Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
När HD beviljade resning så ändrades hela spelplanen till åklagarens favör det kan vi väl vara ense om?
Advokat Hansson hade behövt släpa fram en alternativ gärningsman av kött och blod för att kunna ändra på det som HD ansåg var den rätta värderingen av de indicier som framlagts.
Det enda som är intressant nu är hur välskriven den dom som kommer är, kommer frågetecknen att rätas ut eller blir det som i Bodenmålet, mest en massa svammel enligt min mening om hur de kom fram till sitt utslag. Du har ju skrivit att HR-domar brukar vara välskrivna vi får hoppas att det gäller den här också.
Naturligtvis ändrades spelplanen till åklagarens favör när HD:s beslut kom. Alternativet hade ju varit att FS med hundraprocentig säkerhet skulle vara friad för tid och evighet. Något utrymme för status Quo finns inte.
Men en alt gm av kött och blod hade inte varit nödvändig för att fria FS. Om man exempelvis hittat mordvapnet i en miljö som är kriminell och inte kan kopplas till FS hade det kunnat räcka. Eller om FS börjat berätta och gjort en Maximilian Kartaschev. "Jag blev så rädd när Marina tog livet av sig (ev för att sätta dit FS som en extra twist) att jag beslöt att göra mig av med kroppen. Eftersom jag är dömd för våldsbrott visste jag att jag skulle bli misstänkt". Det funkade för greven, så det är ju inte helt otroligt att FS hade kommit undan med det.
Det stora problemet för FS tror jag inte är att HD följde lagen och pekade med hela handen (vilket de förvisso gjorde) utan att det faktiskt är ställt bortom allt rimligt tvivel att han är skyldig.