Citat:
Ursprungligen postat av
Trololdeg
Text
Hej!
Kan absolut förstå vad du menar samtidigt som jag inte direkt tycker det skapar någon större komplexbild. Än är det fortfarande en "självklarhet" och ett mål för de allra flesta kvinnor att vara smala eller vältränade. Varpå modeindustrin fortfarande till 99 % har och promotar underviktiga.
Men vad jag verkligen kan hålla med om är detta mönster som i princip återfinns i de flesta av väldigt känsloladdade, moderna och "vänstervridna" frågor. Är ju samma sak som med ex. etnicitet. Man har bestämt sig för att ta fighten mot rasismen och går så långt att man börjar klanka ner på sin egna kultur och utseende, för att på något sätt försöka rätta till och kompensera för olikheterna. Det är exakt samma typ av beteende som när det spys galla över bilder på smala personer och tjocka hyllas.
Tanken är god, då det i båda fallen rör sig om ett försök att slå hål på myter, låg självkänsla och förakt men när man i ex ett nummer av veckorevyn postar ett reportage med en bild på en 150 kgs tjej som är sååå lycklig över sitt yttre, har man tagit diskussionen ifrån att försöka skapa kunskap och tolerans för hur en normal kvinna kan se ut, till att heja på sjuklig fetma.
Ja, vad kan man säga. Det finns en anledning till att jag inte kan med vänsterfolk. De bortser från sunt förnuft och logik och tänker bara på att alla ska må så bra som möjligt. Återigen fint tänkt men väldigt naivt, inte minst när de själva missar att de egentligen inte är bättre än de personer som klankar ner på tjocka när de gör det mot smala. Och inte bättre än en rasist som hånar och kränker en invandrares ursprung och kultur än när de försöker förlöjliga och håna vad som anses svenskt. De är väldigt måna om att alla människor ska må så bra som möjligt. Även om det innebär att man klassar något som inte är normalt som normalt. Man ändrar helt enkelt sanningen till en påhittad och mer pragmatisk. Detta gäller dock inte för dig som tillhör normen, i detta fall smala personer. Där är det istället fritt fram att spotta ur sig exakt vad som helst. Gärna på sociala medier där du kan använda detta som ett sätt att hävda dig om din egen godhet. Att DU minsann inte är ytlig utan står på de svagas sida. Att kroppsideal gör dig rosenrasande, att bilder på smala kvinnor är vidriga.
Synd att de inte lyckades tänka en gång extra..