2014-02-05, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
hahahah meddelandet är väldigt kryptiskt, svårtolkat och men framförallt hånfullt anser jag.

Att han avslutar det med "ha det bra" och "plugga hårt" låter så definitivt- det är precis som att han visste att de aldrig kommer att ses igen. Som om han visste att hon var död och att han aldrig mer skulle få träffa henne. Borde han inte ha skrivit ses vi på träningen eller liknande, fast efter VBs sms på tordagen...

"ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade förtroende för
dig)) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars hade hon gjort slut med mig. Du
verkar inte gillar när vi älskade dig.
00:20
Vatchareeya Bangsuan"

VAD HÄNDER HÄR EMELLAN?

VAD SKRIVER MB TILL VB DEN 4 MAJ?

"17:24
Micke Berg
Ha ha ha jaha nu dissar du mig. ha ha ha ha det bra och plugga hårt."

Det som händer "här emellan" är att VB skickar ett oväntat SMS till KJ att hon vill träffas nästa dag... Allt detta stämmer utmärkt väl med den teori jag beskrivit ovan. Omständigheterna kring de raderade SMSen från den 4/5 har vi gått igenom fyra (fem?) gånger nu, men vi kan göra det igen.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-02-05 kl. 02:17.
Citera
2014-02-05, 02:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Var det inte lite "1,X,2" över det inlägget? En helgardering? Och vem fick "snilleblixten" att stycka henne om det var helt onödigt - till och med gick rakt emot - den "ganska goda planläggningen" man "nog kan utgå ifrån"?

Från mordplatsen tror jag VB, i ett sammanhang, togs till ett värn/fort där hon styckades och tvättades inför sista etappen som skulle bli ödehuset och bränning. Vem som fick snilleblixten om ödehuset kan ju ha varit den med det för tillfället mest rörliga intellektet .. Men vem det var har jag ingen aning om.

Edit: Varför tvättas när hon ändå skulle brännas, frågar sig säkert vän av ordning. Förmodligen för att styckningsjobbet blev smetigt och man ville naturligtvis undvika besudling i bagageutrymmet på transportbilen, det sista man gjorde. Men det lyckades inte och däri kan ligga förklaringen till det blodfynd som kom något överraskande för KJ. Tror KJ blev lite ställd där ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-05 kl. 02:41.
Citera
2014-02-05, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Från mordplatsen tror jag VB, i ett sammanhang, togs till ett värn/fort där hon styckades och tvättades inför sista etappen som skulle bli ödehuset och bränning. Vem som fick snilleblixten om ödehuset kan ju ha varit den med det för tillfället mest rörliga intellektet .. Men vem det var har jag ingen aning om.

Och varför styckades hon? Och hur stämmer det faktum att hon blev styckad med den ganska (JÄTTEganska) noggranna planen om det "perfekta mordet"? Och varför tvätta när allt ändå skulle förintas till atomer i branden?
Senast redigerad av SanLiTun 2014-02-05 kl. 02:41.
Citera
2014-02-05, 02:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Och varför styckades hon? Och hur stämmer det faktum att hon blev styckad med den ganska (JÄTTEganska) noggranna planen om det "perfekta mordet"? Och varför tvätta när allt ändå skulle förintas till atomer i branden?

Läs tillägget (Edit) i föregående inlägg.
Citera
2014-02-05, 06:49
Medlem
Citat:
Den 11 februari har ni chansen att lägga fram era fakta som att det är ställt bortom allt tvivel att MB/AN är inblandade eller att ingenting pekar på KJ har gjort det. Det skulle vara kul att höra vad GW har att säga om det.
Citera
2014-02-05, 07:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Du menar att man ska dömma på "sannolikhet (vilket det förövrigt inte är)" och "statistik"?

Hur menar du då?

Jag tror att GW kommer att säga så som jag skrev och menar öht ingenting annat med det inlägget. Har du problem med läsförståelsen?
Citera
2014-02-05, 08:43
Medlem
Gordon9s avatar
Tror GW i nästa vecka kommer att uttala sig väldigt svepande och generellt kring ett (förmodat) pågående brottsmål. Alltså intet nytt för de redan insatta i fallet (läs FB-folk).
Citera
2014-02-05, 08:46
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om vi analyserar slagningarna lite närmare (FUP s. 1475ff) så ser vi att allt inte är så märkligt som det verkar.

För det första måste en sak påpekas igen: Hela analysen har en mycket stor svaghet som består i att vi inte har något referensmaterial. Vi vet inte vad som är normalt eller genomsnittligt vad gäller slagningar på fordon. Det torde t ex vara så att företag slår mot bilregistret för att skicka erbjudanden till kunder. Se vidare nedan.

Det förefaller vara så att fyra slagningar (jag bedömer av klockslagen att det är dubbelloggningar av något slag) gjorts i april, 3 i början och 1 i slutet. I total avsaknad av jämförelsematerial kan vi knappast dra några slutsatser om dessa. Sen är det "lugnt" till den 11 maj. Även här förefaller det som att en slagning genererar flera rader i tabellen. Men vem är det som frågat?

- Av transaktionstiteln att döma kommer de första slagningarna från 10 och 11 maj från polisen. Det här visar att titeln från Transportstyrelsen är missvisande: Det handlar INTE enbart om slagningar via webben i betydelsen deras hemsida, utan den lista som presenteras är vad själva registerapplikationen har mottagit för frågor. Flera andra myndigheter (och troligen även företag) har onlinetjänster mot bilregistret. Jag gissar att man betalar per slagning och därför håller reda på vem som frågar "Fordon grundfråga polisen". Här kan man lägga till att frågorna i april saknar specifikation - det betyder att de precis lika gärna kan komma från en sån "specialväg" som från en privatperson.

Fanns det skäl för t ex besiktningsbolag att fråga på Kristoffers bil i april/maj? Ja det fanns det: I juni inleddes nämligen hans besiktningsperiod (som varade fram till 31/10 även om det i praktiken blev så att bilen ställdes av den 13/6). Som bekant för er andra som är bilägare så dråsar det numer ner reklam från privata besiktningsbolag när det är dags för besiktning.

Sen har polisen frågat flera gånger till, men det finns också en grundfråga från en bilhandlare. Det enda som sticker ut är en fråga som är uppmärkt som kommande från Transportstyrelsen.se och den är från den 15 maj kl 15.29. Tyvärr för karatespåret så hade ju herr Berg spaning på sig då...

Det är först den 21 maj vid 15-tiden som det brakar loss. Och här har vi orsaken, den skyldige heter.... Quarrel!

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Så var det mysteriet löst också, allt som behövdes var lite logiskt tänkande och sökande bakåt i tråden.

Dessutom fick spanarna slutligen koll på KJ den 21/5 kl 14.35, så det är uteslutet att någon därefter skulle ha kunnat ägna sig åt någon bevisplantering.

Tack. Tycker du plockar fram rimlig info som förklarar alla slagningar. Jag visste heller inte att bilnr fanns här på FB.
Citera
2014-02-05, 08:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Håller med dig, i så motto att det var enda gången KJ blev kränkt och arg. Så vitt jag kommer ihåg.

Jag tror KJ älskade den hunden över allt annat. Trots att han fallerade med skötseln. Hunden älskade honom också oavsett.

Att bli anklagad för att ha styckat ihjäl sin bästa kompis. Är lite svårsmält. Jag tror han försökte rädda hunden efter bästa förmåga.

Jag förstår att han "gick" i taket.

Varför ljög han i så fall om när och varför han hade googlat "hund annatomi"? Varför så enormt bråttom med att skaffa undan hundens döda kropp? Vad var det han inte vill visa?

Apropå stämma och få ihop det så är det just precis det jag inte får i hundhistorien. Att KJ älskade sin hund tror jag däremot också. Men kärlek är tyvärr inte något absolut hinder mot vare sig våld eller övergrepp. Han var pressad efter skäll och kritik från familjen först och sen från hyresvärden (efter att han antagligen lämnat hunden ensam en längre tid). Kom sen hem ganska sent på natten trött och berusad. Hade hunden gjort något dumt igen? Det kan man bara spekulera i, men stämmer gör hans historia inte i varje fall.
Citera
2014-02-05, 08:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Tack. Tycker du plockar fram rimlig info som förklarar alla slagningar. Jag visste heller inte att bilnr fanns här på FB.

Tack själv. Tilläggas kan ifall du inte observerade det att vi numer också vet vem det var som frågade på bilen den 15 maj: Det var ingen mindre än Quarrel!
Citera
2014-02-05, 09:35
Medlem
Gordon9s avatar
Jag tror att man blir alldeles för enkelspårig om man letar efter urtypen av en mördare. Jag tror (och vet) att väldigt många människor kan göra mkt oväntade saker under vissa omständigheter och som de i andra situationer aldrig skulle göra. Det finns flera exempel i historien (som nazityskland) och i kända beteendeexperiment. T.ex. kan nämnas Milgrams experiment om lydnad (beredvilligheten hos friska peroner att döda en oskyldig medmänniska med elstötar) och Zimbardos experiment om rolltagande där friska individer på kort tid betedde sig så vidrigt mot medmänniskor att experimentet fick avbrytas. Kort och gott, jag tycker inte man kan "fria" ngn med argument som att KJ är så lugn och inte skulle kunna ha ihjäl VB. Under de aktuella omständigheter kunde han det. Med en historia av utanförskap, mobbing, kränkningar, ensamhet, misslyckanden, avund mot de som fungerar annorlunda m.m. i en situation utan jobb, utan partner, med LSS-stöd m.m. Därtill en krossad förhoppning om att VB skulle vilja ha just honom och alla de känslor som strömmar fram där det omöjliga plötsligt bara händer, att han i desperation, ilska och besvikelse har ihjäl VB. Därefter tar alla forensic-kunskaper vid som gör att han nästan lyckas komma undan.
Citera
2014-02-05, 10:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Var det inte lite "1,X,2" över det inlägget? En helgardering? Och vem fick "snilleblixten" att stycka henne om det var helt onödigt - till och med gick rakt emot - den "ganska goda planläggningen" man "nog kan utgå ifrån"? (däremot tror jag det är helt onödigt att oroa sig för trålfiske i Luleälven... )

Luleälven utmynnar väl nånstans .. JeeZeus, gör dig inte dummare än ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in