2014-02-05, 22:44
Medlem
Dr.Gurkas avatar
En annan viktig aspekt i bostadsbristen är att stadsplanen för vissa innerstadsområden måste tillåta skyskrapor, dvs 40+ våningar. San Diego som någon hade som exempel innan har flera skyskrapor i innerstaden, de flesta kommersiella men en del bostäder ut med kusten också. Stockholm har så vitt jag vet ingen skyskrapa vad jag vet om man inte räknar Wolodarksi-skrapan med sina blyga 26 våningar som en. San Diego och Stockholm har ungefär samma befolkningsmängd.

Höga hus behöver inte betyda sunkiga områden om de har en vettig arkitektur och inte den rådande DDR-betongen.

Även politikers feghet och avsaknad av visioner som styr detta. De kanske gjorde ett försök med hötorgs city men det blev bara fruktansvärt och mediokert. Riv skiten och bygg något större och snyggare där.
Citera
2014-02-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Sorry, missförstod dig.

Men den som tycker att bristen på hyresrätter inte är ett problem får gärna svara på mitt inlägg.

För att svara på vad du skrev: Visst är det svårt att mäta nivån på den egentliga bristen. Men jag tvivlar inte på att den är mycket hög i jämförelse med de flesta andra västländer.

Det räcker med att kolla på hur lång kötid de flesta har för att få en hyresrätt, även dyra såna i mindre attraktiva områden. Det krävs idag flera års kötid (och uppåt!) för att få vanliga hyresrätter i getton runt storstäderna. Det räcker med att gå tillbaka till 90-talet så var det kort kötid till samma hyresrätter. Och gettona har inte blivit roligare att bo i sen dess...

Jämför då med tex San Diego, där det finns hundratals hyresrätter att välja på som man kan få kontrakt på samma dag med inflyttning imorgon.
Inte jag heller. Sverige har ju en av de mest idiotiska lagstiftningar som finns: att brf får säga nej till andrahandsuthyrning. Ta bort deras vetorätt så kommer utbudet i Stockholm fullkomligt explodera.

Jag äger en lägenhet i Stockholm som hade varit tillgänglig om styrelsen tillåtit mig att hyra ut den, nu står den tom och oanvänd. Jag är inte ensam om det heller, kan jag lova.
Citera
2014-02-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
En annan viktig aspekt i bostadsbristen är att stadsplanen för vissa innerstadsområden måste tillåta skyskrapor, dvs 40+ våningar. San Diego som någon hade som exempel innan har flera skyskrapor i innerstaden, de flesta kommersiella men en del bostäder ut med kusten också. Stockholm har så vitt jag vet ingen skyskrapa vad jag vet om man inte räknar Wolodarksi-skrapan med sina blyga 26 våningar som en. San Diego och Stockholm har ungefär samma befolkningsmängd.

Höga hus behöver inte betyda sunkiga områden om de har en vettig arkitektur och inte den rådande DDR-betongen.

Även politikers feghet och avsaknad av visioner som styr detta. De kanske gjorde ett försök med hötorgs city men det blev bara fruktansvärt och mediokert. Riv skiten och bygg något större och snyggare där.
Sprawl ger ingen slagskugga ju!
Citera
2014-02-05, 22:54
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Sprawl ger ingen slagskugga ju!

Det är ingenting som utesluter villområden med lägre hus. Höga hus i innerstaden ger mer mark för dem som vill bo på marken.
Citera
2014-02-05, 22:55
Medlem
Citat:
Det är ingenting som utesluter villområden med lägre hus. Höga hus i innerstaden ger mer mark för dem som vill bo på marken.
Nu var jag visserligen ironisk, men det blir inte mindre slagskugga för att man även bygger villor.
Citera
2014-02-05, 23:05
Medlem
Citat:

Eller satsa hellre på att riva skiten och bygga mindre. Vad är poängen med evig tillväxt. Det enda som händer är att vackra områden förstörs och bebyggelsen tränger allt längre ut. Låt Stockholm satsa på att inte växa. Att inte bli fler. Låt dem som älskar storstäder flytta till en. Be of and God ridderence.

När jag tittar på världen så ser jag effektivitet och välstånd i små stater och byråkrati, korruption i stora.
Citera
2014-02-05, 23:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Trots larmrapporter om bostadsbrist finns lediga hyreslägenheter i Stockholm. Till sommaren finns fortfarande chans på några av de 10.000 nya lyorna i Barkaby, skriver Dagens Nyheter.
...
Hyrorna i Wallenstams nya Barkabyhus varierar mellan 6.640 kronor för en etta på 28 kvadratmeter och 12.645 kronor för en fyra på 90 kvadratmeter, skriver DN.
http://www.di.se/artiklar/2014/2/5/har-finns-lediga-forstahandskontrakt/
Citera
2014-02-05, 23:34
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
http://www.di.se/artiklar/2014/2/5/har-finns-lediga-forstahandskontrakt/
Varför flyttar ingen in i dem då? Hyrorna är ju överkomliga. Det är enligt artikeln "några" av 10.000 nya lägenheter som är lediga. Trots bostadsbristen och överkomliga hyror. Var klämmer skon? Bottenvåning så låga att balkongen sitter i ett hål i marken? "Berikning" bland grannarna? Det faktum att "Barkaby" [sic] ligger halvvägs till Gävle?
Citera
2014-02-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Varför flyttar ingen in i dem då? Hyrorna är ju överkomliga. Det är enligt artikeln "några" av 10.000 nya lägenheter som är lediga. Trots bostadsbristen och överkomliga hyror. Var klämmer skon? Bottenvåning så låga att balkongen sitter i ett hål i marken? "Berikning" bland grannarna? Det faktum att "Barkaby" [sic] ligger halvvägs till Gävle?
Förmodligen för att det inte är inflyttning förrän i sommar.
Citera
2014-02-05, 23:54
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Förmodligen för att det inte är inflyttning förrän i sommar.
Hur bevisar tomma, icke färdigställda lägenheter att det inte finns någon bostadsbrist? Vad var poängen med att posta länken?
Citera
2014-02-06, 00:24
Medlem
Citat:
Kan inte HGF råda allmännyttan att göra som bolånetorskarna, och ta ut nya lån med fastigheterna som säkerhet och betala amorteringarna med dem?
Allmännyttan har belånat sina fastigheter. Varifrån har du fått att det inte skulle vara så?

Citat:
I stället för att åka till Thailand för extralånen, som bolånetorskarna, kan allmännyttan skjuta på amorteringarna tills bostäderna stigit så mycket i värde att man kan sälja av en del och på så sätt betala lånen. På detta sätt behöver man inte belasta hyresgästerna med höjda hyror.
Det var det man gjorde. Man sålde till ombildning. Det är det som ger mest. Ett privat fastighetsbolag kan inte betala många kr för en fastighet. Priset begränsas av direktavkastningen. Och den är nedreglerad.

Men det blev ju ett jävla gnäll när dom gjorde precis det du föreslår. Det går fortfarande att sälja men jag har ett minne av att dina S-kompisar försvårade på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Boverket
De 79 kommuner som har sålt allmännyttiga bostäder har uppgett vad det fanns för bakomliggande skäl till försäljningarna. I likhet med 2011 såldes flest bostäder (cirka 2 200) för att ge bättre ekonomiskt utrymme för underhåll och upprustning. Vanligt var även försäljning för att möjliggöra nyproduktion och förbättra bolagets soliditet
Dvs man säljer av finansiella skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Boverket
Man går till banken och lånar en miljard och bygger 1.000 nya miljonprogramslägenheter.
Du har ingen kontakt med verkligheten. Dom kan belåna sina tillgångar. Upp till någon nivå 70% kanske.
Sedan kan dom säkert få ett blanko-lån på 50 KSEK. Men det är kanske inte så intressant.
Du får komma ihåg att det finns risk i att låna till allmännyttan. Dom gör ingen vinst. Och staten och HGF spärrar deras inkomster.
Citera
2014-02-14, 15:23
Medlem
Intelligenskvots avatar
Kommuner utnyttjar nu sina äldreboenden för att inhysa "ensamkommande barn":
http://avpixlat.info/2014/02/14/ensamkommande-invaderar-ytterligare-aldreboenden/

Situationen är således nu förtvivlad i vissa kommuner. Antar att media alltmer kommer att försöka lägga locket på och sluta rapportera om bostadsbristen fram tills valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in