2014-02-02, 16:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Sen kan man ju funderar på att hans, danskens, utlåtande baserar sig tydligen på bilder medans Tanjas baserar sig på rekonstruktion av själva kraniet.

Exakt och det är skillnad på CVt då det gäller att verkligen ha undersökt likdelar och många skottskador.
Jag litar fullständigt på Formisto som tillbringat sin tid nere på¨Balkan där hon undersökt offer och utrett hur dom avlidit. Alltså är hon outstanding i sällskapet. Utan tveksamheter gör hon sin analys, och från henne råder inga tvivel. Det är nästan självklart enligt min mening att hon sköts med en påsittande skott och då i bakhuvudet. Jag vet inte vad dansken refererar till då han talar om kornform därför skulle utgången vara i bakhuvudet.

Åklagarens PM i resningsansökan har samma uppfattning om hur hon sköts. En ren avrättning, och hon låg och sov. Inte ens Hansson har pladdrat om att hon satt upp eller skottlinje. Enar är tydlig i domstolen, och Hansson får inget felaktigt ur Enar. Där brister det för Hansson och man får bryta honom.
Illa ute? Ja, faktan är solklar den rubbas inte för att han försöker med luftangrepp. Domstolen är övertygade. Tramset om hår och papper samt dejter har sållats till lala land.
Citera
2014-02-02, 16:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han får behålla det som återstår av skatteåterbäringen sedan ev. skulder har reglerats.

Det stämmer bra. Är skulderna reglerade?
Citera
2014-02-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du har missuppfattat advokatens roll.
Advokaten behövde inte begära utredningar förra TR/HR, för att vinna målet.

Den enda avgörande faktan mellan TR/HR då & nu är SMSet som belade FS med förklaringsbörda.
Till en mindre del kroppen eftersom den inte binder FS till brottet.

Jag kan möjligtvis ge Svenkvist berömmet att han också, vad det verkar, spelade an på de kvinnliga lagmännens fiolsträngar mer framgångsrikt än MH.
Jag är inte säker på att Svenkvist han hade haft lika mycket framgång hos manliga ?
Läs fakta vs. känslor / män är från Mars, kvinnor från Venus.

Nej, advokaten behöver så klart inte alltid begära utredningar, men det förekommer att polisen utreder vissa omständigheter på försvarets initiativ, om det skulle kunna fria klienten.

I övrigt håller jag med...
Citera
2014-02-02, 16:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Nej, något tvivel kvarstår inte - just för att försvaret inte gör dessa analyser.

Björn Hurtig har öppnat kontor i Göteborg tillsammans med advokaterna Magnus Johansson och Michael Hansson. .

Dom har till och med egna tekniker som då gått i pension som de anlitar, så visst kunde han försökt den gode Hansson. Iofs brukar inte deras tekniker komma någon vart.
Däremot skulle Hansson begärt analyser av polisen eller åklagaren. Det gjorde han inte för han vet att det inte går att få ut värde på hårstrå då DNA inte går att få. Allt är givetvis struntprat.
Citera
2014-02-02, 16:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det stämmer bra. Är skulderna reglerade?
Vet ej. - De borde ha varit det vid tidpunkten för när/om han fått behålla skatteåterbäringen.
Citera
2014-02-02, 16:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Björn Hurtig har öppnat kontor i Göteborg tillsammans med advokaterna Magnus Johansson och Michael Hansson. .

Dom har till och med egna tekniker som då gått i pension som de anlitar, så visst kunde han försökt den gode Hansson. Iofs brukar inte deras tekniker komma någon vart.
Däremot skulle Hansson begärt analyser av polisen eller åklagaren. Det gjorde han inte för han vet att det inte går att få ut värde på hårtstrå då DNA inte går att få. Allt är givetvis struntprat.
Ja, adv. H verkar ha gjort vad som på honom anbekommer för att så orimligt tvivel...
Citera
2014-02-02, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ja, adv. H verkar ha gjort vad som på honom anbekommer för att så orimligt tvivel...

I Svenkvist slutplädering bemöter han hårstråna på ett sätt som låg honom i fatet. "So what" - det kunde stått Svenkvist dyrt om inte SMSet var återskapat.

ÅK visste om att mer kunde ha gjorts, det var definitivt en påpekad brist.
"So what" betyder inte "hårstrå går ej att utreda mer" i google translate.
Citera
2014-02-02, 16:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Hansson ljuger i sin slutplädering om hårstråna och åklagaren tar upp vad Hansson kommer att försvara i sakfrågan.
Hur ställde sig domstolen till vad som framkommit?
Ja, just det Fredrik Svensson är skyldig till mord. Övertygande dessutom.

Fredrik kan nu sura, och sitta en 13 år framöver och gräma sig över hårstråna som han och advokaten anförde som försvar. Men ingen av dom begärde fler analyser, och domstolen ansåg förmodligen att det va noll relevans eftersom man ansåg att Fredrik är skyldig.
Jag kallar det luftförsvar och som jag sagt innan så gäller det att hålla reda på vad Hansson säger.-

Blodet skulle tidsbestämmas är ett exempel.
Smygmobilen är inte använd sedan 2008 vilket har visats med underlag, men ändå tar han detta vidare Hansson.
Hårstråna och fingeravtryck och det är solklart att hår som inte får ut DNA av inte är av värde. Fingeravtrycket satt inte så det skulle ge graverande bevisning.
Hansson förlorade för denna gången hade man en kropp, och då ändras hela bilden. Hansson hade inte längre utrymme för att plantera luftslotten de som va så otroliga att dom inte finns.

Sagan är slut. Fredrik befinner sig på en sinnesundersökning och domslut är att vänta.
Hansson överklagar inte för dom tar inte upp det. Det är över. Marina fick sista ordet och en mördare sitter där han hör hemma. Ett mord i svensk historia som tillhör de mest vidriga av dom alla.
Och gärningsmannen är bland dom mest iskalla och totalt oberörda.
Tack rättsväsendet för att han inte fick gå fri.
Citera
2014-02-02, 16:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag litar fullständigt på Formisto som tillbringat sin tid nere på¨Balkan där hon undersökt offer och utrett hur dom avlidit. Alltså är hon outstanding i sällskapet. Utan tveksamheter gör hon sin analys, och från henne råder inga tvivel. Det är nästan självklart enligt min mening att hon sköts med en påsittande skott och då i bakhuvudet. Jag vet inte vad dansken refererar till då han talar om kornform därför skulle utgången vara i bakhuvudet.
Dansken refererar till att utgångshål ofta brukar vara större än ingångshål och därtill konformade. Det c:a 2 cm i diameter stora, ovalt formade hålet i nacken vittnar om att kulan destabiliserats - före utgång (vilket även kulhålet visar). Det fanns heller ingen besudling runt öppningen på hålet i bakhuvudet; ej heller på insidan, vilket också talar för att detta hål kan varar utgångshål. - Rättsläkaren ansåg att skadorna talade för att skottet träffat ansiktet framifrån snarare än bakifrån. - Något utlåtande från F har jag inte sett. Om skottet träffat nacken bör pistolen - om MJ legat på kudden vilket det mesta talar för inkl. att hon hittades med kudden under vänster skuldra - ha grävt sig ned i kudden och åstadkommit skador på kuddvaret (jag talar då inte om skadorna på örngottet som ev. skulle kunna härröra från skottet, men som mycket väl kan ha uppkommit pga söndervittring/skörhet i kombination med hantering).
Citera
2014-02-02, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och det är vi män som står för den överväldigande majoriteten av alla mord och alla andra
brott mot mänskligheten.
Varför är det så, tror du? För att vi är så behärskade av oss och inte låter känslorna löpa
iväg med oss?

Har det förresten inte gått upp för dig ännu att aset är dömt och ska antagligen in på kåken
för många år framåt? Tror du att du förmår ändra på den saken? Du eller dom
tvivlarna här?

Min fråga var:
Citat:
Jag är inte säker på att Svenkvist han hade haft lika mycket framgång hos manliga ?
Läs fakta vs. känslor / män är från Mars, kvinnor från Venus.

Hade du något svar eller fundering på det ?
Citera
2014-02-02, 16:36
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag kan inte se att paketet eller SMS bidrog, däremot tror jag att om han hade berättat vad jag tror är sanningen om natten hade han haft större chans att klara sig.

Berätta gärna dina tankar om sanningen för nämnda natt?
Citera
2014-02-02, 16:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Berätta gärna dina tankar om sanningen för nämnda natt?
Som jag har berättat förut tror jag att han sålde en del av cannabisen som han hade köpt på kvällen. Därför hade han 4000 kr i kontanter på sig när han greps av polisen. Men det berättade han inte för då riskerade han att dömas för grövre narkotikabrott än vad han dömdes för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in