2014-02-04, 07:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Vad tror ni om http://www.cleancut.se/butik/rea2013-11-14-13-52-31/sujihiki2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-71-detail som tranchérkniv? Har svårt att uppskatta bladtjockleken.
Bladtjockleken är (utan att ha mätt) under 3 mm. Knivmodellen är mycket lämplig till tranchering.

~Paul~
Citera
2014-02-04, 14:09
Medlem
Ni som är grymma på att slipa knivar.

Vilka egggeometrier är bäst i köket egentligen? Det är kanske funktionsberoende förstås eller är asymmetriska egg att föredra i de flesta lägen?

Vad ska jag ha om jag vill kunna skära igenom lök utan större motstånd?

Sen tänkte jag uppmärksamma en upptäckt jag gjort. Nämligen att EKA har numera köksknivar i 12c27 med orangea och ergonomiska handtag.
Se här: http://www.knivbutik.se/slaktknivar/881-kockkniv-eka-stor.html

Kul att se att Frosts inte längre är helt ensamma på marknaden!
Senast redigerad av johndoe67 2014-02-04 kl. 14:12.
Citera
2014-02-04, 18:35
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Spyderco har kommit med två serier köksknivar:

http://www.spyderco.com/catalog/list.php?division=seto

http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=834

http://www2.knifecenter.com/item/SPK04PBK/spyderco-k04pbk-utility-knife-plain-blade-black-polypropylene-handle

Synd att man i samband med den första serien gått in för en choil som tillsammans med det tunna bolstret och övergången till grepp ser ut att vara riktigt obekväm. Greppet som sådant ser däremot mycket greppvänligt ut.

~Paul~

Men var är hålet? De skiljer sig ju inte öht från andra knivar designmässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Ni som är grymma på att slipa knivar.

Vilka egggeometrier är bäst i köket egentligen? Det är kanske funktionsberoende förstås eller är asymmetriska egg att föredra i de flesta lägen?

Vad ska jag ha om jag vill kunna skära igenom lök utan större motstånd?

Sen tänkte jag uppmärksamma en upptäckt jag gjort. Nämligen att EKA har numera köksknivar i 12c27 med orangea och ergonomiska handtag.
Se här: http://www.knivbutik.se/slaktknivar/881-kockkniv-eka-stor.html

Är icke proffs eller grym på att slipa tyvärr men personligen gillar jag 70/30 bättre än 50/50.

Ekas kockkniv var verkligen überful. Ok pris dock.
Citera
2014-02-04, 20:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
1. Vilka eggeometrier är bäst i köket egentligen? Det är kanske funktionsberoende förstås

2. eller är asymmetriska egg att föredra i de flesta lägen?

3. Vad ska jag ha om jag vill kunna skära igenom lök utan större motstånd?

4. Sen tänkte jag uppmärksamma en upptäckt jag gjort. Nämligen att EKA har numera köksknivar

1. Precis som du misstänker så hänger det på vad för material man ämnar att skära i. Det finns dessutom inga regler eller måsten utan snarare personliga preferenser.

2. Nej, de är inte alltid att föredra. Se punkt nr 1.

3. Lök kräver inga specialfunktioner hos kniven. Vilket tunt och någorlunda styvt blad som helst klarar av att hacka/skiva lök.

4. Jag har känt på kockkniven, dvs inte den kniv som du länkar till (och som i mina ögon är en styckningskniv och inte en kockkniv). Man kan inte klaga på balansen, greppet/ergonomin eller stålet.

Däremot är det estetiska intrycket spolierat av färgkombinationen man har gjort. Man har tagit intryck av italienska Sanelli när man designade den här serien. Tyvärr har man följt Sanellis smak i fråga om färgval .

~Paul~
Citera
2014-02-04, 20:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Men var är hålet? De skiljer sig ju inte öht från andra knivar designmässigt.
Man har tydligen inte använt sig av hålet eftersom en del användare klagat på den hygieniska aspekten.

Jag kan förstå poängen i en sådan klagan.

~Paul~
Citera
2014-02-04, 21:17
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
1. Precis som du misstänker så hänger det på vad för material man ämnar att skära i. Det finns dessutom inga regler eller måsten utan snarare personliga preferenser.

2. Nej, de är inte alltid att föredra. Se punkt nr 1.

3. Lök kräver inga specialfunktioner hos kniven. Vilket tunt och någorlunda styvt blad som helst klarar av att hacka/skiva lök.

4. Jag har känt på kockkniven, dvs inte den kniv som du länkar till (och som i mina ögon är en styckningskniv och inte en kockkniv). Man kan inte klaga på balansen, greppet/ergonomin eller stålet.

Däremot är det estetiska intrycket spolierat av färgkombinationen man har gjort. Man har tagit intryck av italienska Sanelli när man designade den här serien. Tyvärr har man följt Sanellis smak i fråga om färgval .

~Paul~

De har även valt att återskapa sanellis ganska stora tankevurpa när det kommer till handtagets placering. Det går på tok för långt in på själva bladet vilket gör slipning av den allra bakersta delen av bladet något besvärligt. Helt idiotiskt i mitt tycke.
Citera
2014-02-04, 21:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
De har även valt att återskapa sanellis ganska stora tankevurpa när det kommer till handtagets placering. Det går på tok för långt in på själva bladet vilket gör slipning av den allra bakersta delen av bladet något besvärligt. Helt idiotiskt i mitt tycke.
Verkligen! Det är faktiskt svårt även när man använder S-makern (så vida man inte vill repa handtaget).

Jag har nog vid närmare erinran inte sett en enda Sanelli som inte skulle haft repor på greppets främre del. De gröna ser för jäkliga ut ibland eftersom det blir svarta fläckar.

~Paul~
Citera
2014-02-04, 21:34
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Verkligen! Det är faktiskt svårt även när man använder S-makern (så vida man inte vill repa handtaget).

Jag har nog vid närmare erinran inte sett en enda Sanelli som inte skulle haft repor på greppets främre del. De gröna ser för jäkliga ut ibland eftersom det blir svarta fläckar.

~Paul~
Det går att få till det utan att det blir märken. Men det hör inte till vanligheterna. Jag slipar kanske 10st i veckan och det är sällan jag blir helt nöjd. Man kommer alltid åt någonstans. Dock måste jag ändå säga att ev fläckar på handtaget bör inte vara något problem för den som äger de gröna sanelliknivarna. Det är så väldigt mycket annat med de knivarna så är så fruktansvärt fult så ett par svarta fläckar hit eller dit spelar ju ingen roll
Citera
2014-02-04, 22:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Det går att få till det utan att det blir märken. Men det hör inte till vanligheterna. Jag slipar kanske 10st i veckan och det är sällan jag blir helt nöjd. Man kommer alltid åt någonstans. Dock måste jag ändå säga att ev fläckar på handtaget bör inte vara något problem för den som äger de gröna sanelliknivarna. Det är så väldigt mycket annat med de knivarna så är så fruktansvärt fult så ett par svarta fläckar hit eller dit spelar ju ingen roll
Haha, sant. Fläckarna bidrar helt enkelt till helhetsintrycket .

~Paul~
Citera
2014-02-05, 12:07
Medlem
spooniemcforks avatar
Har nyligen köpt en akifusa efter lång läsning här på tråden... Är lite fundersam hur ni som har denna kniv underhåller den. Pulverstålet är ju minst sagt hårt och vilken typ av sten samt bryne lämpar sig bäst?
Citera
2014-02-05, 12:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooniemcfork
Har nyligen köpt en akifusa efter lång läsning här på tråden... Är lite fundersam hur ni som har denna kniv underhåller den. Pulverstålet är ju minst sagt hårt och vilken typ av sten samt bryne lämpar sig bäst?
Välkommen till tråden och forat!

Frågan gällande vilket bryne som är lämpligast till Akifusan är svår att besvara eftersom den hänger på så många parametrar. T ex till vilken grad din kniv är slö, vilket resultat du vill uppnå, samt vilken metod du är mest familjär vid/har lättast för.

Rätt många nybörjare kör på Spyderco Sharpmaker och rätt många avancerade användare kör på lösa stenar. Men som sagt, det har med personliga preferenser att göra.

~Paul~
Citera
2014-02-05, 14:22
Medlem
spooniemcforks avatar
Den levererades sylvass och som jag förstått så håller eggen länge innan det blir aktuellt med sten. Det är en riktigt toppen tråd keep going guys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in