2014-02-03, 14:18
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
Det är ingen skillnad. Polisen pratar endast om "polisiärt uppklarat" när det gäller grova brott eftersom det endast är då som media är intresserad av det.

Bullshit. Polisiärt uppklarat kan vilket dussinbrott som helst vara när polisen eller "alla" vet. Problemet är att bevisen inte räcker för en fällande dom.

I detta fallet tror jag faktiskt inte det är polisiärt uppklarat. Tystnaden tyder på att snubben är släppt. Hade polis/åklagare haft tillräckligt med kött på benen för att kalla det uppklarat hade åtal väkts.
Senast redigerad av Noxyl 2014-02-03 kl. 14:27.
Citera
2014-02-03, 14:41
Medlem
Minimois avatar
Jag tror tvärtom att det snart kommer ett åtal mot RO, som deltog via videolänk igen i torsdags. Målsägarbiträde är på gång, efter framställan. Så långt gick det inte i t ex cold case Pernilla Theorin.
Citera
2014-02-03, 15:01
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Bullshit. Polisiärt uppklarat kan vilket dussinbrott som helst vara

Ja, och om du läst mina svar ordentligt så är det precis detta jag skrev. Det var Brottsutredning som menade att det endast gällde grövre brott och då skrev jag att anledningen att polisen [i media] endast pratar om Polisiärt uppklarat när det gäller grövre brott är för att det är endast dessa brott som media är intresserade av. Begreppet [polisiärt] Uppklarat gäller alla brott oavsett dignitet. Därav skrev jag som exempel att även en bot innebär att brottet anses uppklarat.

Citat:
när polisen eller "alla" vet. Problemet är att bevisen inte räcker för en fällande dom.

Bullshit. Definitionen är inte när polisen eller alla vet. Är du efterbliven? Läs mitt tidigare inlägg så ser du att det är åtalsbeslutet (eller efter godkänt strafföreläggande eller godkänt föreläggande av ordningsbot) som avgör om ett brott är uppklarat eller inte. Nu börjar detta dock likna OT och vill någon fortsätta diskussionen bör den väl flytta till lämplig tråd, även om den ur mitt perspektiv är avklarad. Har förtydligat vad som gäller, och det får räcka.
Citera
2014-02-03, 15:04
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Jag tror tvärtom att det snart kommer ett åtal mot RO, som deltog via videolänk igen i torsdags. Målsägarbiträde är på gång, efter framställan. Så långt gick det inte i t ex cold case Pernilla Theorin.

Blev han omhäktad i torsdag? Hur länge? Har du uppgift rörande eventuellt fastställt datum för huvudförhandling?
Citera
2014-02-03, 15:40
Medlem
Citat:
Blev han omhäktad i torsdag? Hur länge? Har du uppgift rörande eventuellt fastställt datum för huvudförhandling?

Han blev omhäktad i fredags och ska sitta häktad till den 13/2. Tyvärr inget i tidningarna om det. Jag ringde Stockholms tingsrätt och frågade. Målnummer B17300-13 om ni vill verifiera.
Citera
2014-02-03, 15:50
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Han blev omhäktad i fredags och ska sitta häktad till den 13/2. Tyvärr inget i tidningarna om det. Jag ringde Stockholms tingsrätt och frågade. Målnummer B17300-13 om ni vill verifiera.

Kanon, bra jobbat.

Du var inte en av dom vänner/bekanta till RO som blev kallade till förhör va?
Citera
2014-02-03, 15:51
Medlem
Minimois avatar
Vad trist när folk dementerar fakta med vad de tror. LeBoeuf, kan du ha påverkats av inläggen i tråden där skribenter förväntade sig omhäktning i fredags, och utifrån det ha hört att omhäkningsförhandlingen var i fredags?
Citera
2014-02-03, 15:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Bullshit. Polisiärt uppklarat kan vilket dussinbrott som helst vara när polisen eller "alla" vet. Problemet är att bevisen inte räcker för en fällande dom.

I detta fallet tror jag faktiskt inte det är polisiärt uppklarat. Tystnaden tyder på att snubben är släppt. Hade polis/åklagare haft tillräckligt med kött på benen för att kalla det uppklarat hade åtal väkts.

Ännu en konspirationsteoretiker som var fel ute. Igen.

Det skojigaste i dessa krimtrådar är att så fort någon suttit mer än en månad så går det alltid igång personer på att detta är ett tecken på att man inte har bevis och att den häktade snart kommer att släppas. Som om det inte vore fullt normalt att folk sitter häktade i både 3,4,5 och 6 månader därför att utredningen tar tid att föra fram till en färdig förundersökning och åtal. Enda förklaringen är att ni helt saknar erfarenhet av eller insikter i kvalificerat utredningsarbete. I vilken sådan utredning kan man ha huvuddragen fullt klara för sig ganska tidigt i processen, men ändå behöva månader av hårt arbete för att få alla detaljer på plats.
Citera
2014-02-03, 16:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Avdelning 1
PROTOKOLL
2014-01-30
Häktningsförhandling i
Stockholm
Aktbilaga 31
Mål nr
B 17300-13
Tid: 13.30-14.30
Åtal ska vara väckt senast den 13 februari 2014 kl. 11.00

Dagboksblad
https://anonfiles.com/file/d66bcaac78f5a4947ea4556db47dd51c
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-03 kl. 16:03.
Citera
2014-02-03, 16:09
Medlem
Minimois avatar
Citat:

Annars hade jag inte skrivit det.

Jag hade häktningsprotokollet redan i torsdags eftersom RO omhäktades tidigt på eftermiddagen.
Citera
2014-02-03, 16:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Avdelning 1
PROTOKOLL
2014-01-30
Häktningsförhandling i
Stockholm
Aktbilaga 31
Mål nr
B 17300-13
Tid: 13.30-14.30
Åtal ska vara väckt senast den 13 februari 2014 kl. 11.00

Dagboksblad
https://anonfiles.com/file/d66bcaac78f5a4947ea4556db47dd51c
Jaha, RO har börjat överklaga häktningar igen. Det har man ju i allmänhet inte så mycket för, men säger en del om hans inställning.
Citera
2014-02-03, 17:18
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Att ett brott är polisiärt uppklarat har inga juridiska implikationer och ingen straffrättslig definition. Det är en definition som tagits fram för polisens interna styrning samt för att kunna föra mer specifik statistik över hur bra polisen jobbar.

Denna statistik och styrning är något olycklig eftersom det i teorin kan skapa utredningsgrupper som inte nödvändigtvis strävar efter att lösa brott och "hitta mördaren", utan höja procenten för polisiärt uppklarade brott. Detta innebär att det blir mycket lockande för polisen att köra stenhårt på en MGM om man har tillräckligt för att få fram ett åtalsbeslut på personen ifråga, även om polisen har tvivel på om det är rätt GM eller ej. Lyckligtvis är det rätt GM i 9 fall av 10, vilket innebär att konsekvensen av denna styrning inte blir alltför negativt sett till den totala mängd utredningar som görs. Däremot kan det naturligtvis har stora negativa konsekvenser för enskilda fall. Träffsäkerheten 1 av 10 genererar många polisiärt uppklarade fall där fel GM hittats
Hur har du fått för dig att det begreppet "polisiärt uppklarat" är något som används när statistik beräknas?

Du verkar ha tagit det där ur arslet, ingen officiell statistik har kategorin "polisiärt uppklarat" eftersom inget av utredningssystemen (och då tänker jag särskilt på RAR) har en sådan kategori för en avslutning av ett ärende.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jaha, RO har börjat överklaga häktningar igen. Det har man ju i allmänhet inte så mycket för, men säger en del om hans inställning.
Det gör det. Det tyder också på att åklagaren sagt att de behöver ännu mer tid för utredning, annars hade RO lugnt inväntat åtalet. Det gör mig lite förvånad, inte för att det är ovanligt att åklagare försöker dra ut på häktningstider (för det brukar de) utan för att en sådan här utredning när man väl har en misstänkt torde vara rätt okomplicerad och kort.
Senast redigerad av DrBrasa 2014-02-03 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in