2014-01-31, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Ma 1c:

Förläng eller förkorta bråker 3/8 så att täljaren blir -3.

Hur gör jag här? Ska jag dela med -1?

Tack på förhand!
Förlängningar och förkortningar innebär multiplikation med 1. I det här fallet kan man multiplicera med (-1)/(-1)

3/8=1*3/8=((-1)/(-1))*(3/8)=((-1)*3)/((-1)*8)=(-3)/(-8)
Citera
2014-01-31, 09:46
Medlem
anonymouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Förlängningar och förkortningar innebär multiplikation med 1. I det här fallet kan man multiplicera med (-1)/(-1)

3/8=1*3/8=((-1)/(-1))*(3/8)=((-1)*3)/((-1)*8)=(-3)/(-8)
Tackar
Citera
2014-01-31, 13:20
Medlem
Fastnat i matteboken och kan inte komma förbi detta talet.
2x - (8-x)/x = 1

Hur räknar jag ut det?

Tack för svar.
Citera
2014-01-31, 13:25
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddyfiddler
Fastnat i matteboken och kan inte komma förbi detta talet.
2x - (8-x)/x = 1

Hur räknar jag ut det?

Tack för svar.
Multiplicera allt med x för att få bort nämnaren och få en andragradsekvation du kan lösa. Notera att du kan få en falsk rot i x=0 på detta sätt, eftersom du inte längre ser att du delat med x.
Citera
2014-01-31, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Multiplicera allt med x för att få bort nämnaren och få en andragradsekvation du kan lösa. Notera att du kan få en falsk rot i x=0 på detta sätt, eftersom du inte längre ser att du delat med x.

Nu fall allt helt plötsligt på plats hade gjort vad du föreslog tidigare men glömt att multiplicera den sista siffran (d.v.s. 1) med x, så därför blev ekvationen lite underlig :P

Tack för hjälpen!
Citera
2014-01-31, 13:57
Medlem
g'(4) om g(t) = 3(roten ur)t - 3/(roten ur)t = 15/16 (facit), jag fick 1.5/16

1,5t^-0,5 + 1,5t^-1,5 = 1,5t^-2= 1,5/t^2=1,5/16. Vad gjorde jag för fel?
Citera
2014-01-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte2b
g'(4) om g(t) = 3(roten ur)t - 3/(roten ur)t = 15/16 (facit), jag fick 1.5/16

1,5t^-0,5 + 1,5t^-1,5 = 1,5t^-2= 1,5/t^2=1,5/16. Vad gjorde jag för fel?

Där gjorde du fel. Du kan inte addera ihop dem, du måste ta de var för sig.
Citera
2014-01-31, 15:36
Bannlyst
Läser Ma 3c nu och missade tyvärr båda lektioner förra veckan. Har försökt köra på hemma själv men märker att det fortfarande är några frågetecken kring grafer för polynomfunktioner som de antagligen gick igenom på lektionerna. Läraren lär väl knappast svara på mail under helgen heller så uppskattar om någon kan ta sig tid till mina frågeställningar.

Om jag har information för en funktion, t ex:

Temperaturen i en termos med kaffe är f(t)°C, där t är tiden i timmar efter kl 08:00. Vad betyder det att

a) f (2) = 75

b) f'(2) = -5?

Kan jag med hjälp av den här informationen rita grafen i min grafritande räknare? (Använder TI-82 STATS). Hur gör jag det i så fall?

Jag förstår alltså själva frågorna, men jag tänker mest om det går att rita en graf med hjälp av infon och hur man gör.
Citera
2014-01-31, 15:46
Bannlyst
Någon som kan hjälpa mig med denna?

Citat:
Värdet på villor bestäms bl.a villans standard. I ett område är 4% av alla villor gjorda av mexitegel och har garage medans 58% är gjorda av ett annat material och saknar garage. Bestäm andelen villor byggda av mexitegel bland de hus som har garage om man vet att 6% av alla hus är byggda av mexitegel.
Citera
2014-01-31, 15:55
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Läser Ma 3c nu och missade tyvärr båda lektioner förra veckan. Har försökt köra på hemma själv men märker att det fortfarande är några frågetecken kring grafer för polynomfunktioner som de antagligen gick igenom på lektionerna. Läraren lär väl knappast svara på mail under helgen heller så uppskattar om någon kan ta sig tid till mina frågeställningar.

Temperaturen i en termos med kaffe är f(t)°C, där t är tiden i timmar efter kl 08:00. Vad betyder det att

a) f (2) = 75

b) f'(2) = -5?

Kan jag med hjälp av den här informationen rita grafen i min grafritande räknare? (Använder TI-82 STATS). Hur gör jag det i så fall?

Jag förstår alltså själva frågorna, men jag tänker mest om det går att rita en graf med hjälp av infon och hur man gör.
Nej, det kan du inte.
Citera
2014-01-31, 16:22
Medlem
Citat:

a) f (2) = 75

b) f'(2) = -5?

Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Nej, det kan du inte.
Under antagande att temperaturen avtar exponentiellt och om du känner temperaturen på luften som omger termosen så går det.
Citera
2014-01-31, 16:28
Medlem
Citat:

a) f (2) = 75

b) f'(2) = -5?

Nej, det går ej. Du känner värdet på funktionen i en punkt, d.v.s. enbart en punkt på den kurva som utgör grafen är känd. Du känner även den momentana förändringshastigheten i denna punkt. Med denna information kan du uppskatta värdet av funktionen i punkter nära t=2 genom att evaluera tangentlinjen, som enkelt kan erhållas ur den givna informationen.

Som kuriosa kan nämnas att för många "snälla" funktioner kan funktionen helt rekonstrueras ur (samtliga) derivatorna i en enda punkt, d.v.s. om du känner f(a), f'(a), f''(a), ... så känner du f(x) för alla x och därmed kan du även rita grafen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in