2014-02-04, 14:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men nu pratade vi ju om det som sägs vara mordvapnet som är spårlöst borta. Vore det inte bra om det kom fram?
Okay, jag missförstod kanske där.
Jo, givetvis vore det jättebra om mordvapnet kunde letas fram på något sätt.
Att det är Marinas egen pistol kan väl de flesta här i tråden vara överens om?
Allt talar ju starkt för just den saken.
Var den kan befinna sig någonstans?
Ja, min egen gissning är i någon sjö inte alltför långt ifrån hemmet i Övre Röra.
FS har nog skyndat sig att bli av med mordvapnet. Sånt är knappast någonting man ligger på
längre än nödvändigt.

Tror tyvärr aldrig vi får rätt på pistolen.
Att FS skulle ha behållit den och sålt den vidare en tid efter dådet betraktar jag som mer
eller mindre uteslutet.

Tror du att han gömde på den? Vågade det?
Citera
2014-02-04, 14:56
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jo, men det är inte tillräckligt bra för att ödsla skattepengar på enligt mig.
Berättar Fredrik var det finns och hur det använts, vore det bra så man kan ta hand om det.

Men att göra förutsättningslösa eftersök och kostsamma undersökningar i detta läget är enligt mig totalt uteslutet.

Med tanke på hur mycket skattepengar som slösats i denna utredning (sry, men många oförlåtliga misstag har begåtts) så kvittar det mig.
Jag menar ju med anledning av länken jag la i mitt inlägg om detta tidigare. Ifall, mot all förmodan (jag inser att chansen är minimal), vapnet skulle finnas hos denna samlare. Vad jag undrade var om det finns någon form "efterlysning" eller nåt på just det aktuella vapnet. Samt om man vid denna husrannsakan där man då beslagtagit 100-tals vapen kör något form av register på dessa? Att det av en lycklig slump skulle komma till rätta?

Jag frågade även om detta objekt skulle vara av intresse för en samlare.
Tänk om det skulle finnas här? Då skulle man kanske få veta NÄR vapnet sålts och/eller av vem. Det skulle ju vara intressant att veta. Tycker jag iaf.
Citera
2014-02-04, 14:57
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Har polis och åklagare öht kollat upp "stjärnvittnet L.J" och hans kompanjon R.J?

De två är tidigare kända av polis och TR för bl.a stöld av koppar och narkotikabrott.

Fyndplatsen där M hittades var ett tillhål för kabelbrännare.

P.g.a att de finns i belastningsregistret så borde det inte vara svårt för SKL att jämföra DNA som hittades på en spruta med det DNA som de redan har i sitt spårregister.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2014-02-04 kl. 15:01.
Citera
2014-02-04, 14:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Okay, jag missförstod kanske där.
Jo, givetvis vore det jättebra om mordvapnet kunde letas fram på något sätt.
Att det är Marinas egen pistol kan väl de flesta här i tråden vara överens om?
Allt talar ju starkt för just den saken.
Var den kan befinna sig någonstans?
Ja, min egen gissning är i någon sjö inte alltför långt ifrån hemmet i Övre Röra.
FS har nog skyndat sig att bli av med mordvapnet. Sånt är knappast någonting man ligger på
längre än nödvändigt.

Tror tyvärr aldrig vi får rätt på pistolen.
Att FS skulle ha behållit den och sålt den vidare en tid efter dådet betraktar jag som mer
eller mindre uteslutet.

Tror du att han gömde på den? Vågade det?

Ja du har kanske rätt här. Jag kände bara att det skulle vara så skönt om det kom fram. =(

Att det är Marinas pistol lutar det väl åt såklart, men vem vet?
Citera
2014-02-04, 15:15
Medlem
Citat:
Med tanke på hur mycket skattepengar som slösats i denna utredning (sry, men många oförlåtliga misstag har begåtts) så kvittar det mig.
Jag menar ju med anledning av länken jag la i mitt inlägg om detta tidigare. Ifall, mot all förmodan (jag inser att chansen är minimal), vapnet skulle finnas hos denna samlare. Vad jag undrade var om det finns någon form "efterlysning" eller nåt på just det aktuella vapnet. Samt om man vid denna husrannsakan där man då beslagtagit 100-tals vapen kör något form av register på dessa? Att det av en lycklig slump skulle komma till rätta?

Tänk om det skulle finnas här? Då skulle man kanske få veta NÄR vapnet sålts och/eller av vem. Det skulle ju vara intressant att veta. Tycker jag iaf.

Undrar om det inte är just det som sker i Palme-målet. Man undersöker där varje vapen som kommer till polisens kännedom för att se om det matchar det som dödade Pamle.

Det är ju fortfarande en öppen utredning, men undrar om det verkligen är standard?

Edit:
I Marina-fallet finns nog inte den möjligheten, även om viljan skulle finnas.
Det finns nog inget att jämföra med... (?)
Senast redigerad av Fin 2014-02-04 kl. 15:17.
Citera
2014-02-04, 15:19
Bannlyst
Citat:
Undrar om det inte är just det som sker i Palme-målet. Man undersöker där varje vapen som kommer till polisens kännedom för att se om det matchar det som dödade Pamle.

Det är ju fortfarande en öppen utredning, men undrar om det verkligen är standard?

Edit:

Men här har polisen ingen kula, den plockade Fs bort så pistolen blir svår att knyta till mordet.
Citera
2014-02-04, 15:20
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Edit:

Jag besitter verkligen ingen kunskap gällande vapen osv men jag tänker att eftersom det finns papper på den finns det kanske ett unikt serienr eller något som tillhör just detta vapen? Och på så vis skulle det kunna spåras i så fall?
Citera
2014-02-04, 15:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Edit:

Det är det som är problemet även om vapnet skulle hittas så finns det ingen kula eller något annat att jämföra med, rättsläkarna kunde ju faktiskt inte ens enas om att vilken skottriktning som det förmodade skottet hade.

I övrigt förstår jag inte ens varför diskussionen fortfarande pågår, fallet har ju varit klart sedan HD beviljade resning, advokat Hansson insatser kunde inte ändra på något i och med att HD hade skickat signalen till HR, gör om och döm efter våra intentioner nu.
Citera
2014-02-04, 15:36
Bannlyst
Citat:

Edit:
Rent teoretiskt är Palmemordet som vilket mordutredning som helst. (Fast knappast i praktiken, eftersom Palmegruppen enligt uppgift ännu sätter sprätt på hundra miljoner om året.
Alla magnumrevolvrar som har rätt kaliber och som påträffas i Sverige provskjuts. Orsaken är att det bara finns några hundra (eller om det var något tusental). När det gäller kulvapen av 9 mm-typ finns det hundratusentals eller miljontals, vilket gör en provskjutning svårare.
Så fort man hittar ett niomillimetersvapen som är illegalt provskjuts det och kulans egenskaper registreras och länkas till vapnet.
Sen hör det till saken att så länge man inte har kulan har man inget att jämföra med.
Citera
2014-02-04, 15:36
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag besitter verkligen ingen kunskap gällande vapen osv men jag tänker att eftersom det finns papper på den finns det kanske ett unikt serienr eller något som tillhör just detta vapen? Och på så vis skulle det kunna spåras i så fall?
Det verkar iaf inte finnas något koppar i den patron/kula som enligt polis skadat väggen.

https://anonfiles.com/file/7ce0e31620b6ff49810a020542b98fce

Men om polis utgår att det är Ms vapen så har de ju ett antal kulor som jag tror fanns hos Ms föräldrar att jämföra med. Jag tror Ms mormor tog upp detta med vapnet och kulorna.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2014-02-04 kl. 15:40.
Citera
2014-02-04, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I övrigt förstår jag inte ens varför diskussionen fortfarande pågår, fallet har ju varit klart sedan HD beviljade resning, advokat Hansson insatser kunde inte ändra på något i och med att HD hade skickat signalen till HR, gör om och döm efter våra intentioner nu.
Riktigt så defaitistisk som Reimer är jag inte, men frågeställningen är vettig: Varför pågår diskussionen fortfarande?
Citera
2014-02-04, 15:39
Bannlyst
Citat:

Alla vapen som är registrerade och försvunna efterlyses...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in