2014-02-03, 23:35
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
F.S kommer troligtvis bli dömd utifrån polisens bortprioritering av det fynd som polis inte låtit SKL gå vidare med.

Kom ihåg att inget krutstänk eller bly hittats i Ms kranie.
Inget djurspår på det emballage där M sägs ha lägat i skogen i 2 år. Inte ens ett enda djurhår har fastnat på emballaget eller repen. Vilda djur har inte ens rivit ner det granris som låg på det paket M låg i. M var inte begravd under marken utan låg öppet i skogen.

Hur förklarar du detta?

Det fetade:undersökte man detta överhuvudtaget? I så fall hur?
Citera
2014-02-03, 23:42
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det fetade:undersökte man detta överhuvudtaget? I så fall hur?
De undersökte men hittade inget krutstänk eller bly i kraniet. T.o.m den rättsläkare som obducera Ms kranie bad SKL att undersöka vissa partier, men SKL hittade inget.

Rättsläkaren poängtade en besynnlig iaktagelse att det fanns brunsvart besudling i kraniet som hon inte visste vad det var, och hon misstänkte att besudlingen kunde vart sot.

SKL har inga metoder att analysera just sot, enligt deras underlag.
Citera
2014-02-03, 23:44
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
F.S kommer troligtvis bli dömd utifrån polisens bortprioritering av det fynd som polis inte låtit SKL gå vidare med.

Kom ihåg att inget krutstänk eller bly hittats i Ms kranie.
Inget djurspår på det emballage där M sägs ha lägat i skogen i 2 år. Inte ens ett enda djurhår har fastnat på emballaget eller repen. Vilda djur har inte ens rivit ner det granris som låg på det paket M låg i. M var inte begravd under marken utan låg öppet i skogen.

Hur förklarar du detta?

Krutstänk i kraniet är nog helt uteslutet. Krutrester, bly eller koppar skulle kunna ha hittats runt utgångshålet (som jag menar är i nacken) eller stänk i och runt ingångshålet om Marina hittats tidigare. Jag är rädd att tiden tagit hand om den saken. Sedan hade sådana fynd inte ändrat något i sak utan faktisk förstärkt vad åtalet hävdat. Du menar väl ändå inte att syl eller andra alternativa mordvapen skall upp på banan igen?

Angående djurspår-djurhår förstår jag inte hur de skulle kunna vara viktiga. Skulle Marina ha placerats på fyndplatsen strax innan upphittandet av MP?
Senast redigerad av Texaco-Darrel 2014-02-03 kl. 23:49.
Citera
2014-02-03, 23:44
Bannlyst
Citat:
De undersökte men hittade inget krutstänk eller bly i kraniet. T.o.m den rättsläkare som obducera Ms kranie bad SKL att undersöka vissa partier, men SKL hittade inget.

Rättsläkaren poängtade en besynnlig iaktagelse att det fanns brunsvart besudling i kraniet som hon inte visste vad det var, och hon misstänkte att besudlingen kunde vart sot.

Det låter lite märkligt, med tanke på att det viktigaste beviset för att någon var levande när en brand startade är just sot. Edit: http://www.skl.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/SKL/SKL%20rapport%202011_1_l%C3%A5guppl%C3%B6st.pdf
Här konstaterar SKL att det inte finns några metoder att fastställa att något är sot. Däremot kan man fastställa att det exempelvis inte är växtrester eller mögel. Eftersom ingen misstänker att brandoffer andats in växtdelar utgår man från att det är sot om inget är troligare. Man kan dock inte ge ett resultat av typen +4 utan för nöja sig med sakkunnigutlåtande.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-02-04 kl. 00:00.
Citera
2014-02-03, 23:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Krutstänk i kraniet är nog helt uteslutet. Krutrester, bly eller koppar skulle kunna ha hittats runt utgångshålet (som jag menar är i nacken) eller ingångshålet om Marina hittats tidigare. Jag är rädd att tiden tagit hand om den saken. Sedan hade sådana fynd inte ändrat något i sak utan faktisk förstärkt vad åtalet hävdat. Du menar väl ändå inte att syl eller andra alternativa mordvapen skall upp på banan igen?

Angående djurspår-djurhår förstår jag inte hur de skulle kunna vara viktiga. Skulle Marina ha placerats på fyndplatsen strax innan upphittandet av MP?
Har du något belägg för att krutrester m.m. försvinner på två år?
Citera
2014-02-03, 23:51
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Krutstänk i kraniet är nog helt uteslutet. Krutrester, bly eller koppar skulle kunna ha hittats runt utgångshålet (som jag menar är i nacken) eller ingångshålet om Marina hittats tidigare. Jag är rädd att tiden tagit hand om den saken. Sedan hade sådana fynd inte ändrat något i sak utan faktisk förstärkt vad åtalet hävdat. Du menar väl ändå inte att syl eller andra alternativa mordvapen skall upp på banan igen?

Om jag minns rätt så fanns väl inget koppar i väggen, det hål som polis ansåg att kulan fastnat i.
Det har inte hittats någon rest av vare sig krutrester eller bly i Ms krarnie, Inte ens i "ingångshål"
Metall är metall och det är inget som bryts ner.

Hur kommer det sig att skogens djur låtit M få ligga i fred? Inga rispor alls efter djur efter 2 års tid ute i det vilda.
Citera
2014-02-03, 23:55
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det låter lite märkligt, med tanke på att det viktigaste beviset för att någon var levande när en brand startade är just sot. Har du källa på att det du skriver är sant, eller är det ett nytt påhitt ur buketten med Tulipanlögner?
Enligt SKL så har de inga metoder att undersöka sot men det kanske finns andra instanser som kan anlitas till att analysera sot.
Citera
2014-02-03, 23:57
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du något belägg för att krutrester m.m. försvinner på två år?

Inte alls!

Jag skrev att jag är rädd att tiden tagit hand om den saken. En kropp i föruttnelse vätskar en hel del så det finns en möjlighet att det som var krutrester eller stänk i mycket liten mängd, helt enkelt "sköljts" bort av kroppsvätskor och sönderfallande vävnad.
Citera
2014-02-03, 23:57
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:

Ok, tack!

Vet du var rättsmedicinarens notering om denna besudling i kraniet står att läsa? Är det i rapporten daterad 2013-01-15?
Citera
2014-02-04, 00:00
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ok, tack!

Vet du var rättsmedicinarens notering om denna besudling i kraniet står att läsa? Är det i rapporten daterad 2013-01-15?
Av det polis/åklagare lämnat ut så tror jag att det inte finns att läsa. Men SKL har underlaget.
Citera
2014-02-04, 00:03
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Om jag minns rätt så fanns väl inget koppar i väggen, det hål som polis ansåg att kulan fastnat i.
Det har inte hittats någon rest av vare sig krutrester eller bly i Ms krarnie, Inte ens i "ingångshål"
Metall är metall och det är inget som bryts ner.

Hur kommer det sig att skogens djur låtit M få ligga i fred? Inga rispor alls efter djur efter 2 års tid ute i det vilda.

Du måste nog tänka bort rester I kraniet. Och vad gäller koppar i väggen minns jag inte vad som hittats. Hade Svensson gjort ett bättre jobb med att gröpa ur hålet hade inget hittats. Var står det att läsa att emballaget var helt intakt och utan djurskador?
Citera
2014-02-04, 00:03
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Inte alls!

Jag skrev att jag är rädd att tiden tagit hand om den saken. En kropp i föruttnelse vätskar en hel del så det finns en möjlighet att det som var krutrester eller stänk i mycket liten mängd, helt enkelt "sköljts" bort av kroppsvätskor och sönderfallande vävnad.
SKL har ju undersökt det innehåll M låg i och där har inga rester heller hittats av krutrester,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in