Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-30, 18:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Apropå Holmers älskarinna! Hans fru blev väl överfallen i skidspåret? Vad var det om? Hade Holmer inte några böglivvakter senare under utredningen?

Det var hans Ex-fru Ingrid Holmer. trådens sökfunktion rekommenderas.
Citera
2014-01-30, 18:59
Medlem
sanningscentrifugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Väsentligt inlägg. Detta är principiellt viktiga och fundamentala demokratifrågor.Vad jag
minns är det bara I-B Ahlenius, J Alcalá, PO Enquist,L Borgnäs samt miljöpartisterna
Sven Anér och Jan Lindholm som har ventilerat dem på allvar.
Slutligen kan det kokas ned till frågan. Lever vi egentligen i en fullvärdig demokrati?
Den politiskt tillsatta GK t ex verkar mest till för att vara en dimridå.

Det här håller jag med om. Visserligen är det enkelt att förstå att världen inte fungerar så att principer skulle gälla automatiskt endast i kraft av att vara allmänt omfattade och instiftade i lagen.

Det är ändå rätt att förvänta sig att de faktiskt ska vara giltiga. Kanske är det också mer naivt att tro att det i längden fungerar att styra ett land/en relation/ett system med hjälp av cynism, än med en strävan att låta sanningen betyda något?
Citera
2014-01-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det var hans Ex-fru Ingrid Holmer. trådens sökfunktion rekommenderas.

Följande information i just detta ärende verkar dock saknas vid en snabb sökning i tråden.

Så här ligger det till enligt Ola Jordán (året som avses är 1986):
"Jag har under vårterminen gått en fortbildningskurs i nyhetsjournalistik på Journalisthögskolan i Stockholm. Vi som gick kursen var yrkesverksamma journalister från olika tidningar: kvällspressen, lokaltidningar, facktidningar och organisationstidningar. Några journalister arbetade också med radio och TV.
Den 11 april gjorde klassen ett studiebesök på TV 1:s Aktuellt- redaktion. Där fick vi till vår förvåning (i varje fall blev jag förvånad) höra – under deras morgonmöte vid 09.00-tiden – att överfallen på Hans Holmérs fru var påhittade: det var Hans Holmérs fru som hade hittat på allting, eftersom hon var ”sotis” på honom; de hade tydligen separerat. Aktuellt-redaktionen tyckte att det hela var en stor tragik, och att man skulle spä på det ytterligare om man skulle publicera de korrekta uppgifterna. Samma dag gick jag till Gnistans redaktion (som jag arbetar för). Utan att jag hade nämnt det, berättade chefredaktör Peppe Engberg precis samma uppgifter som jag hade hört på Aktuellt-redaktionen. Överfallen var bara ett påhitt. Gnistan publicerade heller aldrig de korrekta uppgifterna.
Någon tid efter det här (den 30 maj) hade vi i klassen ett föredrag med Sigge Anderberg, förstasidesredigerare på Dagens Nyheter. Jag tog upp frågan om de påstådda överfallen på Hans Holmérs hustru Han berättade likadant som Aktuellt-redaktionen och Peppe Engberg: att överfallen bara var ett påhitt. Jag frågade varför de inte har publicerat de korrekta uppgifterna. Han svarade precis som de hade gjort på Aktuellt-redaktionen; att det skulle ha varit att lägga sten på bördan, osv. Tyvärr har den otäcka tanken dykt upp, att det var detta den svenska staten syftade till när den inrättade presstödet: dölj verkligheten och skydda överheten. Fy fan.
Folket i Bild/Kulturfront 13-86, Gaudeamus nr 8-86 "
Ola Jordán har även en del andra sammanställningar och egna texter av intresse på sin sida, se t.ex.
http://temp.kiruna-nytt.se/?category_name=palme-mordet
Citera
2014-01-30, 19:31
Medlem
bartrams avatar
"

Kapitalet köper upp verksamheter som underrättelsetjänsterna behöver och får på så sätt kontrollen. De köper upp företag inom bevakning,larm,försäkringar,vapenindustrin osv.---. Det finns säkerhetsföretag i Sverige som ägs av storföretag inom näringslivet. De används av vår underrättelsetjänst. Allt är numer integrerat.----

Det är precis som i Östtyskland eller i Sovjet. De med sådana kontakter tar makten. Det är ingen tillfällighet att stora ledare som Paul Olofson, Putin eller Bush samtliga kommer från en bakgrund inom underrättelsetjänsten. Jag är rädd att det blir värre. Om man har en underrättelsechef i ledningen för ett land, så har man i princip en dold militärjunta.---. De kommer omöjligen att kunna låta bli att använda sina kontakter och kunskaper för att manipulera landets ledning. Se bara på Olofson och hans IB-avdelning 03. Avdelningen med uppgiften att infiltrera den politiska vänstern.----- Pengarna styr militären. Militären styr politikerna genom u-tjänstena. U-tjänsterna styr folket genom FRA och SSI"

AJ Natoagenten s 330-332.

Van oben perspektiv förvisso. Men kanske nödvändigt som motvikt-komplement till annat. se också vad Eisenhower sa om det "militärindustriella komplexet"
Citera
2014-01-30, 21:04
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Följande information i just detta ärende verkar dock saknas vid en snabb sökning i tråden.

Så här ligger det till enligt Ola Jordán (året som avses är 1986):
"Jag har under vårterminen gått en fortbildningskurs i nyhetsjournalistik på Journalisthögskolan i Stockholm. Vi som gick kursen var yrkesverksamma journalister från olika tidningar: kvällspressen, lokaltidningar, facktidningar och organisationstidningar. Några journalister arbetade också med radio och TV.
Den 11 april gjorde klassen ett studiebesök på TV 1:s Aktuellt- redaktion. Där fick vi till vår förvåning (i varje fall blev jag förvånad) höra – under deras morgonmöte vid 09.00-tiden – att överfallen på Hans Holmérs fru var påhittade: det var Hans Holmérs fru som hade hittat på allting, eftersom hon var ”sotis” på honom; de hade tydligen separerat. Aktuellt-redaktionen tyckte att det hela var en stor tragik, och att man skulle spä på det ytterligare om man skulle publicera de korrekta uppgifterna. Samma dag gick jag till Gnistans redaktion (som jag arbetar för). Utan att jag hade nämnt det, berättade chefredaktör Peppe Engberg precis samma uppgifter som jag hade hört på Aktuellt-redaktionen. Överfallen var bara ett påhitt. Gnistan publicerade heller aldrig de korrekta uppgifterna.
Någon tid efter det här (den 30 maj) hade vi i klassen ett föredrag med Sigge Anderberg, förstasidesredigerare på Dagens Nyheter. Jag tog upp frågan om de påstådda överfallen på Hans Holmérs hustru Han berättade likadant som Aktuellt-redaktionen och Peppe Engberg: att överfallen bara var ett påhitt. Jag frågade varför de inte har publicerat de korrekta uppgifterna. Han svarade precis som de hade gjort på Aktuellt-redaktionen; att det skulle ha varit att lägga sten på bördan, osv. Tyvärr har den otäcka tanken dykt upp, att det var detta den svenska staten syftade till när den inrättade presstödet: dölj verkligheten och skydda överheten. Fy fan.
Folket i Bild/Kulturfront 13-86, Gaudeamus nr 8-86 "

Den informationen kom fram strax efter det hände, men jag kommer inte ihåg hur eller var den publicerades. Hur som helst borde den finnas i den här tråden.
Citera
2014-01-31, 00:18
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esset
För typ fem år sen befann jag mig till och från i Jönköping. Där stötte man ofta på en äldre herre som gick omkring med en lapp där det stod "Xxxx Xxxxxx mördade Olof Palme". Tror även att han hade diverse skrifter att dela ut. Nu har jag den senaste månaden sett honom i Lund två gånger. Någon mer som sett honom? Någon som hört vad han har att säga? Tänk om han har rätt... Han uppför sig förvisso kufiskt, men tänk själv att vara den enda som sitter med sanningen och inte bli trodd av någon i 18 år...

Han var väl med i något program med/av Filip och Fredrik?
Han verkade vara en idiot iaf. Framföra på plakat vem dom mördade P tycker jag också verkar lite skumt..
Finns det inte en summa som går till den som ger ledtrådar som löser brottet? Varför inte gå till Polisen istället för att "demonstrera". Om han nu har rätt, men som jag skrivit tidigare så har jag hört vem det är som gjort det men har svårt att tro på det. Även fast en nära släkting står på sig.
Citera
2014-01-31, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Han var väl med i något program med/av Filip och Fredrik?
Han verkade vara en idiot iaf. Framföra på plakat vem dom mördade P tycker jag också verkar lite skumt..
Finns det inte en summa som går till den som ger ledtrådar som löser brottet? Varför inte gå till Polisen istället för att "demonstrera". Om han nu har rätt, men som jag skrivit tidigare så har jag hört vem det är som gjort det men har svårt att tro på det. Även fast en nära släkting står på sig.

Jag noterar att den källa som för någon dag sedan var "farsan" nu benämns "en nära släkting".

Mille, och förväxlingsteorier av olika sorter dristar jag mig till att helt avskriva.
Citera
2014-01-31, 09:52
Medlem
FurirRevaers avatar
Såg den här artikeln i Paragraf. Förstår någon vad Leif GW pratar om?
Citat:
Han har försökt få personer med direkt insyn i utredningen att "kolla upp vissa saker".
– Det är en koll jag skulle fixa på en vecka, om jag har tur. Inte mer än ett par veckor och då är det möjligt att det tog hus i helvete.
Vaddå, "vissa saker"? Vad är det som GW inte klarar av att kolla upp på egen hand, utan måste be PU om hjälp med?

http://www.magasinetparagraf.se/intervjuer/tror-du-att-CP-mordade-palme
Citera
2014-01-31, 10:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Såg den här artikeln i Paragraf. Förstår någon vad Leif GW pratar om?
Vaddå, "vissa saker"? Vad är det som GW inte klarar av att kolla upp på egen hand, utan måste be PU om hjälp med?

http://www.magasinetparagraf.se/intervjuer/tror-du-att-CP-mordade-palme

Han är väl gått i pension och saknar alla behörigheter och accesser.
Citera
2014-01-31, 10:29
Medlem
Mordkulorna har ju diskuterats till och från här, bla det märkliga faktum att FBI döper dem till Q2 och Q3, vilket antyder att det borde finnas ett Q1 också. Jag saknar kompetens för att bedöma de vapentekniska aspekterna, men om någon är intresserad så framgår det av Walls Mörkläggning (s 814) att Wincent Lange för Wall uppgett att en privatperson kort efter mordet skickat in en patron .357 magnum, men som till skillnad från Palmekulorna var tefonmantlad. Kulan uppgav sig tipsaren ha hittat vid Kungsgatan.
Citera
2014-01-31, 10:36
Medlem
Har inte lyssnat själv men här är en podcast med Michael Lundh som gäst. Tydligen ska PM beröras.
http://www.magasinetparagraf.se/pod/patrick-borges-pod-17
Citera
2014-01-31, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Har inte lyssnat själv men här är en podcast med Michael Lundh som gäst. Tydligen ska PM beröras.
http://www.magasinetparagraf.se/pod/patrick-borges-pod-17

Tack! Mycket intressant. Man pratar om MOP efter dryga halvtimmen. Lundh säger sig veta saker, men vill prata med advokat innan han avslöjar dem.

Det är också intressant att höra Hällström berätta om sina wt-iakttagelser under mordnatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in