpick? Ganska orimligt att det skulle hända.
Nej, en bo1 är säger inte vilket lag som är det bästa, men det är fortfarande en möjlighet att spela det och att göra det bra. Du kan ju knappast säga att till exempel Phantom Lancer som Roamer eller Ganker skulle fungera så där jätte bra i många games? Och det är ju precis samma sak i dota 2, att använda en cheese-strat kanske fungerar i ett eller två games men sen fungerar det inte. Det är ju knappast någon som är specifikt för just lol.

Nu behöver man ju inte spela honom som counterpick för hans ulti, utan det går ju att faktiskt att picka honom emot en AP-comp för att han blir så lätt tanky emot såna comps. Till exempel så kan man counter-picka honom emot Cassiopeia mid & hennes earlygame blir relativt enkelt för honom medans emot Zed har han det mycket jobbigare. Ja, hans ulti är bra men det är ju inte så att man behöver spela honom endas för den. Skulle jag nämna Xerath så skulle du antagligen tro att man counter-pickar honom emot AD comps men så är det ju inte direkt att man gör. Man kan counter-picka honom emot kort ranges mages & bullya dem minst lika bra alternativ som counter till push-strategier.

Att LoL's pick ban & picksystem är konstigt är ju någonting du tycker, jag tycker det fungerar rätt okej, men det var ju inte det vi diskuterade innan.

I LoL så finns det ju inte ens några direkta hard-counters som det finns i Dota 2, men jo, man behöver träna på att spela en gubbe. Du kan ju inte prompt picka Urgot utan att veta vilka han är lite bättre emot och vilka han är lite sämre. Varför skulle det inte gå att använda som Counter-counterpick? Det går ju alldeles utmärkt så..
__________________
Senast redigerad av irken 2014-02-07 kl. 00:21.
Citera
2014-02-07, 00:27
  #15632
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Så otroligt underligt. Lyckades äntligen spela färdigt mina placements och hamnade på något intressant sätt i silver 3 med 4-6 i W/L trots att jag hade en mmr på övre guld. Antar att det bara är att spela upp men det här är fan min sämsta leaguenotering någonsin!
Citera
2014-02-07, 00:32
  #15633
Medlem
MrSweeneyTodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Så otroligt underligt. Lyckades äntligen spela färdigt mina placements och hamnade på något intressant sätt i silver 3 med 4-6 i W/L trots att jag hade en mmr på övre guld. Antar att det bara är att spela upp men det här är fan min sämsta leaguenotering någonsin!

Det är ju inte sååå dåligt med tanke på att du ändå hade fler förluster än vinster. Du kan ha hamnat i matcher bland folk med lägre MMR också eller liknande.


Du kan ju hoppa promos nu så borde ju gå fort att komma upp igen
__________________
Senast redigerad av MrSweeneyTodd 2014-02-07 kl. 00:37.
Citera
2014-02-07, 00:42
  #15634
Medlem
Jafan89s avatar
Ser att det varit en heldel diskussion om olika junglare och vad som går och inte går, ärligt talat så går de flesta att jungla med, däremot hur bra det är beror väldigt mycket på läget och vad man har på laget, samt vad de andra har för i slutet handlar det om hur smidigt det är att få in den champen i lagkompen.

Exempelvis så skulle man säkert kunna trycka in en adc i junglen, sålänge motståndarna inte har hyperagressiva junglare som nästan garanterat kommer invada och döda en, sammtidigt som ens egna på laget är sådant som är rätt så svagt i början.

Rent generellt så bär supporten adcn i början, och adcn bär laget senare, det samma kan sägas för jungeln och de andra lansen till viss grad, förutom att de bär varandra så är det en junglare som är riktigt svag och lätt att få död på, då ska man antagligen inte välja den om lansen är svaga också.

Sedan såg jag någon skriva att jinx minsan kan smitesteal på buffs i början, och att detta inte är något problem alls, jag säger snälla gör det om du är på motståndarlaget, alltid trevligt med en bra chans till first blood.
Citera
2014-02-07, 00:44
  #15635
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irken
Nej, en bo1 är säger inte vilket lag som är det bästa, men det är fortfarande en möjlighet att spela det och att göra det bra. Du kan ju knappast säga att till exempel Phantom Lancer som Roamer eller Ganker skulle fungera så där jätte bra i många games? Och det är ju precis samma sak i dota 2, att använda en cheese-strat kanske fungerar i ett eller två games men sen fungerar det inte. Det är ju knappast någon som är specifikt för just lol.

Nu behöver man ju inte spela honom som counterpick för hans ulti, utan det går ju att faktiskt att picka honom emot en AP-comp för att han blir så lätt tanky emot såna comps. Till exempel så kan man counter-picka honom emot Cassiopeia mid & hennes earlygame blir relativt enkelt för honom medans emot Zed har han det mycket jobbigare. Ja, hans ulti är bra men det är ju inte så att man behöver spela honom endas för den. Skulle jag nämna Xerath så skulle du antagligen tro att man counter-pickar honom emot AD comps men så är det ju inte direkt att man gör. Man kan counter-picka honom emot kort ranges mages & bullya dem minst lika bra alternativ som counter till push-strategier.

Att LoL's pick ban & picksystem är konstigt är ju någonting du tycker, jag tycker det fungerar rätt okej, men det var ju inte det vi diskuterade innan.

I LoL så finns det ju inte ens några direkta hard-counters som det finns i Dota 2, men jo, man behöver träna på att spela en gubbe. Du kan ju inte prompt picka Urgot utan att veta vilka han är lite bättre emot och vilka han är lite sämre. Varför skulle det inte gå att använda som Counter-counterpick? Det går ju alldeles utmärkt så..
Jag har ingen aning när PL har använts på det sättet, eller om det bara var något du bara sade. Jag har inte sagt att det inte förekommer i DotA. Däremot är det garanterat mycket mer framgångrikt och vanligt i LoL, framförallt då deras huvudserie består av en massa dumma Bo1's.

Jaha? Du kan picka Heimerdinger mot Kassadin och delvis stoppa honom i 15 minuter, men det är inte hållbart. Galio och Cassiopeia lineupen kanske spelas ut på ett annat sätt, men det slutar på samma sätt ändå. Shutdown-potentialen i LoL är betydligt mycket lägre i LoL än i DotA, vilket kan vara bra för spelare i början. Hans ulti är ju inte särskilt bra när det finns så oändligt många champions som kan avbryta den. Här hade de mycket väl kunnat adaptera DotA's system och ge honom magic immunity, men tillåta vissa spells att avbryta det, inte varenda förbannade CC i hela spelet. Då hade spelet även lagt in något mer nyskapande och unikt, eller är detta toxic?

Jag har aldrig någonsin sagt att Xerath är dålig, eller särskilt bra mot AD. Jag har alltid sagt att range är ett av de viktigaste elementen hos så väl AP, som AD carries. Ändå har Riot planer på att reworka en fullt fungerande och unik hjälte, antagligen för det sämre, så han blir mer generic och tråkig. Det problem jag kan se med honom är att han låser ner sig själv, vilket är dåligt i LoL, då extremt mycket handlar om mobility.

Nej, men det är ju fortfarande precis som jag säger. Man kan se ganska tydligt när en champion är en bra counterpick, eller inte. Urgot lider av väldigt stora problem i det att han suger efter en viss punkt i gamen, och eftersom man inte kan stänga ner champions tillräckligt hårt, så är han inte värd det.

Visst, men hur ofta skulle detta ske? Vad exakt skulle vara en counter-counterpick?
Citera
2014-02-07, 00:46
  #15636
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSweeneyTodd
Det är ju inte sååå dåligt med tanke på att du ändå hade fler förluster än vinster. Du kan ha hamnat i matcher bland folk med lägre MMR också eller liknande.


Du kan ju hoppa promos nu så borde ju gå fort att komma upp igen

6/10 matcher spelade jag tillsammans en IRL-vän som ligger plat 2 för tillfället (dia 3 förra säsongen) så känns väldigt väldigt konstigt.

Förhoppningsvis går det fort iaf! Känns lite surt nu dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in