2014-02-05, 15:51
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Hejsan herr allmänt bergsäker
Har du någon källa på att något kan uppfattas som ouppmärksamhet.?

Hur ter sig sedan din definition av den genuina ouppmärksamheten isfl?, får jag fråga är det möjligt att kunna vara skapt så att man inte kan ta in detaljer? och kalla det för ouppmärksamhet på detaljer anser du?.

Du har just nu uppvisat prov på bristande uppmärksamhet min gode man uppmärksamhetsstörning är i högsta grad associerbart med ADD

http://www.add.n.nu/

Det är samma typ av uppmärksamhetstörnig som vid ADHD, googla med fördel, sedan du kanske inte upplever uppmärksamhetstörning själv men det kanske inte är projicerbart på massan, jag projicerar ochså med fördel..frågan är vem som har rätt.

Ska man tro texter så har jag rätt, å andra sidan finns det ju inte en käft i den här tråden som klagat på det heller, möjlige att man gör olika prioriteringar vad man anser vara problem att berätta om

Vad "tycker" ni andra, ingår uppmärksamhetsstörning i ADD?

Ouppmärksamhet och uppmärksamhetsstörning är inte alls samma sak. Man kan visst vara skapt med oförmågan att ta in vissa detaljer, dyslexi exempelvis. Om man har ADD så kan man i vissa lägen vara expert på att ta in detaljer, medan i andra sammanhang förstår man knappt helheten. Beroende på hur motiverad läget man befinner sig i gör en.

Därför ville jag klargöra att ouppmärksamhet inte har något med ADD att göra, däremot uppmärksamhetsstörning i allra högsta grad.

Citat:
ADD benämns som de tröga hjärnan, det tolkar inte jag som att man torde vara motivationströg...utan andra saker, inte att man är dum i huvet, men trögare att koppla.

Upplever du några problem i din ADD som är värd vatten förutom att du är omotiverad? kom inte med sömnproblem helst

Att ADD skulle vara sammankopplat med en "trög hjärna" av något slag har jag aldrig hört. Finns många kvicktänkta som lider av ADD. "motivationströg" har jag heller aldrig skrivit, utan de med ADD har helt enkelt svårare än andra att låta deras motivation styra deras handlingar. Man gör inte det man vill.

ADD gör inte heller att man är omotiverad. Det gör som sagt att oberoende av hur starkt motiverad man är till att göra något som kräver kontinuerligt bibehållen uppmärksamhet(om att gå en utbildning) så kommer det vara oerhört svårt att göra.
Citera
2014-02-05, 15:58
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Ska göra ny grundlig research om uppmärksamhets biten, sen återkommer jag
Citera
2014-02-05, 20:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
ADD (Attention Deficit Disorder) är att man har uppmärksamhetstörning,
utan hyperaktivitet/impulsivitet. Om ni tittar på kriterierna för ADHD
(på andra svaret här ovanför), men enbart på ouppmärksamhet - så får ni kriterierna för ADD
Undra hur många som felaktigt diagnosticerats med add när de egentligen har adhd, finns gott om fysiska sjukdomar som påverkar både trötthet och ork.
Citera
2014-02-05, 21:32
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Ouppmärksamhet och uppmärksamhetsstörning är inte alls samma sak. Man kan visst vara skapt med oförmågan att ta in vissa detaljer, dyslexi exempelvis. Om man har ADD så kan man i vissa lägen vara expert på att ta in detaljer, medan i andra sammanhang förstår man knappt helheten. Beroende på hur motiverad läget man befinner sig i gör en.

Därför ville jag klargöra att ouppmärksamhet inte har något med ADD att göra, däremot uppmärksamhetsstörning i allra högsta grad..
Beskriv skillnaden mellan dyslektisk ouppmärksamhet applicerbart på livets alla aspekter där man inte använder penna/bok
och peka ut skillnaderna gentemot kriterierna för ouppmärksamhet vid ADD, som är följande
Citat:
Ouppmärksamhet
(a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter

Kan vi enas om att uppmärksamhetstörning även råder vid ADHD?

Mer eller mindre överallt på nätet betecknas ADD som ADHD utan hyperaktivitet

Citat:
Utpräglat ouppmärksam (kallades förr ADD)

Majoriteten av symtomen (sex eller fler) på ouppmärksamhet och färre än sex symtom på hyperaktivitet - impulsivitet är närvarande, även om hyperaktivitet-impulsivitet kan finnas kvar i någon mån.

Har du läst Peddojannes TS post?, där han beskriver sina problem

Där har du din uppmärksamhetstörning ja, men den är inte centraliserad att basera diagnosen på, utan snarare en konsekvensens av ouppmärksamhet tror jag.
Citat:
Det som jag har märkt på mej själv är att jag blir rankad som mycket mer korkad än dom andra, även fast jag själv vet att jag inte alls är dum, utan bara glömmer/kan inte koncentrera/orkar inte göra något.

Men här får du också ouppmärksamhet, eller om vi vill kalla det makabert tankspridd/okoncentrerad (ett alt perspektiv på innebörd för okoncentrerad?)
Citat:
(Ganska snabbtänkt och sen kommer jag med väldigt konstiga och sjuka kommentarer) eller clown (pga att jag inte hör, ser eller hänger med i något överhuvudtaget och jämt kommer med en kommentar som "vaah?")

Man kan vara snabbtänk (det är jag med) men fortfarande vara trög i att hänga med, för man inte hinner/bryr sig inte om att fokusera blicken (vid ADD har man nedsatt kognition) på avgörande detaljer på ting för att initialt kunna dra rätt slutsats om funktion och avsikt, man fattar men det tar bara lite längre tid innan perspektivet har stabiliserats och lagt sig rätt, kan betecknas som ett slarvfel, och det drivs av impulsivitet. Allt går blixsnabbt/Skalmansegt.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-02-05 kl. 22:31.
Citera
2014-02-05, 22:58
Medlem
maitos avatar
Citat:
Beskriv skillnaden mellan dyslektisk ouppmärksamhet applicerbart på livets alla aspekter där man inte använder penna/bok
och peka ut skillnaderna gentemot kriterierna för ouppmärksamhet vid ADD, som är följande

Dyslektisk ouppmärksamhet ger en väldigt specifik ouppmärksamhet som inte kan påverkas av yttre faktorer.

Ouppmärksamhet vid ADD är bara vad uppmärksamhetsstörningen och hyperaktiviteten ser ut som för en utomstående, och är dessutom starkt beroende av yttre faktorer som hur rolig uppgiften uppfattas och liknande.

Citat:
Kan vi enas om att uppmärksamhetstörning även råder vid ADHD?

Mer eller mindre överallt på nätet betecknas ADD som ADHD utan hyperaktivitet

Ja, jag anser att man alltid ska skriva ADHD och i de få fall man vill betona att det primärt är uppmärksamheten som är störd skriver man ADHD-PI (primarily Inattentive).

Har du läst Peddojannes TS post?, där han beskriver sina problem

Citat:
Där har du din uppmärksamhetstörning ja, men den är inte centraliserad att basera diagnosen på, utan snarare en konsekvensens av ouppmärksamhet tror jag.

Men här får du också ouppmärksamhet, eller om vi vill kalla det makabert tankspridd/okoncentrerad (ett alt perspektiv på innebörd för okoncentrerad?)

Eftersom de med ADD är kapabla att vara koncentrerade/uppmärksamma i vissa situationer så är det inte det centrala symptomet. Det centrala symptomet är en uppmärksamhetsstörning att inte kunna hålla uppmärksamheten på det som är viktigt trots att man försöker.

Citat:
Man kan vara snabbtänk (det är jag med) men fortfarande vara trög i att hänga med, för man inte hinner/bryr sig inte om att fokusera blicken (vid ADD har man nedsatt kognition) på avgörande detaljer på ting för att initialt kunna dra rätt slutsats om funktion och avsikt, man fattar men det tar bara lite längre tid innan perspektivet har stabiliserats och lagt sig rätt, kan betecknas som ett slarvfel, och det drivs av impulsivitet. Allt går blixsnabbt/Skalmansegt.

Trögheten med att hänga med hänger ihop med uppmärksamhetsstörningen. Man är i allra högsta grad uppmärksam, men inte på det som är viktigt. Man dagdrömmer etc. istället.
Citera
2014-02-05, 23:59
Medlem
Argh123s avatar
Asperger www.aftonbladet.se/nyheter/sjalvmordenblandunga/article18289123.ab
Citat:
[Rubrik] Dotterns sista ord: Älskar dig
Melinda, 16, ville inte ”vara någon jävla diagnos” – tog sitt liv
När Melinda, 16, fick veta att hon hade Aspergers skickades hon hem från BUP utan stöd.
Två veckor senare tog hon sitt liv.
– Melinda skrev i sin dagbok ”Jag vill inte vara någon människa med en jävla diagnos”, säger hennes mamma Marianne.
Smärtan och sorgen syns i hennes ögon.
– Det är så tomt här hemma nu. Och tyst, säger Marianne, 44, i villan på Ingarö.
Det var i sjuan som Melinda *visade tecken på att inte må bra.
– Jag har ju fyra barn – och *detta var mer än bara tonårsproblem.
Melinda vantrivdes i skolan. Hon hade svårt med det sociala spelet. Kunde inte läsa av andra och kände sig ”fel”.
– Hon upplevde att hon var en pusselbit som inte passade in. En främmande fågel.
I skolan var hon tystlåten – men hemma tog hon plats.
– Hon var aldrig lagom. Det var av eller på, svart eller vitt.
Hade svårt att småprata
Melinda var kärleksfull och hon älskade att krama sin mamma. Men hon kommunicerade helst via sms. Marianne berättar att det var svårt att småprata med Melinda.
– Ibland – om hon mådde bra – kunde man småprata lite.
Melinda var en mycket begåvad tecknare och i timtal kunde hon sitta på sitt rum och teckna.
I sjuan började Marianne misstänka att Melinda hade Aspergers syndrom. Hon sökte därför hjälp på BUP.
– Men BUP sa bara ”Nej, hon har inte Aspergers”.
Med åren fick Melinda allt svårare att hantera de ökade sociala kraven. Marianne berättar att *Melinda inte tyckte om sig själv. Att hon hatade och föraktade sig själv. Hon skrev i sin dagbok att hon inte förstod hur man skulle vara för att passa in.
Skrev att hon inte ville leva
I april 2012 kom det första ropet på hjälp. På ett papper som fastnat i skrivaren – ämnat för en kompis – skrev Melinda att hon inte längre ville leva. Marianne kontaktade BUP men även denna gång vägrade Melinda att följa med.
– Från BUP fick jag svaret att om Melinda inte själv ville ha hjälp så kunde de inte göra något, säger Marianne.
– Det var väldigt nedslående. Det är frustrerande när man söker akut hjälp för sitt barn, men blir nekad för att Melinda inte själv ville, trots att hon var minderårig. Det är ju ändå jag som förälder som är ansvarig för mitt barn.
Hösten 2012 började Melinda gymnasiet, estetiska programmet bild och form. Hon tycktes trivas. Men i november kom hennes *andra rop på hjälp.
Fick kalla handen
I ett brev till sin mamma skrev Melinda att hon ville ta sitt liv. Denna gång följde hon frivilligt med till BUP redan nästa dag. Där bedömdes hon som djupt deprimerad med hög självmordsrisk och blev uppmanad att omgående söka hjälp på BUP:s akutenhet.
Melinda packade en väsa.
– Hon ville bli inlagd.
Men på kliniken möttes hon med kalla handen.
– Av läkaren fick Melinda det hemska svaret ”För att bli inlagd på kliniken, måste man ha försökt att ta sitt liv”. Det var fruktansvärt att höra. Det var som att säga att hon skulle gå hem och ta livet av sig.
Melinda grät hela vägen hem.
– Hon gav upp. Jag tror att hon kände att allt var på väg att gå åt helvete.
Hon slutade skolan, slutade teckna och låg apatisk hemma på soffan. Hon var less på allt. *Marianne vill inte lämna sin *dotter ensam, utan arbetade *hemifrån.
”Hon lurade oss”
Ett par gånger i veckan fick *Melinda stödsamtal på BUP.
I januari tycktes hon piggna till, började skolan på deltid och började teckna igen.
– Allt tydde på att hon mådde bra.
Men Melindas dagbok vittnade om något annat.
– Hon skrev att hon lurade oss allihop.
I januari 2013 fick Melinda slutligen en remiss till utredning om autismspektrumstörning som Marianne hade kämpat för i tre år. Den 19 mars fick Melinda beskedet på BUP att hon hade Aspergers syndrom.
Först fyra veckor senare fick hon tid för återbesök.
– Hon fick beskedet i famnen, sedan fick hon gå hem.
Melinda tog det mycket hårdare än hon visade.
– Jag tror att det var ett nederlag för henne. Att diagnosen var en bekräftelse på att hon var så annorlunda som hon kände sig.
Märkte ingenting
Två veckor senare – torsdagen den 3 april 2013 – tog Melinda sitt liv, 16 år gammal.
Självmordet skedde när föräldrarna var på en kort fjällresa då Melinda ville stanna hemma. De hade rådfrågat BUP innan som gjort bedömningen att hon inte var suicidal.
Sin sista kväll i livet skickade Melinda fyra sms till sin mamma.
– Ingenting tydde på att hon mådde dåligt, ingenting.
Så kommer detta lilla OM – *ordet alla föräldrar som förlorat ett barn i självmord brottas med.
– Om jag ändå hade anat hur *illa det var. Jag hade gjort ALLT om jag hade vetat. Ingen av oss kunde någonsin föreställa sig att Melinda mådde så dåligt.
”Det var så svart”
I juni 2013 anmälde BUP Ektorp i Nacka självmordet enligt Lex Maria till IVO, Inspektionen för vård och omsorg. Per-Olof Björck, verksamhetschef för BUP sydost i Stockholm, vill inte uttala sig.
BUP konstaterar dock i sin egen händelseanalys att Melinda *borde ha erbjudits uppföljning tidigare – inom en vecka efter diagnosen. Hon borde också ha fått ett enskilt samtal med psykologen om sin *diagnos innan hennes föräldrar informerades.
Att läsa Melindas dagbok var skrämmande för Marianne.
– Det var så svart. Det var en *sida av Melinda som jag absolut inte visste att hon hade. Det var som en annan människa, någon jag *inte kände.
Innan hon tog sitt liv skrev *Melinda ”Förlåt mamma, jag *älskar dig”.
De fyra sista orden bär Marianne ständigt med sig, som en tatuering på vänster underarm.
www.aftonbladet.se/nyheter/sjalvmordenblandunga/article18292948.ab ♂ under 25 www.aftonbladet.se/nyheter/sjalvmordenblandunga/article18293297.ab riskgrupp "osynliga"
www.aftonbladet.se/nyheter/article18286506.ab 3 unga i veckan, självmord
www.aftonbladet.se/nyheter/sjalvmordenblandunga/article18300497.ab chatt
www.bloggar.aftonbladet.se/unga-som-tar-sitt-liv/samtliga-uppladdade-berattelser brättelser
Senast redigerad av Argh123 2014-02-06 kl. 00:04.
Citera
2014-02-06, 10:47
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Du bjuder inte på jättemånga länkar maito...

http://www.ldpride.net/addsub-types.htm

Är nedanstående du maito?

Citat:
Shy; withdrawn, immature; often seen and not heard; information processing difficulties lead to not knowing how to talk, dress, act, etc.; conversation is difficult because of slow thinking or missed information; they can manipulate because of fear of others’ anger or guilt about asking directly; interrupt because their wandering thoughts will cause them to forget what they want to say. May appear to not be listening but this is really due to the person’s information processing deficit.

When not talking excessively because of anxiety, these people say little but think a lot; therefore they do not display their thoughts or feelings. They are afraid to express anger or arouse it in others.

Rigidity of thinking:
Tend to be concrete thinkers. May lead to rigid thinking patterns.

May appear to have difficulty planning but these difficulties are really the result of distractibility, confusion and slow thinking processes

Att skriva böcker..
Citat:
Information processing is poor because information is missed. Difficulties in slow cognition are common but once they understand the material they can use it. Reading and spelling be difficult because of weak phonemic skills. Mental arithmetic can and geometry can also present problems

Ovanstående är i hösta grad symtom relaterat till kognitiv/intellektuell ouppmärksamhet
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att jag verkligen har ADD, det ovanstående i att missa information torde leda till en chimär att vara långsam/dra förhastade logiska slutsatser initialt

Egentligen ska jag här på skolan jobba med judendomen vid dumburken, men nu är jag besatt här för att något omvälvande har hänt, så det är omöjligt att återgå till att titta ner i den här jävla dasspapperet, jag kommer kunna läsa 1 mening..sedan kommer tankarna att glida tillbaka på att grubbla över ADD,

Har ni med ADD tendenser att bli såhär "självupptagen"?.

Om jag gör en redovisning i skolan, då hör jag inte andras redovisningar efter mig, för jag är upptagen med återuppleva ögonblicket med känslor av missnöje och exalterat storhetsvansinne över mitt performance, hör jag redovisnigarna som går upp innan mig då? inte en chans...då tränar jag ju på min perfektionisitiska menindgsuppbyggnad..eftersom jag inte kan garantera att det jag ämnar säga kommer ut via rätt meningar/passande ord annars, oftast blir det en korsning mellan ordagrand rigititet tills det kollapsar i nervöst tvångsimproviserad pannkaka, som får publiken att garva även när jag inte medvetet är rolig däruppe.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-02-06 kl. 11:39.
Citera
2014-02-06, 12:25
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Med den här nya infon om bla "trögtänkthet" så borde du ta till dig att oavsätt om man riktar uppmärksamheten på intresset så kommer man att när man minst anar det ta in avgörande detaljer fel/långsamt/missar det, trots den djupa koncentrationen, och där kan du bla facka in symtomet "mental confusion" ifrån länken, vilket är en delvis förlängning av ouppmärksamhet

Ologiskt kan tyckas...men jag ytterst övertygad att man här åsyftar det som jag upplever dagligen.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-02-06 kl. 12:54.
Citera
2014-02-06, 14:07
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Maito ADD ouppmärksamhet påverkas inte av utomstående faktorer utan härrör ur "processing" problem, dom utomstående faktorerna som kan störa torde benämnas som koncentrationsproblem vilket är ett anant symtom för sig.

Jag håller med dig om att det också finns ett mått av detaljseende, men då minns man inte helheten, utan minns bara vissa detaljer, det går inte att välja vilka detaljer som fastnar, jag skulle säga en enorm förmåga att ta in vissa detaljer och en enorm oförmåga att missa andra detaljer, om man ska klassificera detta som att man enbart tar in det som intresserar en eller att man bara suger åt sig värdelöst vetaende om måttligt intressanta ämnen är en svår gränsdragning..
Citera
2014-02-06, 18:46
Medlem
maitos avatar
Citat:
TLR

Det verkar som att du pratar om SCT som ännu inte är en distinkt diagnos men som forskarna numera tror är en åkomma skild från ADD men som änsålänge skyffas under ADD. Symptomen som SCT ger upphov till är väldigt olika ADHDs, nästan motsatsen. Det är synd att dessa buntas ihop med ADDare för att ytterligare spä på den förvirring som finns.
Citera
2014-02-06, 20:20
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Det verkar som att du pratar om SCT som ännu inte är en distinkt diagnos men som forskarna numera tror är en åkomma skild från ADD men som änsålänge skyffas under ADD. Symptomen som SCT ger upphov till är väldigt olika ADHDs, nästan motsatsen. Det är synd att dessa buntas ihop med ADDare för att ytterligare spä på den förvirring som finns.
Vad är det som får dig att tro att det som DSM och hela internet beskriver åsyftar din definition av ouppmärksamhet, och att DSM bara valt att inte förtydliga att symtomen bara ska ge sken av ouppmärksamhet.
Du har hållet oss på sträckbänken länge nog.

En rolig anekdot från idag i skolan, favoritämnet mattematik, någon påminde mig
om (parentes), ordets innebörd vart för mig tillfälligt förvridet..bilderna av ett kommatecken slirade in i min skalle på bekostnad av vetskapen om ordet kommateckens innebörd & form.

Om jag gör ett par tal med * och det plötsligt slår över till / i matteboken så märker jag inte den förändringen oavsett hur koncentrerad jag är på mattematik.

Så grunden blir fel och misstaget blir större och större tills det kollapsar om man märker
att grunden lagts fel.

Om du anser att sådana typer av exempel överinstämmer med den oefterhärmliga dyslexi eller dyspraxi ouppmärksamheten som inte tycks gå att hitta en fördjupning utav på nätet...som dessutom skola gå igen i alla situationer av livet, inte bara läsa och räkna nej!!..så tycker jag att du kan berätta om källan som drar dom slutsatserna.

Kan du ändå hålla med om att det skulle kunna överinstämma med
kriterierna för missar nödvändiga detaljer och gör slarvfel, och att det med rätta ligger under kategorin ouppmärksam.

Det jag tänkte göra nu är att läsa på om Sluggish cognitive tempo vs ADD, hittas inget så är jag idel öra. Om jag sedan fortsätter att googla på ADD på engelska med utförligare beskrivning av ouppmärksam..och likväl får ofantliga mängder svar som liknar det som du tolkar som Sluggish.

Kan man tänka sig att vi ändå överväger att det är Svenska handböckerna eller den läkare som du pratat med's definition av ADD som kan vara ofullständig?.

Det kan ju vara så att du kommer in till farbror doktorn, och berättar om dina problem som belyser en liten del av ADD som är energin att göra nått, då kanske han är såpass pragmatisk att han inte berättar om symtomen som du inte upplever av någon anledning, och tar beslutet att det duger för diagnos, för uppenbarligen behöver du medicinen för att orka, sedan vad som ligger bakom att du behöver medicinen...där kanske vi ska lyssna till Arne Anka här i tråden?.

Citat:
TLR
Vadfalls?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-02-06 kl. 20:49.
Citera
2014-02-06, 20:56
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Undra hur många som felaktigt diagnosticerats med add när de egentligen har adhd, finns gott om fysiska sjukdomar som påverkar både trötthet och ork.
Kan man tolka det som att du håller med mig mera om definitionerna av ADD än du gör med maito?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-02-06 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in