2014-01-26, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om rättsväsendet kan var tillräckligt säker på att det är den "verklige mördaren", ja. Men jag ser väldigt små möjligheter till att någon "verklig mördare" skulle kunna identifieras på en nivå som skulle räcka för rättsväsendet. i det läge som råder.
Plockar hen fram mordvapnet och en video där hen skjuter Marina så...
Citera
2014-01-26, 13:27
Bannlyst
Citat:

Det kan säkert jiddras om det här i forumet i så fall. Jag kan tänka mig att det kan jiddras redan om det begås ett nytt kvinnomord inom en radie på fem mil från Spekeröd. Men rättsväsendet kommer inte att ta upp fallet igen. Inte ens, skulle jag vilja påstå, om någon annan skulle erkänna mordet. I och med att hela jävla FUP och tre domar vid det laget ligger ute, finns det inga möjligheter att kvalitetstesta ett sådant erkännande med fakta som bara är kända för utredningen.
Håller med dig om att det är ointressant för alla insatta. Det är ungefär lika dumt som att misstänka FS för mordet på John Hron som ägde rum en mil från Spekeröd.
Citera
2014-01-26, 13:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag vill bara säga att dina analyser/illustrationer inte stämmer alls map. MJs skalle.

Hålet i bakre huvudet sitter längre upp i förhållande till skallens nederdel.
Bara någon centimeter nedanför den sneda sömmen (vad den nu heter)

Skottet gick sålunda rakt genom höger hjärnhalva, inte i underkant som det blir i ditt fall.

Du har antagligen använt en skallstorlek som inte matchade MJs, hon hade förmodligen ett avsevärt större huvud än du hittat på dina bilder.
Jag är extremt handikappad av att inte ha huvudprotokollet, och därigenom inte ha hela utlåtandet, (vilket gör att jag inte känner mig helt tillfreds med erbjudandet att tolka rättsläkarutlåtandet, vilket jag vill ha i sin helhet för att kunna göra vettigt) men dina minnesbilder här är faktiskt oförenliga med rättsläkarens angivelser. Den lambda point som hon anger ingångshålet elva centimeter nedanför är toppen på den sneda söm (sutura lambdoidea) som du pratar om. Sutura lambdoidea går i ungefär fyrtiofem graders vinkel utåt nedåt, men vanligen krokigt, så att den går mer utåt närmast lambdapunkten, och mer nedåt längre ut. Ett hål som ligger elva centimeter under lambdapunkten och fyra centimeter från medellinjen, kan alltså uppskattas vara minst sju centimeter rakt under den sneda sömmen helt oavsett hur stor skalle det är fråga om.
Citera
2014-01-26, 13:30
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Plockar hen fram mordvapnet och en video där hen skjuter Marina så...
Ja, då bevis av sådan art inte förebringats tidigare kan Svensson ansöka om resning.
Citera
2014-01-26, 13:39
Bannlyst
Citat:
Jag är extremt handikappad av att inte ha huvudprotokollet, och därigenom inte ha hela utlåtandet, (vilket gör att jag inte känner mig helt tillfreds med erbjudandet att tolka rättsläkarutlåtandet, vilket jag vill ha i sin helhet för att kunna göra vettigt) men dina minnesbilder här är faktiskt oförenliga med rättsläkarens angivelser. Den lambda point som hon anger ingångshålet elva centimeter nedanför är toppen på den sneda söm (sutura lambdoidea) som du pratar om. Sutura lambdoidea går i ungefär fyrtiofem graders vinkel utåt nedåt, men vanligen krokigt, så att den går mer utåt närmast lambdapunkten, och mer nedåt längre ut. Ett hål som ligger elva centimeter under lambdapunkten och fyra centimeter från medellinjen, kan alltså uppskattas vara minst sju centimeter rakt under den sneda sömmen helt oavsett hur stor skalle det är fråga om.

Ja du borde kanske låta bli att gissa och uttala dig om sakkunskap du saknar, tex. rättsmedicin & juridik ?
https://anonfiles.com/file/7b9cb68ef4c9a358bc4a3909205f725e

Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag lägger upp en ny bild utifrån din beskrivning i ett separat inlägg.
Du kan utgå från bilderna ovan, ser fram mot ny sidobild.
Citera
2014-01-26, 13:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ett påsittande skott hade garanterat tarvat massvis med krutstänk också, men man hittade inget i vare sig kropp eller sängkläder. Krutrester påverkas inte av väta om de sitter i sängkläder.

MJ rörde sig då på något sätt i sängen, skottet brinner av på håll. Sannolikt.

Det är ju lite intressant det där med att skottet ska ha avlossats på lite längre håll, i och med att inga krutrester kunde hittas i rummet så tyder det på att vapnet på något sätt varit dolt i en handduk eller liknande, annars borde det ha varit påvisade krutpartiklar i sovrummet.

Tyder på ett mer planerat händelseförlopp enligt mig.
Citera
2014-01-26, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Kan aldrig tänka mig att mordet var planerat innan han sköt henne.Om det skulle vara planerat hur hade han tänkt fortsättningen i så fall?Hade han kunnat fritt förfoga över hus och bil och tömt hennes konton på pengar och sålt saker som har något värde.Hur länge kunde det pågått i så fall?Så länge hon varit försvunnen?
Spontant tycker jag det känns så otroligt korkat.Kan han ha varit så iskall så han förlitat sig på att hon inte skulle ha hittats nån gång?

Tror att han sköt henne på grund av att han känt sig kränkt och inte tänkte igenom följderna.Sen började han planera hur han skulle gå till väga.

Planerat kan ju inbegripa allt från att det var planerat i ett år innan eller att det var planerat två timmar innan. Själv tror jag åt det senare hållet. Jag tror inte åklagaren var så fel ute när han undrade om FS var utåt Sigges väg på kvällen den 27 juli, efter att han bråkat med Marina...
Citera
2014-01-26, 13:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Det som finns ligger i tråden och det är ett blad från Formisto och ett blad från danska rättsläkare.,
Sen ligger hela obduktionsprotokollet i tråden.
Det fanns inget mer av rättsläkarna i resningsmaterialet. Det som alltid finns är bilderna på offret, men av skäl som är förståeligt så lämnas dom sällan ut. I detta fallet va det precis som vanligt.

Tack för att du försökt med bara ett blad av utlåtandet.
Utvidgad obduktionsprtk
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Formisto
http://www.bild.me/bild.php?file=7831420Scan-131222-0001.jpg
Knudsen
http://www.bild.me/bild.php?file=2951328Image_3_.jpg

Till resterande
Jag va alltså enbart intresserad av att få en detaljbeskrivning av Formisto och inte tjafs om andra saker. Det är alltså inget jag bad om.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-26 kl. 14:03.
Citera
2014-01-26, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju lite intressant det där med att skottet ska ha avlossats på lite längre håll, i och med att inga krutrester kunde hittas i rummet så tyder det på att vapnet på något sätt varit dolt i en handduk eller liknande, annars borde det ha varit påvisade krutpartiklar i sovrummet.

Min teori är att varken en vettig undersökning av sovrummet gjordes av Polisen eller deras vovvar vid 1a BPU. Det var nog bara en allmän titt i sängen och desto mer fnitter och kuckilur med sexleksakerna i garderoben.

Vid 2a BPU kollades väl inte efter några krutrester vad jag vet ?
Citera
2014-01-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ja du borde kanske låta bli att gissa och uttala dig om sakkunskap du saknar, tex. rättsmedicin & juridik ?
https://anonfiles.com/file/7b9cb68ef4c9a358bc4a3909205f725e

Du kan utgå från bilderna ovan, ser fram mot ny sidobild.

MEN, FS kan allting om luftspalter, skottvinklar och resten han spekulerar om, precis som du.
Vart tog han sin utbildning om allt detta? Internet?
Citera
2014-01-26, 13:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Min teori är att varken en vettig undersökning av sovrummet gjordes av Polisen eller deras vovvar vid 1a BPU. Det var nog bara en allmän titt i sängen och desto mer fnitter och kuckilur med sexleksakerna i garderoben.

Vid 2a BPU kollades väl inte efter några krutrester vad jag vet ?

Att förundersökningen är rena skämtet är ju ingen hemlighet, men en av hundarna lyckades ju nosa fram hagelgeväret ur en garderob (tror jag det var) så en kruthund bör ju ha varit på plats.

På något sätt lyckades den dömde dölja vapnet så väl att det inte blev krutstänk vare sig på MJ eller i rummet.
Citera
2014-01-26, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju lite intressant det där med att skottet ska ha avlossats på längre håll, i och med att inga krutrester kunde hittas i rummet så tyder det på att vapnet på något sätt varit dolt i en handduk eller liknande, annars borde det ha varit påvisade krutpartiklar i sovrummet.

Det tror jag också. Planerat sedan ståndet växte när Fredrik provsköt armepistolen. En enda anledning behövdes och vart tilldelad honom den 27/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in