2014-02-05, 21:26
Medlem
Det som jag tycker är mest oroande med att media driver denna häxjakt för att acceptera övervikt är att det faktiskt är ett stort samhällsproblem.

Svenskar blir allt fetare, som följd så är hjärt- och kärlsjukdomar fortfarande landets största dödsorsak att jämföra med åldersrelaterade dödsfall som det är i många andra i-länder under 2010-talet.

Det är lite ironiskt när man för denna tröstkampanj att på bred front få folk att "acceptera sig som man är" medans detta i själva verket skadar och tllochmed tar död på folk snabbare.
Citera
2014-02-06, 00:06
Medlem
Misterias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capture7
Jag kan tycka att sådär beniga tjejer som man kan se i typ fashionshows och liknande kan vara riktigt osexiga, en tränad tjej däremot har jag inget emot, tvärtom, en tränad tjej är för mig ett tecken på intelligens. Man kan se om en kvinna har en livsstil för att vara smal, och man kan se när en kvinna har en livsstil för att vara tränad och hälsosam.

Men jag har tänt på lite mulligare kvinnor också, utstrålning och karisma är det som får mig intresserad oftast, en kvinna säker i sig själv helt enkelt.

Jag såg en glimt av Victoria's secret fashion show för några veckor sen. De tjejerna är så sjukt smala, man vill typ tvångstrycka i dem mat. Äckligt är vad det är. Jag har själv varit underviktig i flera år, men aldrig sjukligt smal, och nu de senaste två åren har jag blivit normalviktig och då är jag helt plötsligt tjock enligt deras mått. Vafan.

Sen kollar man på tjejer som anses "mulliga" inom kändisvärlden och typ reklamkampanjer...WOOT, hallå de är normalviktiga! Ingen vågar ju visa en rikitigt mullig tjej liksom. Det finns bara inte.
Citera
2014-02-06, 00:26
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misteria
Jag såg en glimt av Victoria's secret fashion show för några veckor sen. De tjejerna är så sjukt smala, man vill typ tvångstrycka i dem mat. Äckligt är vad det är. Jag har själv varit underviktig i flera år, men aldrig sjukligt smal, och nu de senaste två åren har jag blivit normalviktig och då är jag helt plötsligt tjock enligt deras mått. Vafan.

Sen kollar man på tjejer som anses "mulliga" inom kändisvärlden och typ reklamkampanjer...WOOT, hallå de är normalviktiga! Ingen vågar ju visa en rikitigt mullig tjej liksom. Det finns bara inte.
Låter som att någon är avundsjuk!

Victoria's secret
http://www.acilsoru.com/up/cevap/1575/victoria-secret-kizlari.jpg
http://cdn.styleblazer.com/wp-content/uploads/2012/11/victoria_secrets_show_104_wenn4166036.jpg%3Ftimest amp%3D1390661244

Smala, vältränade, fina tjejer. Vad är normalviktig för dig, eller "mullig"? Kan du illustrera med en bild?
Citera
2014-02-06, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Låter som att någon är avundsjuk!

Victoria's secret
http://www.acilsoru.com/up/cevap/1575/victoria-secret-kizlari.jpg
http://cdn.styleblazer.com/wp-content/uploads/2012/11/victoria_secrets_show_104_wenn4166036.jpg%3Ftimest amp%3D1390661244

Smala, vältränade, fina tjejer. Vad är normalviktig för dig, eller "mullig"? Kan du illustrera med en bild?
Precis så här ska tjejer se ut. Perfekta kroppar.
Citera
2014-02-06, 01:09
Medlem
Jag tror att du tänker för mycket.
Citera
2014-02-06, 02:54
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:

Varför tittar du på sådant skräp?
Citera
2014-02-06, 08:18
Medlem
Dr.Brofessors avatar
Citat:

Ibland kanske man inte bara ska stirra sig blind på vikten. Men visst går man upp från "underviktig" vad det nu innebär till "normalvikt" genom att äta chips, godis och hänga på krogen så blir det inte en särskilt snygg viktuppgång.

Hittade en artikel med lite roliga bilder kring BMI och visceralt fett.
http://paleozonenutrition.com/2012/04/25/what-does-your-body-look-like-on-the-inside-more-reasons-to-lift-weights/

Vikt och BMI spelar liksom mindre roll. Det är väl dags att ta tillbaka ordet kurvig från tjockisfeministerna.
Citera
2014-02-06, 12:43
Medlem
Citat:

Jämför ovanstående med om någon man skrev:

Jag såg en glimt av Jills veranda med Kakan Hermansson för några veckor sen. Den tjejern är så sjukt tjock, man vill typ tvångssvälta henne. Äckligt är vad det är.

Denna person skulle bli uthängd och attackerad från höger och vänster. Men i dagens samh'llsklimat är det tydligen ok att ge sig på smala personer medans det större samhällsproblemet (övervikt) blundar man för.

Du är en hatisk person utan tolerans för att olikheter.
Citera
2014-02-06, 14:54
Medlem
profeminisms avatar
Jag tycker mig börja märka att det nog redan är fult att vara smal, tyvärr. Folk kan inte acceptera kroppar som de är.

Det är högst beklagligt menar jag.

Mvh
Citera
2014-02-06, 15:02
Medlem
Trololdegs avatar
Citat:

Det finns väl en och annan bland Victoria's secret modellerna som är lite på gränsen, men tycker de flesta inte på något sätt ser underviktiga ut, snarare väldigt välformade och tränade. Det är lite det här jag menar, varför är man idag plötsligt klassad som underviktig och äcklig bara för att man är smal? Och vad är det som gör det okej att klanka ner på smala tjejer helt plötsligt?
Citera
2014-02-06, 17:04
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trololdeg
Det finns väl en och annan bland Victoria's secret modellerna som är lite på gränsen, men tycker de flesta inte på något sätt ser underviktiga ut, snarare väldigt välformade och tränade. Det är lite det här jag menar, varför är man idag plötsligt klassad som underviktig och äcklig bara för att man är smal? Och vad är det som gör det okej att klanka ner på smala tjejer helt plötsligt?

Håller med dig, vissa är gränsfall men de flesta är väl helt ok enligt modellstandard.

(Säger jag som tjej, varken smal som VS modellerna eller tjock utan bara jävligt nöjd )

Många glömmer att det är en viss typ av kroppsform & längd som behövs inom just den industrin, och alla "vuxna" vet vid detta laget att vad som inom modellindustrin är norm, inte är det i den vanliga världen.

Det är bra tycker jag att kurviga / större kvinnor får mer plats i media osvosv just för att unga människor ska se att det är OK att bara vara oavsett hur du ser ut och inte bli ständigt påminda om ett ideal som är i princip fysiskt omöjligt att nå för de flesta då mycket är givet på förhand biologiskt & naturligt.

Blir dock problematiskt att hylla mkt överviktiga / feta tjejer OCH killar, då det är i västvärlden ett problem (sk. I-landsproblem), då det är lika ohälsosamt och farligt som att vara underviktig.
Citera
2014-02-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trololdeg
Fast jag är ju fortfarande naturligt smal om jag är smal trots att jag aldrig gjort något för att gå ner i vikt och dessutom äter mycket och sällan tränar. Vad skulle du kalla det annars? Jag kan säkert gå upp i vikt om jag proppar i mig enorma mängder mat varje dag men det skulle varken vara hälsosamt eller till någon nytta. Dessutom finns det så kallade "pommes frites" dvs. människor som vräker i sig onyttigheter men som ändå förblir smala. Deras fett hamnar istället på insidan (dock är det minst lika ohälsosamma som en överviktig person). Nu tvivlar jag på att jag skulle vara en sån människa men jag har aldrig behövt tänka på vad jag äter om man säger så (vilket jag självklart är tacksam över).
Nu kanske jag rör mig lite väl långt ifrån ämnet genom att ge mig in på kost och hälsa, men rent allmänt måste jag konstatera att det med all sannolikhet skulle finnas vissa hälsofördelar med att äta mer om det skulle bidra till att du nådde gränsen för normalvikt. Inte sagt att du på något sätt skulle befinna dig i något kritiskt tillstånd.

Vidare så är det här med "fett på insidan" inget annat än en myt. Det är förstås möjligt för en smal person som lever extremt ohälsosamt att utveckla problematik som exempelvis högt kolesterol, men det är sällan något man kan läsa ut enbart ifrån hur en person äter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in