Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Men tröskeln för att döma ligger högre än att bevilja resning. Visserligen kan bevisning och bedömning ändras mellan resning och rättegång, men fortfarande gjorde minoriteten i HD bedömningen att FS inte skulle åtalas igen, och då bakom flötet enligt letsdoits resonemang.
Tröskeln ligger på ett sätt lägre vid resningen än vid dom, eftersom rekvisitet är bara att domen
sannolikt skulle ha ändrats om den nya bevisningen skulle ha förebragts vid rättegången. (Någon högre tröskel är ju omöjlig utan att HD själv verkligen avkunnar domen ocks.) Men på ett annat sätt ligger tröskeln mycket
högre vid resning till men för den tilltalade. Resningar är ju i princip den enda situation då den anglosaxiska rättens begrepp
admissible evidence tillämpas i svensk rätt. Det enda HD ska ta ställning till är alltså om den lagakraftvunna domen skulle ha ändrats om
just den bevisning som angivits i resningsansökan, och som får användas till stöd för resning, hade förelegat vid den förra rättegången. Där är min åsikt att hovrättsdomen är så modstulet skriven, så att det faktum att kroppen hade påträffats, plus att ett par vittnesmål fick förnyad relevans, rimligen inte, så långt man kan bedöma av domen, hade räckt för att ändra domslutet. Man måste alltså tolka HD:s majoritet som att de uttalar ganska skarp kritik mot hovrättens tidigare bevisvärdering i och med att resningsansökan beviljas.
Sådan kritik är det fullt rimligt att rikta mot den hovrättsdomen, men det är inte HD:s uppgift i resningssammanhang, och jag tycker personligen att resning till men för den misstänkte är ett såpass allvarligt rättsmedel (det är i de flesta europeiska länder öht inte möjligt) att man ska vara autistformell när man tillämpar det - även om det i det här fallet står ganska klart att ingen orätt i sak har begåtts med det nya domslutet. Det handlar ju inte bara om FS, utan också om rättssäkerheten i framtida resningar, och här tycker jag alltså att HD är ute på ett sluttande plan.
Men när resningen en gång beviljats, då är det fritt fram för hovrätten att använda precis all bevisning, och också att omvärdera värdet av tidigare bevisning. De återskapade SMS:en fanns till exempel inte med bland den ingivna bevisning som HD fann tillämplig för resningsbeslutet. Men däremot kunde de naturligtvis, tillsammans med precis varje annan bevisning som helst, användas när resning väl beviljades.
Det betyder alltså att hovrätten har ett betydligt större underlag att avfatta sin dom på än vad HD hade att avfatta sitt resningsbeslut på, och du har inga hållpunkter för att JustR:n Mattson och Eka skulle ha någon särskild ståndpunkt i någon annan fråga än just att resning inte skulle beviljas. De kan mycket väl, som jag, insett att det var stor sannolikhet för att FS skulle bli fälld i en ny rättegång, men att denna fällning inte skulle baseras uteslutande på de nya omständigheter resningen kunde ta upp, och heller inte basera sig på den påtagligt modstulna bevisvärdering som hovrätten tillämpade vid den förra domen.