2014-02-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Hur ser tenta-upplägget ut på samtliga skolor?

Fick svar på: Stockholm, Lund och Uppsala.

Hur ser det ut på Örebro och Göteborg?

Umeå intresserar mig ej så det kan ni skippa.

Det är väll bara att gå in på deras hemsidor och se själv? Vad är problemet?
Citera
2014-02-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Det beror givetvis på.

Hur ser ditt CV och dina meriter ut?

Jobbat ganska mycket både innan studierna samt extra under hela studietiden på ett flertal olika ställen (dock få arbetsplatser med juridiska arbetsuppgifter), alltid haft sommarjobb, osv. Gällande betygen så rör det sig väl om 50% AB, resten Ba och något B.

Är definitivt inte petig när det gäller framtida arbetsplats, kan mycket väl tänka mig jobba inom kommunen, handläggare på någon myndighet, skadereglerare på något försäkringsbolag osv. tills examen är fixad. Helst skulle jag nog vilja jobba på en mindre byrå, men det får kanske vänta.

Är jag körd?
Citera
2014-02-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lpa
Jobbat ganska mycket både innan studierna samt extra under hela studietiden på ett flertal olika ställen (dock få arbetsplatser med juridiska arbetsuppgifter), alltid haft sommarjobb, osv. Gällande betygen så rör det sig väl om 50% AB, resten Ba och något B.

Är definitivt inte petig när det gäller framtida arbetsplats, kan mycket väl tänka mig jobba inom kommunen, handläggare på någon myndighet, skadereglerare på något försäkringsbolag osv. tills examen är fixad. Helst skulle jag nog vilja jobba på en mindre byrå, men det får kanske vänta.

Är jag körd?

Jag tror det blir svårt, med tanke på att du konkurrerar med personer som har sin examen färdig och klar. Det hade varit en annan sak att du lämnat in din uppsats men inte fått ut din examen än.
Citera
2014-02-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Jag tror det blir svårt, med tanke på att du konkurrerar med personer som har sin examen färdig och klar. Det hade varit en annan sak att du lämnat in din uppsats men inte fått ut din examen än.

Förstår det. Nåväl, hoppas McDonalds anställer i vår då.
Citera
2014-02-02, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Gör högskoleprovet.

Easier said than done.
Citera
2014-02-02, 12:36
Medlem
Namndemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Hur ser tenta-upplägget ut på samtliga skolor?

Fick svar på: Stockholm, Lund och Uppsala.

Hur ser det ut på Örebro och Göteborg?

Umeå intresserar mig ej så det kan ni skippa.

Kan droppa lite info om Örebros juristprogram då det inte finns så mycket info i den här tråden om det.

T1: Rättens grunder 30hp. JIK, metodlära och statsrätt. 2 tentor.
T2: Privaträtt 30hp. Civilrätt bl.a. avtalsrätt, köprätt och skadeståndsrätt. 1 tenta.
T3: Ekonomisk rätt 30hp. Ekonomi, assrätt, skatterätt, arbetsrätt och immaterialrätt. 5 tentor.
T4: Rättsstaten 45hp. Förvaltningsrätt, processrätt och straffrätt. 3 tentor.
T5: Europa och världen 30hp. IP-rätt, komparativ rätt, europarätt och folkrätt. 4 tentor.
T6: C-uppsats 15hp.
T7: Rättshistoria och allmän rättslära 15hp. 1 tenta.
T7/8: Valbara kurser 45hp.
T9: Examensarbete 30hp.

EDIT: Kurserna rättsstaten och europa och världen sträcker sig ju såklart in på termin 5 respektive 6 eftersom man läser 30hp per termin. Kurserna kallas dock för T4 och T5.
Senast redigerad av Namndemannen 2014-02-02 kl. 12:41.
Citera
2014-02-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Resultatet på CA-omtentan kom idag på SU:

56,43 % U.

Tycker det är sjukt att det ska vara så oavsett vilken kurs det är. Jag är sjukt glad att jag lyckades på denna tenta, har mått otroligt dåligt sedan jag fick U på ordinarie tentan och såg bilden av att få U en gång till och behöva i princip "hoppa ned" en termin.

Nu sitter 56,43 % med U på omtentan. Jag lider verkligen med dem!

Av ren nyfikenhet, man har ju hört talas om att studenter kastar tentan istället för att lämna in den om de känner att den inte är AB eller A eller vad nu högsta betyget är eftersom det är omöjligt/dyrt att skriva om den om den är godkänd. Det kan inte vara så att många av dom som skrev den kastade ordinarie tentan, och kände att denna inte heller gick så bra varför dom gjorde samma sak med den? Eller är det här bara en myt som figurerar bland ingenjörsstudenter?
Citera
2014-02-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Av ren nyfikenhet, man har ju hört talas om att studenter kastar tentan istället för att lämna in den om de känner att den inte är AB eller A eller vad nu högsta betyget är eftersom det är omöjligt/dyrt att skriva om den om den är godkänd. Det kan inte vara så att många av dom som skrev den kastade ordinarie tentan, och kände att denna inte heller gick så bra varför dom gjorde samma sak med den? Eller är det här bara en myt som figurerar bland ingenjörsstudenter?

Jo, att folk "blankar" tentor är rätt vanligt. Särskilt under de första tre åren.
Citera
2014-02-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie32
Hur fungerar det om man får U på omtentan? Kan man inte fortsätta läsa CB? Visserligen lär man ju få läsa två kurser parallellt men har för mig att enda kravet för CB var JIKen?

Du får göra CB oavsett resultat på CA-omtentan. Problemet är att om man inte klarar omtentan på CA, då får man inte registrera sig på CD och associationsrätten. Man får dispens för CC (som jag fick), men inte för övriga kurser på T3. Detta innebär att om man får U på omtentan på CA, innebär det att man får typ hoppa ned en termin och göra CA, CD och ass-rätten med de som går under dig.

Det var det jag var livrädd för, men nu klarade jag omtentan på CA efter många mardrömmar. Det jag reagerade på var att ca 40 % fick U på ordinarie tentan och nu på omtentan som jag skrev fick ca 56 % U. Det har ju skitit sig totalt för dessa 56 % som inte får registrera sig på resterande T3. Jag anser att 56 % underkända är på tok för hög siffra.
Citera
2014-02-02, 15:53
Medlem
Såg att en annan hade fråga om PMetpå T1 i Uppsala, dock så har jag en ytterligare fråga angående detta.

Hur ska PM1 (det som ska vara 1 till 2 sidor långt) vara uppbyggt? Ska man redogöra för en frågeställning som man tänker arbeta vidare med eller bara skriva en faktamässig uppsats om det ämne som blivit tilldelad?
Citera
2014-02-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L

I vanliga fall är det precis som du säger. I denna situation misstänker jag dock att det var ytterst få som valde att blanka denna omtenta då man inte får fortsätta på T3:s kurser om man inte klarat CA-kursen. En blankning på denna tenta innebar i princip att man tvingade sig själv att inte få fortsätta T3 med sina kurskamrater.
Citera
2014-02-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
Såg att en annan hade fråga om PMetpå T1 i Uppsala, dock så har jag en ytterligare fråga angående detta.

Hur ska PM1 (det som ska vara 1 till 2 sidor långt) vara uppbyggt? Ska man redogöra för en frågeställning som man tänker arbeta vidare med eller bara skriva en faktamässig uppsats om det ämne som blivit tilldelad?

Kan omöjligen vara så att ni inte har fått några instruktioner. Se till att läsa undervisningsplanen, där bör det stå vad som förväntas av er. Läs även litteraturen "Att skriva juridik" så får du en bättre uppfattning av formkraven. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in