2014-02-02, 18:04
Medlem
ManJuices avatar
Efter att ha kollat upp en del öl på systemets hemsida kan jag konstatera att för oss som bor i Göteborg är det Nordstan som har det mesta av det som vanligtvis är svårt att finna på andra ställen.

Backaplan må vara större till ytan men de har av någon anledning anpassat runt 50% av sortimentet till tråkiga mainstream öl, som Pripps Blå och dylikt. Jag slutade dricka den typen av öl dagen jag upptäckte tyska veteöl, som bara kostar typ 4-5 kr mer - samtidigt som man slipper panten. Och då är jag under 25 år, länge leve den här tråden.
Citera
2014-02-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Enligt Systembolaget i alla fall. Men jag vet inte, har inte testat någon av dem.

Samma här. Men någon skillnad borde det ju vara eftersom det är en enorm skillnad på förra årets och det här årets där. Men jag har som sagt inte testat, får hoppas att jag hann få med mina i alla fall.

Jag tror inte dom tittar på hur dom bedömt den tidigare år. Sen kan det helt enkelt vara olika personer. Kan lova dig att det är systembolagets bedömning som skiljer och inte ölen. Viss skillnad mellan årgångar finns men inte så pass stor som bolaget målar ut.
Citera
2014-02-02, 20:46
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Jag tror inte dom tittar på hur dom bedömt den tidigare år. Sen kan det helt enkelt vara olika personer. Kan lova dig att det är systembolagets bedömning som skiljer och inte ölen. Viss skillnad mellan årgångar finns men inte så pass stor som bolaget målar ut.
helt klart. inte samma person som har plitar ner klockorna.
Citera
2014-02-02, 21:21
Medlem
Hajafintens avatar
Jag köpte två BBCS är det värt att lagra båda eller går det lika bra att dricka en nu och spara den andra i låt oss säga ett halvår?
Citera
2014-02-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Jag köpte två BBCS är det värt att lagra båda eller går det lika bra att dricka en nu och spara den andra i låt oss säga ett halvår?

Om du inte har testat dom förut så kan det ju vara intressant att testa en olagrad och en lagrad. Fick nämligen också tag i två i lördags och har testat en och ställt den andra på lagring Jag tyckte den var riktigt bra, och ännu bättre när man tänker på priset.
Citera
2014-02-02, 22:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Ett halvår gör varken från eller till, två år och gärna mer bör du nog lagra för att få ut något av det.
Citera
2014-02-03, 00:45
Medlem
Cornholio.s avatar
Hurdan är bedarö bitter? Har ännu inte testat någonting bittert så det kan bli intressant!
Citera
2014-02-03, 02:41
Medlem
ManJuices avatar
Varför säljer inte Systemet andra Leffe varianter som Leffe Ruby och Leffe Royale? Hade sålt som smör, det kan jag lova.

Googlade mig fram till en (fransk?) sida som säljer just dessa.
http://www.saveur-biere.com/en/content/1-delivery

Någon som har erfarenhet av att beställa öl via utländska hemsidor, blir det tullen direkt eller får man hem den?
Senast redigerad av ManJuice 2014-02-03 kl. 03:04.
Citera
2014-02-03, 03:18
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Varför säljer inte Systemet andra Leffe varianter som Leffe Ruby och Leffe Royale? Hade sålt som smör, det kan jag lova.

Googlade mig fram till en (fransk?) sida som säljer just dessa.
http://www.saveur-biere.com/en/content/1-delivery

Någon som har erfarenhet av att beställa öl via utländska hemsidor, blir det tullen direkt eller får man hem den?
Den första ölen var minsann en röd öl! Ser ytters intressant ut! Har aldrig druckit någon öl med den färgen. Har druckit ett par öl som är lite röda men dock klara. Kan du rekommendera några ölar som finns på bolaget i samma stil? Vad är det för någonting i ölen som ger den färgen?

Trött, ursäkta mig om jag skriver luddigt!

Någonting som jag vet som kanske kan vara lite till hjälp är att om man beställer tobak från utlandet så måste man betala svensk tobaksskatt om paketet är från ett land som icke är EU-medlem. Men det är inte alltid paketet fastnar i tullen. Har själv beställt tuggtobak och dylikt från USA och har endast fått skatta två gånger och har beställt ett halvt dussin gånger.
Citera
2014-02-03, 04:06
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Den första ölen var minsann en röd öl! Ser ytters intressant ut! Har aldrig druckit någon öl med den färgen. Har druckit ett par öl som är lite röda men dock klara. Kan du rekommendera några ölar som finns på bolaget i samma stil? Vad är det för någonting i ölen som ger den färgen?
Leffe Ruby är nog den enda ölen jag träffat på som är röd till färgen, men till min förvåning har Monopol-Sverige inte den till salu.

Är själv lika nyfiken som du, så jag låter någon annan stå för svaren.
Citera
2014-02-03, 04:37
Medlem
Cornholio.s avatar
Har funderingar kring duvel, hoppas den är bättre än chimay vilket inte riktigt föll mig i smaken.
Citera
2014-02-03, 05:11
Medlem
Leffe Ruby är helt okej, inte någon superöl på något sätt men med tanke på att den kostar typ fem spänn flaskan i matbutiker nere i Frankrike så kan man inte klaga. Har för mig att den är smaksatt med röda bär vilket även ger den röda färgen. Tror att det är jordgubb, smultron samt något mer bär.

Min personliga favorit bland Leffe är Nectar, älskar honung och det smakar den verkligen. Drack dock upp min sista sådan under julledigheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in