Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Jag vill bara säga att dina analyser/illustrationer inte stämmer alls map. MJs skalle.
Hålet i bakre huvudet sitter längre upp i förhållande till skallens nederdel.
Bara någon centimeter nedanför den sneda sömmen (vad den nu heter)
Skottet gick sålunda rakt genom höger hjärnhalva, inte i underkant som det blir i ditt fall.
Du har antagligen använt en skallstorlek som inte matchade MJs, hon hade förmodligen ett avsevärt större huvud än du hittat på dina bilder.
Jag är extremt handikappad av att inte ha huvudprotokollet, och därigenom inte ha hela utlåtandet, (vilket gör att jag inte känner mig helt tillfreds med erbjudandet att tolka rättsläkarutlåtandet, vilket jag vill ha i sin helhet för att kunna göra vettigt) men dina minnesbilder här är faktiskt oförenliga med rättsläkarens angivelser. Den
lambda point som hon anger ingångshålet elva centimeter nedanför är toppen på den sneda söm (
sutura lambdoidea) som du pratar om.
Sutura lambdoidea går i ungefär fyrtiofem graders vinkel utåt nedåt, men vanligen krokigt, så att den går mer utåt närmast lambdapunkten, och mer nedåt längre ut. Ett hål som ligger elva centimeter under lambdapunkten och fyra centimeter från medellinjen, kan alltså uppskattas vara minst sju centimeter rakt under den sneda sömmen helt oavsett hur stor skalle det är fråga om.