2014-01-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Jag har kommit att bli ett stort fan av ale. Jag startade med Newcastle (som fortfarande är en favorit) och jobbade mig sedan vidare bland hyllorna. Mitt systembolag har inte ett jättespännande utbud, men ibland går där att hitta roliga saker. Tittar ofta in på bolaget i närheten av radiohuset, ett stenkast från Karlaplan i Stockholm där utbudet ofta är bättre.

Jag är på jakt efter både nya sorter, men också systembolag med bra utbud i Stockholm med omnejd. Gärna centralt eller på södra sidan, längs pendeln.

Jag dricker, förutom Newcastle, gärna Epic Armageddon Ipa, St Eriks pale ale, Ipa och Apa, Chimay Blå (i likhet med många här i tråden) och säkert en hel rad annat jag inte kan komma på nu.

Tycker du att din lokala butik har ett dåligt utbud så är det bara beställa det du saknar antingen genom att besöka butiken men lättast är att sitta hemma framför datorn och kunna navigera genom hela sortimentet. Då hittar du säkert också mycket som intresserar dig. Ingen avgift tillkommer vid beställning.
Citera
2014-01-30, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Liefmans Goudenband är lite liknande typ av öl. Den släpptes för ett tag sedan och finns kvar att beställa. Och kommer även lanseras i beställningssortimentet för styckvis beställning men till ett lite högre pris. Absolut värd att köpa och testa.

Oud Bruin och Flandern Red är ganska ovanliga stilar som tyvärr inte syns så ofta på bolaget. I mars släpps det nån som heter Cuvee de Jacobins Rouge, ingen jag själv testat men tror den är riktigt bra.

Sen finns Lost Abbey Cuvée de Tomme som släpptes nyligen med, tror inte den är slutsåld. Dock ganska dyr, har själv köpt en flaska men inte testat den.

Tack! Ska leta efter dessa
Citera
2014-01-30, 18:24
Medlem
Citat:
Tycker du att din lokala butik har ett dåligt utbud så är det bara beställa det du saknar antingen genom att besöka butiken men lättast är att sitta hemma framför datorn och kunna navigera genom hela sortimentet. Då hittar du säkert också mycket som intresserar dig. Ingen avgift tillkommer vid beställning.
Ja, det är ju klart. Jag gillar dock att kliva in på ett systembolag och känna lite på nya flaskor, men en beställning av exempelvis Epic Armageddon kommer göras snarast.
Citera
2014-01-30, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Ja, det är ju klart. Jag gillar dock att kliva in på ett systembolag och känna lite på nya flaskor, men en beställning av exempelvis Epic Armageddon kommer göras snarast.

Jag håller med dig, tyvärr är det inte många systembolag man kan göra så på. Särskilt inte eftersom systembolaget har ett "standard sortiment" som nästan alltid ser likadant ut. Kollar man i uttlandet finns det i princip inget som heter standard sortiment utan det roterar hela tiden. Det går ganska så snabbt att upptäcka allt som finns på hyllorna av intresse om man bor i en mindre stad innan man får ge sig på att beställa.

Bara att höra av sig om du vill ha några speciella tips, men mitt generella tips är att våga testa nytt samtidigt som om du gillar en öl ifrån ett bryggeri så testa även deras andra öl, då upptäcker du nya stilar. Samtidigt som har du upptäckt att du gillar IPA, testa då många olika Ipor, det är stora skillnader även inom samma stil.
Citera
2014-01-30, 20:53
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Jag håller med dig, tyvärr är det inte många systembolag man kan göra så på. Särskilt inte eftersom systembolaget har ett "standard sortiment" som nästan alltid ser likadant ut. Kollar man i uttlandet finns det i princip inget som heter standard sortiment utan det roterar hela tiden. Det går ganska så snabbt att upptäcka allt som finns på hyllorna av intresse om man bor i en mindre stad innan man får ge sig på att beställa.

Bara att höra av sig om du vill ha några speciella tips, men mitt generella tips är att våga testa nytt samtidigt som om du gillar en öl ifrån ett bryggeri så testa även deras andra öl, då upptäcker du nya stilar. Samtidigt som har du upptäckt att du gillar IPA, testa då många olika Ipor, det är stora skillnader även inom samma stil.

Oja. På bolaget här finns det bara runt 5 intressanta öl kvar som jag inte provat, och jag är ändå väldigt ny på det här med öl.

Braufactum Roog, vad tycker ni om den? Veteöl med smak av rökta charkuterier låter ju minst sagt spännande.
Citera
2014-01-31, 15:44
Medlem
Mr.Riddims avatar
Någon som kan rekommendera en öl som finns på bolaget, skall dit om en stund tänkte jag.
Citera
2014-01-31, 15:50
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Antar att du provat Sonja.

Höjt punkten med detta släpp i T5 är ju utan tvekan Jal Alai, jag tycker för övrigt Sonja är riktigt kass.

Har inte prövat sonja är just därför jag köper den.
En annan anledning är att jag försöker att testa mig igenom alla dessa IPor, APA, Pale ales och vad tillverkarna nu väljer att kalla dom. Har mest druckit veteöl, lager och diverse stouts och porters.

Får se om jag beställer lite
Citera
2014-01-31, 15:51
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Någon som kan rekommendera en öl som finns på bolaget, skall dit om en stund tänkte jag.

Beror lite på vad du gillar och vad du har för budget
Finns massor med gott.
Citera
2014-01-31, 15:52
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Beror lite på vad du gillar och vad du har för budget
Finns massor med gott.

Jag gillar Newcastle, Smithwick's, Eriksberg. Priset kvittar då jag skall bara ha några bärs.
Senast redigerad av Mr.Riddim 2014-01-31 kl. 16:06.
Citera
2014-01-31, 16:04
Medlem
Om man ska försöka inviga sina polare i ölvärlden och öppna deras ögon, vad ska man börja med?

De dricker i princip bara dansk fadöl och Fagerhult och tycker att öl som Starbrno är "finöl" eftersom den är så dyr.

Lät de smaka Spatens Optimator förra helgen och det tyckte de var det vidrigaste de druckit någonsin, alla kategorier.

Tänkte testa de lite och se vad de gillar, får väl bli typ Brooklyn Lager och sen någon mild IPA i alla fall, Jaipur kanske? Sen någon nybörjarvänlig stout/porter.
Citera
2014-01-31, 16:24
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Om man ska försöka inviga sina polare i ölvärlden och öppna deras ögon, vad ska man börja med?

De dricker i princip bara dansk fadöl och Fagerhult och tycker att öl som Starbrno är "finöl" eftersom den är så dyr.

Lät de smaka Spatens Optimator förra helgen och det tyckte de var det vidrigaste de druckit någonsin, alla kategorier.

Tänkte testa de lite och se vad de gillar, får väl bli typ Brooklyn Lager och sen någon mild IPA i alla fall, Jaipur kanske? Sen någon nybörjarvänlig stout/porter.
vill du verkligen lägga tid och energi på det? liksom har man ingen "öppen" attityd till att börja med så känns det verkligen som ett lost cause.

men visst, punkipa, B-lager och sånt easy going till att börja med.
Citera
2014-01-31, 16:29
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:

Citat:
Jag gillar Newcastle, Smithwick's, Eriksberg. Priset kvittar då jag skall bara ha några bärs.

Någon?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in