2014-02-04, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Jag är 100% för TUT för flyktingar från krig, dessa är ju dock i klar minoritet. Arbetskraft/ekonomisk invandring fungerar ju inte, som vi ser.
Arbetskraftsinvandring behövs faktiskt inom vissa områden. Till exempel finns det en stor brist på läkare och sjuksköterskor (speciellt i norra Sverige, det är svårt att få folk att flytta dit). Utan utländska läkare skulle bristen vara ännu större. Däremot håller jag med dig om att arbetskraftsinvandringen bör vara begränsad inom områden där det finns ett överskott av arbetare, eller att jobbet är okvalificerat. Hittade en tabell som visar hur många som sökt arbetstillstånd här inom olika yrken. 2 692 personer inom "storhushåll- och restaurangpersonal", 1348 restaurangbiträden och ... 1348 städare. Nog tror jag någon av de hundratusentals arbetslösa hade kunnat tänka sig moppa golv
Citera
2014-02-04, 23:56
Medlem
Kh4ns avatar
Jag har otroligt svårt att förstå logiken bakom denna politik. Vi har nu dagligen diskussion om utanförskap, problemområden, våld och en skola som går käpprätt åt helsike. Det finns ingen god framtid med denna politik, utom om man vill ha mera av dessa problem.

Jag finner det ytterst underligt att det finns ett enda parti i riksdagen som vill sätta ner foten och sätta stopp för eländet, särskilt då jag hela tiden, bland gemene svensk, ser frustration och irritation över vad de ser att pågår ute i samhället. Lever poltikerna i en total bubbla frånkopplade från resten av samhället och litet logiskt tänkande, tillsammans med majoriteten av journalistkåren?
Citera
2014-02-04, 23:57
Bannlyst
Rätt smart av dem nu när de ligger i underläge.

Lär gynna deras populäritet ganska avsevärt.
Citera
2014-02-05, 00:09
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naitzabez
Varför hetsar alla partier med mass-invandring för övrigt?

Det är en fruktansvärt bra fråga, faktiskt, och inte helt lätt att svara på. Det man kan säga är väl att det står helt klart att våra etablerade partier inte längre representerar svenskarnas intressen, utan någon annans. Frågan är bara vem.
Citera
2014-02-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasisme
Att försvaga Sveriges så till den grad att man omöjliggör vilken framtida hjälp som helst, både inhemskt och utomlands, det är inte humant. Snarare är det ett uttryck för ängsliga människor som egentligen inte bryr sig ett jäkla dugg om någonting som inte rör dem själva, men som är för svaga för att stå emot det sociala tryck som berättar för dem hur de ska tänka, och vad de ska rösta på.

Hade nu dessa "moderata akademiker" på allvar haft en vilja att göra världen till en bättre plats att leva på så hade de då också begripit att absolut ingen tjänar på att kunskapsnationen Sverige nedmonteras, forskning och framsteg blir haltande och utlandshjälpen förevigt lidande - och det för att ett gäng hjärntvättade svenskar tror man gör nån skillnad genom att låta 0,02% av jordens behövande bosätta sig i Sverige och bli livstidsförsörjda, och i förlängningen köra landet i sank.

Det är väldigt enkel konsekvensanalys och om nu inte ens "moderata akademiker" förstår sig på sådana enkla saker så är tillståndet för det här fuskbygget mycket värre än vad jag nånsin kunde tro.

Jag säger inte emot dig. Självklart faller akademikerna (som alla andra) för sociala normer och etik. Om man vänder på frågan, vad skall man egentlig som förnuftig människa rösta på? För att göra det enkelt borde man rösta på det partiet som ger högst välstånd för landet Sverige (även om 95% röstar på de partiet som man tror att man själv får mest fördelar av). Frågan man kan ställa sig är då varför man skall rösta på SD, när de med största sannolikhet inte är kompetenta nog att bringa högre välstånd för Sverige än ex.vis moderaterna. Att rösta blankt eller på SD är nog för många "förnuftiga" människor en demonstrations-röst mer än något annat. Många som röstar blått idag gör det nog med en viss besvikelse, för att partiet i fråga inte har någon lösning på invandrar-frågan. Plåster på såren är nog att många känner sig humanistiska och kloka.

- Personligen tycker jag att det är synd att media gör valet till en två-parti/block fråga, med SD i bakgrunden. Som system-kritiker av hela samhällssystemet (TZM har intressanta synpunkter) kommer jag antagligen rösta blankt. Trots allt känns det värdigt att rösta för alla som dött för frihet och demokrati och som fortfarande gör det.
Citera
2014-02-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powermonger
Rätt smart av dem nu när de ligger i underläge.

Lär gynna deras populäritet ganska avsevärt.
SD:s popularitet snarare..

SOM undersökningen:
Den första frågan ber allmänheten ta ställning till förslaget att ”Ta emot färre flyktingar i Sverige”. Allmänhetens svar 2012 var:

Bra förslag: 45%
Dåligt förslag: 29%
Varken eller: 26%

Den andra frågan vänder på frågeställningen ber allmänheten ta ställning till förslaget att ”Ta emot fler flyktingar i Sverige”. Det är ett nytt fråga som börjades ställas 2012. Svenska allmänhetens svar 2012 var:

Bra förslag: 18%
Dåligt förslag: 50%
Varken eller: 31%
Citera
2014-02-05, 00:11
Medlem
Wajis avatar
Då åker moderaterna under 20% och SD upp ovanför 20% Vilken lycka detta kommer bli för Sverige.. Jippie
Citera
2014-02-05, 00:16
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnencephalicBanana
Arbetskraftsinvandring behövs faktiskt inom vissa områden. Till exempel finns det en stor brist på läkare och sjuksköterskor (speciellt i norra Sverige, det är svårt att få folk att flytta dit). Utan utländska läkare skulle bristen vara ännu större. Däremot håller jag med dig om att arbetskraftsinvandringen bör vara begränsad inom områden där det finns ett överskott av arbetare, eller att jobbet är okvalificerat. Hittade en tabell som visar hur många som sökt arbetstillstånd här inom olika yrken. 2 692 personer inom "storhushåll- och restaurangpersonal", 1348 restaurangbiträden och ... 1348 städare. Nog tror jag någon av de hundratusentals arbetslösa hade kunnat tänka sig moppa golv
Ja, det hade ju varit bättre om det fanns en jobbsökartjänst utomlands in i Sverige med en lista på obesatta platser på jobb i Sverige. Iofs finns väl det redan, men anställningen borde ju ske först, sen kan man komma till Sverige.

Reinfeldt vet ju dock att med dagens ekonomiska system behövs en hel del arbetslösa personer på marknaden så kostnaden för att anställa någon inte blir för stor. Med full sysselsättning äger ju helt plötsligt de anställda jobbmarknaden och kan kräva vilka löner som helst. Just paniken kring befolkningsminskning har väl med det att göra också. Iofs kommer antalet människor i världen plana ut under detta sekel, enligt FNs beräkningar, så en uppstannad tillväxt måste man förhålla sig till vare sig man vill eller inte. Men då sitter redan Reinfeldt som pensionär på ett lyxpensionat på Teneriffa och behöver inte bry sig om det problemet. Alternativt är han inspärrad som enda patient på ett nyöppnat Beckomberga, med vadderad cell, tvångströja och mumlar tokliberala mantran för sig själv.
Citera
2014-02-05, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Det är en fruktansvärt bra fråga, faktiskt, och inte helt lätt att svara på. Det man kan säga är väl att det står helt klart att våra etablerade partier inte längre representerar svenskarnas intressen, utan någon annans. Frågan är bara vem.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/holder-hyllade-sverige-som-ett-foregangsland_8960020.svd

- Hänger med dig på det spåret, börjar få lite obehagliga vibbar. Kan inte undgå att referera till Illuminati eller liknande grupper. Har mäktiga personer i USA planer för Sverige? För nog finns det många anledningar till det.
Citera
2014-02-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett

Det där har jag svårt att tro på. Jag har inget emot invandringen som den är idag, klart första generationens invandrare kan ha lite problem att komma in i samhället på grund av diverse anledningar, men andra generationens invandrare är som vilken svensk som helst enligt mig.

Jag tror då att det finns många som är med mig... Att de inte tycker invandringen är speciellt stort problem, och att det finns viktigare agendor i dagens samhälle. Så det är därför vi röstar fram 'sjuklövern' som folk kallar dom.

Ifall svenskarnas intressen var att kraftigt minska invandringen, varför har SD inte mer än 10% då? Snacket om att det kan anses 'fult' att rösta SD håller inte riktigt enligt mig då ingen vet vad du röstat på sålänge du inte berättar det för någon.

Är bara nyfiken på resonemanget och vill inte trampa på några ömma tår eller låta dryg.

mvh
Citera
2014-02-05, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Ja, det hade ju varit bättre om det fanns en jobbsökartjänst utomlands in i Sverige med en lista på obesatta platser på jobb i Sverige. Iofs finns väl det redan, men anställningen borde ju ske först, sen kan man komma till Sverige.

Reinfeldt vet ju dock att med dagens ekonomiska system behövs en hel del arbetslösa personer på marknaden så kostnaden för att anställa någon inte blir för stor. Med full sysselsättning äger ju helt plötsligt de anställda jobbmarknaden och kan kräva vilka löner som helst. Just paniken kring befolkningsminskning har väl med det att göra också. Iofs kommer antalet människor i världen plana ut under detta sekel, enligt FNs beräkningar, så en uppstannad tillväxt måste man förhålla sig till vare sig man vill eller inte. Men då sitter redan Reinfeldt som pensionär på ett lyxpensionat på Teneriffa och behöver inte bry sig om det problemet. Alternativt är han inspärrad som enda patient på ett nyöppnat Beckomberga, med vadderad cell, tvångströja och mumlar tokliberala mantran för sig själv.

Satsa på robotteknologi (a la Japan) och slopa massinvandringen av analfabeter. Kanske hade varit något?
Citera
2014-02-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thealleycat
Det där har jag svårt att tro på. Jag har inget emot invandringen som den är idag, klart första generationens invandrare kan ha lite problem att komma in i samhället på grund av diverse anledningar, men andra generationens invandrare är som vilken svensk som helst enligt mig.

Jag tror då att det finns många som är med mig... Att de inte tycker invandringen är speciellt stort problem, och att det finns viktigare agendor i dagens samhälle. Så det är därför vi röstar fram 'sjuklövern' som folk kallar dom.

Ifall svenskarnas intressen var att kraftigt minska invandringen, varför har SD inte mer än 10% då? Snacket om att det kan anses 'fult' att rösta SD håller inte riktigt enligt mig då ingen vet vad du röstat på sålänge du inte berättar det för någon.

Är bara nyfiken på resonemanget och vill inte trampa på några ömma tår eller låta dryg.

mvh

1. Invandringsfrågan är inte högsta prioritet för väljarna.

2. SD har lite "bagage" som man ännu inte lyckats bli av med. Det har gått för kort tid sen nazi-kopplingen på 90-talet, vilket skrämmer en del väljare.

3. Det finns ett socialt tryck, från media (tidningar, svt), fackförbund, arbetsplatser och människor runt omkring, som skrämmer en del människor.

4. SD driver en del andra frågor som diskvalificerar dem från att få fler röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in