2014-01-31, 16:22
Medlem
Dongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Soppa ägg

http://www.ladda-upp.com/bilder/83483/soppa-C3-A4gg
Ta av folien från mackan så kanske det smakar något bättre.
Citera
2014-01-31, 16:46
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
Jag tittade på Sveriges Mästerkock på TV4 Play och såg att de gjorde "Club Sandwich" jag tycker däremot att nivån på deras kreationer var skrämmande låg, samtidigt blev jag sugen på att göra samma rätt till middag idag.

Resultatet blev helt enkelt lysande... är det fler än jag på FB som skulle sopa banan med deltagarna i årets upplaga av "Sveriges Mästerkock? Svaret är JA! Av det jag sett i denna tråd så så ligger vi alla rätta bra till! (kanske inte Aake) Ha ha...

Club Sandwich (skit bilder, men gott som fan)

http://imgur.com/IbB6BeI
http://imgur.com/Sd5T2jD

Jag är övertygad om att Leif Mannerström skulle ha fällt en tår och utbrustit "Så här skall det minsann smaka... precis som New York när jag var där i ungdomen)
Sen är jag inte säker på att begreppet "Club Sandwich" var uppfunnet år 1863 när Mannerström var ung
Sådär ja, enkelt men jävligt gott. Är det sötpotatis eller har du dubbelfriterat den? Får nog bli en club, blt eller steak sandwich i helgen.

Här är jag gräsänkling så döttrarna fick bestämma, det blev således spagetti och köttfärssås (hade jag kallat den ett italienskt namn hade jag fått stryk av folk från Bologna). Kokad i rejält med rödvin i någon timma.
http://sv.tinypic.com/r/1zdrgc3/8
Citera
2014-01-31, 18:55
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Sådär ja, enkelt men jävligt gott. Är det sötpotatis eller har du dubbelfriterat den? Får nog bli en club, blt eller steak sandwich i helgen.

Här är jag gräsänkling så döttrarna fick bestämma, det blev således spagetti och köttfärssås (hade jag kallat den ett italienskt namn hade jag fått stryk av folk från Bologna). Kokad i rejält med rödvin i någon timma.
http://sv.tinypic.com/r/1zdrgc3/8

Trippelfriterad

Bönderna i Bologna vet trots allt inte alltid bäst... det blev nog bra ändå!

Första gången jag gjorde en Club Sandwich... men har nog ätit ett par hundra på olika hotell genom åren, det är ju "standard" på Room Service menyn... men fan vad bra det blev. Garanterat inte sista gången jag gjorde den rätten.
Citera
2014-01-31, 18:57
Medlem
ThePlayboys avatar
Just nu har jag en karré på 1,5 kg i ugnen... och i morgon blir det Gulasch enligt dePaul's recept! Det ser jag fram mer än en överviktig amerikansk 8 åring som tittar på en gräddtårta...

Bilder kommer
Citera
2014-01-31, 19:42
Medlem
Citat:
Just nu har jag en karré på 1,5 kg i ugnen... och i morgon blir det Gulasch enligt dePaul's recept! Det ser jag fram mer än en överviktig amerikansk 8 åring som tittar på en gräddtårta...

Bilder kommer

Vad är det för recept? Är det ister i den? Ister är nyckeln till fantastisk gulasch tycker jag
Citera
2014-01-31, 19:42
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Trippelfriterad

Bönderna i Bologna vet trots allt inte alltid bäst... det blev nog bra ändå!

Första gången jag gjorde en Club Sandwich... men har nog ätit ett par hundra på olika hotell genom åren, det är ju "standard" på Room Service menyn... men fan vad bra det blev. Garanterat inte sista gången jag gjorde den rätten.
Man blir ju grymt sugen på att köra alla klassiska smörgåsar. Jag kör bookmaker rätt ofta, den är lätt och jävligt god.

Angående min köttfärssås så är det helgerån på så många sätt samtidigt, jag har till och med rivit ner en morot och blandat i krossade tomater. Men döttrarna blev i alla fall nöjda.
Citera
2014-01-31, 19:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Vad är det för recept? Är det ister i den? Ister är nyckeln till fantastisk gulasch tycker jag
Den här skulle jag tro:
"Gulasch (6 portioner)

Ingredienser:
600 g högrev i 4 x 4 cm stora bitar
6-8 dl vatten
3 msk vetemjöl
3 stora, finhackade lökar
4 msk paprikapulver
Olja till stekning
3 msk smör
1 stor finstrimlad, röd paprika
1 tsk mald kummin (ej spiskummin!)
2 msk torkad mejram
2 msk tomatpuré
Salt
Svartpeppar
Arbetsgång:
Fräs den finhackade löken tills den är svagt gyllenbrun. Tillsätt tomatpurén, saltet, pepparn, kumminet och paprikapulvret och fräs i ca 1.5 minut under ständig omröring.

Lägg i köttet och fräs tills vattnet har kokat bort. Pudra därefter med mjölet och häll över vattnet. Låt nu allt puttra på svag värme i ca 2 timmar. Under tiden finstrimlar man den röda paprikan och fräser den på svag värme i äkta smör tills den är genommjuk.

När köttet är så pass mjukt så att det nästan delar sig i fibrer så tillsätter man den frästa paprikan och mejramet samt tager av värmen.

Gulasch serveras preferabelt med antingen ris eller knödel. Knödeln skall helst vara av den mellaneuropeiska typen, dvs inga stora bollar utan skivor! Ha gärna lingonsylt till! Smaklig spis

~Paul~"

Har själv lagat den med mycket gott resultat även om den helt saknar ister.
Citera
2014-01-31, 19:58
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Man blir ju grymt sugen på att köra alla klassiska smörgåsar. Jag kör bookmaker rätt ofta, den är lätt och jävligt god.

Angående min köttfärssås så är det helgerån på så många sätt samtidigt, jag har till och med rivit ner en morot och blandat i krossade tomater. Men döttrarna blev i alla fall nöjda.

Bookmaker... gott som fan! Nu måste vi göra "Toast Pelle Janzon" och "Seglartoast" också... fan vad gott!

En riktigt bra "Croque Monsieur" är ju inte heller fel...
Citera
2014-01-31, 19:59
Medlem
alwayslooks avatar
Kött, potatisstavar, kantarellsås.. Serverades ett nytt gott rödvin till
"Ch Malavieille Alliance (nr 2662)"

http://i.imgur.com/T9eRxHC.jpg
Citera
2014-01-31, 20:00
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik

Har inte bestämt mig till 100% men antagligen dePauls's recept på Gulasch gryta, jag bestämmer mig i morgon.

Dina Thai recept kommer Är det något speciellt recept du är sugen på, så säg till så fixar jag omgående
Citera
2014-01-31, 20:01
Medlem
Citat:
Den här skulle jag tro:
"Gulasch (6 portioner)

Ingredienser:
600 g högrev i 4 x 4 cm stora bitar
6-8 dl vatten
3 msk vetemjöl
3 stora, finhackade lökar
4 msk paprikapulver
Olja till stekning
3 msk smör
1 stor finstrimlad, röd paprika
1 tsk mald kummin (ej spiskummin!)
2 msk torkad mejram
2 msk tomatpuré
Salt
Svartpeppar
Arbetsgång:
Fräs den finhackade löken tills den är svagt gyllenbrun. Tillsätt tomatpurén, saltet, pepparn, kumminet och paprikapulvret och fräs i ca 1.5 minut under ständig omröring.

Lägg i köttet och fräs tills vattnet har kokat bort. Pudra därefter med mjölet och häll över vattnet. Låt nu allt puttra på svag värme i ca 2 timmar. Under tiden finstrimlar man den röda paprikan och fräser den på svag värme i äkta smör tills den är genommjuk.

När köttet är så pass mjukt så att det nästan delar sig i fibrer så tillsätter man den frästa paprikan och mejramet samt tager av värmen.

Gulasch serveras preferabelt med antingen ris eller knödel. Knödeln skall helst vara av den mellaneuropeiska typen, dvs inga stora bollar utan skivor! Ha gärna lingonsylt till! Smaklig spis

~Paul~"

Har själv lagat den med mycket gott resultat även om den helt saknar ister.

Den ser jättegod ut men jag skulle byta ut smöret mot ister. Ister kan vara en av de mest underskattade råvarorna i köket
Citera
2014-01-31, 20:02
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Kött, potatisstavar, kantarellsås.. Serverades ett nytt gott rödvin till
"Ch Malavieille Alliance (nr 2662)"

http://i.imgur.com/T9eRxHC.jpg

Ser riktigt gott ut! Vad är det för kött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in