Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Jag kan definitivt hålla med om det första stycket. Det har blivit någonting vanligt förekommande att man, istället för att propagera för överviktiga kvinnors rätt att känna sig tillfreds med sina kroppar, helt enkelt går till frontalangrepp mot smalare kroppar, vilket i slutändan inte hjälper någon att må bättre. Däremot kan det mycket väl finnas en poäng i att kritisera exempelvis modemagasin som enbart visar upp smala kvinnor, då detta i slutändan förstärker ett ohälsosamt ideal hos många.
Sedan måste jag ju konstatera att det fortfarande måste ses som betydligt mindre accepterat att vara överviktig. Det illustreras ju tillräckligt tydligt enbart av svaren i den här tråden. Personligen är jag väl en relativt smäcker individ, som under tonåren bitvis var väldigt smal, och jag kan ändå inte påstå att jag någonsin haft några påtagliga komplex över detta.
Vidare måste jag också undra vad du menar med "naturligt smal", har man ett BMI under 18,6, som är gränsen för undervikt, skulle jag ändå vilja påstå att man har passerat gränsen för vad det innebär att vara naturligt smal, och det anses trots allt vara en hälsorisk.
Jo det inser jag också, att det fortfarande ses som mindre accepterat att vara överviktig, men om det fortsätter så här vem vet vad som händer? Människor är lättpåverkade, vi tycker att saker är snyggt p.g.a. yttre påverkan, till väldigt stor del den påverkan som media har. Jag känner inte direkt att det här är något stort problem i nuläget, ville mer poängtera hur idiotiska folks metoder till att öka en människas kroppsacceptans är.
Jag kan inte heller påstå att jag har några
större komplex över detta, men det har ändå fått mig att ifrågasätta min kropp en aning. Ser jag benig ut? Finns det inget att ta på? Vill män ha kurvor? Typ såna grejer. Jag vet att man fullständigt ska skita i vad andra tycker, men det har hur som helst gjort mig mer medveten om min kropp, dock inte på ett speciellt positivt sätt.
Jag är 170 cm lång och väger runt 52 kg. När jag mäter mitt BMI hamnar jag på något underviktig, men jag äter fortfarande mycket och tränar sällan och gör ingenting för att på något sätt svälta mig eller gå ner i vikt. Därför måste säga att jag är naturligt smal.
Citat:
Ursprungligen postat av
fckingfever
För det är så väldigt unikt här i världen då eller...?
Det är du som läser in för mycket i det här. Om jag lägger upp det såhär: Ingen tycker att det är fult att vara smal precis som ingen tycker det är fult att vara tjock. Men ändå väljer du själv att tro det, för att du bryr dig om vad andra tycker. Så sluta att göra det så ska du se att du blir lyckligare!
Fast det påverkar ju fortfarande vad jag tycker om mig själv, alla bilder och texter om folks kroppar får en genast att börja reflektera över sin egen kropp som man kanske tidigare inte ens tänkte speciellt mycket på, det är sånt som gör mig lite irriterad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Loveaffair
Hej!
Kan absolut förstå vad du menar samtidigt som jag inte direkt tycker det skapar någon större komplexbild. Än är det fortfarande en "självklarhet" och ett mål för de allra flesta kvinnor att vara smala eller vältränade. Varpå modeindustrin fortfarande till 99 % har och promotar underviktiga.
Men vad jag verkligen kan hålla med om är detta mönster som i princip återfinns i de flesta av väldigt känsloladdade, moderna och "vänstervridna" frågor. Är ju samma sak som med ex. etnicitet. Man har bestämt sig för att ta fighten mot rasismen och går så långt att man börjar klanka ner på sin egna kultur och utseende, för att på något sätt försöka rätta till och kompensera för olikheterna. Det är exakt samma typ av beteende som när det spys galla över bilder på smala personer och tjocka hyllas.
Tanken är god, då det i båda fallen rör sig om ett försök att slå hål på myter, låg självkänsla och förakt men när man i ex ett nummer av veckorevyn postar ett reportage med en bild på en 150 kgs tjej som är sååå lycklig över sitt yttre, har man tagit diskussionen ifrån att försöka skapa kunskap och tolerans för hur en normal kvinna kan se ut, till att heja på sjuklig fetma.
Ja, vad kan man säga. Det finns en anledning till att jag inte kan med vänsterfolk. De bortser från sunt förnuft och logik och tänker bara på att alla ska må så bra som möjligt. Återigen fint tänkt men väldigt naivt, inte minst när de själva missar att de egentligen inte är bättre än de personer som klankar ner på tjocka när de gör det mot smala. Och inte bättre än en rasist som hånar och kränker en invandrares ursprung och kultur än när de försöker förlöjliga och håna vad som anses svenskt. De är väldigt måna om att alla människor ska må så bra som möjligt. Även om det innebär att man klassar något som inte är normalt som normalt. Man ändrar helt enkelt sanningen till en påhittad och mer pragmatisk. Detta gäller dock inte för dig som tillhör normen, i detta fall smala personer. Där är det istället fritt fram att spotta ur sig exakt vad som helst. Gärna på sociala medier där du kan använda detta som ett sätt att hävda dig om din egen godhet. Att DU minsann inte är ytlig utan står på de svagas sida. Att kroppsideal gör dig rosenrasande, att bilder på smala kvinnor är vidriga.
Synd att de inte lyckades tänka en gång extra..
Ja precis, de har liksom inte tänkt igenom sina propageranden ordentligt och tror att de gör en sån himla god gärning för samhället och är SÅ pk när de i själva verket beter sig likadant som sina motståndare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karmellkungen
Definiera "smal" TS, med en bild kanske?
Behöver inte vara på dig, men en person som är lika smal.
Är väl i storlekt med Kiera Knightly ungefär:
http://www.planetradiocity.com/home/images/mr_photo_features/Keira-Knightley-hot-sexy-2i_6182010121461.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Brofessor
Tycker den här bilden sammanfattar det hela
http://i.imgur.com/UqXucoS.jpg?
Var det för övrigt någon som hörde hur Kakan klankade ner på Beyonce i morgonpasset i p3 nu på morgonen?
Givetvis tyckte Kakan att hon själv va kurvig och fin medans hon gav Beyonce en fin diss.

Ja, precis såna här grejer jag syftar på

Så idiotiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mvk
Det där med att "jag äter som en gris men går ändå inte upp i vikt" måste vara århundradets skitsnack.
Har träffat flera och när du kollar på vad dom faktiskt äter så äter dom som 7-åriga flickor.
Lite gröt.
Nån frukt som mellanmål.
2 mackor.
Thaikäk till lunch med halva tallriken kvar.
osv osv.
Det är snyggt med former men när man ser såna här
fetknoppar posta bilder på Marilyn Monroe med tillhörande citat om naturlig skönhet på Facebook så vill man bara spy.
Naturlig skönhet går före silicon och plast alla dagar men det ger inte folk en ursäkt att sunka ner sig själva.
Former är snyggt OM dom sitter på rätt ställen:
http://galleries.sterlingcash.com/1/pics/ibwf/blackbabydoll/08.jpg
Nej det är inte fult att vara smal, det "ouppnåeliga" kommer alltid att betraktas som idealet.
Magrutor på män, stora välformade bröst och rumpa på kvinnor....
Fast jag äter som en normal människa, ibland väldigt onyttigt och stoppar i mig en hel del sötsaker. Jag går sällan upp mer än nåt kilo och pendlar alltid mellan +-2 kg eller så. Jag har altagligen en väldigt bra ämnesomsättning vilket jag självklart är tacksam för, är hellre lite för smal än för tjock, men tycker bara att folk misslyckas i sitt sätt att propagera på.