2014-02-03, 20:11
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Du kan gå till din lokala vårdcentral och be en sjuksköterska sätta injektionen. Vad beträffar 1 års kontrollen så är det upp till dig själv, har du inte blivit kallad är det bara att ligga på eller skita i det och bara se till att du får ut dina injektioner.

/ Leif

Tack Leif.

Min fråga var dock en följdfråga till ett tidigare inlägg, där jag berättade att sköterskan på min VC har börjat knorra. Senast så sa hon att jag var tvungen att få min läkare att ändra "i pappren" om de skulle fortsätta sätta var 8:e vecka, eftersom hon läste att intervallet skulle vara 12-14v. Och jag är rädd att min läkare tvingar tillbaka mig på det längre intervallet, om jag kontaktar honom. (Som det är nu så förnyas recepten så att jag kan ta ut var 8:e vecka, trots att han sa att jag skulle ha 10 eller 12v. intervall (minns inte exakt). Jag skrev även i det inlägget att jag försökt byta läkare/mottagning, men att jag då fick beskedet att de var lika upptagna.

Därav funderingen kring att sätta själv.
Citera
2014-02-03, 21:01
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Tack Leif.

Min fråga var dock en följdfråga till ett tidigare inlägg, där jag berättade att sköterskan på min VC har börjat knorra. Senast så sa hon att jag var tvungen att få min läkare att ändra "i pappren" om de skulle fortsätta sätta var 8:e vecka, eftersom hon läste att intervallet skulle vara 12-14v. Och jag är rädd att min läkare tvingar tillbaka mig på det längre intervallet, om jag kontaktar honom. (Som det är nu så förnyas recepten så att jag kan ta ut var 8:e vecka, trots att han sa att jag skulle ha 10 eller 12v. intervall (minns inte exakt). Jag skrev även i det inlägget att jag försökt byta läkare/mottagning, men att jag då fick beskedet att de var lika upptagna.

Därav funderingen kring att sätta själv.

Du kan även gå till en privat mottagning och få det gjort där, eller så tittar du på instruktionsvideos på youtube. Ska du börja sätta själv råder jag dig att dela upp 4ml på två sprutor och sedan injicera i vardera skinka. Det kan vara lite väl besvärligt att skjuta i sig 4ml på en och samma gång. Delar du upp det, sätter du 2ml först. Vilar lite och sedan skjuter du in resterande 2ml.

Har du ingen vän som kan hjälpa dig? Någon som brukat steroider tidigare som kan hjälpa dig?

/ Leif
Citera
2014-02-03, 21:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Då har man börjat behandlingen på Nebido

Känns bra, endast lite öm, nu är det bara att köra på
Ömhet är ett tecken på att injiceringen gjorts för snabbt, när det görs under 3 minuter på mig så får jag inte ens tillfällig ömhet, görs det under 2 minuter har jag ömhet vid injektionsstället för resten av dagen, görs det snabbt kan det ta flera dagar innan ömheten försvinner helt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-02-03 kl. 21:06.
Citera
2014-02-03, 21:10
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ömhet är ett tecken på att injiceringen gjorts för snabbt, när det görs under 3 minuter på mig så får jag inte ens tillfällig ömhet, görs det under 2 minuter har jag ömhet vid injektionsstället för resten av dagen, görs det snabbt kan det ta flera dagar innan ömheten försvinner helt.
Kom ihåg att det var hans första spruta, sedan känns Nebido lite som en hästspark i arslet, jämför med Galenika.

/ Leif
Citera
2014-02-03, 21:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kom ihåg att det var hans första spruta, sedan känns Nebido lite som en hästspark i arslet, jämför med Galenika.

/ Leif
Det är 3:e gången jag börjar med nebido och märkt av samma sak varje gång.
Citera
2014-02-04, 02:34
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Du kan även gå till en privat mottagning och få det gjort där, eller så tittar du på instruktionsvideos på youtube. Ska du börja sätta själv råder jag dig att dela upp 4ml på två sprutor och sedan injicera i vardera skinka. Det kan vara lite väl besvärligt att skjuta i sig 4ml på en och samma gång. Delar du upp det, sätter du 2ml först. Vilar lite och sedan skjuter du in resterande 2ml.

Har du ingen vän som kan hjälpa dig? Någon som brukat steroider tidigare som kan hjälpa dig?

/ Leif

Ok, skall testa att sätta själv för att slippa tjat och misstänksamhet från vraket på min VC. Jag kan nog sätta själv om jag får köpa sprutor på Apoteket. Testade en liten kur för en väldans massa år sedan (Deca/Win inject) och det gick ok den gången. Men, som du skriver, 4 ml är en jävla massa mer än 1 ml. Jag brukar bli stum och öm i aset efter inj. på VC. Att dela på 2 låter som en bra ide. Jag testart.

Tyvärr så umgås jag inte med någon som är (bekänd) brukare för tillfället, så jag får väl försöka undvika att darra på handen
Citera
2014-02-04, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag kan nog sätta själv om jag får köpa sprutor på Apoteket.

Du kan inte köpa sprutor på apoteket, detta är stoppat sedan något år tillbaka. Dvs din läkare på vårdcentralen måste då skriva ett recept/intyg för att du ska få ut sprutorna. Annars kanske du kan köpa sprutorna online men jag skulle aldrig göra det då jag hört skräckhistorier om detta.
Citera
2014-02-04, 15:03
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gasp-
Du kan inte köpa sprutor på apoteket, detta är stoppat sedan något år tillbaka. Dvs din läkare på vårdcentralen måste då skriva ett recept/intyg för att du ska få ut sprutorna. Annars kanske du kan köpa sprutorna online men jag skulle aldrig göra det då jag hört skräckhistorier om detta.

Det kan du visst göra, finns tråd om det här på f12. Det går även bra att beställa av någon shop inrikes.

/ Leif
Citera
2014-02-04, 15:10
Bannlyst
Citat:
Det kan du visst göra, finns tråd om det här på f12. Det går även bra att beställa av någon shop inrikes.

/ Leif

Du menar det går bra att köpa sprutor på apoteket? Jag var där häromdagen och frågade om just det och fick ett blankt nej.
Citera
2014-02-04, 15:15
Medlem
Kan jag gå ner på vårdcentralen och ta blodprov för att kolla testosteronnivåerna själv, eller måste det vara på uppgift från min läkare?
Citera
2014-02-04, 18:02
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gasp-
Du menar det går bra att köpa sprutor på apoteket? Jag var där häromdagen och frågade om just det och fick ett blankt nej.

Ja det går alldeles ypperligt. Plockade själv ut 100 kanyler förra veckan. Funkar det inte på ett ställe går man vidare till nästa. Som jag tidigare nämnde finns det en tråd, läs i den. Slut diskuterat.

/ Leif
Citera
2014-02-04, 18:03
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Kan jag gå ner på vårdcentralen och ta blodprov för att kolla testosteronnivåerna själv, eller måste det vara på uppgift från min läkare?

Är det via VC du får behandling? Du ska vända dig till den vårdenhet som behandlar dig.

/ Leif
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in