Citat:
Ursprungligen postat av
al-Kebab
Läser Ma 3c nu och missade tyvärr båda lektioner förra veckan. Har försökt köra på hemma själv men märker att det fortfarande är några frågetecken kring grafer för polynomfunktioner som de antagligen gick igenom på lektionerna. Läraren lär väl knappast svara på mail under helgen heller så uppskattar om någon kan ta sig tid till mina frågeställningar.
Om jag har information för en funktion, t ex:
Temperaturen i en termos med kaffe är f(t)°C, där t är tiden i timmar efter kl 08:00. Vad betyder det att
a) f (2) = 75
b) f'(2) = -5?
Kan jag med hjälp av den här informationen rita grafen i min grafritande räknare? (Använder TI-82 STATS). Hur gör jag det i så fall?
Jag förstår alltså själva frågorna, men jag tänker mest om det går att rita en graf med hjälp av infon och hur man gör.
Nej, det går ej. Du känner värdet på funktionen i en punkt, d.v.s. enbart en punkt på den kurva som utgör grafen är känd. Du känner även den momentana förändringshastigheten i denna punkt. Med denna information kan du uppskatta värdet av funktionen i punkter nära t=2 genom att evaluera tangentlinjen, som enkelt kan erhållas ur den givna informationen.
Som kuriosa kan nämnas att för många "snälla" funktioner kan funktionen helt rekonstrueras ur (samtliga) derivatorna i en enda punkt, d.v.s. om du känner f(a), f'(a), f''(a), ... så känner du f(x) för alla x och därmed kan du även rita grafen.