2014-02-02, 19:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad som kommer hända är alltså att frågan kommer hänvisas till säkerhetsrådet. Syrien får frågor på varför man inte levt upp till sin del av avtalet, och man kommer svara med att säkerhetsläget är för dåligt för att genomföra transporterna som planerat. Det smetar även över på Ryssland som lovat stå för transporterna inne i landet, och USA kan vänligt påpeka att de kan hjälpa till om Ryssland och Syrien inte klarar av det hela. Vilket vänligt men bestämt kommer inte att accepteras.

Mera prat i FN, alltså.

Nu följde jag inte alla inlägg, men av det uppskruvade tonläget fick jag intrycket av att någon ville bomba Syrien igen. Men det är förstås bra om så inte sker.
Citera
2014-02-02, 19:08
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Mera prat i FN, alltså.

Nu följde jag inte alla inlägg, men av det uppskruvade tonläget fick jag intrycket av att någon ville bomba Syrien igen. Men det är förstås bra om så inte sker.

Ja jag har då inte nämnt något om bombningar, utan enbart om att straffa Syrien genom att hänvisa det hela till kapitel 7. Det verkar som om andra drar helt förhastade slutsatser.
Citera
2014-02-02, 19:39
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ja jag har då inte nämnt något om bombningar, utan enbart om att straffa Syrien genom att hänvisa det hela till kapitel 7. Det verkar som om andra drar helt förhastade slutsatser.

Diskussionen startade egentligen med Kamoras inlägg om att USA antagligen skulle vilja använda kapitel 7 för att "spränga upp Syrien". Efter detta citerade raxmouse inlägget och han antydde att USA skulle "förlora" om de gick den vägen, d.v.s. militär intervention, därefter citerade du honom och ni fortsatte diskussionen och kapitel 7, med militär intervention som ursprungsdiskussion.

Jag utgick från ovanstående.

(FB) Konflikten i Syrien
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-02 kl. 19:44.
Citera
2014-02-02, 19:45
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Diskussionen startade egentligen med Kamoras inlägg om att USA antagligen skulle vilja använda kapitel 7 för att "spränga upp Syrien". Efter detta citerade raxmouse inlägget och ni fortsatte diskussionen.

Jag utgick från ovanstående.

(FB) Konflikten i Syrien

Att dessa gentlemän drar vissa förhastade slutsatser kring vad jag menade är förvisso inget nytt, men inte något jag bör stå till svars för, hoppas jag? Du har ju helt rätt i sak när du säger att säkerhetsrådet aldrig kommer godkänna ett anfall, och det borde ju var och en som vet det minsta om efterspelet till kemvapenattacken känna till.
Citera
2014-02-02, 20:39
Medlem
Citat:
Mera prat i FN, alltså.

Det som kan hända är att man tar upp frågan om bombningar i säkerhetsrådet igen där det måste röstas igenom ännu en gång. Så det skall nog till en del innan Ryssar och Kineser ger med sig.
Citera
2014-02-02, 21:04
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis en mer komplicerad fråga än endast Barzani vs. Muslim, irakiska vs. syriska kurder eller KNC vs. PYD. Och sedan finns det förstås också olika åsikter och partier i irakiska Kurdistan. Jag fokuserade på KNC vs. PYD eftersom det är det mest relevanta för konflikten i Syrien, som vi ju diskuterar i den här tråden.

Uppgiften du länkade till om KNC-politikern Abdulhakim Bashars uttalande i Al Jazeera och påstådda samarbete med al-Nusra var intressant, det hade jag missat:

Turkiet stödde ju länge al-Nusra i smyg, så en viss logik finns det i detta, om det är sant.

Inget förvånar mig längre i den här konflikten.
En sak som man är viktigt att veta när det kommer till Turkiet och islamisk terrorism, är att dom har en gedigen erfarenhet och kunnande. Det var på 80-talet under inbördeskriget som dom blev intresserade av metoden. Under ergenekonrättegångarna så var det en general som erkände att dom hade initierat det som dom kallade Hezbollah-kontra, alltså kurdiska hezbulla.
Citat:
The weekly 2000'e Doğru of 16 February 1992 reported that eye witnesses and sympathizers of Hezbollah had informed them that members of the organization were educated in the headquarters of Turkey's rapid deployment force (Çevik Kuvvet) in Diyarbakır. Two days after the article was published its author, Halit Güngen was killed by unidentified murderers.[14] Namik Taranci, the Diyarbakir representative of the weekly journal Gerçek (Reality), was shot dead on November 20, 1992 on his way to work in Diyarbakır. Again, the previous edition of the magazine had examined relations between the state and Hizbullah. Hafiz Akdemir, reporter for Özgür Gündem (Free Agenda), was shot dead in a Diyarbakır street on June 8, 1992, after reporting that a man who had given refuge to assassins fleeing a Hezbollah-style double killing in Silvan was released after only six weeks in custody, without even appearing in court.[14]

The 1993 report of Turkey's Parliamentary Investigation Commission referred to information that Hezbollah had a camp in the Batman region where they received political and military training and assistance from the security forces.[22]

Former Minister Fikri Sağlar said in an interview with the paper Siyah-Beyaz (Black-White) that the army not only used Hezbollah, but actually founded and sponsored the organization. He maintained that such a decision had been taken in 1985 at the highest levels - the National Security Council.[23] On 17 January 2011 Arif Doğan, a retired colonel in the Turkish army who also claims to be a founder of JİTEM, while testifying in court in the Ergenekon case, declared that he set up Hezbollah as a contra group to force to fight and kill militants of the PKK. The organization was originally to be called Hizbul-Kontr ("Party of the Contras").[24]
https://en.wikipedia.org/wiki/Kurdish_Hizbollah_%28Turkey%29

Den här gruppens syfte var att motverka PKK, dock så gick dom loss på massa andra av religiös ideologiska skäll. Efter att Örcalan blev tillfångatagen så fyllde gruppen ingen funktion längre, så år 2000 så arresterades 6000 av dess medlemmar. I och med det så kom det fram vad den här gruppen haft för sig och hur omfattande det var. Det är ingen trevlig läsning och jag rekommenderar den inte till någon.

I huvudsak så har Turkiet haft samma strategi för Syrien. Bekämpa PKK (PYD/YPG) genom islamiska terrorister. Så ur kurdisk perspektiv så är hela det här syriska inbördeskriget som en omspelining av inbördeskriget i Turkiet på 80-90-talet. Dock så finns det några nya dimensioner och en av dom är internationella förhandlingar.

Om dom är villiga att göra alla otäcka saker som att stödja terrorister för att motverka PYD, så har dom samma vilja på andra plan med. Det har skapats en paraplyorganisation som är i huvudsak bestående av fejk partier och dessa ska representera kurderna. Det är som ett skämt, men det är verklighet.

Sedan så kommer utrikesministern med denna kommentar.
Citat:
“Every party should make it clear who it sides with. The absence of the PYD at the [negotiating] table is its own responsibility. Turkey has done its best for the PYD and the other Kurdish groups to participate in the Syrian national coalition. However instead of keeping the promises they made to us, they preferred to side with the regime,” Davutoğlu said on the sidelines of the Geneva II conference on Thursday.
http://www.todayszaman.com/newsDetail_getNewsById.action;jsessionid=E01B2518C 06E940E084C70A919C61FA9?newsId=337435

Dom har gått så långt i sin blockering så att PYD nu inte har något annat alternativ än att förhandla med regimen.
Senast redigerad av Zagrosi 2014-02-02 kl. 21:07.
Citera
2014-02-02, 21:06
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Att dessa gentlemän drar vissa förhastade slutsatser kring vad jag menade är förvisso inget nytt, men inte något jag bör stå till svars för, hoppas jag? Du har ju helt rätt i sak när du säger att säkerhetsrådet aldrig kommer godkänna ett anfall, och det borde ju var och en som vet det minsta om efterspelet till kemvapenattacken känna till.

Nej då. Jag tolkade det som att du antydde på att det skulle beslutas om en militär intervention. Det är dock klargjort nu.
Citera
2014-02-02, 21:09
Medlem
AlpenRetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det som kan hända är att man tar upp frågan om bombningar i säkerhetsrådet igen där det måste röstas igenom ännu en gång. Så det skall nog till en del innan Ryssar och Kineser ger med sig.

Var det inte Putin som hotade Bandar att bomba hela Saudiarabien tillbaka till stenåldern om väst intervenerade i Syrien, tidigare i höstas?
Jag antar att hans ståndpunkt inte ändrats nu när den Syriska regeringen har ställt upp i både västarrangerade så kallade "fredssamtal" samt börjat nedmontera sin kem-/biovapen arsenal.

Händer det dessutom nånting i samband med OS i Sochi så lär han ju inte bli gladare så att säga.
Senast redigerad av AlpenRetter 2014-02-02 kl. 21:18.
Citera
2014-02-02, 22:05
Medlem
Israel erkänner Rojava
Konsekvenser?

http://www.lvinpress.com/newdesign/Dreje.aspx?jimare=23195
http://www.liveleak.com/view?i=54e_1390509234

Nya kartan:
http://edge.liveleak.com/80281E/ll_a_s/2014/Feb/2/LiveLeak-dot-com-fd4_1391358763-Syrian_civil_war_1391358805.png?d5e8cc8eccfb603933 2f41f6249e92b06c91 b4db65f5e99818bade974e43dddfa843&ec_rate=230

Edit:
Kartan var från wikipedia.

Edit 2:
Artikeln är från 23/1.
Senast redigerad av Qandil 2014-02-02 kl. 22:16.
Citera
2014-02-02, 22:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlpenRetter
Var det inte Putin som hotade Bandar att bomba hela Saudiarabien tillbaka till stenåldern om väst intervenerade i Syrien, tidigare i höstas? Jag antar att hans ståndpunkt inte ändrats nu när den Syriska regeringen har ställt upp i både västarrangerade så kallade "fredssamtal" samt börjat nedmontera sin kem-/biovapen arsenal.

Det har jag inte hört. Däremot spreds det ett rykte om att Bandar hotat Putin med terroristattentat i Sochi. Men den skrönan ger jag inte mycket för. Om Putin och Bandar hotade varandra så stannade det nog dem emellan. Ingen av dem tjänar på att det läggs ut på konstiga bloggar.

Citat:
Ursprungligen postat av AlpenRetter
Händer det dessutom nånting i samband med OS i Sochi så lär han ju inte bli gladare så att säga.

Låt oss hoppas att vi slipper uppleva det.
Citera
2014-02-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Israel erkänner Rojava!
Konsekvenser?

http://www.lvinpress.com/newdesign/Dreje.aspx?jimare=23195
http://www.liveleak.com/view?i=54e_1390509234

Nya kartan:
http://edge.liveleak.com/80281E/ll_a_s/2014/Feb/2/LiveLeak-dot-com-fd4_1391358763-Syrian_civil_war_1391358805.png?d5e8cc8eccfb603933 2f41f6249e92b06c91 b4db65f5e99818bade974e43dddfa843&ec_rate=230

Edit:
Kartan var från wikipedia.

Edit 2:
Artikeln är från 23/1.
Konsekvenserna hade blivit påtagliga eftersom både USA och Turkiet har en annan hållning. Sedan så underminerar det oppositionen som Nato länderna ståt fast vid sedan dag ett.

Men med största sannolikhet är det bullshit. Såg samma artikel tidigare men kunde inte översätta och se vad det handlar om rent konkret. Har inte hittat en annan källa som bekräftar detta och då säger du att artikeln är från 23 jan.

Skulle uppskatta om någon kan översätta eller åtminstone säga "vem" som sagt "vad" enligt artikeln.
Citera
2014-02-02, 22:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
En sak som man är viktigt att veta när det kommer till Turkiet och islamisk terrorism, är att dom har en gedigen erfarenhet och kunnande. Det var på 80-talet under inbördeskriget som dom blev intresserade av metoden. Under ergenekonrättegångarna så var det en general som erkände att dom hade initierat det som dom kallade Hezbollah-kontra, alltså kurdiska hezbulla. https://en.wikipedia.org/wiki/Kurdish_Hizbollah_%28Turkey%29

Den här gruppens syfte var att motverka PKK, dock så gick dom loss på massa andra av religiös ideologiska skäll. Efter att Örcalan blev tillfångatagen så fyllde gruppen ingen funktion längre, så år 2000 så arresterades 6000 av dess medlemmar. I och med det så kom det fram vad den här gruppen haft för sig och hur omfattande det var. Det är ingen trevlig läsning och jag rekommenderar den inte till någon.

Intressant. Dock har de bevis som lades fram i Ergenkon-rättegångarna ifrågasatts av folk som påstår att bevisen var påhittade av islamisterna, som en gång för alla ville knäcka den sekulära miltärens välde.

Hur det förhåller sig med det är ju svårt att veta, men de senaste turerna kring korruptionsskandalen har ju inte precis ökat tilltron till islamisternas förmåga att garantera att rättvisa skipas.

Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
I huvudsak så har Turkiet haft samma strategi för Syrien. Bekämpa PKK (PYD/YPG) genom islamiska terrorister. Så ur kurdisk perspektiv så är hela det här syriska inbördeskriget som en omspelining av inbördeskriget i Turkiet på 80-90-talet. Dock så finns det några nya dimensioner och en av dom är internationella förhandlingar.

Om dom är villiga att göra alla otäcka saker som att stödja terrorister för att motverka PYD, så har dom samma vilja på andra plan med. Det har skapats en paraplyorganisation som är i huvudsak bestående av fejk partier och dessa ska representera kurderna. Det är som ett skämt, men det är verklighet.

Sedan så kommer utrikesministern med denna kommentar. http://www.todayszaman.com/newsDetail_getNewsById.action;jsessionid=E01B2518C 06E940E084C70A919C61FA9?newsId=337435

Dom har gått så långt i sin blockering så att PYD nu inte har något annat alternativ än att förhandla med regimen.

Enligt Salih Muslim var det inte bara turkarna som tryckte på i den riktningen:

But the PYD leader said the Kurdish parties reject this offer, explaining, “On the other side, the Americans are especially pushing us to the government side, even for Geneva II. As Kurds, we would like to have separate delegations and discuss this with the opposition. But America told us: 'Why don’t you come with the government? You should be inside the regime delegation',” he said.

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/01/pyd-leader-geneva-ii-include-syrian-kurds.html

Jag undrar dock om han inte talar bildligt här, alltså menar att USA genom en korkad politik trängt in kurderna i ett hörn. Det kan ju inte rimligen ligga i USA:s intresse att tvinga kurderna och Assad i armarna på varandra.
Senast redigerad av Regulus 2014-02-02 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in