2014-02-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I själva resningsansökan får inte bevis som varit känd mer än ett år åberopas. Så lång tid brukar det inte ta, eftersom det är några få sidor och det i princip bara är den nya bevisningen som åberopas, om än insatt i en kontext.

Om det inte tar lång tid att skriva en ansökan kan jag inte se varför det skulle vara svårt att ansöka när en viktig pusselbit som kroppen hittats. Om gammal och ny utredning går att använda så var skulle det ta stopp?
Citera
2014-02-03, 00:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Om det inte tar lång tid att skriva en ansökan kan jag inte se varför det skulle vara svårt att ansöka när en viktig pusselbit som kroppen hittats. Om gammal och ny utredning går att använda så var skulle det ta stopp?

Men man har ett år på sig att se över fyndet vilket innebär analyser av fynd osv. Varför ska man skynda sig om man har tid på sig? Det tar den tiden det tar och man utnyttjar den givetvis till max eftersom man utreder och analyserar det nya fyndet. Tre rättsläkare ska säga sitt om fyndet tex. Plus alla SKL analyser vilket normalt tar 6 månader att få svar på.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-03 kl. 00:20.
Citera
2014-02-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men man har ett år på sig att se över fyndet vilket innebär analyser av fynd osv. Varför ska man skynda sig om man har tid på sig? Det tar den tiden det tar och man utnyttjar den givetvis till max eftersom man utreder och analyserar det nya fyndet. Tre rättsläkare ska säga sitt om fyndet tex. Plus alla SKL analyser vilket normalt tar 6 månader att få svar på.

Om man har ett helt år på sig finns det gott om tid till analyser och undersökningar. Varför är det då svårt att ansöka om resning när ny och gammal utredning kan användas?
Citera
2014-02-03, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Det andra kravet är att bevisningen - förutom att vara ny - också ska vara så övertygande att den sannolikt hade lett till en fällande istället för friande dom i underinstansen. Det är ett rätt högt ställt krav.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-02-03 kl. 14:09.
Citera
2014-02-04, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det andra kravet är att bevisningen - förutom att vara ny - också ska vara så övertygande att den sannolikt hade lett till en fällande istället för friande dom i underinstansen. Det är ett rätt högt ställt krav.

Jag har en liten undran här:
Brukar resningsansökningarna vara så pass välskrivna som den i detta fallet? Jag har bara läst denna, så jag har svårt att jämföra...
Citera
2014-02-04, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag har en liten undran här:
Brukar resningsansökningarna vara så pass välskrivna som den i detta fallet? Jag har bara läst denna, så jag har svårt att jämföra...
Resningsansökningar till men för de tilltalade är i sig extremt ovanligt och brukar vara extremt genomarbetade. Hallandsåsfallet och resningsförsöket mot Christer Pettersson är rena konstverk.
Citera
2014-02-11, 18:13
Bannlyst
Resningsansökan mot FS är den mest ologiska jag sett. Det ägnas sidor åt att svartmåla ett trovärdigt vittne och lika mycket för att bära fram en straffad pundares historia trots att LJ inte vet vilken vecka eller dag det är.
Citera
2014-02-11, 18:21
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Resningsansökan mot FS är den mest ologiska jag sett. Det ägnas sidor åt att svartmåla ett trovärdigt vittne och lika mycket för att bära fram en straffad pundares historia trots att LJ inte vet vilken vecka eller dag det är.
Vem är det som du menar här....
Citera
2014-02-12, 18:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Om du vill påstå att detta skulle vara de bärande delarna i resningsansökan så är du helt fel ute. Såväl KH:s som LJ:s uppgifter är osäkra och kan därför inte på något sätt vara avgörande. - Du verkar ha missat det som åklagaren lagt fram och som fått rätten övertygad om att FS gjort sig skyldig till mord.
Citera
2014-02-12, 19:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om du vill påstå att detta skulle vara de bärande delarna i resningsansökan så är du helt fel ute. Såväl KH:s som LJ:s uppgifter är osäkra och kan därför inte på något sätt vara avgörande. - Du verkar ha missat det som åklagaren lagt fram och som fått rätten övertygad om att FS gjort sig skyldig till mord.
Nu pratade Fnurra-pa-traden om resningsansökan, inte rättegången. Tror du att resningen hade blivit av om inte LJ och KH hade nämnts i resningsansökan?

Och på tal om rättegången, tror du HR:s beslut hade blivit detsamma, om LJ och KH hade bemötts på samma sätt som i TR, dvs i LJ:s fall inte alls.

Hur pass viktiga var dessa vittnen i resningsprocessen inklusive rättegång?
Citera
2014-02-12, 21:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu pratade Fnurra-pa-traden om resningsansökan, inte rättegången. Tror du att resningen hade blivit av om inte LJ och KH hade nämnts i resningsansökan?
Ja, det är jag övertygad om. - Eftersom MJ:s kvarlevor och sängkläder återfanns knappt en kvarts körning från bostaden, plastemballaget visade sig vara en vit presenning, MJ de facto aldrig nått längre än till granarna i Svartedalen trots två sms till sin syster under em den 28/7 om att hon var på väg till L-köping (sammanfallande med FS:s promenad till Ålevatten resp. fordonsfråga på MN:s bil), gm bör ha parkerat Hyundaien i Stora Höga samt att FS åtskilliga timmar efter den natt man i och med fyndet kunde konstatera att MJ skjutits till döds bevisligen erhållit ett sms från henne, mastat Stora Höga N - fick LJ:s iakttagelser såväl på rastplatsen som på pendelparkeringen visserligen ökad tyngd och framstod som mycket bestickande, men hade i själva verket en marginell betydelse när det gäller skuldfrågan och frågan om hur HR med tillgång till fyndet hade kunnat förväntas döma.
Citat:
Och på tal om rättegången, tror du HR:s beslut hade blivit detsamma, om LJ och KH hade bemötts på samma sätt som i TR, dvs i LJ:s fall inte alls.
Ja, definitivt - eftersom vilken rätt som helst klarar sig helt utan dessa vittnesmål för att kunna avgöra skuldfrågan.
Citat:
Hur pass viktiga var dessa vittnen i resningsprocessen inklusive rättegång?
KH:s vittnesmål hade i resningsprocessen den ringa tyngd det i och med hennes mail till polisen borde ha åsatts redan i tingsrätten; inför den sista rättegången kunde material presenteras som i princip förpassade hennes vittnesmål till papperskorgen. LJ:s två iakttagelser (rastplatsen resp. norra parkeringen) kan vara korrekta, och vad beträffar Hyundaiens placering talar både LJ:s som SW:s vittnesmål för att bilen kan ha parkerats vid två tillfällen varför man ej torde kunna utesluta att ett tredje fordon använts till liktransporten - vilket sätter fingret på FS:s förklaringsbörda (som efter det framtagna sms:et 10:01:39 resp. de fordonsfrågor han tid. gjort inte kan uttryckas på annat sätt än genom ett erkännande).
Citera
2014-02-12, 21:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är jag övertygad om. - Eftersom MJ:s kvarlevor och sängkläder återfanns knappt en kvarts körning från bostaden, plastemballaget visade sig vara en vit presenning, MJ de facto aldrig nått längre än till granarna i Svartedalen trots två sms till sin syster under em den 28/7 om att hon var på väg till L-köping (sammanfallande med FS:s promenad till Ålevatten resp. fordonsfråga på MN:s bil), gm bör ha parkerat Hyundaien i Stora Höga samt att FS åtskilliga timmar efter den natt man i och med fyndet kunde konstatera att MJ skjutits till döds bevisligen erhållit ett sms från henne, mastat Stora Höga N - fick LJ:s iakttagelser såväl på rastplatsen som på pendelparkeringen visserligen ökad tyngd och framstod som mycket bestickande, men hade i själva verket en marginell betydelse när det gäller skuldfrågan och frågan om hur HR med tillgång till fyndet hade kunnat förväntas döma. Ja, definitivt - eftersom vilken rätt som helst klarar sig helt utan dessa vittnesmål för att kunna avgöra skuldfrågan.KH:s vittnesmål hade i resningsprocessen den ringa tyngd det i och med hennes mail till polisen borde ha åsatts redan i tingsrätten; inför den sista rättegången kunde material presenteras som i princip förpassade hennes vittnesmål till papperskorgen. LJ:s två iakttagelser (rastplatsen resp. norra parkeringen) kan vara korrekta, och vad beträffar Hyundaiens placering talar både LJ:s som SW:s vittnesmål för att bilen kan ha parkerats vid två tillfällen varför man ej torde kunna utesluta att ett tredje fordon använts till liktransporten - vilket sätter fingret på FS:s förklaringsbörda (som efter det framtagna sms:et 10:01:39 resp. de fordonsfrågor han tid. gjort inte kan uttryckas på annat sätt än genom ett erkännande).
Svar här: (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Senast redigerad av Quarrel 2014-02-12 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in