2014-01-31, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag grundar det på att jag har uppfattat henne som en stark person, och som hade nära till hjäp. Ta bara en sådan sak som att FS fick sova i källaren.
Det här med källaren är ju en diplomatiskt väg om hon ville göra slut på ett mjukt sätt, hon ville inte kasta ut honom men var noga med att han skulle ut. Iaf till alla andra.
Det tyder mer på rädsla än om hon de facto hade kastat ut honom tycker du inte?
Citera
2014-01-31, 16:58
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
FS hade skadat ena handen den dagen, va? Det påstods väl ha skett när han
vildsint attackerade en sandsäck för att avreagera sig efter dagens prövningar till sjöss
tillsammans med Marina och ett par olyckligt förlorade solglasögon av ett speciellt fint märke.

Kan inte näven ha fått sin svullna ömhet efter att han slagit Marina medvetslös i sängen
och sedan plockat fram puffran och satt ett skott i nacken eller ögat på henne?

absolut, skadan på Marinas huvud passar ju också in på detta.
Citera
2014-01-31, 17:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Det här med källaren är ju en diplomatiskt väg om hon ville göra slut på ett mjukt sätt, hon ville inte kasta ut honom men var noga med att han skulle ut. Iaf till alla andra.
Det tyder mer på rädsla än om hon de facto hade kastat ut honom tycker du inte?
Nej, det tycker jag inte. Om hon hade varit rädd för honom hade de fortsatt att dela sovrum, eller så hade hon flyttat ner i källaren eller annan sovplats.
Citera
2014-01-31, 17:08
Medlem
Troians avatar
Var kan man läsa brevet?
Citera
2014-01-31, 17:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Var kan man läsa brevet?
FUP, sid 1142.
Citera
2014-01-31, 17:17
Medlem
Citat:
Menar du att hon inte skulle låtit honom bo kvar i ett år, om hon hade varit rädd?

Citat:
Ja, det menar jag.

Jag har levt ett antal år med en man vars beteende påminde en hel del om F´s (vad jag kunnat läsa mig till). Mitt ex hade en förkärlek för cannabis och var en hejare på verbal (och senare även fysisk) misshandel.

Jag var stark innan jag träffade honom men han lyckades bryta ner mig bit för bit. Eftersom jag var livrädd för honom tog det nästan tre år att få honom ur mitt hem, det lyckades först när jag hade tur och han åkte in för misshandel

Det är inte helt enkelt att bara slänga ut någon när personen ifråga hotar att ha ihjäl en.
Citera
2014-01-31, 17:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Var kan man läsa brevet?
Här:

Citera
2014-01-31, 17:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag grundar det på att jag har uppfattat henne som en stark person, och som hade nära till hjäp. Ta bara en sådan sak som att FS fick sova i källaren.
Det vittnas ju om att folk upplevt henne som annorlunda till sinnesstämningen
sista året åtminstone av hennes liv. Dämpad, mindre frimodig, gav inte det intryck hon
brukade göra. Jag läste något vittnesmål nyligen som berörde just det här.
Ska se om jag kan hitta det igen.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-31 kl. 17:28.
Citera
2014-01-31, 17:35
Medlem
Troians avatar
Grandioso: Tack.

Citat:

Okej, det kanske inte direkt finns någon mall för hur en person som är rädd för den hon bor med ska agera. Men jag håller med dig om att det inte framgår i brevet att hon var rädd för FS.
Citera
2014-01-31, 17:44
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
FS hade skadat ena handen den dagen, va? Det påstods väl ha skett när han
vildsint attackerade en sandsäck för att avreagera sig efter dagens prövningar till sjöss
tillsammans med Marina och ett par olyckligt förlorade solglasögon av ett speciellt fint märke.

Kan inte näven ha fått sin svullna ömhet efter att han slagit Marina medvetslös i sängen
och sedan plockat fram puffran och satt ett skott i nacken eller ögat på henne?

prövningar och förlorade glasögon=slagsmål ?
Citera
2014-01-31, 17:48
Medlem
Grandiosos avatar
Brevet vittnar ju med sån skrämmande tydlighet om hur en person kan bryta ner en annan så
att denne blir nästan tillintetgjord, helt sig olik, förminskad och berövad sin livskraft
i allt väsentligt och det görs medvetet, någon gör så med vilja mot en annan för att
tillskansa sig makt över dennes liv och det är bra vidrigt alltsammans. Och det pågår mest
hela tiden. Folk far illa. Man skapar helveten åt andra att leva i. Överallt.

Fredrik tog sönder henne bit för bit och fick henne antagligen så rädd innerst inne att hon
bara inte VÅGADE göra det som situationen påkallade: sparka ut den människa som
ville förstöra hennes liv. Nu blev det en halvmesyr av det istället; han var ju kvar, nerskickad
i källaren men likväl inte BORTA. Han fanns där och var nog inte lätt att bli av med.

Rädslan. Den gör mycket med människor. Den förlamar och hejdar oss.

Jag mår för dåligt och jag kan inte fortsätta att utsätta mig för psykiskt lidande som tar sig fysiska uttryck längre.

Du gör att jag mår så dåligt psykiskt att det får fysiska uttryck. Mitt hjärta bankar så hårt att det gör ont i bröstet. Jag biter ihop käkarna så hårt att jag får spänningshuvudvärk. Du gör mig så ledsen med ditt sätt, exempelvis rökningen att du får mig att må illa. Jag sover inte bra. Jag ligger och vänder och vrider mig, oroar mig, känner mig dum och utnyttjad. Det är inte meningen att jag skall känna så här. Jag känner i kroppen att jag vill gråta, men det kommer väldigt sällan tårar. Jag känner mig så otroligt dum och utan hopp. Du ger mig inget att tro på. Det gör mig ledsen.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-31 kl. 17:58.
Citera
2014-01-31, 18:10
Medlem
YONIs avatar
Håller med dig Grandioso, hela Marinas vackra brev utstrålar rädsla. Hon beskriver även känslan av oro. Hon oroar sig, hjärtat bankar hårt i bröstet osv .. Inte är det för att fs är snäll och rar och ska komma med någon trevlig överraskning precis. Hon kan knappt sova, ligger och vrider sig i oro.

Att hon inte ens verbalt kan (får lov) att förklara sina känslor för den som hon älskar mest i hela världen, är det inte ett tecken på att hon är rädd?

Marinas sms till fs som han raderade ger även de uttryck för rädsla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in