2014-02-04, 15:44
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Alla vapen som är registrerade och försvunna efterlyses...
Om jag minns rätt så anmälde fam. J vapnen som stulna trots att de inte alls var stulna.

Vill man inte ha ett vapen registrerat på sig så kan man ju alltid trolla bort dom med att påstå stöld..
Citera
2014-02-04, 15:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Riktigt så defaitistisk som Reimer är jag inte, men frågeställningen är vettig: Varför pågår diskussionen fortfarande?

När HD beviljade resning så ändrades hela spelplanen till åklagarens favör det kan vi väl vara ense om?

Advokat Hansson hade behövt släpa fram en alternativ gärningsman av kött och blod för att kunna ändra på det som HD ansåg var den rätta värderingen av de indicier som framlagts.

Det enda som är intressant nu är hur välskriven den dom som kommer är, kommer frågetecknen att rätas ut eller blir det som i Bodenmålet, mest en massa svammel enligt min mening om hur de kom fram till sitt utslag. Du har ju skrivit att HR-domar brukar vara välskrivna vi får hoppas att det gäller den här också.
Citera
2014-02-04, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
När HD beviljade resning så ändrades hela spelplanen till åklagarens favör det kan vi väl vara ense om?

Advokat Hansson hade behövt släpa fram en alternativ gärningsman av kött och blod för att kunna ändra på det som HD ansåg var den rätta värderingen av de indicier som framlagts.

Det enda som är intressant nu är hur välskriven den dom som kommer är, kommer frågetecknen att rätas ut eller blir det som i Bodenmålet, mest en massa svammel enligt min mening om hur de kom fram till sitt utslag. Du har ju skrivit att HR-domar brukar vara välskrivna vi får hoppas att det gäller den här också.

Jag påstår att spelplanen ändrades redan när Peder och hans organisation Missing-People hittade Marina mördad den 14:e april 2012.
Redan då var det klart att Marinamannen skulle fällas för mordet på Marina.
Att det skulle begäras och beviljas resning stod klart för de flesta.
Det sade bl a både GW Persson och chefsåklagare Per-Åke Kvarnström dagarna efter Marina hittats.
Citera
2014-02-04, 16:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Jag påstår att spelplanen ändrades redan när Peder och hans organisation Missing-People hittade Marina mördad den 14:e april 2012.
Det sade bl a både GW Persson och chefsåklagare Per-Åke Kvarnström dagarna efter Marina hittats.

Kroppen enbart räckte inte till för resning, det var bland det första som Kvarnström sa om det nya läget, Hamilkar uttryckte det väldigt bra i ett inlägg när han skrev att HD tänjde på reglerna för resning en hel del i det här fallet, det visas inte minst av oenigheten bland HD,s ledamöter.

(så uppfattade jag Hamilkar,s inlägg i alla fall, jag vill inte lägga ord i hans mun)
Citera
2014-02-04, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Naturligtvis ändrades spelplanen till åklagarens favör när HD:s beslut kom. Alternativet hade ju varit att FS med hundraprocentig säkerhet skulle vara friad för tid och evighet. Något utrymme för status Quo finns inte.
Men en alt gm av kött och blod hade inte varit nödvändig för att fria FS. Om man exempelvis hittat mordvapnet i en miljö som är kriminell och inte kan kopplas till FS hade det kunnat räcka. Eller om FS börjat berätta och gjort en Maximilian Kartaschev. "Jag blev så rädd när Marina tog livet av sig (ev för att sätta dit FS som en extra twist) att jag beslöt att göra mig av med kroppen. Eftersom jag är dömd för våldsbrott visste jag att jag skulle bli misstänkt". Det funkade för greven, så det är ju inte helt otroligt att FS hade kommit undan med det.
Det stora problemet för FS tror jag inte är att HD följde lagen och pekade med hela handen (vilket de förvisso gjorde) utan att det faktiskt är ställt bortom allt rimligt tvivel att han är skyldig.
Citera
2014-02-04, 16:14
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako

Ja, helt fantastisk insats av MPS!
Jeg mejlade dom efter att FS blivit fälld för mordet. Fick till svar att dom var mycket nöjda
med att ha varit en del av att denna historia har fått ett avslut.
Citera
2014-02-04, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, helt fantastisk insats av MPS!
Jeg mejlade dom efter att FS blivit fälld för mordet. Fick till svar att dom var mycket nöjda
med att ha varit en del av att denna historia har fått ett avslut.

Citat:
Missing People Sweden har idag mottagit en medalj från Polisen och länspolismästaren för ”att ha organiserat frivilliga i en skallgångskedja och efter tålmodigt sökande hittat en försvunnen person”. Vi är jätte glada och stolta och tackar er alla som varit med i våra skallgångar!

http://missingpeople.se/medalj/
Citera
2014-02-04, 17:20
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du något belägg för att krutrester m.m. försvinner på två år?

4-6 timmar på en levande människa om vi talar händerna.

Ibland finner du inte ens krutstänk på självmordsoffer.

Om det inte var utomstående faktorer, som väder, rensades eventuell krutstänk bort under ruttningsprocessen av Marinas kropp och då inom ett par dagar.
Citera
2014-02-04, 17:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
4-6 timmar på en levande människa om vi talar händerna.

Ibland finner du inte ens krutstänk på självmordsoffer.

Om det inte var utomstående faktorer, som väder, rensades eventuell krutstänk bort under ruttningsprocessen av Marinas kropp och då inom ett par dagar.
Nu pratar vi om inne i kraniet. Det är inte samma sak som händerna.
Citera
2014-02-04, 17:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det verkar iaf inte finnas något koppar i den patron/kula som enligt polis skadat väggen.

https://anonfiles.com/file/7ce0e31620b6ff49810a020542b98fce

Men om polis utgår att det är Ms vapen så har de ju ett antal kulor som jag tror fanns hos Ms föräldrar att jämföra med. Jag tror Ms mormor tog upp detta med vapnet och kulorna.
På kartplasten som användes för att säkra eventuella kulrester runt hålet påträffades koppar.
Citera
2014-02-04, 17:51
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu pratar vi om inne i kraniet. Det är inte samma sak som händerna.

Inne i kraniet? Alltså nu tror jag du får tänka om rätt rejält eller sluta skämta i en seriös tråd som denna!

OM där följt med krutrester in genom kraniet och det fastna i hjärnsubstansen, försvann dessa rätt illa kvickt när föruttnelseprocessen var i full gång. Vi pratar max ett par dagar innan ett test skulle ge negativt resultat och det är väldigt generöst.
Citera
2014-02-04, 17:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Inne i kraniet? Alltså nu tror jag du får tänka om rätt rejält eller sluta skämta i en seriös tråd som denna!

OM där följt med krutrester in genom kraniet och det fastna i hjärnsubstansen, försvann dessa rätt illa kvickt när föruttnelseprocessen var i full gång. Vi pratar max ett par dagar innan ett test skulle ge negativt resultat och det är väldigt generöst.
Vart tar icke nedbrytbart material vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in