2014-02-03, 11:27
Medlem
meowglows avatar
Lagom är bäst.
Finns inget sexigt med en knotig benget och inte heller någon med dallrande fettvalkar.
Men det är ju tur att smaken är som baken.
Citera
2014-02-03, 11:40
Medlem
Ja, smaken är verkligen som baken. Förstår inte hur vissa orkar slänga sina komplex på omgivningen hela tiden. Kommer alltid att finnas tjejer med komplex i någon riktning. Hur kan man ta dem på allvar?
Citera
2014-02-03, 12:41
Medlem
LillePs avatar
Smaken är som bakem helt enkelt, är inte svårare än så.
Citera
2014-02-03, 12:52
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Ja, en sak är i alla fall säker; övervikt är bra mycket mer ohälsosamt än "undervikt". Som art är människan inte gjord för att äta så mycket som vi gör, i alla fall var det låååångt ifrån standard när vi var nomader och jagade och samlade. Ötzi till exempel, ismannen från italienska Alperna, var sannolikt en mycket smal och tanig man, med förmodligen var han normalviktig för den tiden.

Andelen överviktiga ökar enormt i samhället, och lösningen på det är inte att försöka normalisera övervikt, utan att försöka sätta människor i rörelse, gärna i tidig ålder så det känns naturligt att träna. Dock tycker jag inte att man ska skämmas över sin vikt (åt endera hållen), men är man överviktig gör man mycket klokt i att försöka bli av med vikten, då det i längden ofta slutar illa. Japanska sumobrottare lever i snitt 10 år kortare än övriga befolkningen, till exempel.
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2014-02-03 kl. 12:58.
Citera
2014-02-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trololdeg
Det här är kanske fel ställe att placera den här tråden, jag vet inte..

Blir så irriterad på alla reaktioner som strömmar in så fort en person (för det mesta en kvinna) i film och media inte bara råkar vara normalviktig utan smal. Öser in kommentarer om att hon ser äcklig och ohälsosam ut samt att hon borde gå upp i vikt. De är som att folk tar för givet att man svälter sig själv och tränar som en dåre bara för att man råkar ha mindre fett på kroppen. De inser liksom inte att det finns folk som är smala till naturen och faktiskt har svårt att gå upp i vikt. Överallt finns blider på kurviga kvinnor vs. smala kvinnor med en text i stil med "since when is this more beautiful than this" och ständigt ska denna kurviga kropp hyllas hit och dit. Visst, jättebra att större kvinnor kan känna sig mer bekväma med sina kroppar, men det propageras helt på fel sätt.

Jag som själv alltid har varit väldigt smal till naturen och aldrig går upp i vikt trots att jag äter mycket och sällan tränar, börjar få komplex av detta. Jag blir ständigt påmind om att det verkar bli allt mindre accepterat att vara smal vilket har lett till att jag börjat se mer negativt på min kropp som jag aldrig tidigare haft några komplex för. Det jag känner håller på att hända är alltså att samtidigt som man försöker få en grupp i samhället att må bättre, trycker man ner en annan vilket inte på något sätt löser kroppsideals-problematiken.

Hur tänker folk egentligen?

Sen är det kul att det står "kurvig" när kvinnor ska välja vikt på datingsidor. Medan män kan välja mellan "spinkig, fet, vältränad".

Feminismen är inte logisk.

Som den där pizzanyheten. Någon pizzeria gjorde pizzor i mindre storlek som dom kallade "tjejpizzor". Feminister blev rasande och sa att det var kvinnoförnedrande. Men på samma gång står ett gäng feministiska demonstrater på någon gata, och på deras plakat står det "Vi vill inte bli behandlade jämställt som män". Eller ett bättre exempel är ju alla feminister som vill ha jobb, men på samma gång så vill dom att män ska betala för deras dejt.

Dom har ingen konsistens överhuvudtaget. Det vittnar väldigt väl till att kvinnor inte har vad som krävs för att bestämma. Dom är helt enkelt ansvarslösa barn som tar saker för givet. Dom vill kunna glida på mäns räkmacka utan att ta ansvar.
Citera
2014-02-03, 13:08
Medlem
I nio av tio fall så är det avundsjuka kvinnor som hackar på kvinnor som har lyckats. bara att läsa skitbladet och kolla vilka det är som kritiserar "kändisar". Jag skulle inte bli förvånad om det var så i detta fall också.
Citera
2014-02-03, 13:41
Medlem
Det har alltid varit fult med för smala människor. Oavsett kön.
Citera
2014-02-03, 13:48
Medlem
Trololdegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag kan definitivt hålla med om det första stycket. Det har blivit någonting vanligt förekommande att man, istället för att propagera för överviktiga kvinnors rätt att känna sig tillfreds med sina kroppar, helt enkelt går till frontalangrepp mot smalare kroppar, vilket i slutändan inte hjälper någon att må bättre. Däremot kan det mycket väl finnas en poäng i att kritisera exempelvis modemagasin som enbart visar upp smala kvinnor, då detta i slutändan förstärker ett ohälsosamt ideal hos många.

Sedan måste jag ju konstatera att det fortfarande måste ses som betydligt mindre accepterat att vara överviktig. Det illustreras ju tillräckligt tydligt enbart av svaren i den här tråden. Personligen är jag väl en relativt smäcker individ, som under tonåren bitvis var väldigt smal, och jag kan ändå inte påstå att jag någonsin haft några påtagliga komplex över detta.

Vidare måste jag också undra vad du menar med "naturligt smal", har man ett BMI under 18,6, som är gränsen för undervikt, skulle jag ändå vilja påstå att man har passerat gränsen för vad det innebär att vara naturligt smal, och det anses trots allt vara en hälsorisk.

Jo det inser jag också, att det fortfarande ses som mindre accepterat att vara överviktig, men om det fortsätter så här vem vet vad som händer? Människor är lättpåverkade, vi tycker att saker är snyggt p.g.a. yttre påverkan, till väldigt stor del den påverkan som media har. Jag känner inte direkt att det här är något stort problem i nuläget, ville mer poängtera hur idiotiska folks metoder till att öka en människas kroppsacceptans är.

Jag kan inte heller påstå att jag har några större komplex över detta, men det har ändå fått mig att ifrågasätta min kropp en aning. Ser jag benig ut? Finns det inget att ta på? Vill män ha kurvor? Typ såna grejer. Jag vet att man fullständigt ska skita i vad andra tycker, men det har hur som helst gjort mig mer medveten om min kropp, dock inte på ett speciellt positivt sätt.
Jag är 170 cm lång och väger runt 52 kg. När jag mäter mitt BMI hamnar jag på något underviktig, men jag äter fortfarande mycket och tränar sällan och gör ingenting för att på något sätt svälta mig eller gå ner i vikt. Därför måste säga att jag är naturligt smal.

Citat:
Ursprungligen postat av fckingfever
För det är så väldigt unikt här i världen då eller...?
Det är du som läser in för mycket i det här. Om jag lägger upp det såhär: Ingen tycker att det är fult att vara smal precis som ingen tycker det är fult att vara tjock. Men ändå väljer du själv att tro det, för att du bryr dig om vad andra tycker. Så sluta att göra det så ska du se att du blir lyckligare!

Fast det påverkar ju fortfarande vad jag tycker om mig själv, alla bilder och texter om folks kroppar får en genast att börja reflektera över sin egen kropp som man kanske tidigare inte ens tänkte speciellt mycket på, det är sånt som gör mig lite irriterad.

Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Hej!

Kan absolut förstå vad du menar samtidigt som jag inte direkt tycker det skapar någon större komplexbild. Än är det fortfarande en "självklarhet" och ett mål för de allra flesta kvinnor att vara smala eller vältränade. Varpå modeindustrin fortfarande till 99 % har och promotar underviktiga.

Men vad jag verkligen kan hålla med om är detta mönster som i princip återfinns i de flesta av väldigt känsloladdade, moderna och "vänstervridna" frågor. Är ju samma sak som med ex. etnicitet. Man har bestämt sig för att ta fighten mot rasismen och går så långt att man börjar klanka ner på sin egna kultur och utseende, för att på något sätt försöka rätta till och kompensera för olikheterna. Det är exakt samma typ av beteende som när det spys galla över bilder på smala personer och tjocka hyllas.

Tanken är god, då det i båda fallen rör sig om ett försök att slå hål på myter, låg självkänsla och förakt men när man i ex ett nummer av veckorevyn postar ett reportage med en bild på en 150 kgs tjej som är sååå lycklig över sitt yttre, har man tagit diskussionen ifrån att försöka skapa kunskap och tolerans för hur en normal kvinna kan se ut, till att heja på sjuklig fetma.

Ja, vad kan man säga. Det finns en anledning till att jag inte kan med vänsterfolk. De bortser från sunt förnuft och logik och tänker bara på att alla ska må så bra som möjligt. Återigen fint tänkt men väldigt naivt, inte minst när de själva missar att de egentligen inte är bättre än de personer som klankar ner på tjocka när de gör det mot smala. Och inte bättre än en rasist som hånar och kränker en invandrares ursprung och kultur än när de försöker förlöjliga och håna vad som anses svenskt. De är väldigt måna om att alla människor ska må så bra som möjligt. Även om det innebär att man klassar något som inte är normalt som normalt. Man ändrar helt enkelt sanningen till en påhittad och mer pragmatisk. Detta gäller dock inte för dig som tillhör normen, i detta fall smala personer. Där är det istället fritt fram att spotta ur sig exakt vad som helst. Gärna på sociala medier där du kan använda detta som ett sätt att hävda dig om din egen godhet. Att DU minsann inte är ytlig utan står på de svagas sida. Att kroppsideal gör dig rosenrasande, att bilder på smala kvinnor är vidriga.

Synd att de inte lyckades tänka en gång extra..

Ja precis, de har liksom inte tänkt igenom sina propageranden ordentligt och tror att de gör en sån himla god gärning för samhället och är SÅ pk när de i själva verket beter sig likadant som sina motståndare.

Citat:
Ursprungligen postat av Karmellkungen
Definiera "smal" TS, med en bild kanske?
Behöver inte vara på dig, men en person som är lika smal.

Är väl i storlekt med Kiera Knightly ungefär:

http://www.planetradiocity.com/home/images/mr_photo_features/Keira-Knightley-hot-sexy-2i_6182010121461.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Brofessor
Tycker den här bilden sammanfattar det hela http://i.imgur.com/UqXucoS.jpg?

Var det för övrigt någon som hörde hur Kakan klankade ner på Beyonce i morgonpasset i p3 nu på morgonen?
Givetvis tyckte Kakan att hon själv va kurvig och fin medans hon gav Beyonce en fin diss.

Ja, precis såna här grejer jag syftar på Så idiotiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Det där med att "jag äter som en gris men går ändå inte upp i vikt" måste vara århundradets skitsnack.

Har träffat flera och när du kollar på vad dom faktiskt äter så äter dom som 7-åriga flickor.
Lite gröt.
Nån frukt som mellanmål.
2 mackor.

Thaikäk till lunch med halva tallriken kvar.

osv osv.

Det är snyggt med former men när man ser såna här fetknoppar posta bilder på Marilyn Monroe med tillhörande citat om naturlig skönhet på Facebook så vill man bara spy.
Naturlig skönhet går före silicon och plast alla dagar men det ger inte folk en ursäkt att sunka ner sig själva.

Former är snyggt OM dom sitter på rätt ställen:
http://galleries.sterlingcash.com/1/pics/ibwf/blackbabydoll/08.jpg

Nej det är inte fult att vara smal, det "ouppnåeliga" kommer alltid att betraktas som idealet.
Magrutor på män, stora välformade bröst och rumpa på kvinnor....

Fast jag äter som en normal människa, ibland väldigt onyttigt och stoppar i mig en hel del sötsaker. Jag går sällan upp mer än nåt kilo och pendlar alltid mellan +-2 kg eller så. Jag har altagligen en väldigt bra ämnesomsättning vilket jag självklart är tacksam för, är hellre lite för smal än för tjock, men tycker bara att folk misslyckas i sitt sätt att propagera på.
Citera
2014-02-03, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av betongbarn163
jag är också smal, är dock kille, 185 cm 55 kilo

Får jag fråga hur man kan väga så lite på 185 cm? Borde vara omöjligt. Äter du frukost sen inget mer? Inge läsk, godis etc?
Citera
2014-02-03, 13:58
Medlem
azontos avatar
Citat:
Det här är kanske fel ställe att placera den här tråden, jag vet inte..

Blir så irriterad på alla reaktioner som strömmar in så fort en person (för det mesta en kvinna) i film och media inte bara råkar vara normalviktig utan smal. Öser in kommentarer om att hon ser äcklig och ohälsosam ut samt att hon borde gå upp i vikt. De är som att folk tar för givet att man svälter sig själv och tränar som en dåre bara för att man råkar ha mindre fett på kroppen. De inser liksom inte att det finns folk som är smala till naturen och faktiskt har svårt att gå upp i vikt. Överallt finns blider på kurviga kvinnor vs. smala kvinnor med en text i stil med "since when is this more beautiful than this" och ständigt ska denna kurviga kropp hyllas hit och dit. Visst, jättebra att större kvinnor kan känna sig mer bekväma med sina kroppar, men det propageras helt på fel sätt.

Jag som själv alltid har varit väldigt smal till naturen och aldrig går upp i vikt trots att jag äter mycket och sällan tränar, börjar få komplex av detta. Jag blir ständigt påmind om att det verkar bli allt mindre accepterat att vara smal vilket har lett till att jag börjat se mer negativt på min kropp som jag aldrig tidigare haft några komplex för. Det jag känner håller på att hända är alltså att samtidigt som man försöker få en grupp i samhället att må bättre, trycker man ner en annan vilket inte på något sätt löser kroppsideals-problematiken.

Hur tänker folk egentligen?

Är det du på bilden så behöver du inte bry dig, svinsnygg ju!
Citera
2014-02-03, 14:03
Medlem
fckingfevers avatar
Citat:
Fast det påverkar ju fortfarande vad jag tycker om mig själv, alla bilder och texter om folks kroppar får en genast att börja reflektera över sin egen kropp som man kanske tidigare inte ens tänkte speciellt mycket på, det är sånt som gör mig lite irriterad.

Alltså jag förstår vad du menar, men jag tycker att det handlar om ens egna ansvar.
Om jag står tillräckligt länge i spegeln och granskar min kropp och jämför den med modetidningar har jag inte en enda kroppsdel som skulle anses vara fin. Jag själv undviker medvetet bilder på tränade/smala/snygga/kurvig/sexiga/snygga kvinnor som propageras ut på olika sociala medier titt som tätt med motiverande/nedlåtande kommentarer till dem som inte är det. Jag kommenterar inte bilder som jämför tjockisar med spinkiga. Jag vill inte själv bidra till hetsen. Om fler tänkte så och var nöjda med sig själva skulle det inte behöva bli en sån grej av det hela. Därför tycker jag det är viktigt att utgå från sig själv och inte låta sig själv påverkas. Hur svårt det än låter. Om man alltid älskar sig själv från botten av hjärtat, kan inte en enda bild/text i hela världen rubba det. Visar man att det är okej att göra det, hur man än ser ut, kan förhoppningsvis andra i liknande kroppar känna igen sig och tro på det med.

Men visst är det en intressant diskussion hur media/bilder/texter/sociala medier kan påverka så många så negativt, och hur förväntningar om det andra könet eller sitt egna kan bli helt orimliga.
Citera
2014-02-03, 14:04
Medlem
Trololdegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azonto
Är det du på bilden så behöver du inte bry dig, svinsnygg ju!

Haha, I wish. Det är en skådespeleska som heter Kaya Scodelario. Vackraste kvinnan i världen om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in