Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Ingenting. Eftersom det "bara" handlar om bevisbedömningen så kommer HD inte att bevilja PT. Bevisfrågemål blir inte bra prejudicerande avgöranden eftersom de är in casu-avgöranden.

Så norra Öland kan andas ut. Saken kommer inte prövas av HD.

Det hördes en kollektiv suck av lättnad över bygden när nyheten kom nu...
Citera
2014-02-04, 11:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Bevisfrågemål blir inte bra prejudicerande avgöranden eftersom de är in casu-avgöranden.
Rätta mig om jag har fel, men jag har inte alltid hundra koll på rättsterminologin. (Det är det kanske fler som inte har, så ett förtydligande kan vara bra).

In casu betyder, vad jag vet, att omständigheterna i fallet enbart gäller i just detta fall och att det därför inte är är av intresse (och därmed kan bli prejudicerande) i andra fall.

Det stämmer, va?
Citera
2014-02-04, 11:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nej efter att ha läst den skiljaktiga meningen framstår det som klart att HD inte kommer att ta i det här.
Den baserar sig på:
Pierre sitter på livstid som han ska! Minst 20 år bakom galler bör det bli...
Då är han närmare 80 år när han får traska ut i friheten igen...
Man kan rimligen anta att han då bör vara tämligen ofarlig för allmänheten.
Det är inte så lätt att slå ihjäl folk och anlägga bränder ifall man tar sig fram via
en rullator till exempel...

Grattis i alla fall till Norra Öland.
Nu kan folket där äntligen få lite ro och frid igen!
Citera
2014-02-04, 11:43
Medlem
Tack för svar CC!

En fråga till: Kan PK, om han under fängelsetiden erkänner hur allt ligger till, att det är han som är GM, men att han inte hade för avsikt att döda Gustaf - att "det bara rann över" (vilket ju jag tror) - och att han därför inte ska dömas för dubbelmord, få resning just därför? Om han också på ett trovärdigt sätt kan få fram det faktum att "ja, jag har gjort fel. Bössan låg ofta i bilen - om jag skulle få syn på nåt rådjur. Men det var därför den var med till Flakeböle. Jag hämtade den aldrig, hade inget uppsåt."

Eller?
Citera
2014-02-04, 11:51
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Rätta mig om jag har fel, men jag har inte alltid hundra koll på rättsterminologin. (Det är det kanske fler som inte har, så ett förtydligande kan vara bra).

In casu betyder, vad jag vet, att omständigheterna i fallet enbart gäller i just detta fall och att det därför inte är är av intresse (och därmed kan bli prejudicerande) i andra fall.

Det stämmer, va?

Det är helt korrekt tempeZZt.

HD:s uppgift är att lämna vägledande (prejudicerande) avgörande som underinstanserna kan rätta sig efter. En enskild bedömning i ett bevismål (tex om blodet på bössan förklarat av den åtalade under just dessa specifika omständigheter) ger ingen som helst vägledning för en underrätt hur de ska göra bedömningen när det dyker upp blod på en annan bössa, ett annat årtionde och på en annan plats eftersom det alltid blir en bedömning i det enskilda fallet och med de specifika omständigheterna.

Jag inte kan se att det finns någon grund för att PK skulle kunna få en ny rättslig prövning annat än att det kliver fram en annan person och erkänner morden och att dennes erkännande får stöd av utredningen. Och ÄR det så, då SKA ju PK ha resning/PT eftersom han då är oskyldig till dessa brott och inte alls ska sitta på livstid.
Citera
2014-02-04, 11:54
Medlem
Fler frågor. När vinner HRs dom laga kraft ? Är det först då PK får överföras från häktet till fängelse ?

Eller är HRs dom fastställd från och med att den blev offentlig ?
Citera
2014-02-04, 11:58
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Tack för svar CC!

En fråga till: Kan PK, om han under fängelsetiden erkänner hur allt ligger till, att det är han som är GM, men att han inte hade för avsikt att döda Gustaf - att "det bara rann över" (vilket ju jag tror) - och att han därför inte ska dömas för dubbelmord, få resning just därför? Om han också på ett trovärdigt sätt kan få fram det faktum att "ja, jag har gjort fel. Bössan låg ofta i bilen - om jag skulle få syn på nåt rådjur. Men det var därför den var med till Flakeböle. Jag hämtade den aldrig, hade inget uppsåt."

Eller?

Nix, det är försent nu. Någon ny prövning kan det inte bli eftersom det inte är nya omständigheter som kommer fram för försvaret. PK har ju vetat hela tiden vad som hände. Han har valt att köra på sin linje och nu är det så det är. Om den möjligheten fanns, att man kunde hävda dråp eller vållande efter att man "dömts färdigt" så skulle det bli en uppsjö av omtagningar. Då skulle alla neka i sten tills de dömdes för mord och sen komma med vållandekortet och då få en ny prövning.

Däremot kan ett eventuellt erkännande från PK påverka den framtida tidsbestämningen. Efter 10 år har PK möjlighet att begära att få sitt straff tidsbestämt. De faktorer som man bland annat tittar på då är hur väl man "rehabiliterats". I denna rehabilitering ingår att ta ansvar för sitt brott och att visa att man är medveten om att man gjort fel och att man inte har för avsikt att återfalla i grov brottslighet.
Citera
2014-02-04, 12:04
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Fler frågor. När vinner HRs dom laga kraft ? Är det först då PK får överföras från häktet till fängelse ?

HovR:s dom vinner laga kraft när överklagandetiden går ut om ingen överklagat domen då. Senast den 4 mars 2014 ska överklagandet ha kommit in till hovrätten. Skrivelsen ska vara ställd till HD men skickas till hovrätten. I överklagandet ansöker man också om prövningstillstånd och motiverar varför:

Högsta domstolen får meddela prövningstillstånd endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta
domstolen; eller
2. det finns synnerliga skäl till en prövning, såsom att det finns grund för resning eller
att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på
grovt förbiseende eller grovt misstag.

Om hovrättsdomen överklagas till HD så vinner hovrättsdomen laga kraft först när HD fattat sitt beslut om att inte pröva målet.
Citera
2014-02-04, 12:10
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T

Ja, det där med fängelse är ju ett eget kapitel. PK kommer fortsätta vara häktad tills han ska börja avtjäna sitt fängelsestraff. Jag är själv inte någon vidare van klient i kriminalvården så jag ska inte svära på det hela men jag tror att fängelsestraffet börjar avtjänas när domen vinner laga kraft. Han får dock avräkna de dagar han suttit i häkte från sitt fängelsestraff.

Och så måste han få en fängelseplats någonstans också. Jag vet att manibland kan få vänta ganska länge på att avtjäna sitt straff vid mindre grov brottslighet men eftersom PK kommer vara häktad i avvaktan på sitt straff så lär det väl ordnas fram något.
Citera
2014-02-04, 12:24
Medlem
Puuuuuh! (Det är inte nordanvinden utan bara en kollektiv suck av lättnad...)

En försenad julklapp som hette duga.

Var kommer han att få sitta av sitt straff? Kan man hoppas på ett erkännande? Andra kända mördare (typ M***s i Malmö) har ju erkänt så småningom. Ölandsbladets reportrar får väl komma på regelbundna besök...

Citera
2014-02-04, 12:33
Medlem
MoLoKs avatar
Om PK efter ett tag får för sig att erkänna Flakebölemorden så innebär det, indirekt, att han även erkänner Mellbymorden.

Tåget har gått för LK i vilket fall som helst. Fega stackare.
Citera
2014-02-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ja, det där med fängelse är ju ett eget kapitel. PK kommer fortsätta vara häktad tills han ska börja avtjäna sitt fängelsestraff. Jag är själv inte någon vidare van klient i kriminalvården så jag ska inte svära på det hela men jag tror att fängelsestraffet börjar avtjänas när domen vinner laga kraft. Han får dock avräkna de dagar han suttit i häkte från sitt fängelsestraff.

Och så måste han få en fängelseplats någonstans också. Jag vet att manibland kan få vänta ganska länge på att avtjäna sitt straff vid mindre grov brottslighet men eftersom PK kommer vara häktad i avvaktan på sitt straff så lär det väl ordnas fram något.
Han får stanna i häkte tills det finns en verkställbar dom. Alltså en dom som vunnit laga kraft. Överklagar han till HD (och det gör väl nära 100% av de livstidsdömda) och det blir ett avslag kommer han troligen att flyttas till anstalt runt 15-20 mars. Då hamnar han först på Kumlas riksmottagning någon månad för att utredas och under den tiden fattas det beslut om var återstoden av verkställigheten ska ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in