2014-02-03, 00:34
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikalisk
Att det på något sätt är ett feministiskt agenda att hylla lite större kvinnor är rent skitsnack. Tvärtemot kämpar många, om inte alla, feminister för att folk ska ge fan i andra människors utseende. Man ska helt enkelt få se ut som man vill, från fetaste fet till smalaste smal; och inte behöva få höra saker som att man är ''sexuellt underlägsen'' pga det. Människor måste helt enkelt sluta ta sig friheten att cementera sina estetiska preferenser som om de vore sakpåståenden.
Folk kommer alltid ha preferenser och jag kommer alltid tycka att någon är för tjock är för tjock. Det spelar ingen roll hur mycket feminister säger att det är fel. Jag är människa för in i helvette. Sen är det självklart att man inte ska gå och säga detta rakt ut för att få någon att må dåligt!

Man vill ha kvinna med en hälsosam kropp som föder barn bra, det ligger i mannens gener, ge fan i att göra honom till en brottsling för det!
Senast redigerad av naknaindianen 2014-02-03 kl. 00:39.
Citera
2014-02-03, 00:39
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trololdeg
Det här är kanske fel ställe att placera den här tråden, jag vet inte..

Blir så irriterad på alla reaktioner som strömmar in så fort en person (för det mesta en kvinna) i film och media inte bara råkar vara normalviktig utan smal. Öser in kommentarer om att hon ser äcklig och ohälsosam ut samt att hon borde gå upp i vikt. De är som att folk tar för givet att man svälter sig själv och tränar som en dåre bara för att man råkar ha mindre fett på kroppen. De inser liksom inte att det finns folk som är smala till naturen och faktiskt har svårt att gå upp i vikt. Överallt finns blider på kurviga kvinnor vs. smala kvinnor med en text i stil med "since when is this more beautiful than this" och ständigt ska denna kurviga kropp hyllas hit och dit. Visst, jättebra att större kvinnor kan känna sig mer bekväma med sina kroppar, men det propageras helt på fel sätt.

Jag som själv alltid har varit väldigt smal till naturen och aldrig går upp i vikt trots att jag äter mycket och sällan tränar, börjar få komplex av detta. Jag blir ständigt påmind om att det verkar bli allt mindre accepterat att vara smal vilket har lett till att jag börjat se mer negativt på min kropp som jag aldrig tidigare haft några komplex för. Det jag känner håller på att hända är alltså att samtidigt som man försöker få en grupp i samhället att må bättre, trycker man ner en annan vilket inte på något sätt löser kroppsideals-problematiken.

Hur tänker folk egentligen?
Ligg inte under ett BMI på 18-19 så går det nog bra ska du se.
Citera
2014-02-03, 00:41
Medlem
Citat:
Det här är kanske fel ställe att placera den här tråden, jag vet inte..

Blir så irriterad på alla reaktioner som strömmar in så fort en person (för det mesta en kvinna) i film och media inte bara råkar vara normalviktig utan smal. Öser in kommentarer om att hon ser äcklig och ohälsosam ut samt att hon borde gå upp i vikt. De är som att folk tar för givet att man svälter sig själv och tränar som en dåre bara för att man råkar ha mindre fett på kroppen. De inser liksom inte jatt det finns folk som är smala till naturen och faktiskt har svårt att gå upp i vikt. Överallt finns blider på kurviga kvinnor vs. smala kvinnor med en text i stil med "since when is this more beautiful than this" och ständigt ska denna kurviga kropp hyllas hit och dit. Visst, jättebra att större kvinnor kan känna sig mer bekväma med sina kroppar, men det propageras helt på fel sätt.

Jag som själv alltid har varit väldigt smal till naturen och aldrig går upp i vikt trots att jag äter mycket och sällan tränar, börjar få komplex av detta. Jag blir ständigt påmind om att det verkar bli allt mindre accepterat att vara smal vilket har lett till att jag börjat se mer negativt på min kropp som jag aldrig tidigare haft några komplex för. Det jag känner håller på att hända är alltså att samtidigt som man försöker få en grupp i samhället att må bättre, trycker man ner en annan vilket inte på något sätt löser kroppsideals-problematiken.
Jag kan definitivt hålla med om det första stycket. Det har blivit någonting vanligt förekommande att man, istället för att propagera för överviktiga kvinnors rätt att känna sig tillfreds med sina kroppar, helt enkelt går till frontalangrepp mot smalare kroppar, vilket i slutändan inte hjälper någon att må bättre. Däremot kan det mycket väl finnas en poäng i att kritisera exempelvis modemagasin som enbart visar upp smala kvinnor, då detta i slutändan förstärker ett ohälsosamt ideal hos många.

Sedan måste jag ju konstatera att det fortfarande måste ses som betydligt mindre accepterat att vara överviktig. Det illustreras ju tillräckligt tydligt enbart av svaren i den här tråden. Personligen är jag väl en relativt smäcker individ, som under tonåren bitvis var väldigt smal, och jag kan ändå inte påstå att jag någonsin haft några påtagliga komplex över detta.

Vidare måste jag också undra vad du menar med "naturligt smal", har man ett BMI under 18,6, som är gränsen för undervikt, skulle jag ändå vilja påstå att man har passerat gränsen för vad det innebär att vara naturligt smal, och det anses trots allt vara en hälsorisk.
Citera
2014-02-03, 00:54
Medlem
fckingfevers avatar
Citat:
Det här berör inte bara mig utan det handlar om hur man skapar ett nytt problem istället för att lösa det redan befintliga.

För det är så väldigt unikt här i världen då eller...?
Det är du som läser in för mycket i det här. Om jag lägger upp det såhär: Ingen tycker att det är fult att vara smal precis som ingen tycker det är fult att vara tjock. Men ändå väljer du själv att tro det, för att du bryr dig om vad andra tycker. Så sluta att göra det så ska du se att du blir lyckligare!
Citera
2014-02-03, 00:54
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
När är man ens smal/fet då? Om en tjej väger 75 kg och är 170 cm lång, är hon fet då? Man är ju inte heller smal vid den vikten/längden.
Beror på om man har mycket muskler eller inte. Om inte skulle jag vilja säga att den som väger mer än sin längd ligger mot det tjocka hållet.
Citera
2014-02-03, 00:58
Bannlyst
jag är också smal, är dock kille, 185 cm 55 kilo
Citera
2014-02-03, 01:03
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Text

Hej!

Kan absolut förstå vad du menar samtidigt som jag inte direkt tycker det skapar någon större komplexbild. Än är det fortfarande en "självklarhet" och ett mål för de allra flesta kvinnor att vara smala eller vältränade. Varpå modeindustrin fortfarande till 99 % har och promotar underviktiga.

Men vad jag verkligen kan hålla med om är detta mönster som i princip återfinns i de flesta av väldigt känsloladdade, moderna och "vänstervridna" frågor. Är ju samma sak som med ex. etnicitet. Man har bestämt sig för att ta fighten mot rasismen och går så långt att man börjar klanka ner på sin egna kultur och utseende, för att på något sätt försöka rätta till och kompensera för olikheterna. Det är exakt samma typ av beteende som när det spys galla över bilder på smala personer och tjocka hyllas.

Tanken är god, då det i båda fallen rör sig om ett försök att slå hål på myter, låg självkänsla och förakt men när man i ex ett nummer av veckorevyn postar ett reportage med en bild på en 150 kgs tjej som är sååå lycklig över sitt yttre, har man tagit diskussionen ifrån att försöka skapa kunskap och tolerans för hur en normal kvinna kan se ut, till att heja på sjuklig fetma.

Ja, vad kan man säga. Det finns en anledning till att jag inte kan med vänsterfolk. De bortser från sunt förnuft och logik och tänker bara på att alla ska må så bra som möjligt. Återigen fint tänkt men väldigt naivt, inte minst när de själva missar att de egentligen inte är bättre än de personer som klankar ner på tjocka när de gör det mot smala. Och inte bättre än en rasist som hånar och kränker en invandrares ursprung och kultur än när de försöker förlöjliga och håna vad som anses svenskt. De är väldigt måna om att alla människor ska må så bra som möjligt. Även om det innebär att man klassar något som inte är normalt som normalt. Man ändrar helt enkelt sanningen till en påhittad och mer pragmatisk. Detta gäller dock inte för dig som tillhör normen, i detta fall smala personer. Där är det istället fritt fram att spotta ur sig exakt vad som helst. Gärna på sociala medier där du kan använda detta som ett sätt att hävda dig om din egen godhet. Att DU minsann inte är ytlig utan står på de svagas sida. Att kroppsideal gör dig rosenrasande, att bilder på smala kvinnor är vidriga.

Synd att de inte lyckades tänka en gång extra..
Senast redigerad av Loveaffair 2014-02-03 kl. 01:46.
Citera
2014-02-03, 01:21
Medlem
Tycker också att den här reaktionen är intressant. Så fort en snygg, smal kvinna dyker upp i TV-rutan väller kommentarerna in om hur det faktiskt kan vara ohälsosamt att vara underviktig. Det kan givetvis finnas nackdelar ur ett hälsoperspektiv med undervikt. Men dessa nackdelar är inte ens i närheten lika stora som om man är fet. Ändå dyker inga sådana här kommentarer upp när fetton är med i TV.

Det är helt uppenbart att detta inte handlar om hälsosamhet eller någon annan ursäkt feministerna använder sig av. Snarare störs feministerna av att det finns vackra kvinnor. Har någon sett en vacker feminist?
Citera
2014-02-03, 01:46
Medlem
Folk är hjärntvättade och om media säger att tjock är nya smal så släpper alla efter och det bildas en lycklig men ful befolkning som USA och England. Bli inte förvirrade av allt manipulativt skit! Den enda kroppen man ska sträva efter är en hälsosam och fungerande kropp.

Visst är vi alla olika men vi kan nog alla se på oss själva i spegeln och avgöra om man ska öka eller sänka. Annars är man vilsen och står snart i ett köpcentrum med magtröja. Träna är inte heller svårt bara man släpper passiviteten och gör något.
Citera
2014-02-03, 02:41
Medlem
Karmellkungens avatar
Definiera "smal" TS, med en bild kanske?
Behöver inte vara på dig, men en person som är lika smal.
Citera
2014-02-03, 07:10
Medlem
mechanical.phoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierDouchebag
Såhär brukar det låta. Spinkisar är det synd om och är smala för att de har svårt att gå upp i vikt, men om en tjockis säger att hon har dålig ämnesomsättning, så är det bara en bortförklaring.

Har man dålig ämnesomsättning bör man ju då leva efter det också och kanske ha i åtanke att man måste träna mer än andra.

Det är ju bara att kolla hur många tjockisar som får göra magoperationer nu för tiden utan att behöva sätta sin fot på gymmet.

Det är i 99% av fallen bortförklaringar, ja.
Citera
2014-02-03, 09:04
Medlem
Dr.Brofessors avatar
Tycker den här bilden sammanfattar det hela http://i.imgur.com/UqXucoS.jpg?

Var det för övrigt någon som hörde hur Kakan klankade ner på Beyonce i morgonpasset i p3 nu på morgonen?
Givetvis tyckte Kakan att hon själv va kurvig och fin medans hon gav Beyonce en fin diss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in