2014-02-03, 13:48
Medlem
Jag studerar 100% nu. Men ser lite smaskiga kurser på några få poäng som är öppna för sen anmälan som jag funderar på att ta. Kan man bara skicka in en sen anmälan utan problem? Vore tråkigt om jag skrevs över till den nya kursen.
Citera
2014-02-03, 15:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag studerar 100% nu. Men ser lite smaskiga kurser på några få poäng som är öppna för sen anmälan som jag funderar på att ta. Kan man bara skicka in en sen anmälan utan problem? Vore tråkigt om jag skrevs över till den nya kursen.
Självklart kommer ingenting hända.
Citera
2014-02-03, 15:31
Medlem
Hermansssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Om du går på ett program rekommenderar jag att du skickar ett mail till din programansvarig och meddelar att du tänker läsa några poäng ytterligare.

Inte säkert att denne bryr sig, det skiljer från skola till skola, men hellre ett mail i onödan än att det blir något tjafs. Vissa skolor har policies att man måste "ansöka" eller åtminstone meddela att man tänker läsa mer. Detta då de vill säkerställa att dina betyg på programmet är tillräckliga för att inte avråda dig från att läsa mer (eftersom dåliga betyg skadar skolans rykte och anslag).
Citera
2014-02-03, 15:56
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanssson
Om du går på ett program rekommenderar jag att du skickar ett mail till din programansvarig och meddelar att du tänker läsa några poäng ytterligare.

Inte säkert att denne bryr sig, det skiljer från skola till skola, men hellre ett mail i onödan än att det blir något tjafs. Vissa skolor har policies att man måste "ansöka" eller åtminstone meddela att man tänker läsa mer. Detta då de vill säkerställa att dina betyg på programmet är tillräckliga för att inte avråda dig från att läsa mer (eftersom dåliga betyg skadar skolans rykte och anslag).
Jag studerar ett program och har aldrig varit med om detta.
Citera
2014-02-03, 16:07
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Samma här, aldrig haft några problem med att läsa extrakurser.
Citera
2014-02-03, 16:08
Medlem
Hermansssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Det kanske mer är när man ska snabba upp programtempot genom att läsa kurser tidigare än de kommer i kursplanen som det är aktuellt. Jag menade bara att han kan ju höra efter, om han vill vara 110% säker på att det bara är att köra på.
Citera
2014-02-03, 18:41
Medlem
En dum fråga men bättre att fråga än att förbli dum; Om man vill börja på högskola efter sommaren(lovet) i September eller vad det är nu, visst ska man söka innan den 15 april?
Citera
2014-02-03, 18:42
Medlem
Hermansssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
En dum fråga men bättre att fråga än att förbli dum; Om man vill börja på högskola efter sommaren(lovet) i September eller vad det är nu, visst ska man söka innan den 15 april?

Japp, stämmer bra
Citera
2014-02-03, 18:42
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj

Japp, 17 mars öppnar anmälan: https://www.antagning.se/sv/Kalender/Mars-/Anmalan-till-hostterminen-oppnar/
Citera
2014-02-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanssson
Japp, stämmer bra

Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Japp, 17 mars öppnar anmälan: https://www.antagning.se/sv/Kalender/Mars-/Anmalan-till-hostterminen-oppnar/

Okej grymt, tack för svar. Då ska jag vara beredd och ansöka direkt den 17 mars. Tänkte planera nu vilka jag ska söka till i ordning och sen bara gå in och fixa det den 17de mars
Citera
2014-03-10, 13:44
Medlem
Halloj,

Bumpar den här.

Ska söka till högskola till hösten och undrar hur poängen räknas vid ansökan. Jag vet att:

- Man kan bli antagen till max 45HP per termin
- Program räknas som 30HP vid ansökan

Tanken är att jag ska söka två program. Det ena på halvfart och det andra på helfart. Räknas programmet på halvfart som 15HP vid ansökan eller 30HP?

Placebo, undrar om jag inte frågat det här innan...
Citera
2014-03-10, 13:51
Medlem
Snart öppnar ju anmälan till kurserna som börjar i höst. Ska söka för första gången och undrar om man bara ragnordnar de man vill söka till på antagning.se när anmälan öppnat? För har just nu 3 program på 3 olika högskolar som jag tänkte söka till, har rangordnat dom. Eller är det något annat man ska göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in