2014-02-06, 13:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tyckte ZegDeg förklarade väldigt tydligt att det inte finns något egentligt skäl för advokaten att "avråda" från att överklaga.

Inte heller rent faktiskt kan jag se varför advokaten skulle förorda en sån linje. Det är trots allt ett indiciemål och det går att argumentera mot hur tingsrätten har värderat säkerheten i bevisningen. Om jag öht skulle föreställa mig i motsvarande situation så skulle jag hellre ta risken att att min överklagan "provocerar" fram en överklagan från åklagarnas sida (givet att de annars avstått) som i värsta fall kan medföra en straffskärpning på säg 2 år än att avstå från möjligheten att rätten kanske faktiskt underkänner bevisningen vad gäller mordåtalet (griftefridsbrottet åker han dit för, det är jag nära nog 100% övertygad om).

I sammanhanget kan nämnas att jag ägnat en del intresse åt Flakeböle-morden (GM: Pierre Karlsson) där hovrätten nyligen fastställde tingsrättens livstidsdom. Måste säga att indiciekedjan är starkare där och att färre obesvarade frågor kring händelseförloppet finns. I bagaget fanns också en i mitt tycke betydligt bättre tingsrättsdom än den som åstadkoms av Luleå TR. Jag är inte lika säker på att den här domen kommer att stå sig, även om jag innerligt hoppas det.

Fetat: Inga invändningar, delar dina synpunkter.

Edit: Smått sensationellt om det skulle visa sig att KJ faktiskt INTE var inblandad i styckmordet på VB. Indiciekedjan är bräcklig som f_n så osvuret är bäst, men min förhoppning är att hovrätten räknar upp priset med några år och att KJ finner för gott att börja berätta när solidariteten med medgärningspersonerna inte längre känns så stark. Jag är alltså övertygad om att KJ inte var ensam om det här - KJ i förhör: ".. men dom vill inte åka dit på det ..". Det är genom en framtida resningsansökan som det finns möjlighet att få skott på samtliga inblandade.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-06 kl. 14:19.
Citera
2014-02-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag är inte lika säker på att den här domen kommer att stå sig, även om jag innerligt hoppas det.
Jag anser du kommer att få rätt i ditt antagande även om du inte är säker, att den här domen kommer inte att stå sig.
Citera
2014-02-06, 15:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anser du kommer att få rätt i ditt antagande även om du inte är säker, att den här domen kommer inte att stå sig.
Blir det ett race till med det här mordärendet - vilket det rimligtvis borde kunna bli - så
är jag helt övertygad om att hovrätten fastställer domen och absolut inte river upp den
och försätter Johansson på fri fot igen.
Jurister är inte mycket för allehanda konspirationsteorier med blodplantering och dylikt
verklighetsfrämmande nonsens och allra minst skulle man ett enda ögonblick spilla tid
på att reflektera över möjligheten med dina inhyrda professionella styckmördare...kineser
eller av vilken annan nationalitet de än må vara...

KJ är SKYLDIG, särskilt blodspåret i bagageutrymmet naglar fast honom vid det vedervärdiga
dådet. Naturligtvis är det så. Naturligtvis inser hovrättsledamöterna detta också.
Det radar upp sig försvårande omständigheter för commander Johansson varav ytterligare
en till som kan påminnas om är när han slant med tungan vid ett förhörstillfälle då just
blodspåret var på tapeten och han sa något han inte borde ha sagt; om att han inte kan
ha haft blod i bakluckan. Den detaljen skulle han rimligtvis inte känna till i det här läget.

Håller man sig bara i verkligheten och ser alltsammans nyktert och sakligt så framstår
skulden hos vederbörande med påträngande tydlighet.
Någon karatetränare med fru låter sig inte infogas i dramat hur gärna somliga än vill just
låta göra den saken. Man borde kunna lämna dessa människor ifred nu, tycker jag allt.
De har hängts ut alldeles tillräckligt som det är. Men man kommer givetvis fortsätta dessvärre
att spekulera i att de på något sätt var inblandade.

Fortfarande håller jag öppet för möjligheten att KJ i något skede har fått hjälp.
Om dådet var han ensam, det är jag helt övertygad om till skillnad från mister MBoudine
med sitt fasaväckande "event" någonstans i de norrländska skogarna.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-06 kl. 15:33.
Citera
2014-02-06, 16:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Hur kan du få det till att KJ skall åka dit för griftefridsbrott ? Han har inte blivit åtalad eller dömd för det.
Om Hovrätten underkänner bevisen för mordåtalet som du framför, kommer KJ att bli frikänd, jag kan inte se något annat.

Griftefridsbrottet finns visst i åtalet och gärningsbeskrivningen. Iom att han blev dömd för mord så blev det som jag förstår saken "konsumerat" av mordet och räknades då snarare in som en försvårande omständighet när straffmätningen gjordes.

Skulle hovrätten komma fram till att det inte går att styrka någonting annat än att KJ befattat sig med den döda kroppen på ett skändligt vis (kört den i sin bil) så kommer griftefridsåtalet att göra "comeback" när mordåtalet faller och han blir då dömd för detta. Precis som din lille älskling Matsen. Det är nog inte en alltför djärv gissning att det blir maxstraff, dvs 2 år, för KJ också. Han kan då - faktiskt - skatta sig lycklig att RPU:n kom fram till att han inte är tokig. Hade han varit tokig så hade vårdtiden kunnat bli mycket längre och eventuellt hade han inte blivit släppt förrän han erkänt varför och under vilka omständigheter han körde runt med en död (och förmodligen styckad) kropp efter en av sina bästa vänner.
Citera
2014-02-06, 18:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Martin Någ*t heter han och det kan omöjligt vara KJ som är skapare av den, ej heller är det han som skrivit på väggen. "dem" "dem" i det oändliga. Någon borde känna igen skriftspråket tycker man.
Nå?

Det tror inte jag heller, däremot så var jag inne på om MA kunde ha med saken att göra.

MN = MNA, typ?
Citera
2014-02-06, 18:58
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det tror inte jag heller, däremot så var jag inne på om MA kunde ha med saken att göra.

MN = MNA, typ?
Jag tror att denna M*rtin N*got har med mordet att göra. Aktiv på FB mellan 28/4 till 3/5. Sen dyker personen upp på MPS FB med sin vettiga kommentar kring 10/5. "Borde inte pojkvännen ha hämtat upp henne med bil vid Ugglegatan". Inte ett ordagrant citat, men något i den stilen.
Citera
2014-02-06, 19:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

[---]

Någon karatetränare med fru låter sig inte infogas i dramat hur gärna somliga än vill just
låta göra den saken. Man borde kunna lämna dessa människor ifred nu, tycker jag allt.
De har hängts ut alldeles tillräckligt som det är. Men man kommer givetvis fortsätta dessvärre
att spekulera i att de på något sätt var inblandade.

Fortfarande håller jag öppet för möjligheten att KJ i något skede har fått hjälp.
Om dådet var han ensam, det är jag helt övertygad om till skillnad från mister MBoudine
med sitt fasaväckande "event" någonstans i de norrländska skogarna
.

Tro står mot tro - vad annat i ett mål av det här rätt sällsynta slaget. Med KJ:s ".. men dom vill inte åka dit för det .." menar KJ inte MB/AN, utan några av samma sort som han själv. Och DIT hör inte MB och AN.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-06 kl. 19:06.
Citera
2014-02-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag tror att denna M*rtin N*got har med mordet att göra. Aktiv på FB mellan 28/4 till 3/5. Sen dyker personen upp på MPS FB med sin vettiga kommentar kring 10/5. "Borde inte pojkvännen ha hämtat upp henne med bil vid Ugglegatan". Inte ett ordagrant citat, men något i den stilen.
Den första MPS:aren som klev in i gula huset bör teoretiskt vara den som sist av alla hade chansen att lägga benen på golvet. Är det någon som har koll på om övriga i MPS hade uppsikt över denne den 20 maj? Långsökt, men ändå.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-02-06 kl. 21:21.
Citera
2014-02-06, 21:50
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Den första MPS:aren som klev in i gula huset bör teoretiskt vara den som sist av alla hade chansen att lägga benen på golvet. Är det någon som har koll på om övriga i MPS hade uppsikt över denne den 20 maj? Långsökt, men ändå.

Han gick in där ensam och de andra kom när han ropade att han hittat nåt. Så visst hade han möjlighet att fiffla med nåt därinne om han ville. Det finns dock inga omständigheter som säger att han har med brottet att göra.
Citera
2014-02-06, 21:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Han gick in där ensam och de andra kom när han ropade att han hittat nåt. Så visst hade han möjlighet att fiffla med nåt därinne om han ville. Det finns dock inga omständigheter som säger att han har med brottet att göra.

Nej, enligt ett vittnesmål och troligen flera, om jag minns rätt så gick det till ungefär såhär:

FUP MLL citat;

De parkerade längs med vägen. Från
bilarna kom de att gå runt huset, alla gick inte tillsammans, de gick runt huset från båda
hållen. Ma*ie-Lo*ise uppger att några, två eller tre av de övriga, lyste med sina ficklampor
under huset omgående då de kom fram. Huset har en grund vilken man kan titta under, säger
Ma*ie-Lo*ise. Ma*ie-Lo*ise kom att runda huset från ett håll, Ma*ia gick samma väg men
en bit bakom henne. Mi*ha En*rund gick runt huset från andra hållet. När Ma*ie-Lo*ise kom
runt knuten, och fram till den sidan av huset med rampen upp till det trasiga fönstret, var
Mi*ha inte där, han hade redan klättrat in i huset. Ma*ie-Lo*ise uttrycker att hon inte kan
begripa hur fort Mi*ha kom in. Ma*ie-Lo*ise uppger att Ma*ia vid något tillfälle gick förbi
henne och klättrade upp för rampen. Mi*ha uttalade då något till Ma*ia, liknande: "jag har
hittat något intressant". Ma*ia har berättat att Mi*ha log på ett underligt sätt då han lugnt sade
detta till henne. Ma*ia fick emotta en ficklampa från Er*ka, som stod med Ma*ie-Lo*ise på
marken.
Vid något tillfälle klättrade också Ch*ister och Ma*nus in genom fönstret. Ma*ie-Lo*ise tror
att detta skedde samtidigt som Ma*ia tog emot ficklampan, hon är dock inte säker.
Citera
2014-02-06, 22:40
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Stod det inte tvärtom? Att pojkvännen borde ha skjutsat hem henne till Ugglegatan?
Citera
2014-02-06, 22:52
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
...Jag är alltså övertygad om att KJ inte var ensam om det här - KJ i förhör: ".. men dom vill inte åka dit på det ..". Det är genom en framtida resningsansökan som det finns möjlighet att få skott på samtliga inblandade.

Mitt fetade:

KJ syftar ju inte på eventuella medgärningsmän här. Om man läser fup så framgår det. Förhöret handlar om huruvida KJ hade samlat kompisarna till någon slags överläggning strax innan han greps, för att då uppmana dem att ta fast den rätte mördaren. Polisen frågade ut både KJ och kompisarna om detta. Alla nekade till att något sådant "möte" eller "överläggning" skulle ha ägt rum. Några kompisar hade fått frågan per telefon, men avfärdat alltsammans som rena tossigheterna.
Det var alltså i detta sammanhang KJ påpekade för polisen att ingen ville ställa upp på att agera poliser efter de inte ville inblandade/åka dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in