2014-01-31, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natenate
Har uppdaterat mitt PB på sistone, tar gärna emot feedback. Det kan se lite annorlunda ut beroende på vilket jobb jag söker. Men exempelvis:

Jag säger nej, är filmvetenskap verkligen din starkaste kvalifikation för en tjänst som pizzabagare? Du bönar och ber om ett arbete, men vad kan du faktiskt bidra med? Skall företaget neka någon som kan bidra med något för att göra dig en tjänst, är det ditt upplägg?

Du anser att det är en bedrift att vara i tid till lektioner och det är något du skall ha och fick uppskattning för? Är inte det en självklarhet? ^^ Att du fick uppskattning och uppmärksamhet för något som bör vara naturligt skrämmer mig kraftigt, vad hade du för övriga brister som gjorde att detta imponerade så?
Citera
2014-02-01, 02:27
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Logga skall du vara väldigt försiktig med då vissa företag och organisationer är väldigt strikta med hur dessa får nyttjas. Människor som ej är anställda skulle därför ej vara populära som användare... Vet bland annat att logga från universitet ofta ej får användas till arbeten på lägre nivå än examensuppsats och avhandlingar.
Vi får väl se hur det går, gillar att experimentera lite.
Citera
2014-02-01, 08:53
Medlem
miklons avatar
Om företaget har ett formulär på nätet där man ska fylla i personnummer så gör jag naturligtvis det, i annat fall så får de nöja sig med datumdelen och så får de komplett personnummer när det behövs av någon anledning.

Jag ser det inte som att det signalerar seriositet, det signalerar att man står med mössan i hand och varför skulle jag göra det?
Citera
2014-02-01, 12:19
Medlem
Natenates avatar
Citat:
Jag säger nej, är filmvetenskap verkligen din starkaste kvalifikation för en tjänst som pizzabagare? ?
Nej, men det kan väl vara bra att nämna vad jag sysslat med på sistone?

Citat:
Du bönar och ber om ett arbete, men vad kan du faktiskt bidra med? Skall företaget neka någon som kan bidra med något för att göra dig en tjänst, är det ditt upplägg?
Nej, har du läst vad jag skrivit?

Citat:
Du anser att det är en bedrift att vara i tid till lektioner och det är något du skall ha och fick uppskattning för? Är inte det en självklarhet? ^^ Att du fick uppskattning och uppmärksamhet för något som bör vara naturligt skrämmer mig kraftigt, vad hade du för övriga brister som gjorde att detta imponerade så?
Nej, men det var så att många andra ofta kom sent till lektionerna medan jag alltid var i tid. Det handlar inte om några brister hos mig...

Du tycks inte ha förstått hälften av vad jag skrivit.
Citera
2014-02-01, 12:57
Medlem
Citat:
Nej, men det kan väl vara bra att nämna vad jag sysslat med på sistone?

Nej, har du läst vad jag skrivit?

Nej, men det var så att många andra ofta kom sent till lektionerna medan jag alltid var i tid. Det handlar inte om några brister hos mig...

Du tycks inte ha förstått hälften av vad jag skrivit.
Jag läser det som en eventuell arbetsgivare kommer att läsa det. Om du är så övertygad om att ditt sätt är bra och rätt, varför frågar du då?

"Nej, men det kan väl vara bra att nämna vad jag sysslat med på sistone?"
Du skriver det i första meningen, där det som är mest meriterande och argumenterande för att anställa dig skall komma. Att du läst filmvetenskap låter allt annat är prestigelöst och praktiskt vilket ett arbete som restaurangbiträder kräver. Jag skulle där lägga bort din ansökan.

"Nej, har du läst vad jag skrivit?" Som sagt, du tar vad du vill, men jag anser att du borde kunna läsa det som skrivs som välvilligt, jag har skrivit det för att öka dina chanser att gå vidare till intervju.

"Nej, men det var så att många andra ofta kom sent till lektionerna medan jag alltid var i tid. Det handlar inte om några brister hos mig..." Att ha personer med brister som jämförelse är inte positivt. Vill du lyfta upp något dylikt bör du formulera det liknade "givetvis håller jag alla överenskomna tider och avtal" eller dylikt, som ett kort konstaterande av något självklart ej något egentligen meriterande...
Citera
2014-02-01, 16:13
Medlem
Natenates avatar
Citat:
Jag läser det som en eventuell arbetsgivare kommer att läsa det. Om du är så övertygad om att ditt sätt är bra och rätt, varför frågar du då?
Jag är inte övertygad om att jag har rätt, jag tycker bara det låter som om du missuppfattar mycket av vad jag skrivit.
Citera
2014-02-01, 18:07
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Har uppdaterat mitt PB på sistone, tar gärna emot feedback. Det kan se lite annorlunda ut beroende på vilket jobb jag söker. Men exempelvis:

Det fetmarkerade känns bara som ordbajseri för en rekryterare.
Det kursiva är inget man ska ha med; det är en självklarhet att man passar tider.

Det där med filmvetenskap är inte heller relevant, och du ska absolut inte ha med det först. Du kan ju skriva typ "genom att studera filmvetenskap har jag lärt mig att (arbeta strukturerat/whatever) och det är något som jag tror jag kan ha nytta av hos er"
Citera
2014-02-02, 02:43
Medlem
har tänkt söka jobb som säljare hos ett elektronikvaruhus och undrar om det är värt att nämna att man brukar hjälpa vänner vid köp av datorer etc eller uppfattas det bara som fjantigt?
Citera
2014-02-02, 10:20
Medlem
Citat:
Jag är inte övertygad om att jag har rätt, jag tycker bara det låter som om du missuppfattar mycket av vad jag skrivit.
Det finns inte då även en stor risk att en rekryterare missförstår detta? ^^ Läs en gång kritiskt vad du skrivit och fundera själv kring varför och vad detta skulle säga. Är du nöjd, ja, då är det ju ditt val.

Tillägg: Du skriver att du anpassar brevet efter vilken tjänst du söker, hur då? Du inleder ju trots allt ett brev till en pizzeria med att du är teoretiskt lagt och lite "pretto" genom att säga att du läst filmvetenskap... Jag ser inget som faktiskt är kopplat till pizzerian och tjänsten som sådan.
Senast redigerad av Moa- 2014-02-02 kl. 10:26.
Citera
2014-02-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
har tänkt söka jobb som säljare hos ett elektronikvaruhus och undrar om det är värt att nämna att man brukar hjälpa vänner vid köp av datorer etc eller uppfattas det bara som fjantigt?
Operationalisera det på ett bra sätt, men det är väl klockrent? Säg att du kan läsa och förstå specifikationer/mer avancerad teknik men även "fördumma" ned det så att gemene man kan förstå och se vilka fördelar just vederbörande kan få av det senaste grafikkortet... En kombination av kunskap och intresse. Klockrent! Tänk dock på att det skall vara välformulerat.
Citera
2014-02-02, 12:10
Medlem
Natenates avatar
Citat:
Det finns inte då även en stor risk att en rekryterare missförstår detta? ^^
Jag antar att de flesta rekryterare är bättre på att förstå vad jag skrivit än vad du är.

Citat:
Tillägg: Du skriver att du anpassar brevet efter vilken tjänst du söker, hur då? Du inleder ju trots allt ett brev till en pizzeria med att du är teoretiskt lagt och lite "pretto" genom att säga att du läst filmvetenskap... Jag ser inget som faktiskt är kopplat till pizzerian och tjänsten som sådan.
Läst filmvetenskap har jag ju alltid gjort oavsett vilket jobb jag söker. Om du läser en gång tid kanske du ser att jag bland annat nämnt i första stycket att restaurangbranschen lockar mig, vilket är någorlunda kopplat till pizzerian.
Citera
2014-02-02, 12:42
Medlem
Citat:
Jag antar att de flesta rekryterare är bättre på att förstå vad jag skrivit än vad du är.

Läst filmvetenskap har jag ju alltid gjort oavsett vilket jobb jag söker. Om du läser en gång tid kanske du ser att jag bland annat nämnt i första stycket att restaurangbranschen lockar mig, vilket är någorlunda kopplat till pizzerian.
Ytterst tveksamt, känns som om jag borde vara läskunnig efter dessa år... Du får däremot ta det som du vill.

Ja, du har läst det, men är det relevant? Du skriver att du tycker att branschen är intressant och att du vill in i den. Det jag fortfarande undrar är varför någon skulle anställa dig? Bara för att uppfylla din önskan, jag ser inga argument i första stycket för varför du skulle göra ett bra jobb.

Här lägger jag ned diskussionen med dig, det är din ansökan, du gör som du vill. Ber du om hjälp utan att vilja lyssna så är det inom din fulla rätt, däremot slöseri med andras tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in